Likaväl som ellagen medger undantag för nätkoncession för laddstationer så borde det även finnas undantag i plan- och bygglagen för dylika anläggningar. Skulle gott och väl räcka med ett vanligt anmälningsärende till byggnadsnämnden. Då skulle det inte ta mer än fyra veckor att få sätta spaden i jorden enligt de nya regler som gäller från 2016-07-01Mickep skrev:Jag tror snabbspår för bygglov är en bra grej. (så uppsättningen av laddstolpar inte hindras av rättshaverister som överklagar i absurdum) Här måste givetvis demokratin få ha sin gång, men det vore bra om man kunde undersöka om det går att ge bygglov utan risk för överklagningar som försenar och kan göra att projekt skrotas.
eg skulle man kunna kräva laddstolpar (motorvärmaruttag skulle vara det minsta man skulle begära till alla platser, men det är bra om de går att uppgradera, så gärna lite högre krav)
När det gäller laddstyrka tror jag det är svårt att komma med krav utan där är det mer rekommendationer, men hur som helst det viktigaste är att man enkelt kan uppgradera om behovet ändras.(destinationsladdare)
"Med stöd av det utökande bemyndigandet i 16 kap 8 § PBL ändrar regeringen i PBF. Ändringen träder ikraft 1 juli 2016 och innebär att byggnadsnämnden ska fatta beslut i ett anmälningsärende inom fyra veckor räknat från den dag då samtliga behövliga uppgifter inkom till nämnden. Om ärendet är av större vikt eller av principiell betydelse är dock tidsfristen åtta veckor. (PBF 6 kap 7 §)"