Är det någon som har sett någon lite mer vetenskaplig/pålitlig analys av hur mycket räckvidden minskar vid låg temperatur? Ska ut på relativt lång resa imorgon och måste optimera hastighet, kupétemperatur etc för att klara av den utan batteritorsk trots köldsmockan
Minskning i räckvidd vid låg temperatur
Moderator: Redaktion
Minskning i räckvidd vid låg temperatur
Jag vet att det skrivits massor om detta men efter att ha Googlat lite så tycker jag man får ungefär lika många olika svar som författare till artiklar/inlägg...
Är det någon som har sett någon lite mer vetenskaplig/pålitlig analys av hur mycket räckvidden minskar vid låg temperatur? Ska ut på relativt lång resa imorgon och måste optimera hastighet, kupétemperatur etc för att klara av den utan batteritorsk trots köldsmockan
Är det någon som har sett någon lite mer vetenskaplig/pålitlig analys av hur mycket räckvidden minskar vid låg temperatur? Ska ut på relativt lång resa imorgon och måste optimera hastighet, kupétemperatur etc för att klara av den utan batteritorsk trots köldsmockan
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Minskning i räckvidd vid låg temperatur
Det beror mest på om du startar med varm eller kall bilLegato skrev:Jag vet att det skrivits massor om detta men efter att ha Googlat lite så tycker jag man får ungefär lika många olika svar som författare till artiklar/inlägg...
Är det någon som har sett någon lite mer vetenskaplig/pålitlig analys av hur mycket räckvidden minskar vid låg temperatur? Ska ut på relativt lång resa imorgon och måste optimera hastighet, kupétemperatur etc för att klara av den utan batteritorsk trots köldsmockan
De första 5 milen med kall batteri drar som satan och det slår genom hela förbrukningen
I övrigt är det mer underlag och vind som spelar in
Så dra igång laddning 90-100% lagom så bilen är fulladdad en liten stund innan du ska åka
Dra igång förvärmning av bilen medan den står inkopplad så får du varm coupe också
Om du känner att räckvidden sviker sakta ner direkt
Range mode kan kanske hjälpa men jag tror inte den är bra på långkörningar på vintern så den skulle jag inte slå på
Lycka till och kör fösiktigt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19955
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Minskning i räckvidd vid låg temperatur
Jo det är tyvärr en djungel med info om det här, kanske för att det är väldigt olika mellan olika tekniker oxo (olika märken gör väldigt olika osv).
Som sagt, se till så att bilen är ordentligt varm och nyladdad till max så har du iaf gjort allt du kan och borde se en ganska normal förbrukning
Som sagt, se till så att bilen är ordentligt varm och nyladdad till max så har du iaf gjort allt du kan och borde se en ganska normal förbrukning
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Minskning i räckvidd vid låg temperatur
Tack! Smart att se till att synka när batteriet blir fullt så att det är varmare när man åker. En riktigt varm kupé så värmen "sitter" i inredningen är ju smart ocksåe5m1r skrev:Det beror mest på om du startar med varm eller kall bilLegato skrev:Jag vet att det skrivits massor om detta men efter att ha Googlat lite så tycker jag man får ungefär lika många olika svar som författare till artiklar/inlägg...
Är det någon som har sett någon lite mer vetenskaplig/pålitlig analys av hur mycket räckvidden minskar vid låg temperatur? Ska ut på relativt lång resa imorgon och måste optimera hastighet, kupétemperatur etc för att klara av den utan batteritorsk trots köldsmockan
De första 5 milen med kall batteri drar som satan och det slår genom hela förbrukningen
I övrigt är det mer underlag och vind som spelar in
Så dra igång laddning 90-100% lagom så bilen är fulladdad en liten stund innan du ska åka
Dra igång förvärmning av bilen medan den står inkopplad så får du varm coupe också
Om du känner att räckvidden sviker sakta ner direkt
Range mode kan kanske hjälpa men jag tror inte den är bra på långkörningar på vintern så den skulle jag inte slå på
Lycka till och kör fösiktigt
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Minskning i räckvidd vid låg temperatur
Du kan råka ut för att batteriet inte har optimal temp och där med sänks räckvidden mer än vad du tjänarLegato skrev:Tack! Smart att se till att synka när batteriet blir fullt så att det är varmare när man åker. En riktigt varm kupé så värmen "sitter" i inredningen är ju smart ocksåe5m1r skrev:Det beror mest på om du startar med varm eller kall bilLegato skrev:Jag vet att det skrivits massor om detta men efter att ha Googlat lite så tycker jag man får ungefär lika många olika svar som författare till artiklar/inlägg...
Är det någon som har sett någon lite mer vetenskaplig/pålitlig analys av hur mycket räckvidden minskar vid låg temperatur? Ska ut på relativt lång resa imorgon och måste optimera hastighet, kupétemperatur etc för att klara av den utan batteritorsk trots köldsmockan
De första 5 milen med kall batteri drar som satan och det slår genom hela förbrukningen
I övrigt är det mer underlag och vind som spelar in
Så dra igång laddning 90-100% lagom så bilen är fulladdad en liten stund innan du ska åka
Dra igång förvärmning av bilen medan den står inkopplad så får du varm coupe också
Om du känner att räckvidden sviker sakta ner direkt
Range mode kan kanske hjälpa men jag tror inte den är bra på långkörningar på vintern så den skulle jag inte slå på
Lycka till och kör fösiktigtAv min lilla erfarenhet så tycker jag range mode gör ganska stor skillnad för räckvidden, dock blir det ju rätt kallt
Vad syftar du på för problem med att använda den på vintern? Är det väghållningen som försämras av att vridmomentet läggs annorlunda?
I sällsynta fall kan du råka ut för att batteriet är för kallt för att laddas på SuC och då sitter du där
Range mode visst gör skillnad om du börjar med kallt batteri men det är bara de första 3 mil eller så som den aktiva värmningen av batterier behövs därefter är det väldigt lite som behövs då motorns överskottvärme kan användas där med tjänar man på rangemode under kortkörning
Så de första 5 milen har skyhög förbrukning utan rangemode men sen är det marginell skillnad
Om du laddar klart precis innan du ska åka och dessutom förvärmer coupe så är du fine
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se