Grejen är den att jag bor i radhus och har min parkeringsplats typ 40 meter från huset. Jag skulle kunna ställa bilen precis utanför huset för att ladda, men då börjar mina grannar att gnälla... Därför undrar jag ifall ni har idéer på hur jag bäst löser detta med laddning hemma. En sån där laddbox installeras väl normalt på husfasaden? Eller finns det någon smartare lösning för min situation?
Ny teslaägare!
Moderator: Redaktion
Ny teslaägare!
Jag har idag slagit till på en fullutrustad S P85+, beggad som gått 2000 mil. Kan knappt vänta tills jag hämtar ut den imorgon!
Grejen är den att jag bor i radhus och har min parkeringsplats typ 40 meter från huset. Jag skulle kunna ställa bilen precis utanför huset för att ladda, men då börjar mina grannar att gnälla... Därför undrar jag ifall ni har idéer på hur jag bäst löser detta med laddning hemma. En sån där laddbox installeras väl normalt på husfasaden? Eller finns det någon smartare lösning för min situation?
Grejen är den att jag bor i radhus och har min parkeringsplats typ 40 meter från huset. Jag skulle kunna ställa bilen precis utanför huset för att ladda, men då börjar mina grannar att gnälla... Därför undrar jag ifall ni har idéer på hur jag bäst löser detta med laddning hemma. En sån där laddbox installeras väl normalt på husfasaden? Eller finns det någon smartare lösning för min situation?
Re: Ny teslaägare!
Stort grattis! va spännande....själv måste jag vänta 3-4 månader då jag beställde en helt ny
Va sägs om att dra 40 meter kabel till parkeringen? nä skämtar bara förstås....men har du kanske eluttag på parkeringen? annars kan du kanske åka till en Tesla SuC med ett par dagars mellanrum! inte så praktiskt kanske
Va sägs om att dra 40 meter kabel till parkeringen? nä skämtar bara förstås....men har du kanske eluttag på parkeringen? annars kan du kanske åka till en Tesla SuC med ett par dagars mellanrum! inte så praktiskt kanske
Re: Ny teslaägare!
Tack! 3-4 månader, det är ju en halv graviditet! Men den som väntar på något gott...
Det vore ju nice att kunna ladda hemma över natten, känns störigt att det ska hänga på 40 meter. Kan man inte beställa en egen laddstolpe till parkeringsplatsen på något sätt?
Det vore ju nice att kunna ladda hemma över natten, känns störigt att det ska hänga på 40 meter. Kan man inte beställa en egen laddstolpe till parkeringsplatsen på något sätt?
Re: Ny teslaägare!
En parkeringsplats har ibland befintliga eluttag i form av
- motorvärmaruttag.
- en husfasad med eluttag på.
- en intilliggande elcentral som hyresgästen har nyckel till.
Inget av detta som gäller för dig?
- motorvärmaruttag.
- en husfasad med eluttag på.
- en intilliggande elcentral som hyresgästen har nyckel till.
Inget av detta som gäller för dig?
Re: Ny teslaägare!
Du verkar så säker utan att ha testat! Om de skulle gnälla så är det för att du kör en Tesla och dem gör inte detYoMtvRap skrev:. Jag skulle kunna ställa bilen precis utanför huset för att ladda, men då börjar mina grannar att gnälla...
Har ni samfällighet? Hyresgästförening? Prata med dem och kanske t.o.m kommunen!
Modigt att köpa den utan att ha kollat hur du ska ladda den....respect!
Re: Ny teslaägare!
Är i en liknande sits - begagnad model S på g, ETA 1-4 v. Tror vår BRF har effektbegränsning på våra motorvärmaruttag som gör det omöjligt att ladda - men om man bjuder styrelsen på provkörning så kanske dom låter en ta dit en elektriker som kan koppla dit ett vanligt uttag?Simon skrev:En parkeringsplats har ibland befintliga eluttag i form av
- motorvärmaruttag.
- en husfasad med eluttag på.
- en intilliggande elcentral som hyresgästen har nyckel till.
Inget av detta som gäller för dig?
Nuvarande backupplan: ladda bilen på e.m. vid simhuset/gym där det finns laddare. SuC vid behov.
Re: Ny teslaägare!
Om du passar på att träna varje gång du laddar bilen, så är det väl det hälsosammaste alternativet. Förutsatt att det är trefas, annars blir nog träningen seg.GiGurra skrev:Är i en liknande sits - begagnad model S på g, ETA 1-4 v. Tror vår BRF har effektbegränsning på våra motorvärmaruttag som gör det omöjligt att ladda - men om man bjuder styrelsen på provkörning så kanske dom låter en ta dit en elektriker som kan koppla dit ett vanligt uttag?Simon skrev:En parkeringsplats har ibland befintliga eluttag i form av
- motorvärmaruttag.
- en husfasad med eluttag på.
- en intilliggande elcentral som hyresgästen har nyckel till.
Inget av detta som gäller för dig?
Nuvarande backupplan: ladda bilen på e.m. vid simhuset/gym där det finns laddare. SuC vid behov.
Re: Ny teslaägare!
Du får posta en karta/skiss som vi kan spåna utifrån! Själv hade jag nog satsat på själv-är-bäste-dräng och dragit 40m trefaskabel från huset. Då laddar du lätt fullt varje natt.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: Ny teslaägare!
Samma sits som mig. Jag laddar oftast schuko på jobbet. Har trefas hemma men blockerar då alla andra som bor där så jag undviker det så mycket som möjligt. Suc en del, laddar ofta mer än jag behöver på sista suc innan hemkomst.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- bjornlilja
- Teslaägare
- Inlägg: 159
- Blev medlem: 30 maj 2017 09:37
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Ny teslaägare!
Beroende på hur området ser ut skulle jag kontakta någon närliggande fastighet (verksamhet eller privat boende) och höra om du helt enkelt kan betala för ladda hos dem.
Vi har bara enfas hemma vid vår stolpe vilket räcker utmärkt nästan jämt, men gjorde en deal med en närliggande verksamhet som har trefas på utsidan av huset.
Med ett konto på TeslaFi kan du enkelt spåra exakt var du laddat hur mycket och ange ett pris per kWh.
Vi har bara enfas hemma vid vår stolpe vilket räcker utmärkt nästan jämt, men gjorde en deal med en närliggande verksamhet som har trefas på utsidan av huset.
Med ett konto på TeslaFi kan du enkelt spåra exakt var du laddat hur mycket och ange ett pris per kWh.
Re: Ny teslaägare!
Oh aj.. elbil utan hemmaladdning. Då måste ni vara ordentliga entusiaster?
Gigurra, Vad menas med motorvärmare med effektbegränsning? Även 1-fas 6A är bättre än ingen laddning alls.
Kolla om det finns någon byggnad eller annat som kan innehålla el närmare parkeringen.
Hur ser marken ut de där 40meterna till parkeringen? Jag hade rullat ut en kraftig 3-fas kabel till bilen om möjligheten fanns.
Gigurra, Vad menas med motorvärmare med effektbegränsning? Även 1-fas 6A är bättre än ingen laddning alls.
Kolla om det finns någon byggnad eller annat som kan innehålla el närmare parkeringen.
Hur ser marken ut de där 40meterna till parkeringen? Jag hade rullat ut en kraftig 3-fas kabel till bilen om möjligheten fanns.
Re: Ny teslaägare!
Välkommen till "oss andra" du har nu valt att vara lite annorlunda och kommer märka det av olika anledningar pos o neg. Inom snar framtid är vi som alla andra
. Frågan är hur mkt kommer du köra per månad det är ju helt avgörande? För snart 1år sedan gjorde jag samma val dock blev det utan +. Du kommer avverka mkt mer mil i början av någon anledning
. Detta gör att du har "laddningspanik". Det har jag inte längre o då laddar jag nästa noll hemma trots bor i villa (inte haft ork, tid installera 3fas än) o väldigt lite på SUC. Laddar ofta när jag tränar, handlar, rastar hund osv. Men självklart är det bästa ha laddning hemma speciellt vintern. Så ha lite fokus ibörjan ibland tvingas åka iväg likt fossilbil ibland men det blir mindre när du tänker mer elbiltänket. Sedan får du jobba på laddning hemma som många andra duktiga "nördar"
kan mkt bättre än mig (själv är jag okunnig "nörd") . Lyssna på dem o allt blir bra.
Re: Ny teslaägare!
Hur mycket kör du per dag/månad?
Om du inte kan lösa det på parkeringsplatsen (där det troligen räcker med 1-fas 10A.. Alltså typ samma som motorvärmare) så får du väl trotsa grannarna en kväll/natt per vecka eller vad du nu kan behöva beroende på hur mkt du kör.

Om du inte kan lösa det på parkeringsplatsen (där det troligen räcker med 1-fas 10A.. Alltså typ samma som motorvärmare) så får du väl trotsa grannarna en kväll/natt per vecka eller vad du nu kan behöva beroende på hur mkt du kör.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Ny teslaägare!
Nu har jag kommit hem med bilen! Vilken lycka! Har haft många bilar, mestadels snabba BMW, men detta slår allt. Och utan att skita ner klimatet dessutom
Tack för era svar. Det lutar åt att jag får trotsa grannarna någon kväll i veckan. Jag bor ju i en hörnfastighet där ingen har någon anledning att passera så det är obefogat gnäll från en granne som klagat tidigare... Jag ska försöka lobba för att samfälligheten investerar i laddstolpar, alt drar ut el. De finns ju el utdraget till Lykstolparna.
Jag har också möjlighet att ladda med 3-fas i jobbgaraget så det borde vara rätt lugnt.
Dock provade jag att ladda nyss via vanliga vägguttaget i huset men då gick säkringen flera gånger, håller typ 10 min, sen går säkringen.
En annan fråga: fattar inte hur jag länkar mitt fordon hos Tesla så att jag kan använda Iphone-appen. Är detta något bilhandlaren borde ha fixat eller kan man göra det själv på något sätt?
Tack för era svar. Det lutar åt att jag får trotsa grannarna någon kväll i veckan. Jag bor ju i en hörnfastighet där ingen har någon anledning att passera så det är obefogat gnäll från en granne som klagat tidigare... Jag ska försöka lobba för att samfälligheten investerar i laddstolpar, alt drar ut el. De finns ju el utdraget till Lykstolparna.
Jag har också möjlighet att ladda med 3-fas i jobbgaraget så det borde vara rätt lugnt.
Dock provade jag att ladda nyss via vanliga vägguttaget i huset men då gick säkringen flera gånger, håller typ 10 min, sen går säkringen.
En annan fråga: fattar inte hur jag länkar mitt fordon hos Tesla så att jag kan använda Iphone-appen. Är detta något bilhandlaren borde ha fixat eller kan man göra det själv på något sätt?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19957
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19957
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ny teslaägare!
Vad står det i bilen för strömstyrka där hemma förresten? Testa att sänka laddströmmen så borde
säkringen hålla...
säkringen hålla...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ny teslaägare!
När du får regbeviset skickar du det till EU-supporten
Säkringen går nog för att du laddar 13A på 10A säkring
Säkringen går nog för att du laddar 13A på 10A säkring
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Ny teslaägare!
Spännande! Välkommen och grattis!YoMtvRap skrev:Nu har jag kommit hem med bilen! Vilken lycka! Har haft många bilar, mestadels snabba BMW, men detta slår allt. Och utan att skita ner klimatet dessutom![]()
Tack för era svar. Det lutar åt att jag får trotsa grannarna någon kväll i veckan. Jag bor ju i en hörnfastighet där ingen har någon anledning att passera så det är obefogat gnäll från en granne som klagat tidigare... Jag ska försöka lobba för att samfälligheten investerar i laddstolpar, alt drar ut el. De finns ju el utdraget till Lykstolparna.
Jag har också möjlighet att ladda med 3-fas i jobbgaraget så det borde vara rätt lugnt.
Dock provade jag att ladda nyss via vanliga vägguttaget i huset men då gick säkringen flera gånger, håller typ 10 min, sen går säkringen.
En annan fråga: fattar inte hur jag länkar mitt fordon hos Tesla så att jag kan använda Iphone-appen. Är detta något bilhandlaren borde ha fixat eller kan man göra det själv på något sätt?
Iphone vet jag föga om, men på min gamla apparat loggar jag in med samma lösen som på MyTesla. Ibland måste jag logga i på nytt, kanske var tredje eller sjätte vecka.
Du kan pröva att ställa ner laddströmmen från stora skärmen om proppen går ideligen. Kolla även att du inte har andra strömförbrukare på samma grupp.
EDIT säger: vilken ström av samstämmiga råd!
Senast redigerad av Lessmog, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Ny teslaägare!
Deafault så drar Tesla 13A från ett vanligt Schukel, vägguttag. Oftast är ett sådan uttag bara säkrat till 10A så dra ner laddströmen till 8-10A och se till att inga andra stora förbrukare ligger på samma säkring.
Re: Ny teslaägare!
Så klart! Tack för klargörande. Det stod 13A på bilens skärm så det borde funka att dra ner styrkan till 10A.Remuz skrev:När du får regbeviset skickar du det till EU-supporten
Säkringen går nog för att du laddar 13A på 10A säkring
En till dum fråga: Det ser ut som att har två laddare till bilen, en på vardera sidan. Vad innebär detta? Någon skillnad på dem? Hittills har jag bara lyckats öppna och använda den som är på vänster sida.
Re: Ny teslaägare!
Det finns ingen laddlucka på höger sida. Det är bara en designgrej så att det ser likadant ut på bägge sidor. Laddluckan är alltid på vänster sida.YoMtvRap skrev:Så klart! Tack för klargörande. Det stod 13A på bilens skärm så det borde funka att dra ner styrkan till 10A.Remuz skrev:När du får regbeviset skickar du det till EU-supporten
Säkringen går nog för att du laddar 13A på 10A säkring
En till dum fråga: Det ser ut som att har två laddare till bilen, en på vardera sidan. Vad innebär detta? Någon skillnad på dem? Hittills har jag bara lyckats öppna och använda den som är på vänster sida.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Ny teslaägare!
Osäker på vad du egentligen menar med detta... Laddkontakten sitter i vänster bakykta. Menar du att du har en lucka i höger också??? Köra dubbel SuC!!!YoMtvRap skrev:Så klart! Tack för klargörande. Det stod 13A på bilens skärm så det borde funka att dra ner styrkan till 10A.Remuz skrev:När du får regbeviset skickar du det till EU-supporten
Säkringen går nog för att du laddar 13A på 10A säkring
En till dum fråga: Det ser ut som att har två laddare till bilen, en på vardera sidan. Vad innebär detta? Någon skillnad på dem? Hittills har jag bara lyckats öppna och använda den som är på vänster sida.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 
Re: Ny teslaägare!
Okej.. Så vad innebär detta med "dual chargers"?mati skrev:Det finns ingen laddlucka på höger sida. Det är bara en designgrej så att det ser likadant ut på bägge sidor. Laddluckan är alltid på vänster sida.YoMtvRap skrev:Så klart! Tack för klargörande. Det stod 13A på bilens skärm så det borde funka att dra ner styrkan till 10A.Remuz skrev:När du får regbeviset skickar du det till EU-supporten
Säkringen går nog för att du laddar 13A på 10A säkring
En till dum fråga: Det ser ut som att har två laddare till bilen, en på vardera sidan. Vad innebär detta? Någon skillnad på dem? Hittills har jag bara lyckats öppna och använda den som är på vänster sida.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19957
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ny teslaägare!
Dual charger betyder "bara" att det är en dubbelt så stor laddare i bilen, dvs den kan ladda på 3-fas 32A 
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19