Samtidigt som Tesla rapporterar sitt bästa kvartal någonsin när det gäller leveranser så har utbyggnaden av superchargernätverket i stort sett helt avstannat i Europa. Under augusti aktiverades 2 laddare - Italien och Norge och i september 2 laddare - båda i Spanien. Så här dålig fart på utbyggnaden har Tesla aldrig haft och den utlovande täckningen för 2016 framstår nu som allt mer orealistisk. Det tråkiga är att många av installationerna som ej blir av redan fanns med på 2015 års karta.
Idag
2016
Avsaknaden av utbyggnad gör att stora delar och syd och östeuropa idag ej går att nå och jag måste säga att jag är väldigt besviken att Tesla för andra året i rad ej kommer leverera utlovade laddare. Undrar vad ursäkten blir denna gång?
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Året är iofs inte slut och vi vet att tex i Sverige pågår det aktivitet på flera håll. De laddarna blir nog färdiga i år (fast OK inte den de planerade uppe i Gällivare).
Utbyggnaden går inte lika snabbt som deras överoptimistiska planer, men Tesla är fortfarande ensam om ett Europatäckande snabbladdarnät. Det finns inte ens någon man skulle kunna ta upp som andraplats-kandidat, så långt före ligger de.
Fem (edit: sex) nya laddare för oss i Sverige och dessutom riktigt användbara (och avlastande) Nebbenes på väg till de norska bergen tycker jag vi får vara nöjda med ändå.
(Kristianstad)
Kalmar
Tindered/Västervik
Örnsköldsvik
Umeå
Skellefteå
Nebbenes
+ kommande Lampeland.
Det är klart att man kan önska sig Malung, Sveg, Storuman och Gällivare också så man kan åka o carva utpisten eller svinga flugspöt utan meck. Men so far so good skulle jag ändå säga.
Även för Europatrippar är det riktigt bra täckning nu kan jag tycka. Öststaterna och Spanien undantagna, men inte sååå ofta man är där o sladdar ändå väl?
Senast redigerad av MSO, redigerad totalt 1 gånger.
Det skall finnas ett generellt behov för det också, inte bara bygga för byggandets skull.
Det finns ett jättebehov. Själv väntar jag på utbyggnad i Spanien, Portugal, Italien, Polen, Baltikum och norra Sverige för resor som jag planerat göra men fått skjuta på. Resan som jag gjorde till Kroatien i sommras blev sträckvis lite jobbig när snabbladdare saknades. I vissa länder finns Chademo som nödlösning medan det i andra länder inte finns så mycket alternativ för att ta sig fram. Det finns Teslabilar i alla dessa länder, det finns folk som vill resa i dessa länder och Tesla har lovat bygga i dessa länder så det handlar absolut inte om bygganade för byggandets skull.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
I Nordamerika är det desto större tryck.
Vi får nog snällt vänta på vår tur.
För min egen del fanns det inte en enda Supercharger i landet när jag tog leverans juni 2014.
Nu är nästan hela landet täckt. Jag tycker att det är fantastiskt!
Se glaset som halvfullt i stället för halvtomt!
I Nordamerika är det desto större tryck.
Vi får nog snällt vänta på vår tur.
För min egen del fanns det inte en enda Supercharger i landet när jag tog leverans juni 2014.
Nu är nästan hela landet täckt. Jag tycker att det är fantastiskt!
Se glaset som halvfullt i stället för halvtomt!
+1
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Fem nya laddare för oss i Sverige och dessutom riktigt användbara (och avlastande) Nebbenes på väg till de norska bergen tycker jag vi får vara nöjda med ändå.
Kalmar
Tindered/Västervik
Örnsköldsvik
Umeå
Skellefteå
Nebbenes
+ kommande Lampeland.
Det är klart att man kan önska sig Malung, Sveg, Storuman och Gällivare också så man kan åka o carva utpisten eller svinga flugspöt utan meck. Men so far so good skulle jag ändå säga.
Även för Europatrippar är det riktigt bra täckning nu kan jag tycka. Öststaterna och Spanien undantagna, men inte sååå ofta man är där o sladdar ändå väl?
Glöm inte Kristianstad .
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 ....
Så länge Chademo-nätverket växer parallellt och ännu fortare numera och dessutom snart levererar 150 kW ser jag inte något stort problem med det. Modell 3 kommer dessutom att innebära att antalet Teslaladdstationer måste öka drastiskt inom ett par år. Övriga märken (Ampera-E t.ex.) börjar nog snart komma ut på vägarna och skapa ett laddtryck...
Var på Nebbenäs i Norge för ett par dagar sedan, imponerad av antalet S o X som kom och körde. Det här ska nog bli bra!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Jag håller med. Det känns trögt. Jag har planerat en längre semester/föräldraledighet maj/juni/juli nästa år i östra europa och som det ser ut nu så kan planerna komma att revideras rejält. Det finns mycket Chademo såklart men att ge sig ned till Kroatien via Baltikum/Polen/Slovaken/Tjeckien/Ungern/Serbien/Bosnien ser ut att bli ett projekt jag får planera rejält inför eftersom det inte har hänt mycket öster om Tyskland/söder om Polen.
Vilket bygge Tindered ändå ser ut att vara. Lite mer än att smälla upp några stolpar och koppla in sladden... Annars ser man ju ofta att det byggs där det finns bra effekt i alla fall.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Vilket bygge Tindered ändå ser ut att vara. Lite mer än att smälla upp några stolpar och koppla in sladden... Annars ser man ju ofta att det byggs där det finns bra effekt i alla fall.
Stannade till idag igen på hemväg från Stockholm och fick ett snack med byggubbarna de höll på med en byggnad ut mot sjön som tydligen skall bli ett orangeri eller liknande där kan bli fint att sitta och njuta medan man laddar
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Avsaknaden av utbyggnad gör att stora delar och syd och östeuropa idag ej går att nå och jag måste säga att jag är väldigt besviken att Tesla för andra året i rad ej kommer leverera utlovade laddare. Undrar vad ursäkten blir denna gång?
Tesla bruka sätta upp väldigt ambitiösa mål som de inte alltid klarar av att hålla tidsplanen på. Även ifall de nu inte klarar av sina egna mål för 2016 så klarar de av att slå samtliga andra biltillverkare och snabbladdarnätverk med hästlängder. Inget annat nätverks är i närheten och försprånget växer så jag tror inte att Tesla behöver skämmas eller komma med någon ursäkt egentligen.
Sex stycken nya laddstationer har det blivit såhär långt i oktober för Europa. Det skulle på årsbasis betyda ca 244 nya laddplatser så det går inte direkt säga att SuC-utbyggnaden tappar fart. Det går lika lite kolla på ett par dåliga månader som på ett par bra månader för att förusäga hur många det blir på ett år.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Om vi kollar på hur utbyggnaden har sett ut de senaste året så ser vi att i Europa byggdes många laddare under sommaren och att de tempot har avtagit lite för att de lägger mer krut på Nordamerika. Teslas utbyggnadsplaner är väldigt ambitiösa men de bygger också ut i ett högt tempo.
När kommer vi se utbyggnaden\planerna för 2017? (Det som är intressant är Sverige) Eller kommer den stagnera nu? (visst, tindered är kanske en magisk plats där all tid inträffar samtidigt men att hänvisa till den varje gång någon frågar om 2017 håller inte i längden)
Tror inte de visar sina planer efter 2016. De har ju inte följt de de har visat hittills, det har kommit betydligt fler under den här perioden i Tyskland än vad som var planerat. Dessutom behöver de inte längre visa hur heltäckande de kommer bli eftersom de redan ha ett nätverk.
~Töre och ~Gällivare är de som inte är infriade, så de kommer förhoppningsvis nästa år. Vi har fått en extra laddare längs norrländska kusten jämfört med vad de antytt tidigare.
Detta är den enda kommunikation Tesla brukar gå ut med i förväg. Alternativa sätt att få reda på planer, men då är det oftast nära, är att prata med kommuner om bygglov. Men det verkar som att Tesla har gått runt bygglovskravet på sistone genom att inte bygga hus för laddskåpen, utan ställer dem löst. Ibland kan underleverantörer veta mer och prata bredvid mun.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Blir väl kanske lite fel att göra det här inlägget under den här rubriken, för egentligen menar jag precis tvärtom när det gäller Tindered. Äntligen kan jag åka Ronneby -Spånga med bara ett stopp. Nämligen Tindered, som ligger precis halvvägs. Perfect! Bra fart på laddningen. 25 minuter för att ha 10% kvar i Spånga. Synd bara att inte restaurangen öppnar förrän kl 0900!
Asfalteringsgänget kom dit just när jag åkte. Lite rolig skylt i infarten får en att känna sej lite märkvärdig som elbilist. träffade idag förresten en taxikille som haft sin 90 D lika länge som jag haft min, sen januari i år. Han hade kört 11000 mil! Jag-1400. soppabesparing för honom en bra bit över 50000, för mej ~8000!
Keep smajling!