Det här med att köpa bil...

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Re: Det här med att köpa bil...

Inlägg av +46 »

danni skrev:
StefL skrev:
Om man har bilen för rent privat bruk och lägger upp en kostnadsneutral modell för företaget är tanken vad jag förstår att kostnaden i princip inte kommer att skilja sig speciellt mycket för den enskilde men det kan säkert variera lite.
Kostnaden för själva bilen måste då betalas av bruttopengar i företaget som annars skulle gått till att betala lön till den anställde.
Om vi t.ex. antar att en bil (relativt billig då) kostar 4000:- i månaden i leasing för företaget innebär det att den anställde sänker sin bruttolön med 3000:- i månaden för att frigöra dessa pengar för företaget (3000 i lön plus 1000 i sociala ungefär).
Det betyder förstås att också nettolönen för den anställde blir lägre - hur mycket lägre den blir beror på hur hög marginalskatt den anställde betalar, dvs har man hög lön och betalar högre marginalskatt minskar nettolönen mindre.
Sen ska man som anställd betala förmånsskatt på förmånsvärdet (som bestäms per bilmodell men lite förenklat beror på vad bilen kostar). Här blir förstås förmånsskatten högre om man har en hög marginalskatt än om man har lägre - förmånsvärdet läggs helt enkelt ovanpå lönen och höjer alltså den beskattningsbara inkomsten. Denna skatt betalas förstås med de pengar man får ut i nettolön, dvs det sänker nettolönen ytterligare.

Här bidrar bl.a. många bilförsäljare till förvirringen genom att inte hålla isär begreppen förmånsvärde och förmånsskatt (dvs den skatt man betalar på förmånsvärdet). I många annonser står t.ex. "Förmånsvärde netto 1995:-/mån vid 50% marginalskatt" vilket jag tolkar som att om man har en inkomst där marginalskatten är 50% kommer den förmånsskatt man betalar per månad att vara 1995:- medan förmånsvärdet rimligen är det dubbla. De charlataner som står bakom dessa annonser borde enligt min mening skickas på semantiskt omskolningsläger, så kanske det skulle bli något slags ordning i begreppsfloran...
Det är inte helt rätt. Det blir faktiskt överlag mycket billigare med personalbil än att köpa exakt samma nya bil privat. Och särskilt då om man väljer en miljöbil med nedsatt förmånsvärde. Anledningen till det är att förmånsvärdessystemet helt enkelt är dåligt uppdaterat gentemot de faktiska kostnaderna med bilägande och ränteläget. En enkel grundregel är att om förmånsvärdet är lägre än den faktiska kostnaden, så innebär det att det är billigare att ha bilen i firman eller som personalbil. Om förmånsvärdet är samma som de faktiska kostnaderna spelar det ingen roll, och om förmånsvärdet är högre så går man back. Men överlag så är förmånsvärdena rätt låga jämfört med de faktiska kostnaderna, och det gäller verkligen för Teslas bilar.
+46 skrev:
Eftersom det ska vara kostnadsneutralt för arbetsgivaren, så blir det mest intressant med personalbil som löneväxling för dem som har en avtalad tjänstepensionsavsättning på bruttolönen.
Jag är inte riktigt med på hur du tänker här. Tjänstepensionens storlek bestäms av din avtalade lön och ska inte påverkas av en sån här löneväxling. Och även om den gjorde det, så borde det ju rimligen göra att det blir sämre, inte bättre? Oavsett vilket kan det i allra högsta grad vara intressant med personalbil för alla, särskilt om man väljer en bil med reducerat förmånsvärde. Men eftersom lönen som rapporteras till myndigheter blir lägre så bör man nog tänka sig för innan man skaffar en dyr personalbil eftersom det kan påverka storleken på ens allmänna pension, sjukpenning, föräldrapenning, och möjligheten att få lån etc.
Jag utgick ifrån att det framräknade bruttolöneavdraget inkluderade företagets minskade kostnader för premieavsättning till tjänstepensionen. Det borde ge en lägre bilkostnad men kan stå en dyrt, speciellt när man har en hög lön, den dag det är dags att plocka ut tjänstepensionen.

http://www.privataaffarer.se/pension/fo ... nen-844118
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

+46 skrev:
Jag utgick ifrån att det framräknade bruttolöneavdraget inkluderade företagets minskade kostnader för premieavsättning till tjänstepensionen. Det borde ge en lägre bilkostnad men kan stå en dyrt, speciellt när man har en hög lön, den dag det är dags att plocka ut tjänstepensionen.

Aha, jag det får man förstås vara uppmärksam på. Jag har aldrig tänkt på just det eftersom jag har en icke kollektivavtalsbunden tjänstepensionslösning med en separat avtalad summa (och jag har heller aldrig haft firmabil). Men det ska jag såklart tänka på den dag det börjar bli dags att kalkylera på finansieringsalternativ för Model 3.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Den stora vinsten som en del missar är ju diffen mellan förmånsvärde och verklih kostnad.
Tex en bil med 5000 i förmånsvärde som kostar 10000 i månaden inkl allt utom drivmedel.
Om man då tar nettolöneavdrag på 5000 och bruttolöneavdrag på resten dvs 4000 (sista 1000 är avdragsgill moms) innebär det att nan slipper 1000 kr + skatten på 4000 (ca 2000 om man tjänar över bryrpunkten för statlig skatt)
Dvs en bil som kostar 10000 per månad kostar mig 7000 per månad.
Företaget tjänar också en slant då dom slipper soc avgifter på bruttolöneavdraget.
Men man bör ju som sagt se upp med ev minskat premiepension och sjukpenning om man inte tjänar över maxbeloppet.
Jag har gjort några förenklingar jag vet men i grova drag stämmer det.
Förursätter att föraren betalar drivmedel i denna beräkning.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

+46 skrev:

Min uppfattning är att bruttolöneavdraget för personalbil normalt inte påverkar tjänstepensionen (bara den allmänna pensionen som beräknas på den taxerade inkomsten). Skulle det vara så att man har en arbetsgivare som låter det påverka så får man såklart räkna på det (och kanske kompensera genom privat pensionssparande istället). Förutsatt att man tar hänsyn till den minskade pensionskostnaden när man beräknar bruttolöneavdraget (som således blir mindre) så kommer det gå på ett ut ändå.
bullen skrev:
Den stora vinsten som en del missar är ju diffen mellan förmånsvärde och verklih kostnad.
Jag skrev ju precis det:
danni skrev:
En enkel grundregel är att om förmånsvärdet är lägre än den faktiska kostnaden, så innebär det att det är billigare att ha bilen i firman eller som personalbil. Om förmånsvärdet är samma som de faktiska kostnaderna spelar det ingen roll, och om förmånsvärdet är högre så går man back. Men överlag så är förmånsvärdena rätt låga jämfört med de faktiska kostnaderna, och det gäller verkligen för Teslas bilar.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag har en gång haft ett jobb där vi anställda hade möjlighet att skaffa personalbil. Men då hade man inte rätt till samma höga reseersättning som när man körde med privat bil i tjänsten. Jag pendlade vid detta tillfälle drygt 20 mil om dagen mellan arbetsplatsen och uppdragsgivaren (med min privata bil). Min reseersättning låg således nästan i paritet med vad andra har i månadslön. En personalbil hade inte lönat sig alls för mig. Jag vet inte om det är ett vanligt upplägg att ha det så, men ingen av mina kollegor hade personalbil. Det lönade sig inte för någon av oss. Men det är säkert olika från företag till företag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Johnny_B
Teslaägare

Inlägg av Johnny_B »

Jag kan inte bara låta denna tråden dö..

Detta är saxat ur dagens SvD (en annonstext från Renault för att vara exakt, men ändå).

"Till maj i år har det sålts 16 854 privatleasade fordon på svenska vägar och privatleasing utgör under perioden 24,9 procent av den totala privatmarknaden."

Nästan var fjärde bil privatleasas i dagsläget om man får tro siffrorna där. Det anser inte jag vara en försvinnande liten del av för perioden gällande privatmarknaden.

Jag tror skutan håller på att vända..
85D Referrallänk: http://---
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

Johnny_B skrev:
Jag kan inte bara låta denna tråden dö..

Detta är saxat ur dagens SvD (en annonstext från Renault för att vara exakt, men ändå).

"Till maj i år har det sålts 16 854 privatleasade fordon på svenska vägar och privatleasing utgör under perioden 24,9 procent av den totala privatmarknaden."

Nästan var fjärde bil privatleasas i dagsläget om man får tro siffrorna där. Det anser inte jag vara en försvinnande liten del av för perioden gällande privatmarknaden.

Jag tror skutan håller på att vända..
Bra Johnny! Inte låta tråden dö. :D Intressant text helt klart.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jag tror många kommer välja privatleasing under en övergångstid mellan ICE och BEV. Jag skulle absolut rekommendera alla som köper fossil idag att privatleasa eftersom det är osäkert om de får något för den om tre år. Det är lite samma resonemang jag hade nu med Leafen fast åt andra hållet.
Användarvisningsbild
heron
Teslaägare

Inlägg av heron »

En sak jag inte riktigt hänger med på när det gäller bruttolöneavdrag (personalbil) är insatsen. Om företaget väljer låt säga 20% insats, vill inte företaget ha betalt för dessa också? Har nämligen ett kalkylblad från VW på personalbil och bruttolöneavdraget blir lägre ju högre insats, men själv tycker jag att det inte skulle bli sån jätteskillnad oavsett insats? Någon som kan ge mig mer kött på benen? :)
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Antar att kontantinsatsen i deras kalkyl förväntas betalas av dig
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

LarsL skrev:
Jag skulle absolut rekommendera alla som köper fossil idag att privatleasa eftersom det är osäkert om de får något för den om tre år. Det är lite samma resonemang jag hade nu med Leafen fast åt andra hållet.
Jag rekommenderar alla att köpa elbil istället. De som inte har råd att göra det idag rekommenderar jag att spara den fossilbil de har tills de har råd med elbil.
ekonomisk trygghet

Inlägg av ekonomisk trygghet »

ovelundkvist skrev:
LarsL skrev:
Jag skulle absolut rekommendera alla som köper fossil idag att privatleasa eftersom det är osäkert om de får något för den om tre år. Det är lite samma resonemang jag hade nu med Leafen fast åt andra hållet.
Jag rekommenderar alla att köpa elbil istället. De som inte har råd att göra det idag rekommenderar jag att spara den fossilbil de har tills de har råd med elbil.
Ungefär hur mycket pengar kan man låna idag (till en elbil)för att gå jämnt upp med en fossildriven bil? Baserat på om man tankar bensin för 500 kr/månaden.
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare

Inlägg av Crappy »

Jag har gjort den kalkylen, många gånger. Tyvärr blir det för dyrt för min del
Lite snabbt, grovt överslag och allt räknat till min fördel :D
För att det ska gå jämt upp, räknat på att du kör 1500-2000 mil om året.
Drivmedel ca 1300kr/mån
För att komma ner i det i lån/leasingkostnad räknat på en Tesla för ca 800.000 med ca 50% restvärde bör du gå in med ca 30%
Så på en femårsperiod kostar det lite drygt 7000 i månaden

Jag läste någonstans att man kör en snikmodell Tesla inkl allt för ca 8500kr/månaden. Vilket stämmer ungefär med mitt överslag

Edit: Inga elkostnader är med i överslaget. Bara gratisfyllningar på jobbet

Edit igen. Glöm ovanstående
Skämskudde på. Priserna fick jag från kalkylatorn i designdelen. Det där med att moms är med på vissa ställen och inte på andra klarade jag inte av
Suck
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

heron skrev:
En sak jag inte riktigt hänger med på när det gäller bruttolöneavdrag (personalbil) är insatsen. Om företaget väljer låt säga 20% insats, vill inte företaget ha betalt för dessa också? Har nämligen ett kalkylblad från VW på personalbil och bruttolöneavdraget blir lägre ju högre insats, men själv tycker jag att det inte skulle bli sån jätteskillnad oavsett insats? Någon som kan ge mig mer kött på benen? :)
Jag tror det allra vanligaste vid personalbil är att man inte lägger någon kontantinsats alls. Att betala kontantinsatsen med privata pengar känns helt uteslutet, det skulle bli en rutten deal som innebär det sämsta av bägge världar. Vad jag möjligen kunde tänka mig är att företaget står för en kontantinsats som den anställde sen amorterar med ett förhöjt löneavdrag men det blir ju konstigt ifall den anställde slutar. Nej, som sagt, jag tror det enda rimliga är 0% kontantinsats i det läget.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

ekonomisk trygghet skrev:
ovelundkvist skrev:
LarsL skrev:
Ungefär hur mycket pengar kan man låna idag (till en elbil)för att gå jämnt upp med en fossildriven bil? Baserat på om man tankar bensin för 500 kr/månaden.
Bensin för 500kr/månad?? Woauw, så lite har jag nog aldrig varit nere i under alla mina år (typ 30år med körkort)...
Då blir det nog en elcykel man kan räkna hem i dagsläget :D
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

Bjelke skrev:
ovelundkvist skrev:
LarsL skrev:
Bensin för 500kr/månad?? Woauw, så lite har jag nog aldrig varit nere i under alla mina år (typ 30år med körkort)...
Om man kör en Prius bara i stan så kan det säkert funka med 500:-/mån.

Som sagt elcykeln är nog det enda som kan konkurrera med det. Inte ens en Leaf är billigare.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Bjelke skrev:
ovelundkvist skrev:
LarsL skrev:
Sist jag hade ren bensinbil tankade jag för ca 4000 kr per månad. Då blir det mycket, mycket lättare att ro hem kalkylen :mrgreen:
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Kör tydligen för lite, tankat för 18000 senaste 12 mån, och då med en törstig bensinbil.

Men då är det mycket lite vardagskörning, desto mer långresor.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar