Värde på P85D

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Värde på P85D

Inlägg av Tars »

Hej alla glada!
Undrar vad ni här på forumet anser att denna bil är värd.
Vad ni själva skulle kunna tänka er att lägga dvs.

http://www.blocket.se/stockholm/Tesla_M ... ?ca=11&w=3
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Re: Värde på P85D

Inlägg av Herr X »

Skummade bara texten skriven i versaler - väldigt jobbigt att läsa.
Fick inte klart för mig vilken utrustningsnivå det handlar om eftersom de inte listat utrustningen på samma sätt som Tesla. Om någon orkar sammanfatta vilka utrustningspaket bilen har så är det lättare att ge ett omdöme.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inlägg av Tars »

Herr X skrev:
Skummade bara texten skriven i versaler - väldigt jobbigt att läsa.
Fick inte klart för mig vilken utrustningsnivå det handlar om eftersom de inte listat utrustningen på samma sätt som Tesla. Om någon orkar sammanfatta vilka utrustningspaket bilen har så är det lättare att ge ett omdöme.
Skickar med spec från när den va ny.
Bild
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Öppnade också annonsen. Orkade inte heller läsa när det var skrivet i versaler. Varför skulle man lita på en bilhandlare som inte ens klarar av att hantera caps lock korrekt?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inlägg av Tars »

Brukar väl höra till standard att de skriver på detta sätt..... Tyvärr....
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Okej. Den har grundläggande utrustningsnivå och saknar en del grejer som man borde haft på en bil i den här prisklassen.

De tillval som valts bort av den ursprungliga köparen är:
- Extrastolar i bagaget
- 21"-fälgar
- Interiörpaketet
- Larmpaketet
- Ljudpaketet
- Luftfjädring

Den ursprungliga köparen borde ha köpt till iallafall luftfjädring, 21"-fälgar och ljudpaketet.
Givet dessa bortvalda tillbehören tycker jag att bilen är rimligt prissatt, definitivt inte för lågt.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare

Inlägg av stefan007 »

Alltid svårt att värdera pga dollarkursen. Jag gav 880 netto för min 85D för ett år sedan, denna har en värdeminskning på 15' på fler mil än min.
Vet bekanta som kollat på blocket men valt att beställa nytt för priserna på P85D ligger för högt...
Normalt borde denna ligga på 850-900 efter ett år och dom milen men jag tror den hittar en köpare på miljonen jämt.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Versaler... 500k bjuder jag
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inlägg av Tars »

Herr X skrev:
Okej. Den har grundläggande utrustningsnivå och saknar en del grejer som man borde haft på en bil i den här prisklassen.

De tillval som valts bort av den ursprungliga köparen är:
- Extrastolar i bagaget
- 21"-fälgar
- Interiörpaketet
- Larmpaketet
- Ljudpaketet
- Luftfjädring

Den ursprungliga köparen borde ha köpt till iallafall luftfjädring, 21"-fälgar och ljudpaketet.
Givet dessa bortvalda tillbehören tycker jag att bilen är rimligt prissatt, definitivt inte för lågt.
Detta är min bil jag säljer.
Anledningen till varför jag valde bort dessa va att erfarhetsmässigt så kommer luftfjädringen strula, har haft lite olika fabrikat sen förut, ljudet tyckte jag va riktigt bra standard och ansåg att detta var onödigt.

larm på bilen, ja, jag har larm och kameraövervakat på tomten, så jag tyckte det va onödigt med detta paket.
21 tummarna, bor på en riktigt dålig väg, och har haft fina fälgar på min tidigare bil, som inte va så fina efter ett tag.
Interiörpaketet va också en onödig detalj.

Som sagt var, det var så jag resonerade vid beställningen, och detta är inte en bortförklaring, utan jag anser fortfarande att jag valde rätt. =)
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare

Inlägg av P_EL »

Fullmatad, färre mil, lägre pris och ändå legat ute ett tag:
http://www.blocket.se/malmo/Tesla_Model ... .htm?ca=11

Jag tror du ligger för högt. Ca 950 kanske
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Värde på P85D

Inlägg av Tars »

P_EL skrev:
Fullmatad, färre mil, lägre pris och ändå legat ute ett tag:
http://www.blocket.se/malmo/Tesla_Model ... .htm?ca=11

Jag tror du ligger för högt. Ca 950 kanske
Har en vän som ville köpa denna, och den har ingen moms som går att lyfta.
Så det står fel i annonsen.
Därför är den billigare.

Men 950 säger du.
Tack för din input.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Värde på P85D

Inlägg av Herr X »

Tars skrev:
Anledningen till varför jag valde bort dessa va att erfarhetsmässigt så kommer luftfjädringen strula, har haft lite olika fabrikat sen förut, ljudet tyckte jag va riktigt bra standard och ansåg att detta var onödigt.

larm på bilen, ja, jag har larm och kameraövervakat på tomten, så jag tyckte det va onödigt med detta paket.
21 tummarna, bor på en riktigt dålig väg, och har haft fina fälgar på min tidigare bil, som inte va så fina efter ett tag.

Som sagt var, det var så jag resonerade vid beställningen, och detta är inte en bortförklaring, utan jag anser fortfarande att jag valde rätt. =)
Interiörpaketet vid den tidpunkten kan jag hålla med om var onödigt - bara lite extra läderbitar här och var, och belysningen som ingick i det paketet är lätt att eftermontera.
Larmpaketet är inte heller viktigt eftersom bilen redan är larmad - i praktiken var det tiltskyddet och en extra siren man fick med larmpaketet.

Luftfjädringen var en miss att inte beställa med bilen. Min luftfjädring har fungerat strålande trots alla andra fel som jag haft. Ljudpaketet var också en miss att inte beställa på en P85D. Standardljudet på Teslan är inte dåligt om man jämför med standardljudet på en Passat eller valfri Volvo, men premiumljudet är naturligtvis mycket bättre - inte minst för att det innehåller en subwoofer. En P85D bör ha detta.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare

Inlägg av Beigler »

Håller inte alls med er om ljudpaketet. Smaken är som baken och extra ljud känns riktigt onödigt för de pengarna de tar för det om ni frågar mig.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Beigler skrev:
Håller inte alls med er om ljudpaketet. Smaken är som baken och extra ljud känns riktigt onödigt för de pengarna de tar för det om ni frågar mig.
Det var ju tråkigt att du tycker så, men nu är det tal om utrustningsnivå i värstingvarianten av Model S som kostar ca. 1,1 miljoner.
Om du tycker att det bättre ljudet i ljudpaketet inte är värt de tusenlappar det kostar, tycker du verkligen att det är värt ~200 000kr för de 0,5 extra sekunder som P85D gör 0-100 på jämfört med 85D?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inlägg av Tars »

Herr X skrev:
Tars skrev:

Interiörpaketet vid den tidpunkten kan jag hålla med om var onödigt - bara lite extra läderbitar här och var, och belysningen som ingick i det paketet är lätt att eftermontera.
Larmpaketet är inte heller viktigt eftersom bilen redan är larmad - i praktiken var det tiltskyddet och en extra siren man fick med larmpaketet.

Luftfjädringen var en miss att inte beställa med bilen. Min luftfjädring har fungerat strålande trots alla andra fel som jag haft. Ljudpaketet var också en miss att inte beställa på en P85D. Standardljudet på Teslan är inte dåligt om man jämför med standardljudet på en Passat eller valfri Volvo, men premiumljudet är naturligtvis mycket bättre - inte minst för att det innehåller en subwoofer. En P85D bör ha detta.
När det kommer till känsla, tycker jag att det är bättre känsla med vägen utan luftfjädring.
Håller med i att vid försäljning, som nu, att det vore smartare att ha köpt till det.
Men åter igen, så köptes denna med den spec som passade mig.
Ljudet, som du skriver är väldigt bra standard, och ja, det vore bra att ha det när man säljer bilen. Själv tycker jag ljudet räcker bra till. =)
Surfaren
elbilist

Värde på P85D

Inlägg av Surfaren »

Jag gjorde en genomgång av Teslas demobilar (se annan tråd). Dom har allihop mer utrustning, är betydligt nyare med många färre mil och priserna börjar strax norr om vad du vill ha för denna. Baserat på detta skulle jag säga att den här är för dyr.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inlägg av Tars »

Surfaren skrev:
Jag gjorde en genomgång av Teslas demobilar (se annan tråd). Dom har allihop mer utrustning, är betydligt nyare med många färre mil och priserna börjar strax norr om vad du vill ha för denna. Baserat på detta skulle jag säga att den här är för dyr.
Så... vad skulle du då tänka dig att den är värd? 999.000?
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare

Inlägg av Mats »

Problemet just nu, för både säljare och köpare, är att det verkar vara få beg-bilar som säljs. Detta gör det svårt att veta nivåerna. Gissar att många vill ha en bra slant för sina bilar samtidigt som facelift, S60 kommit och köpare står och väljer mellan en ett års-bilar och helt ny.

Låg omsättning på en marknad gör alla osäkra. Tror KVD budgivning kanske kan sätta nivåerna rätt.

Ligger 18 demobilar på Teslas sida och blocket har 32 annonser där äldsta är nästan 2 månader. Det är 50 bilar att välja på. Och ändå så ser det för en köpare ut som nivåerna är för höga eftersom få bilar byter ägare.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
Waxinator
Teslaägare

Inlägg av Waxinator »

Jag tycker det var en helt okay och mycket uttömmande annons. :)

Begagnatpriserna för Tesla sjunker långsammare än för andra märken.
Skillnaden i pris mellan nypris o säljpris är dock bara 60 tkr ? försök komma under magiska 990 tkr.

P.S. Extrauppgifter från Bytbil: Hästkrafter: 89 Hk :o
Model S P90DL - Facelift - Midnight Silver - Light Gray Lether. Levererad 3-Aug-2016. ( http://www.section4.se )
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Ja. Rätt länge registrerades bilarna med låg effekt. Inte maxeffekt, utan möjligt kontinuerligt effektuttag under en timme var normen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Tycker den ligger rimligt i pris jämfört med övriga utbudet.

21" eller inte tycker jag inte är så viktigt på en 5000mil begbil. Många fälgar är ändå skrapade. Lätt att köpa 21" original/andra om man vill prioritera det.

Luftfjädring hade jag nog saknat pga möjligheten att höja bilen vid behov. Är inget man eftermonterar om man saknar det.

HiFi inte heller så viktigt. Går att eftermontera bättre ljud om det är viktigt.

VERSALER GÖR DET VERKLIGEN SVÅRLÄST OCH GER ETT OPROFFSIGT INTRYCK.

Tycker också det ska vara skillnad mot de importerade. Vagnsskada saknas antagligen, osäkerhet kring, momslyft, abonnemang 3G täckning och laddkablar mm. Och JA många är allmänt skeptiska till importbilar rätt/eller fel och föredrar svensksålda bilar. Sen hur mycket "extra" det är värt är olika för olika spekulanter.

Tycker också att många begär lite högt med bilar som gått långt. Visst eldriften slits inte som en "ICE, men däck, hjulupphängningar, stenskott, inredning, lack, övrig elektronik osv. Det slits på precis samma sätt som på vilken annan bil som helst. För mig har ett års skillnad, förutsatt samma utrustning mindre betydelse än milen. I Teslas fall, liksom även på ändra sker ju ständigt små förändringar och enellanåt större vilket man också kanske väger in. Vad som dock blir speciellt med just Tesla senaste året är att ju äldre bil, ofta desto bättre förmånsvärde vilket är lite unikt. Där ett lågt förmånsvärde kan vara viktigare för vissa än mil, specifik utrustningsdetalj, färgkombination osv.

Sen kan man nog dela in begagnade Tesla i olika grupper och även spekulanterna.

"Välanvända, lågspecade långmilare".

Normala, hyfsat välutrustade i varierande skick.

Fullmatade värstingar, från olika tidpunkter. Vissa "välanvända, hårt körda, mycket mil". Vissa pedantskötta entusiastbilar. Där P85D hamnar.

Problemet med sista gruppen är liksom ordet "värsting". Vill man ha just det så vill man ofta ha det "senaste" och är beredd att betala för det. Ska man köpa en sån blir nog skick och leasbarhet, förmånsvärde olika viktigt för olika grupper. Ludicrious eller inte spelar nog även in där. Är det en "tjänstebilsförare" som funderar på den så blir nog förmånsvärdet t ex viktigt.

Sen har vi ju alla personliga preferenser angående färgkombinationer, utrustning osv.

Här kan det nog bli så att en "snikvärsting" (tycker dock inte trådskaparens bil är en sån) eller en fullmatad 60:a eller liknande avviker från den andra "bunten" i samma kategori. Obs att det kan vara både högre eller lägre. Någon kanske verkligen vill ha en P85D med lägsta möjliga förmånsvärde eller en fullutrustad bil så billigt som möjligt, en ovanlig färgkombination osv.

Så det finns spekulanter till alla versioner. Vill man köpa en begagnad P85D så ligger de nog från 950" och uppåt-1,2. Där Teslas demobilar är nyast men samtidigt är de nog ovanligt nya och "vältestade" på 1000 demomil hinner man med måååånga 0-100...

Sen blir det ett hopp upp till en helt ny "okörd, skräddarsydd MED leveranstid" men då hamnar man lätt på 1,4-1,5 för en P90D.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inlägg av Tars »

Waxinator skrev:
Jag tycker det var en helt okay och mycket uttömmande annons. :)

Begagnatpriserna för Tesla sjunker långsammare än för andra märken.
Skillnaden i pris mellan nypris o säljpris är dock bara 60 tkr ? försök komma under magiska 990 tkr.

P.S. Extrauppgifter från Bytbil: Hästkrafter: 89 Hk :o
Visst är den stark! Bild
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Då är min P85 starkare, har 94hk :D
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inlägg av Tars »

Leo skrev:
Då är min P85 starkare, har 94hk :D
Haru jackat kolven?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Drevat 2-kugg bak seru!
Skriv svar