Varför säljs det så få elbilar i Norge?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Varför säljs det så få elbilar i Norge?

Inlägg av Bjelke »

Herr X skrev:
HelectriC skrev:
EnTraktor skrev:
Jag tror att en sak som påverkar är det dåliga utbudet av elbilar. Folk vill köra allt möjligt och inte bara Tesla eller Leaf.
pratar vi små elbilar, så håller jag inte med. Det är inte bara Leaf, finns ju från BMW, MB, VW, Hyundai, Peugeot, Mitsubishi, Citroen, Reanult, Kia, Smart och säkert några jag glömt. Pratar vi stora så håller jag med, det finns dom som generellt bara skapat nån slags agg mot Tesla, varför vet jag inte, men kanske bara för att dom inte testat ännu.
Små elbilar har fortfarande ganska sunkig räckvidd. Vi har en liten i-Miev som andrabil och den har en realistisk räckvidd på ca. 8 mil vid vanlig körning och 10 mil vid snålkörning. Om bilens räckviddsberäknare hade varit bättre, hade man kanske vågat köra den mer på marginalen, men nu får jag räckviddsångest bara jag tänker på den jävla bilen. Den har 12 små "pluttar" som släcks när man kör - när pluttarna är på hälften, börjar de räkna ner snabbare och hjärtat flyger upp i halsgropen så fort man åker längre än till den lokala närbutiken. Vi köpte den bilen begagnad av ett par i Oslo som köpte sig en fossilbil istället - de orkade inte längre med räckviddsångesten när de åkte till sin "hytte" 10 mil bort.
När jag köpte min Leaf så trodde jag i min enfald att det skulle vara skapligt enkelt att köra 10 mil, vilket jag har till mina kunder, och den har ju oxo 12 små pluttar och dom försvinner
ungefär lika lätt, så antar att du fattar hur DET var :shock:
Lyckades lära mig ganska snabbt hur allt funkade men inte ens med mycket stor vilja och motivation funkade det alla dagar på vintern (nu snackar vi elsulor i skorna, rattvärmen på konstant, ingen värme utan istället en specialindragen kupévärmare som gick fram till jag åkte iväg osv).
Sedan blev det en Tesla och sambon kör Leaf istället (hon har 10km till jobbet)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

Hmm. Jag kör ibland svigers imiev till stan. Gillar den skarpt. Tänker iofs aldrig på batteriet då den inte körs mer än 4mil åt gången
Där e den perfekt
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

kontakten2 skrev:
Hmm. Jag kör ibland svigers imiev till stan. Gillar den skarpt. Tänker iofs aldrig på batteriet då den inte körs mer än 4mil åt gången
Där e den perfekt
Ja den är helt perfekt för kortare turer där marginalen är god - jag tar ofta hellre den än Teslan när jag bara ska till posten/butiken eller liknande. Problemet dyker upp när man ska åka en bit.. redan en tur på tre mil blir svettigt, eftersom det då är lika långt tillbaka och de sammanlagda sex milen tangerar vad den realistiskt klarar (vintertid).
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jag kör ju en Renault Zoe med 24 kWh batteri i. Jag har 2 mil till jobbet och om jag åker till stan efter jobbet för att handla så blir det en dagstur på c:a 7-10 mil. Jag har mer batterikraft än jag nånsin behöver för det äventyret.

Så ibland åker jag åt andra hållet, till den andra staden och handlar och då kan det kanske bli 14-18 mil en dag och det är heller inga som helst problem. Men när jag vet att jag ska köra lite längre en dag utan att ha möjlighet att ladda (eller vill slippa lägga tid på det) så kör jag bara lite långsammare.

Det var fruktansvärt roligt att berätta för försäljaren, som sålde Zoen till mig, att jag i somras åkte ToR Nyköping-Halmstad, 78 mil, på en dag! Hans ögon var stora som tefat!

Jag hade - trots att jag gick in i mitt elbilsköp med en väldigt positiv inställning - inte trott att jag skulle klara mig så bra med den som jag har gjort. Jag trodde att jag skulle behöva köra min backupbil mycket oftare. Nu har jag kört Zoen så mycket att jag börjar få problem att hålla mig under milgränsen i leasingen! Jag orkade inte ens besiktiga min Volvo i våras, så jag har inte använt den sedan i mars månad.

Jag tror att de flesta som är skeptiska till en elbil har väldigt svårt att föreställa sig hur bra man klarar sig med en elbil som inte har minst 35 mils räckvidd och snabbladdning. Det går mycket bättre än de flesta kan tro!

Men jag vill ju ändå ha en Tesla 3! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Jerker skrev:
Jag tror att de flesta som är skeptiska till en elbil har väldigt svårt att föreställa sig hur bra man klarar sig med en elbil som inte har minst 35 mils räckvidd och snabbladdning. Det går mycket bättre än de flesta kan tro!
Nu vet inte jag hur bra Zoe är på att berätta för dig vilken räckvidd du har kvar, men ett av de stora problemen med i-Mieven är att den är så usel på att beräkna och presentera kvarvarande räckvidd att man får räckviddsångest helt i onödan. Många gånger har jag svängt in och laddat på någon ChaDeMo bara för att jag inte vet om jag klarar mig hem på "4 pluppar", då denna information inte säger mig någonting. Teslan är det noll problem att köra på marginalen - kommer ofta fram till Superladdare med enstaka kilometer räckvidd kvar i batteriet, så det är inte bara batteristorleken som avgör om man får räckviddsångest eller inte.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Herr X skrev:
Jerker skrev:
Nu vet inte jag hur bra Zoe är på att berätta för dig vilken räckvidd du har kvar, men ett av de stora problemen med i-Mieven är att den är så usel på att beräkna och presentera kvarvarande räckvidd att man får räckviddsångest helt i onödan. Många gånger har jag svängt in och laddat på någon ChaDeMo bara för att jag inte vet om jag klarar mig hem på "4 pluppar", då denna information inte säger mig någonting. Teslan är det noll problem att köra på marginalen - kommer ofta fram till Superladdare med enstaka kilometer räckvidd kvar i batteriet, så det är inte bara batteristorleken som avgör om man får räckviddsångest eller inte.
Då skulle jag anta att den är rätt bra på att visa hur mycket man har kvar. En enda gång körde jag nästan slut på batteriet - helt medvetet. När jag hade 10 km kvar så slutade den att visa någon uppskattad räckvidd och det stod bara två streck. Jag körde en bit till innan jag kunde ladda och då visade det sig att det ändå inte var nån panik och det stämde rätt väl med vad den borde ha visat om den inte gett upp.

Men framför allt är det nog en fråga om att jag har lärt mig att lita på min erfarenhet av hur långt man kommer och jag klarar av att reglera det med min körstil. Så nån räckviddsångest drabbas jag aldrig av.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Ett bra knep som jag använt nu i sommar är att räkna ut vilken genomsnittförbrukning jag måste ha för att komma fram och sedan hålla mig under den. Det blir då nästan som funktionen i Tesla som visar hur många procent man kommer anlända med. Resultatet blir hur som helst att man blir helt lugn och vågar köra betydligt fortare.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

LarsL skrev:
Sen finns det en massa "märkesidioter" som bara köper sitt märke oavsett hur dåligt det är. Ungefär som många envisas med att köpa PC laptops ;)
Alla laptops är väl per definition en PC? Jag har då inte hört talas om en dedikerad serverlaptop...
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Teslaspolen skrev:
LarsL skrev:
Sen finns det en massa "märkesidioter" som bara köper sitt märke oavsett hur dåligt det är. Ungefär som många envisas med att köpa PC laptops ;)
Alla laptops är väl per definition en PC? Jag har då inte hört talas om en dedikerad serverlaptop...
Det är vedertagen teknisk nomenklatur att PC innebär en dator med Microsoft-operativ. En Appledator är en Mac. Eller för enkelhetens skull - allt som inte är Apple är PC.
(Och ja, jag vet att man kan köra Linux på en PC också.)
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

StefL skrev:
Teslaspolen skrev:
LarsL skrev:
Det är vedertagen teknisk nomenklatur att PC innebär en dator med Microsoft-operativ. En Appledator är en Mac. Eller för enkelhetens skull - allt som inte är Apple är PC.
Ska vi nu vara sådana så går det utmärkt att köra Linux även på en Mac. ... ;-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

gellerstam skrev:
StefL skrev:
Teslaspolen skrev:
LarsL skrev:
Ska vi nu vara sådana så går det utmärkt att köra Linux även på en Mac. ... ;-)
Det stämmer såklart - jag ansåg mig inte behöva påpeka det eftersom Apples operativ sedan flera versioner tillbaka är unixbaserat men man kan ju för tydlighetens skull påtala det :D
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Skriv svar