När jag köpte min Leaf så trodde jag i min enfald att det skulle vara skapligt enkelt att köra 10 mil, vilket jag har till mina kunder, och den har ju oxo 12 små pluttar och dom försvinnerHerr X skrev:Små elbilar har fortfarande ganska sunkig räckvidd. Vi har en liten i-Miev som andrabil och den har en realistisk räckvidd på ca. 8 mil vid vanlig körning och 10 mil vid snålkörning. Om bilens räckviddsberäknare hade varit bättre, hade man kanske vågat köra den mer på marginalen, men nu får jag räckviddsångest bara jag tänker på den jävla bilen. Den har 12 små "pluttar" som släcks när man kör - när pluttarna är på hälften, börjar de räkna ner snabbare och hjärtat flyger upp i halsgropen så fort man åker längre än till den lokala närbutiken. Vi köpte den bilen begagnad av ett par i Oslo som köpte sig en fossilbil istället - de orkade inte längre med räckviddsångesten när de åkte till sin "hytte" 10 mil bort.HelectriC skrev:pratar vi små elbilar, så håller jag inte med. Det är inte bara Leaf, finns ju från BMW, MB, VW, Hyundai, Peugeot, Mitsubishi, Citroen, Reanult, Kia, Smart och säkert några jag glömt. Pratar vi stora så håller jag med, det finns dom som generellt bara skapat nån slags agg mot Tesla, varför vet jag inte, men kanske bara för att dom inte testat ännu.EnTraktor skrev:Jag tror att en sak som påverkar är det dåliga utbudet av elbilar. Folk vill köra allt möjligt och inte bara Tesla eller Leaf.
ungefär lika lätt, så antar att du fattar hur DET var

Lyckades lära mig ganska snabbt hur allt funkade men inte ens med mycket stor vilja och motivation funkade det alla dagar på vintern (nu snackar vi elsulor i skorna, rattvärmen på konstant, ingen värme utan istället en specialindragen kupévärmare som gick fram till jag åkte iväg osv).
Sedan blev det en Tesla och sambon kör Leaf istället (hon har 10km till jobbet)...