Gå hit och följ instruktionerna för att gå med: http://teslaclubsweden.se/forum/chatt/
Moderator: Redaktion
Min fru brukar säga till mig: Säg inte det där på Familjeliv. Förstår inte vad hon menar med detgrenhall skrev:Nu behöver vi inte dra in Familjeliv här. Det är en helt legitim sida och vill man istället tillbringa sin tid där så får man det. Vi andra är på tjatten.
Har också tänkt på det. "Politiskt inkorrekt" verkar vara en politiskt korrekt term för att beskriva människor som jag ofta upplever vara rätt osympatiska. Lustigt nog är de ofta rätt stolta över det själva. Men visst, skitstövel har kanske inte samma positiva klang.Anders77 skrev:Jag avskyr ordet PK eftersom det tappat sin betydelse. Nu är det mer ett argument när någon saknar riktiga argument.
Vill inte kalla folk för skitstövlar. Men från början var PK något höger politiker sa till vänster politiker. Inte bara inom vårt land utan även internationellt.Wilson skrev:Har också tänkt på det. "Politiskt inkorrekt" verkar vara en politiskt korrekt term för att beskriva människor som jag ofta upplever vara rätt osympatiska. Lustigt nog är de ofta rätt stolta över det själva. Men visst, skitstövel har kanske inte samma positiva klang.Anders77 skrev:Jag avskyr ordet PK eftersom det tappat sin betydelse. Nu är det mer ett argument när någon saknar riktiga argument.
Vi går runt ett problem genom att inte beskriva kärnan i problemet. Att moralisera kring folks tyckande är farligt, det är då ordet kommer fram. Jag önskar att bokstavskombinationen försvinner ut min världsbild det är i alla fall på väg åt rätt håll när man kan börja diskutera det verkliga problemet istället för att tassa runt det för att man inte vågar framstå som ett rövhål eller idiot eller vanligt hyfs som du kallar det.danni skrev:Du kanske är annorlunda, men de flesta som pratar om PK använder det mest som en ursäkt att fortsätta säga “negerboll”, ha fördomar mot HBTQ-personer, förstöra miljön, etc etc. Jag går som sagt gärna emot det som är politiskt mainstream, men man får skilja på det och på att inte kunna kosta på sig vanligt hyfs.
Håller med zyax i en hel del här. Just det här exemplifierar ju den saken.danni skrev:Du kanske är annorlunda, men de flesta som pratar om PK använder det mest som en ursäkt att fortsätta säga “negerboll”, ha fördomar mot HBTQ-personer, förstöra miljön, etc etc. Jag går som sagt gärna emot det som är politiskt mainstream, men man får skilja på det och på att inte kunna kosta på sig vanligt hyfs.
TCS - Forumet där off topic är topic!Oddball skrev:Nej, man får akta sig för ordet negerboll, då kan det gå riktigt illa![]()
http://m.youtube.com/watch?v=L_3qD5j_lUQ
Hur hamnade vi ens i den här diskussionen?!?![]()
![]()
+1, bra skrivet! Tyvärr dåligt med motargument då jag håller med om allt du skriver ovanAnders77 skrev:Jag anser att vår yttrandefrihet är viktig. Vilket gör att alla skall få säga vad de tycker och tänker.
Men jag hamnar ofta i diskussioner, vilket ni kanske märker här med. Värsta jag vet är att då säga min åsikt, och få som mot argument. Sluta vara så PK, eller det säger du bara för att du vill vara PK.
Det är helt sjukt. Jag säger min åsikt, och vill ha motargument. Att få PK slängt i ansiktet är för mig ett tecken på brist på argument. Kan iofs vara att motparten bara vill irritera mig, för då lyckas de
Sen anser jag att man inte skall säga ordet negerboll. För att just ordet är kränkande. Däremot skall man kunna säga att nord afrikanska ensamkommande barn är ett problem om de är det.
Så ja säg åsikten och prata om problemet. Men använd inte kränkande ord för det är respektlöst. Så anser jag. Men jag är ju en djäkla PK politiker med
Man "ska" tycka att ordet negerboll inte är okay. Man "ska" gilla och vara tolerant mot HBTQ-rörelsen. Man "ska" inte kalla folk för negrer eller arabjävlar. Man "ska" inte spotta på tiggare. Man "ska" inte kalla folk för bittra feministfittor som borde bli våldtagna. Man "ska" inte bära hakkors och skrika "sieg heil" åt folk.Vidio skrev:Håller med zyax i en hel del här. Just det här exemplifierar ju den saken.danni skrev:Du kanske är annorlunda, men de flesta som pratar om PK använder det mest som en ursäkt att fortsätta säga “negerboll”, ha fördomar mot HBTQ-personer, förstöra miljön, etc etc. Jag går som sagt gärna emot det som är politiskt mainstream, men man får skilja på det och på att inte kunna kosta på sig vanligt hyfs.
Man "ska" tycka att ordet negerboll inte är okej. Man "ska" gill och vara tolerant med HBTQ-rörelsen. Man "ska" värna miljön. Gör man inte det är man ohyfsad.
Å det är just det där, att inte kunna acceptera andra åsikter som skiljer sig radikalt från sina egna, att stämpla meningsmotståndare som ointelligenta, elaka, ohyfsade etc, som är PK för mig. Att man anser vissa åsikter vara självklara för en "vettig människa".
Vill förtydliga att jag inte menar att du Danni på något sätt ingår i denna PK-elit, jag tog bara ordvalet som ett exempel.
Det mesta håller jag med dig om. Men det beror på att mycket av det du nämner som "ska" är saker som annars är kriminella.danni skrev:Man "ska" tycka att ordet negerboll inte är okay. Man "ska" gilla och vara tolerant mot HBTQ-rörelsen. Man "ska" inte kalla folk för negrer eller arabjävlar. Man "ska" inte spotta på tiggare. Man "ska" inte kalla folk för bittra feministfittor som borde bli våldtagna. Man "ska" inte bära hakkors och skrika "sieg heil" åt folk.Vidio skrev:Håller med zyax i en hel del här. Just det här exemplifierar ju den saken.danni skrev:Du kanske är annorlunda, men de flesta som pratar om PK använder det mest som en ursäkt att fortsätta säga “negerboll”, ha fördomar mot HBTQ-personer, förstöra miljön, etc etc. Jag går som sagt gärna emot det som är politiskt mainstream, men man får skilja på det och på att inte kunna kosta på sig vanligt hyfs.
Man "ska" tycka att ordet negerboll inte är okej. Man "ska" gill och vara tolerant med HBTQ-rörelsen. Man "ska" värna miljön. Gör man inte det är man ohyfsad.
Å det är just det där, att inte kunna acceptera andra åsikter som skiljer sig radikalt från sina egna, att stämpla meningsmotståndare som ointelligenta, elaka, ohyfsade etc, som är PK för mig. Att man anser vissa åsikter vara självklara för en "vettig människa".
Vill förtydliga att jag inte menar att du Danni på något sätt ingår i denna PK-elit, jag tog bara ordvalet som ett exempel.
Tänk vad mycket man kan strunta i om man bara är modig och vågar vara "politiskt inkorrekt". Saken är den att jag nog tror att du håller med mig om att ett par saker ovan som är fullkomligt oacceptabla att göra under alla omständigheter. Så betyder det att du är PK-elit eller möjligen förtryckt PK-tomte? Nej, såklart inte. Men det hela handlar om gränser. Flera av de där sakerna tycker alla idag är helt oacceptabla att säga/göra, men för inte så jättelång tid sen var mycket av det relativt okay. Inom vissa kretsar är en del av det okay än idag. Men samhället förändras, tack och lov oftast åt det mer humana och toleranta. Var man väljer att dra sin egen gräns säger en hel del om en person. Ordet "negerboll" är faktiskt ett rätt bra exempel. Ordet neger bär på en extremt stark historia. Ordet bär med sig konnotationer om slaveri, om lynchningar, om en tid då svarta på fullaste allvar ansågs vara lägre stående varelser, och det är inte konstigt att det kan få många människor att ta illa upp. Därför är det inte så mycket begärt att sluta använda ordet negerboll. Det är verkligen inget besvär alls att säga något annat, och det handlar om något så enkelt som respekt. De enda argumenten för att säga så brukar vara "men det har alltid hetat så" eller "ingen ska få bestämma vad jag kallar mina bakverk" och det är inte särskilt starka argument alls. Respekt kostar inget, och att säga negerboll har inget med att vara politiskt inkorrekt att göra. Det är bara ren feghet och det är inget som har någon som helst påverkan på vårt samhälle i någon riktning alls. Det har inget med politik att göra alls - vare sig korrekt eller inkorrekt sådan.
Så var gärna politiskt inkorrekt. Det behövs de som kan simma mot strömmen och gå emot konsensus. Men inbilla er inte att det handlar om såna skitsaker som att våga vara respektlös eller säga saker som andra tar illa upp av, för det är bokstavligt talat skitsnack.
Jag är för övrigt extremt mycket för yttrandefrihet. Jag tycker vi har för lite av det i Sverige idag. Jag vill t.ex. att vi ska avskaffa lagen om hets mot folkgrupp eftersom jag tycker den lagen är en oacceptabel inskränkning av yttrandefriheten. Och det är ett politiskt inkorrekt ställningstagande. Det är sånt som är äkta politisk inkorrekthet, och som också betyder nåt. Inte negerbollar.
Intressant.. din definition av begreppet politiskt inkorrekt är helt annorlunda än min. Dina exempel är för mig exempel på kränkande, nedsättande och vidrigt beteende som inte alls har något med politisk korrekthet att göra.danni skrev:Man "ska" inte kalla folk för negrer eller arabjävlar. Man "ska" inte spotta på tiggare. Man "ska" inte kalla folk för bittra feministfittor som borde bli våldtagna. Man "ska" inte bära hakkors och skrika "sieg heil" åt folk.
Tänk vad mycket man kan strunta i om man bara är modig och vågar vara "politiskt inkorrekt".