Well done, Tibor!

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Well done, Tibor!

Inlägg av Jojo »

Stort tack vår översteprästen Tibor! Med den snabba rapporteringen från eventet känns det som att sitta i första raden, trots att man är milsvidd därifrån. Hoppas kunna se Dig i Din Model 3 inom kort! 8-) Thumbs up!
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare
Inlägg: 340
Blev medlem: 07 apr 2015 18:03
Ort: Torslanda

Re: Well done, Tibor!

Inlägg av Jorma »

Jojo skrev:
Stort tack vår översteprästen Tibor! Med den snabba rapporteringen från eventet känns det som att sitta i första raden, trots att man är milsvidd därifrån. Hoppas kunna se Dig i Din Model 3 inom kort! 8-) Thumbs up!

+1
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1739
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Well done, Tibor!

Inlägg av Franz »

Kan inte annat än hålla med! Tibor har ett engagemang och gör research som få svenska journalister kommer i närheten av. Även om de flesta av hans artiklar är Tesla-positiva slår han övriga motorskribenter med hästlängder vad gäller koll på fakta.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7452
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Well done, Tibor!

Inlägg av TiborBlomhall »

Äsch, så där säger ni väl till alla bloggare! :oops: :D

Nu är nog nyheten färdigredigerad, dags att packa och åka till flygplatsen (sov inte nåt sen eventet, sover på flyget sen :D )

http://teslaclubsweden.se/tesla-model-3-eventet/

Alla sanna sektmedlemmar har hädanefter skor utan skosnören! :lol:
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Well done, Tibor!

Inlägg av hybris »

Ukelelen gick varm! Ja dags att dumpa den dör sunkleafen snart? ;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1874
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Well done, Tibor!

Inlägg av bjelkeman »

+1
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2346
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Well done, Tibor!

Inlägg av mans71 »

+1
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7452
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Well done, Tibor!

Inlägg av TiborBlomhall »

Dumpar den (till frugan) samma dag jag får Model 3 - nu är det upp till Elon att leverera!
Användarvisningsbild
Andreasson
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 11 jun 2015 14:57
Ort: Västerås

Re: Well done, Tibor!

Inlägg av Andreasson »

Jorma skrev:
Jojo skrev:
Stort tack vår översteprästen Tibor! Med den snabba rapporteringen från eventet känns det som att sitta i första raden, trots att man är milsvidd därifrån. Hoppas kunna se Dig i Din Model 3 inom kort! 8-) Thumbs up!

+1
+1 :)
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Well done, Tibor!

Inlägg av hybris »

TiborBlomhall skrev:
Dumpar den (till frugan) samma dag jag får Model 3 - nu är det upp till Elon att leverera!
Trodde du beställde två! En till dig och en till fru! Någon rätvisa får det väl vara?
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 553
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Well done, Tibor!

Inlägg av Andersen »

Det är bedrövligt hur dåligt pålästa journalister är. Senaste idag fick jag rätta IDG som skrev att det var en besvikelse att Model 3 bara skulle få 35 mils räckvidd jämfört med Model S runt 50 mil.

NEDC-siffrorna lurar ännu en, liksom...
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
Spyder
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 30 sep 2014 20:10
Ort: Västerbotten

Re: Well done, Tibor!

Inlägg av Spyder »

Andersen skrev:
Det är bedrövligt hur dåligt pålästa journalister är. Senaste idag fick jag rätta IDG som skrev att det var en besvikelse att Model 3 bara skulle få 35 mils räckvidd jämfört med Model S runt 50 mil.

NEDC-siffrorna lurar ännu en, liksom...
Jag hade också en mailkonversation med IDG författaren om räckvidden. Annars tycker jag att, som väntat, priset har varit lite klurigt för svenska skribenter.



I övrigt +1 till Tibor, ditt arbete uppskattas verkligen.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7452
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Well done, Tibor!

Inlägg av TiborBlomhall »

hybris skrev:
TiborBlomhall skrev:
Dumpar den (till frugan) samma dag jag får Model 3 - nu är det upp till Elon att leverera!
Trodde du beställde två! En till dig och en till fru! Någon rätvisa får det väl vara?
Jo jag bokade två :-)

Vi får se om frugan gör sig förtjänt av en eller om vi säljer den ena och hon får Leafen :mrgreen:

Det är helt upp till henne, nudge-nudge know what I mean ;) ;) :mrgreen: :P
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Well done, Tibor!

Inlägg av bonath »

Alla vi som säger hela tiden att en S är för mycket pengar.... beställer två... jojo, jag med...


Skickat från min iPad med Tapatalk
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Well done, Tibor!

Inlägg av hybris »

TiborBlomhall skrev:
hybris skrev:
TiborBlomhall skrev:
Dumpar den (till frugan) samma dag jag får Model 3 - nu är det upp till Elon att leverera!
Trodde du beställde två! En till dig och en till fru! Någon rätvisa får det väl vara?
Jo jag bokade två :-)

Vi får se om frugan gör sig förtjänt av en eller om vi säljer den ena och hon får Leafen :mrgreen:

Det är helt upp till henne, nudge-nudge know what I mean ;) ;) :mrgreen: :P
Oh, you dirty man!!!! ;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Well done, Tibor!

Inlägg av Teslaspolen »

Tackar för rapporteringen! Bästa av alla jag läst hittils om Tesla. ;)
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare
Inlägg: 335
Blev medlem: 05 mar 2014 19:57
Ort: Stockholm

Re: Well done, Tibor!

Inlägg av z balata »

Jag bokade en idag. Har ju en S, men kan vara bra att ha.
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare
Inlägg: 340
Blev medlem: 07 apr 2015 18:03
Ort: Torslanda

Re: Well done, Tibor!

Inlägg av Jorma »

TiborBlomhall skrev:
Äsch, så där säger ni väl till alla bloggare! :oops: :D

Alla sanna sektmedlemmar har hädanefter skor utan skosnören! :lol:

Skor utan snören har jag använt länge, men uppfälld krage på kavajen ska det vara också ;)
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Well done, Tibor!

Inlägg av bonath »

É de okej med kardborre?? :lol: :lol: :lol:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Well done, Tibor!

Inlägg av Surfaren »

bonath skrev:
Alla vi som säger hela tiden att en S är för mycket pengar.... beställer två... jojo, jag med...
Haha, kul iakttagelse. :) Jag tycker Model S kostar onödigt mycket, har ändå en och har bokat två Model 3 men behåller max en av dem.

Hatten av för översteprästen!
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
vigge50
Inlägg: 7475
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Well done, Tibor!

Inlägg av vigge50 »

Tack för rapporteringen :)
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 553
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Well done, Tibor!

Inlägg av Andersen »

Och pålästa behövs. Slår upp dagens tidning och möts av dennas TT-artikel:
http://m.gp.se/ekonomi/1.3044430-elbila ... genombrott

"Model 3 får ett pris på omkring 35 000 dollar (motsvarande cirka 285 000 kronor), exklusive olika former av subventioner, och blir därmed betydligt billigare än Teslas befintliga modeller. Den är också billigare än en Volvo V70, Sveriges mest sålda bil".

- Sen när anges svenska priser till konsument exklusive moms? Och jämförs med ett pris inklusive moms, på en bilmodell som inte kommer finnas kvar när Modell 3 kommer?

"Christer Karlsson, professor på Handelshögskolan i Köpenhamn, ser lanseringen av Model 3 som ett viktigt steg på vägen mot ett genombrott för elbilar. Men han påpekar att även andra biltillverkare nu är på gång med elbilar, till exempel Audi och Volkswagen.
-Jag tror att det kommer mycket genombrott för elbilsbranschen över huvud taget därför att det kommer intressanta lösningar från de andra producenterna också, men det är klart att det här är ett signifikant exempel, säger Karlsson".

- För det är ju inte så att det var först efter att Teslas visade att det var möjligt (och gjorde elbilen sexig!) som de andra hoppade på?

"Enligt Karlsson kan utvecklingen mot elbilar beskrivas som en trestegraket; först ut var hybrider, sedan kom laddhybrider och till slut lanseras rena elbilar. Volvo tar till exempel vägen via laddhybrider."

- Eller nä.

"Bränslecell är framtiden
-Ett stort koncept just nu är laddhybrid som du kan köra relativt långt med innan bensinmotorn tar över, och alla de som gör laddhybrider nu säger att i nästa steg kommer den rena elbilen. Alla är på gång och detta är ett tecken på det."

- Relativt långt i flera mil, ja. Jämför han med att gå, eller?

"Elbilens begränsning är att batteriet väger mycket och behöver laddar i flera timmar. Därför tror Karlsson att vätgasdrivna bränslecellsbilar kommer att ta över".

- Vilken elbilsmyt i ordningen är det?

"-Om man tittar på framtiden så är det bränslecellen som är det intressanta. Det är också en elbil, men den går på vätgas och släpper bara ut vatten."

- Och världens mest framgångsrika elbilstillverkare säger att bränsleceller är en återvändsgränd. Men varför lyssna på honom, han vet nog inget om bilar...

Jo tacka fan att jag blivit en Tesla-predikant. Jag brukar vara van vid fel när det skrivs om konsumentjuridik, men det här är ju liksom bara faktafel och rena påhitt. Som att beskriva en mobiltelefon från 80-talet och använda den som argument mot att folk nog vill ha kvar sina fasta telefoner...
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Well done, Tibor!

Inlägg av Laban »

Andersen skrev:
"Model 3 får ett pris på omkring 35 000 dollar (motsvarande cirka 285 000 kronor), exklusive olika former av subventioner, och blir därmed betydligt billigare än Teslas befintliga modeller. Den är också billigare än en Volvo V70, Sveriges mest sålda bil".

- Sen när anges svenska priser till konsument exklusive moms? Och jämförs med ett pris inklusive moms, på en bilmodell som inte kommer finnas kvar när Modell 3 kommer?
Ja man undrar, mer relevant hade i så fall varit att jämföra priset med priset på S90 i USA, och den kostar från $47000 och då med 250hk motor. Model 3 lär få bättre prestanda, undrar om det inte t.o.m kan bli så att den får mer bagageutrymme. Och vi vet att även 185-190 cm personer sitter mycket bra i baksätet på Model 3. Och S90 är inte heller någon hatchback:

Bild

Överlag så verkar det som att man tror på de "stora" utan några som helst bevis eller prisuppgifter. Det verkar givet att de kommer att komma med "billiga" 50 mils elbilar inom 1-2 år när de i dagsläget tar 370 000 för en e-Golf med 14 mils räckvidd. Och inte ett ord om snabbladdningsnätverket som i så fall också måste byggas, eller snarare börja byggas nu.

Vätgas ska vi inte ens tala om, men om jag ska haka upp mig på en sak där så är det att vi vet att en vätgasbil maximalt kan bli ungefär hälften som effektiv som en batteridriven elbil. Man nämner väldigt ofta att vatten är enda utsläppet men sällan just energiförbrukningen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 987
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Well done, Tibor!

Inlägg av Toja »

TiborBlomhall skrev:
Äsch, så där säger ni väl till alla bloggare! :oops: :D

Nu är nog nyheten färdigredigerad, dags att packa och åka till flygplatsen (sov inte nåt sen eventet, sover på flyget sen :D )

http://teslaclubsweden.se/tesla-model-3-eventet/

Alla sanna sektmedlemmar har hädanefter skor utan skosnören! :lol:
Yes master, ska genast sluta med skosnören .... :lol: :lol: :lol: :lol:
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Well done, Tibor!

Inlägg av hybris »

bonath skrev:
É de okej med kardborre?? :lol: :lol: :lol:
Nike släpper ju självsnörande skor i år... Back to the future...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Skriv svar