Laddstolpar och kommuner

Här diskuterar vi miljöteknik.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Re: Laddstolpar och kommuner

Inlägg av +46 »

Mickep skrev:
Jag tror snabbspår för bygglov är en bra grej. (så uppsättningen av laddstolpar inte hindras av rättshaverister som överklagar i absurdum) Här måste givetvis demokratin få ha sin gång, men det vore bra om man kunde undersöka om det går att ge bygglov utan risk för överklagningar som försenar och kan göra att projekt skrotas.
eg skulle man kunna kräva laddstolpar (motorvärmaruttag skulle vara det minsta man skulle begära till alla platser, men det är bra om de går att uppgradera, så gärna lite högre krav)
När det gäller laddstyrka tror jag det är svårt att komma med krav utan där är det mer rekommendationer, men hur som helst det viktigaste är att man enkelt kan uppgradera om behovet ändras.(destinationsladdare)
Likaväl som ellagen medger undantag för nätkoncession för laddstationer så borde det även finnas undantag i plan- och bygglagen för dylika anläggningar. Skulle gott och väl räcka med ett vanligt anmälningsärende till byggnadsnämnden. Då skulle det inte ta mer än fyra veckor att få sätta spaden i jorden enligt de nya regler som gäller från 2016-07-01

"Med stöd av det utökande bemyndigandet i 16 kap 8 § PBL ändrar regeringen i PBF. Ändringen träder ikraft 1 juli 2016 och innebär att byggnadsnämnden ska fatta beslut i ett anmälningsärende inom fyra veckor räknat från den dag då samtliga behövliga uppgifter inkom till nämnden. Om ärendet är av större vikt eller av principiell betydelse är dock tidsfristen åtta veckor. (PBF 6 kap 7 §)"
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

En annan infallsvinkel ang att man inte får sälja el. Det måste väl vara helt ok att ta ut en högre p-avgift på laddplatserna och därigenom finansiera dom.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

LarsL skrev:
Nu snackar vi Gotland och där räcker 37kWh ganska långt.
Ber om ursäkt, det var inte tydligt i ditt inlägg att du menade att 3,7kW-laddstolpar bara var fullständigt tillräckligt på Gotland ;)
</syrlig kommentar>
LarsL skrev:
Beror på 3,7kW är fullständigt tillräckligt om du ska övernatta eller stå hela dagen. Det är därför de kallas för Destinationladdare.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

bullen skrev:
En annan infallsvinkel ang att man inte får sälja el. Det måste väl vara helt ok att ta ut en högre p-avgift på laddplatserna och därigenom finansiera dom.
Eller ta ut en högre avgift på alla platserna. Det räcker med några ören högre för att täcka strömkostnaden. Kalla det "miljötillägg".
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Herr X skrev:
bullen skrev:
Eller ta ut en högre avgift på alla platserna. Det räcker med några ören högre för att täcka strömkostnaden. Kalla det "miljötillägg".
då kan man motivera det genom att även tillhandahålla motorvärmaruttag på platserna (även om jag tror att vissa folk kan ha invändningar på den iden)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

På en parkeringsplats skulle jag helt klart kunna acceptera en minutkostnad eller timkostnader kanske är mer rätt då. Redan nu skiljer det ju mellan attraktiva parkeringar och mer undanskymda varianter. En 5-10kr/h i skillnad är väl ok?
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Bara så jag får det klart. Vilka kommuner är det som nekat Tesla bygga suc?

Så härligt med förslagen här. Helt klart bygglovstänket är viktigt att driva på med.

Byggnadsnämnden har mest lagar att förhålla sig till. Sen är det folkets överklagan som bråkar mycket med.

Kungsbacka är som exempel Sveriges bästa kommun gällande överklaganden från invånarna :)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Att öka avgiften på vissa parkeringar om de har en laddare är en intressant ide.

Det hade gjort att det blivit dyrare för fossilbilarna att stå där.

Typ en centrum gata med 5-10 parkeringsplatser. Säg att man vill ta 10kr per timma där normalt sett. Nu höjer man dem till 20kr. Då säljer ju inte kommunen elen. Men får ändå in pengar för elen.

Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Anders77 skrev:
Bara så jag får det klart. Vilka kommuner är det som nekat Tesla bygga suc?

Så härligt med förslagen här. Helt klart bygglovstänket är viktigt att driva på med.

Byggnadsnämnden har mest lagar att förhålla sig till. Sen är det folkets överklagan som bråkar mycket med.

Kungsbacka är som exempel Sveriges bästa kommun gällande överklaganden från invånarna :)

Det var Ljubgby som nekade Tesla bygglov (och mark?) för Supercharger. De motiverade det med att de inte kan gynna ett enskilt bolag :roll: Nåja jag antar att placeringen ute på en lantbruksenhet utanför planerat område löste problemet.

Byggnadsnämnden skulle lätt kunna göra en förprövning på ett antal bra ställen för snabbladdare. Det går tex att lägga in i detaljplanen att det ska/får finnas laddare ute vid avfarterna till motorvägen. Om den planen blir godkänt så kan inte folk klaga när någon vill bygga.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Anders77 skrev:
Att öka avgiften på vissa parkeringar om de har en laddare är en intressant ide.

Det hade gjort att det blivit dyrare för fossilbilarna att stå där.

Typ en centrum gata med 5-10 parkeringsplatser. Säg att man vill ta 10kr per timma där normalt sett. Nu höjer man dem till 20kr. Då säljer ju inte kommunen elen. Men får ändå in pengar för elen.

Det var lite så jag tänkte. Självsanerande
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

Herr X skrev:
Bild
snor helt fräckt Herr X bild, men han skrev ingen copyright så

vad ser ni på bilden, förutom en vacker tvättbjörn, jo 8 välupplysta Tesla laddstolpar, vad mer?
en nästintill kamouflerad Clever laddstolpe och så ser många av de kommunala stolparna ut man måste veta var och vad man letar efter.
(titta strax vänster om silver v70)

tror många som inte har en tesla ser där står såna laddstolpar till den där lyxbilen, och ser inte de "vanliga" laddstolpar som finns lite överallt, men knappt sticker upp över en felparkerad ICE,
ide, varför inte göra en deal med de som sätter upp reklamtavlor överallt, de "får" 80% av skyltutrymmet, tom de kan stå för strömmen?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

När jag pratade med en från Kalmar Energi vid SuC Kalmar så funderade han på hur man skulle göra så att CCS/Chademo-laddaren som de sätter upp i samarbete med Clever skulle synliggöras.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Gällande skyltar. Att sätta upp längs med vägar mm precis som för en vanlig bensinstation borde inte vara så svårt. Skyltning på plats i en stad är ju kommunen och bygglovshanteringen som styr.

Inget som bör vara problem att lösa.

Men ja skyltar saknas.

Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

När man passerar Värnamo på E4 är det skyltat med "H3. Drivmedel" och ett Eon-märke, så jag gissar att det är en laddare där.
Märket anger en anläggning som tillhandahåller drivmedel. Företagsemblem kan anges i anslutning till märket.
Bild

Ser så klart rätt dumt ut med en pump.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

bylund skrev:
När man passerar Värnamo på E4 är det skyltat med "H3. Drivmedel" och ett Eon-märke, så jag gissar att det är en laddare där.
Märket anger en anläggning som tillhandahåller drivmedel. Företagsemblem kan anges i anslutning till märket.
Bild

Ser så klart rätt dumt ut med en pump.
Den är nog för e-on fordonsgas som funnits där ett bra tag
Laddstationen är iofs precis intill men inte mer än nån månad gammal
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

När man kör E4:an genom Huskvarna-Jönköping så finns det sedan många år skyltar som talar om var man ska svänga av för att nå specifika bensinstationer, alltså Statoil, Preem osv. Bra service, tycker jag. Det borde vara självklart att man dessutom skyltar om det finns en laddstation och vilken avfart man ska ta för att nå den.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
När man kör E4:an genom Huskvarna-Jönköping så finns det sedan många år skyltar som talar om var man ska svänga av för att nå specifika bensinstationer, alltså Statoil, Preem osv. Bra service, tycker jag. Det borde vara självklart att man dessutom skyltar om det finns en laddstation och vilken avfart man ska ta för att nå den.
Låter vettigt. Men i nuläget är det till och med svårt att hitta en Supercharger ibland, trots att de ligger i GPS:en. Hur många gånger har man inte kört fel trots att man ser den på kartan. Vägen dit kan vara svår att hitta när man inte är van. Lite skyltning är aldrig fel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Torkel

Inlägg av Torkel »

Hur samarbetar ni med regionen i frågan? Det kanske finns trådar att dra i och pengar att hämta där? Regionen är ju förhållandevis liten och har ett aktivt miljöarbete där mycket fokus läggs på transporter.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Clever-laddaren i Värnamo är välskyltat hela vägen. Så det går om man bara vill:

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

TiborBlomhall skrev:
Clever-laddaren i Värnamo är välskyltat hela vägen. Så det går om man bara vill
Värnamo är bra! Laddade där på väg upp från Skåne för ett par veckor sedan. De har flera 22 kW-laddare på olika ställen i kommunen.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Jerker skrev:
TiborBlomhall skrev:
Clever-laddaren i Värnamo är välskyltat hela vägen. Så det går om man bara vill
Värnamo är bra! Laddade där på väg upp från Skåne för ett par veckor sedan. De har flera 22 kW-laddare på olika ställen i kommunen.
Dessa kom upp nyligen ( jag la upp de i stan på pluggshare) innan så fick man nöja sig med 220V bakom stadshuset Bild
Nu tycker jag att det finns där det behövs även på så kallade samåkning parkeringsplatser i värnamo och forsheda har de lagt upp type 1 och type 2
Bild för värnamo kommun än så länge
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Inlägg av Monark1954 »

Det är inte bara kommuner som kan påverkas för att få till laddstolpar.
Energibolag som i flera fall är kommunala bolag har större möjlighet än kommunala parkeringsbolag.

Energibolag kan locka kunder att köpa all el om man registreras sig för deras betalfunktioner på laddstolpar.

Jag och flera har mejlat kommunala Skellefteåkraft att de varit dåliga på egna laddstolpar när de gjorde reklam för avtalet med TESLA supercharger.
Nu lovar de 20 laddstolpar i Västerbottens inland och i Skellefteåområdet. Lycksele och Storuman bidrar till att åka elbil till fjällen och till/från Norge.
https://www.skekraft.se/om-oss/verksamhet/laddstolpar/

Bygglov.
Jag har varit i kontakt med Örnsköldsviks kommun om deras tokiga maxtid på 2 timmar på den enda typ 2 laddaren i Örnsköldsvik. De har för låg kunskap, de hävdade att det var fel på min laddsladd när jag inte fick 80% i min Leaf på 2 timmar.
Mejlade en massa länkar för jag försökte ge mer kunskap, Gotlands elbilssatsning har vissa bra data och Teslas sida där 11kW ger 5 mil på 1 timme med flera. Men de flesta har 3,7 kW i sina Leaf. Jag måste ladda i 6 timmar för att nå Umeå.
Men åter till bygglov, jag fick veta att de nekat TESLA kommunal mark då TESLA inte laddar alla bilar.
Nu verkar TESLA sammarbete med OKQ8 göra att det blir en supercharger på deras mark i Örnsköldsvik.
Fick veta att Örnsköldsvik skulle satsa på laddstolpar när Volvo börjar leverera elbilar 2019! Konstigt, han hade inte Göteborgsdialekt. Då skulle de inte söka EU bidrag för att få kontrollen själv, han uppgav att Sundsvall tappat greppet då de sökt EU bidrag.
Jag har uppfattat att bidragen har bidragit till sen stora Chademo tillväxten i söder.

Umeå antar jag varit smidigare, Umeå Energi har två Chademo och det finns många Typ 2 uttag i parkeringshus, IKEA och vid Chademo laddarna mm. Nu verkar IKEA området nära E4, troligen vid MAX blir platsen för TESLA supercharger. Har inte hört något krångel med bygglov eller vem som äger marken.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Monark1954 skrev:
Jag har varit i kontakt med Örnsköldsviks kommun om deras tokiga maxtid på 2 timmar på den enda typ 2 laddaren i Örnsköldsvik. De har för låg kunskap, de hävdade att det var fel på min laddsladd när jag inte fick 80% i min Leaf på 2 timmar.
Gaaah! Dessa dj*vla föreställningar om "semisnabbladdare"! :x :evil:

Kunskapsnivån i kommunerna är ibland skrämmande. Och än mer skrämmande är när leverantörer och konsulter spär på okunskapen för egen vinnings skull. :evil:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Ännu värre att det inte går att rätta upp dem eftersom de inte litar på enskilda personer (förståligt) eller "partiska" sidor som Tesla club Sweden. Men i samma stund litar de blint på konsulter och säljare med uppenbara vinstsyften.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

TiborBlomhall skrev:
Monark1954 skrev:
Gaaah! Dessa dj*vla föreställningar om "semisnabbladdare"! :x :evil:

Kunskapsnivån i kommunerna är ibland skrämmande. Och än mer skrämmande är när leverantörer och konsulter spär på okunskapen för egen vinnings skull. :evil:
Jag har några ggr försökt få sthlm stad att ändra på 30min skylten i Hammarby sjöstad på 2st 3,7kw typ2 uttag. Men stan har tydligen som policy att på gatumark bara tillåta snabbladdning. Destinationsladdning på tomtmark.
Dessa två platser står på gatumark. Så kanske de måste tas bort då de inte är snabbladdare. Får se vad som händer.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Skriv svar