Den officiella klubbchatten!

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag la märke till ett stort inflöde av folk i chatten igår när den nämndes i en tråd, och tänkte att alla läser ju inte allt, så därför kanske det är dags för en till reklamtråd för vår officiella chatt. Vi är i dagsläget 153 personer (varav typ 5 aktiva ;)) som snackar kopiöst mycket skit (och även lite o-skit och Tesla och annat) med riktigt härlig stämning.

Gå hit och följ instruktionerna för att gå med: http://teslaclubsweden.se/forum/chatt/
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Re: Den officiella klubbchatten!

Inlägg av zyax »

Vågar inte ta tyngre droger, är chatten uppåttjack eller?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Vågar inte heller. Det kan påverka familjelivet negativt till slut. :?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Lurkar chatten sedan en tid. :lol:
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Minskat familjeliv betyder väl bara mer Tesla, så det kan väl inte vara fel?

chatten gör er redo, jag kommer snart :)
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mattias4765

Inlägg av grenhall »

Nu behöver vi inte dra in Familjeliv här. Det är en helt legitim sida och vill man istället tillbringa sin tid där så får man det. Vi andra är på tjatten.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

grenhall skrev:
Nu behöver vi inte dra in Familjeliv här. Det är en helt legitim sida och vill man istället tillbringa sin tid där så får man det. Vi andra är på tjatten.
Min fru brukar säga till mig: Säg inte det där på Familjeliv. Förstår inte vad hon menar med det ;) Chatten är kanske bättre för allt som inte är så PK...
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

Det behövs fler icke itfolk o fler icke pk folk. Känner mig ensam ibland :roll:
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Jag avskyr ordet PK eftersom det tappat sin betydelse. Nu är det mer ett argument när någon saknar riktiga argument.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare

Inlägg av Wilson »

Anders77 skrev:
Jag avskyr ordet PK eftersom det tappat sin betydelse. Nu är det mer ett argument när någon saknar riktiga argument.
Har också tänkt på det. "Politiskt inkorrekt" verkar vara en politiskt korrekt term för att beskriva människor som jag ofta upplever vara rätt osympatiska. Lustigt nog är de ofta rätt stolta över det själva. Men visst, skitstövel har kanske inte samma positiva klang.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Wilson skrev:
Anders77 skrev:
Har också tänkt på det. "Politiskt inkorrekt" verkar vara en politiskt korrekt term för att beskriva människor som jag ofta upplever vara rätt osympatiska. Lustigt nog är de ofta rätt stolta över det själva. Men visst, skitstövel har kanske inte samma positiva klang.
Vill inte kalla folk för skitstövlar. Men från början var PK något höger politiker sa till vänster politiker. Inte bara inom vårt land utan även internationellt.

Nu säger folk det från alla kategorier så fort någon har en åsikt som är allmän och argumenterar för den och de tappat argument mot dem.

Tydligen får man inte tycka saker i detta land. Så fort man har en åsikt och står för den skall foll trycka ner den.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Håller med här. Jag är egentligen inte det minsta för att vara politiskt korrekt och har alltid haft många politiska åsikter som går tvärtemot de som är gängse och accepterade. Men frasen “politiskt korrekt” vekar överlag mest användas av folk som vill bete sig som rövhål men inte riktigt klarar av att stå för det.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

Håller inte med. PK är ett bra ord för sånt Sverige inte längre accepterar som gångbart att säga trots att det är sant. Ibland svänger det så att man får börja nämna saker vid namn, såsom man nu fått börja peka ut nordafrikanska gatubarn som ett stort problem. Det är bra att man äntligen slipper hymla om att en grupp är ett stort problem. Albaner och romer har varit problemgrupper i mängder med år utan att det har fått nämnas. Istället blir alla invandrargrupper klassade som problem för att ett antal av dessa inte blir utpekade som de verkliga problemet.

Nyfödda är fula och alla föräldrar vill slänga ut dem genom fönstret minst en gång under de första året. Säg det på Familjeliv och PK-maffian kommer som ett brev på posten.
Kalla mig gärna rövhål om du vill. Att få klanka ner på PK är en rättighet när det i media och politik inte får sägas sanningar!
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Du kanske är annorlunda, men de flesta som pratar om PK använder det mest som en ursäkt att fortsätta säga “negerboll”, ha fördomar mot HBTQ-personer, förstöra miljön, etc etc. Jag går som sagt gärna emot det som är politiskt mainstream, men man får skilja på det och på att inte kunna kosta på sig vanligt hyfs.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

danni skrev:
Du kanske är annorlunda, men de flesta som pratar om PK använder det mest som en ursäkt att fortsätta säga “negerboll”, ha fördomar mot HBTQ-personer, förstöra miljön, etc etc. Jag går som sagt gärna emot det som är politiskt mainstream, men man får skilja på det och på att inte kunna kosta på sig vanligt hyfs.
Vi går runt ett problem genom att inte beskriva kärnan i problemet. Att moralisera kring folks tyckande är farligt, det är då ordet kommer fram. Jag önskar att bokstavskombinationen försvinner ut min världsbild det är i alla fall på väg åt rätt håll när man kan börja diskutera det verkliga problemet istället för att tassa runt det för att man inte vågar framstå som ett rövhål eller idiot eller vanligt hyfs som du kallar det.

I USA har de ett liknande problem, de svär som fan egentligen, tittar på porr och sex i TV som få andra, det finns våldsprogram för barn, men i TV får man varken visa naket eller svära: Blir samhället bättre av att man inte visar verkligheten?
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare

Inlägg av Vidio »

danni skrev:
Håller med zyax i en hel del här. Just det här exemplifierar ju den saken.
Man "ska" tycka att ordet negerboll inte är okej. Man "ska" gill och vara tolerant med HBTQ-rörelsen. Man "ska" värna miljön. Gör man inte det är man ohyfsad.
Å det är just det där, att inte kunna acceptera andra åsikter som skiljer sig radikalt från sina egna, att stämpla meningsmotståndare som ointelligenta, elaka, ohyfsade etc, som är PK för mig. Att man anser vissa åsikter vara självklara för en "vettig människa".

Vill förtydliga att jag inte menar att du Danni på något sätt ingår i denna PK-elit, jag tog bara ordvalet som ett exempel.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Jag anser att vår yttrandefrihet är viktig. Vilket gör att alla skall få säga vad de tycker och tänker.

Men jag hamnar ofta i diskussioner, vilket ni kanske märker här med. Värsta jag vet är att då säga min åsikt, och få som mot argument. Sluta vara så PK, eller det säger du bara för att du vill vara PK.

Det är helt sjukt. Jag säger min åsikt, och vill ha motargument. Att få PK slängt i ansiktet är för mig ett tecken på brist på argument. Kan iofs vara att motparten bara vill irritera mig, för då lyckas de :)

Sen anser jag att man inte skall säga ordet negerboll. För att just ordet är kränkande. Däremot skall man kunna säga att nord afrikanska ensamkommande barn är ett problem om de är det.

Så ja säg åsikten och prata om problemet. Men använd inte kränkande ord för det är respektlöst. Så anser jag. Men jag är ju en djäkla PK politiker med :D
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare

Inlägg av Oddball »

Nej, man får akta sig för ordet negerboll, då kan det gå riktigt illa :D

http://m.youtube.com/watch?v=L_3qD5j_lUQ

Hur hamnade vi ens i den här diskussionen?!? :D :shock: :lol:
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare

Inlägg av Vidio »

Oddball skrev:
Nej, man får akta sig för ordet negerboll, då kan det gå riktigt illa :D

http://m.youtube.com/watch?v=L_3qD5j_lUQ

Hur hamnade vi ens i den här diskussionen?!? :D :shock: :lol:
TCS - Forumet där off topic är topic! :D
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare

Inlägg av Kirre »

Anders77 skrev:
Jag anser att vår yttrandefrihet är viktig. Vilket gör att alla skall få säga vad de tycker och tänker.

Men jag hamnar ofta i diskussioner, vilket ni kanske märker här med. Värsta jag vet är att då säga min åsikt, och få som mot argument. Sluta vara så PK, eller det säger du bara för att du vill vara PK.

Det är helt sjukt. Jag säger min åsikt, och vill ha motargument. Att få PK slängt i ansiktet är för mig ett tecken på brist på argument. Kan iofs vara att motparten bara vill irritera mig, för då lyckas de :)

Sen anser jag att man inte skall säga ordet negerboll. För att just ordet är kränkande. Däremot skall man kunna säga att nord afrikanska ensamkommande barn är ett problem om de är det.

Så ja säg åsikten och prata om problemet. Men använd inte kränkande ord för det är respektlöst. Så anser jag. Men jag är ju en djäkla PK politiker med :D
+1, bra skrivet! Tyvärr dåligt med motargument då jag håller med om allt du skriver ovan :)
Förutom möjligtvis särskrivningarna ;) :geek:
Senast redigerad av Kirre, redigerad totalt 1 gånger.
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Jag är också för yttrandefrihet som de flesta om inte alla här.

Jag anser inte att jag har rättighet att säga vad någon annan får eller inte får säga. Jag anser dock också att det man säger påverkar vad andra tycker om en. Skulle jag säga att någon är en idiot så tror jag inte att den andra personen kommer tycka att jag är särskilt sympatisk. Samma sak om jag säger annat som någon tycker är kränkande, särskilt om detta gäller negativ inställning till någon egenskap om en person inte kan påverka. Jag måste själv ta konsekvenserna av vad jag säger. Jag kan inte räkna med att få säga vad som helst utan att få mothugg.

Att bli kränkt för det ena eller andra verkar vara populärt idag, en del är mer lättkränkta än andra. Tar man ansvar för vad man säger och kan argumentera varför man säger det man säger så lär det dock inte vara några problem även ifall vissa personer blir kränkta. Räkna dock inte att de kränkta kommer gilla det.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Vidio skrev:
danni skrev:
Man "ska" tycka att ordet negerboll inte är okej. Man "ska" gill och vara tolerant med HBTQ-rörelsen. Man "ska" värna miljön. Gör man inte det är man ohyfsad.
Å det är just det där, att inte kunna acceptera andra åsikter som skiljer sig radikalt från sina egna, att stämpla meningsmotståndare som ointelligenta, elaka, ohyfsade etc, som är PK för mig. Att man anser vissa åsikter vara självklara för en "vettig människa".

Vill förtydliga att jag inte menar att du Danni på något sätt ingår i denna PK-elit, jag tog bara ordvalet som ett exempel.
Man "ska" tycka att ordet negerboll inte är okay. Man "ska" gilla och vara tolerant mot HBTQ-rörelsen. Man "ska" inte kalla folk för negrer eller arabjävlar. Man "ska" inte spotta på tiggare. Man "ska" inte kalla folk för bittra feministfittor som borde bli våldtagna. Man "ska" inte bära hakkors och skrika "sieg heil" åt folk.

Tänk vad mycket man kan strunta i om man bara är modig och vågar vara "politiskt inkorrekt". Saken är den att jag nog tror att du håller med mig om att ett par saker ovan som är fullkomligt oacceptabla att göra under alla omständigheter. Så betyder det att du är PK-elit eller möjligen förtryckt PK-tomte? Nej, såklart inte. Men det hela handlar om gränser. Flera av de där sakerna tycker alla idag är helt oacceptabla att säga/göra, men för inte så jättelång tid sen var mycket av det relativt okay. Inom vissa kretsar är en del av det okay än idag. Men samhället förändras, tack och lov oftast åt det mer humana och toleranta. Var man väljer att dra sin egen gräns säger en hel del om en person. Ordet "negerboll" är faktiskt ett rätt bra exempel. Ordet neger bär på en extremt stark historia. Ordet bär med sig konnotationer om slaveri, om lynchningar, om en tid då svarta på fullaste allvar ansågs vara lägre stående varelser, och det är inte konstigt att det kan få många människor att ta illa upp. Därför är det inte så mycket begärt att sluta använda ordet negerboll. Det är verkligen inget besvär alls att säga något annat, och det handlar om något så enkelt som respekt. De enda argumenten för att säga så brukar vara "men det har alltid hetat så" eller "ingen ska få bestämma vad jag kallar mina bakverk" och det är inte särskilt starka argument alls. Respekt kostar inget, och att säga negerboll har inget med att vara politiskt inkorrekt att göra. Det är bara ren feghet och det är inget som har någon som helst påverkan på vårt samhälle i någon riktning alls. Det har inget med politik att göra alls - vare sig korrekt eller inkorrekt sådan.

Så var gärna politiskt inkorrekt. Det behövs de som kan simma mot strömmen och gå emot konsensus. Men inbilla er inte att det handlar om såna skitsaker som att våga vara respektlös eller säga saker som andra tar illa upp av, för det är bokstavligt talat skitsnack.

Jag är för övrigt extremt mycket för yttrandefrihet. Jag tycker vi har för lite av det i Sverige idag. Jag vill t.ex. att vi ska avskaffa lagen om hets mot folkgrupp eftersom jag tycker den lagen är en oacceptabel inskränkning av yttrandefriheten. Och det är ett politiskt inkorrekt ställningstagande. Det är sånt som är äkta politisk inkorrekthet, och som också betyder nåt. Inte negerbollar.
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare

Inlägg av Vidio »

danni skrev:
Vidio skrev:
danni skrev:

Man "ska" tycka att ordet negerboll inte är okay. Man "ska" gilla och vara tolerant mot HBTQ-rörelsen. Man "ska" inte kalla folk för negrer eller arabjävlar. Man "ska" inte spotta på tiggare. Man "ska" inte kalla folk för bittra feministfittor som borde bli våldtagna. Man "ska" inte bära hakkors och skrika "sieg heil" åt folk.

Tänk vad mycket man kan strunta i om man bara är modig och vågar vara "politiskt inkorrekt". Saken är den att jag nog tror att du håller med mig om att ett par saker ovan som är fullkomligt oacceptabla att göra under alla omständigheter. Så betyder det att du är PK-elit eller möjligen förtryckt PK-tomte? Nej, såklart inte. Men det hela handlar om gränser. Flera av de där sakerna tycker alla idag är helt oacceptabla att säga/göra, men för inte så jättelång tid sen var mycket av det relativt okay. Inom vissa kretsar är en del av det okay än idag. Men samhället förändras, tack och lov oftast åt det mer humana och toleranta. Var man väljer att dra sin egen gräns säger en hel del om en person. Ordet "negerboll" är faktiskt ett rätt bra exempel. Ordet neger bär på en extremt stark historia. Ordet bär med sig konnotationer om slaveri, om lynchningar, om en tid då svarta på fullaste allvar ansågs vara lägre stående varelser, och det är inte konstigt att det kan få många människor att ta illa upp. Därför är det inte så mycket begärt att sluta använda ordet negerboll. Det är verkligen inget besvär alls att säga något annat, och det handlar om något så enkelt som respekt. De enda argumenten för att säga så brukar vara "men det har alltid hetat så" eller "ingen ska få bestämma vad jag kallar mina bakverk" och det är inte särskilt starka argument alls. Respekt kostar inget, och att säga negerboll har inget med att vara politiskt inkorrekt att göra. Det är bara ren feghet och det är inget som har någon som helst påverkan på vårt samhälle i någon riktning alls. Det har inget med politik att göra alls - vare sig korrekt eller inkorrekt sådan.

Så var gärna politiskt inkorrekt. Det behövs de som kan simma mot strömmen och gå emot konsensus. Men inbilla er inte att det handlar om såna skitsaker som att våga vara respektlös eller säga saker som andra tar illa upp av, för det är bokstavligt talat skitsnack.

Jag är för övrigt extremt mycket för yttrandefrihet. Jag tycker vi har för lite av det i Sverige idag. Jag vill t.ex. att vi ska avskaffa lagen om hets mot folkgrupp eftersom jag tycker den lagen är en oacceptabel inskränkning av yttrandefriheten. Och det är ett politiskt inkorrekt ställningstagande. Det är sånt som är äkta politisk inkorrekthet, och som också betyder nåt. Inte negerbollar.
Det mesta håller jag med dig om. Men det beror på att mycket av det du nämner som "ska" är saker som annars är kriminella.
Klart att om någon förespråkar att misshandel eller mord borde vara lagligt, så är det jäkligt svårt att ta den personen på allvar.
Vad gäller negerboll så (vilket för övrigt inte är ett ord jag använder) är jag lite fundersam... Håller med om att det kan uppfattas som kränkande, därför undviker jag det ordet.
Men om en svart person säger negerboll? Är det fortfarande kränkande? Eller när svarta personer kallar sina vänner för neger, eller nigger? Vilket förekommer... Är det då ok att de säger det, men inte jag? För jag har fel hudfärg för att säga det? Blir så jäkla skumt där känner jag...
Tur att det är ett enkelt problem att lösa! Jag säger det helt enkelt inte. Men funderingarna finns ju där iaf. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

danni skrev:
Man "ska" inte kalla folk för negrer eller arabjävlar. Man "ska" inte spotta på tiggare. Man "ska" inte kalla folk för bittra feministfittor som borde bli våldtagna. Man "ska" inte bära hakkors och skrika "sieg heil" åt folk.

Tänk vad mycket man kan strunta i om man bara är modig och vågar vara "politiskt inkorrekt".
Intressant.. din definition av begreppet politiskt inkorrekt är helt annorlunda än min. Dina exempel är för mig exempel på kränkande, nedsättande och vidrigt beteende som inte alls har något med politisk korrekthet att göra.

För mig innebär politisk korrekthet att det finns en samhällelig tyckarnorm som man inte ska bryta mot. Om man yttrar en åsikt som avviker från den politiskt korrekta, riskerar man utfrysning och/eller att löpa medialt gatlopp. Som politiker riskerar man sin plats i sitt parti om man bryter mot tyckarnormen och man vågar därför inte uttrycka vad man egentligen tycker/menar eftersom ett brott mot den politiska korrektheten potentiellt skulle kunna grusa hela den politiska karriären.

Ett exempel:
Plötsligt utsätts flickor och kvinnor för en kraftig ökning av sexuella övergrepp och tafsande i svenska simhallar. Gärningsmännen rapporteras vara första generationens invandrare.

Politisk korrekt åsikt: Detta är ett mansproblem. Män har alltid tafsat och betett sig illa. För att lösa problemet måste vi aktivt ändra beteendet hos alla män och manskulturen som sprider kvinnofientliga värderingar. En lösning är att stänga ute alla män från simhallarna under vissa tider så att flickor och kvinnor kan få bada i fred. Det inte bara invandrade män som tafsar, svenska män tafsar också och begår sexuella övergrepp.

Politiskt inkorrekt åsikt: Detta är i huvudsak ett värderingsproblem, där många män från länder, främst i Afrika och Asien, ser på västerländska kvinnor som mindre värda/prostituerade/lösaktiga. Problemet kommer sig av en stark religiös samhällelig indoktrinering, där en icke muslimskt rättroende likställs med en hund och det är fritt fram att bete sig som man önskar mot vederbörande. Den lilla grupp svenska män som tafsar och begår sexuella övergrepp gör det som regel av andra skäl än kvinnofientliga värderingar (alkohol som upphäver spärrar, DNA-fel, psykopati och/eller andra skäl som behöver kartläggas bättre).
En lösning är att öka bevakningen av simhallarna och kasta ut gärningsmännen från simhallen omedelbart. Upprepas beteendet bör vederbörande skickas tillbaka till sitt hemland och/eller skaka galler.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

+1
Så är också min definition av politisk korrekthet. Det är väl det som på senare tid också har kallats för åsiktskorridor.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar