Jag utgick ifrån att det framräknade bruttolöneavdraget inkluderade företagets minskade kostnader för premieavsättning till tjänstepensionen. Det borde ge en lägre bilkostnad men kan stå en dyrt, speciellt när man har en hög lön, den dag det är dags att plocka ut tjänstepensionen.danni skrev:Det är inte helt rätt. Det blir faktiskt överlag mycket billigare med personalbil än att köpa exakt samma nya bil privat. Och särskilt då om man väljer en miljöbil med nedsatt förmånsvärde. Anledningen till det är att förmånsvärdessystemet helt enkelt är dåligt uppdaterat gentemot de faktiska kostnaderna med bilägande och ränteläget. En enkel grundregel är att om förmånsvärdet är lägre än den faktiska kostnaden, så innebär det att det är billigare att ha bilen i firman eller som personalbil. Om förmånsvärdet är samma som de faktiska kostnaderna spelar det ingen roll, och om förmånsvärdet är högre så går man back. Men överlag så är förmånsvärdena rätt låga jämfört med de faktiska kostnaderna, och det gäller verkligen för Teslas bilar.StefL skrev:Om man har bilen för rent privat bruk och lägger upp en kostnadsneutral modell för företaget är tanken vad jag förstår att kostnaden i princip inte kommer att skilja sig speciellt mycket för den enskilde men det kan säkert variera lite.
Kostnaden för själva bilen måste då betalas av bruttopengar i företaget som annars skulle gått till att betala lön till den anställde.
Om vi t.ex. antar att en bil (relativt billig då) kostar 4000:- i månaden i leasing för företaget innebär det att den anställde sänker sin bruttolön med 3000:- i månaden för att frigöra dessa pengar för företaget (3000 i lön plus 1000 i sociala ungefär).
Det betyder förstås att också nettolönen för den anställde blir lägre - hur mycket lägre den blir beror på hur hög marginalskatt den anställde betalar, dvs har man hög lön och betalar högre marginalskatt minskar nettolönen mindre.
Sen ska man som anställd betala förmånsskatt på förmånsvärdet (som bestäms per bilmodell men lite förenklat beror på vad bilen kostar). Här blir förstås förmånsskatten högre om man har en hög marginalskatt än om man har lägre - förmånsvärdet läggs helt enkelt ovanpå lönen och höjer alltså den beskattningsbara inkomsten. Denna skatt betalas förstås med de pengar man får ut i nettolön, dvs det sänker nettolönen ytterligare.
Här bidrar bl.a. många bilförsäljare till förvirringen genom att inte hålla isär begreppen förmånsvärde och förmånsskatt (dvs den skatt man betalar på förmånsvärdet). I många annonser står t.ex. "Förmånsvärde netto 1995:-/mån vid 50% marginalskatt" vilket jag tolkar som att om man har en inkomst där marginalskatten är 50% kommer den förmånsskatt man betalar per månad att vara 1995:- medan förmånsvärdet rimligen är det dubbla. De charlataner som står bakom dessa annonser borde enligt min mening skickas på semantiskt omskolningsläger, så kanske det skulle bli något slags ordning i begreppsfloran...
Jag är inte riktigt med på hur du tänker här. Tjänstepensionens storlek bestäms av din avtalade lön och ska inte påverkas av en sån här löneväxling. Och även om den gjorde det, så borde det ju rimligen göra att det blir sämre, inte bättre? Oavsett vilket kan det i allra högsta grad vara intressant med personalbil för alla, särskilt om man väljer en bil med reducerat förmånsvärde. Men eftersom lönen som rapporteras till myndigheter blir lägre så bör man nog tänka sig för innan man skaffar en dyr personalbil eftersom det kan påverka storleken på ens allmänna pension, sjukpenning, föräldrapenning, och möjligheten att få lån etc.+46 skrev:Eftersom det ska vara kostnadsneutralt för arbetsgivaren, så blir det mest intressant med personalbil som löneväxling för dem som har en avtalad tjänstepensionsavsättning på bruttolönen.
http://www.privataaffarer.se/pension/fo ... nen-844118