Första elbil-hjälp mig

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

MAGA

Första elbil-hjälp mig

Inlägg av MAGA »

Hej, har alltid varit fossilfantast, ofta med V6 diesel eller bensin.
Gillar att åka långt och har inga problem att dra på en 10 timmars resa ner till Tyskland.
Kör ungefär en gång i veckan en lite längre runda, som max upp till Stockholm från Småland.
Kommer jag bli helt tokig av att köra en Model S (antingen LR eller Plaid)? Kan även X funka?
Kör oftast själv.
Riktigt attraktiva priser just nu på 2023 modeller och jag har inga problem med nymodigheter som yoke etc

tack!
Användarvisningsbild
vrid_i_skogen
Teslaägare

Re: Första elbil-hjälp mig

Inlägg av vrid_i_skogen »

Ser ingen mening med model S/X om du kör ensam. Stolen i dessa är inte ett dugg bättre än model 3/Y.
Användarvisningsbild
pitemacc
Teslaägare

Inlägg av pitemacc »

Hej
Räckvidd så en vanlig S, extra allt så Plaid S eller X :D :D
FD: vw egolf, Porsche TT, MXP100D,Renault Zoe 41kw, Porsche GT4
NU: MS P85D-15, MS Plaid-23
FT:Cybertruck awd beställt
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

pitemacc skrev: 17 feb 2026 14:01
Hej
Räckvidd så en vanlig S, extra allt så Plaid S eller X :D :D
Beror inte räckvidden på en S Pläd på vilka fälgar (och däck) man har?… Monterar man 19" så blir det väl samma räckvidd som en vanlig S – eller?

Se t.ex. AAKEE's Pläd som han körde SECC med (som även är sänkt med X millimeter…), som dock i och för sig har egenmodifierade 20" eftermarknadsfälgar istället för 19".

viewtopic.php?p=857076#p857076

Bild
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/8480401/

EDIT:
Finns mer detaljerat om det ovanstående ifall man söker på forumet med t.ex. Google.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
manneson

Inlägg av manneson »

Beror på hur mkt du gasar på.
Håller du hastigheten någorlunda är det inget större problem. Men trycker du ofta på i 150+ så får du ladda ofta, särskilt i motvind och regn.
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare

Inlägg av Richardk »

Jag har en LR 2024 och jag tycker prestandan helt klart överväger de få gånger man får ladda. Den laddar väldigt snabbt 10-50%, typ 15 min så börjar man med 100% och sedan laddar en kvart några gånger så har du kommit många mil. Körde till Kroatien med husvagn och då får man vänta lite. Men själv är det inga problem.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

SwedishAdvocate skrev: 17 feb 2026 14:17
Beror inte räckvidden på en S Pläd på vilka fälgar (och däck) man har?… Monterar man 19" så blir det väl samma räckvidd som en vanlig S – eller?
Plaid har tre motorer. Alla är permanentmagnetmotorer så det mest effektiva. Men det innebär tre växellådor och ett antal drev som ska roteras runt i våxellådaolja.

En Plaid är inte riktigt lika snål som en S LR när bägge har samma hjul.

För 2023 S hade Plaid 396 miles (637 km) EPA-räckvidd med 19” medan S LR hade 405 miles (652 km) med samma hjul.

Det skiljer alltså ~ 2.5% med samma uppsättning hjul. plaid har en bakre spoiler som antagligen står för en del av skillnaden.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

vrid_i_skogen skrev: 17 feb 2026 13:29
Ser ingen mening med model S/X om du kör ensam. Stolen i dessa är inte ett dugg bättre än model 3/Y.
Jag sitter mycket bättre i en S Palladium stol än i model 3 före Highland. Alltså mycket bättre.

Highland har jag suttit för kort tid, så jag kan inte uttala mig om den på långresor.
Komforten med luftfjädring och ANR är betydligt bättre i S.

Jag sörjer redan att S kommer avvecklas.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

MAGA skrev: 17 feb 2026 13:18
Hej, har alltid varit fossilfantast, ofta med V6 diesel eller bensin.
Gillar att åka långt och har inga problem att dra på en 10 timmars resa ner till Tyskland.
Kör ungefär en gång i veckan en lite längre runda, som max upp till Stockholm från Småland.
Kommer jag bli helt tokig av att köra en Model S (antingen LR eller Plaid)? Kan även X funka?
Kör oftast själv.
Riktigt attraktiva priser just nu på 2023 modeller och jag har inga problem med nymodigheter som yoke etc

tack!
Berätta om dina långresor, det vill säga hur fort kör och hur ofta och länge stannar du då du stannar.
Då är det lättare att rekommendera biltyper.

Men rent generellt är en liten aerodynamisk bil fördelaktigt ju fortare du kör. Storleken har betydelse då du ska trycka undan lite eller mycket luft med bilen i hög fart.

Och berätta vilka egenskaper du värdesätter i en bil. För vissa är stol och körställning jätteviktig. Gillar du att sitta lågt eller högt till exempel.
Ska bilen vara snygg, i så fall vad är snyggt för dig?

Tesla S gör mycket väldigt bra om man kör fort och långt enligt mina krav, men vad är dina?
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
MAGA

Inlägg av MAGA »

Tack, jag kör 1-2 timmar, stannar hos kund en stund, tar någon halvtimmes lunchpaus.
Gillar utseendet på S och tycker mod 3 är för liten.
Brukar ligga 120-140 på motorväg.
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Inlägg av Arctic Drifter »

MAGA skrev: 18 feb 2026 09:02
Tack, jag kör 1-2 timmar, stannar hos kund en stund, tar någon halvtimmes lunchpaus.
Gillar utseendet på S och tycker mod 3 är för liten.
Brukar ligga 120-140 på motorväg.
Kan du ladda vid din bostad?

När du säger 120-140, är det din medelhastighet eller din topphastighet?
För mig är det ytterst relevant, ska jag snitta 120 km/h i medel behöver jag köra 165 rätt ofta om det är mycket trafik.
Beroende på väg skulle jag säga att kör jag 120-140 så hamnar medelhastigheten ofta runt 100 km/h (om det inte är 2+2 väg eller lite trafik).
Tesla Model Y Performance
MAGA

Inlägg av MAGA »

Jag kan ladda hemma och på jobbet.
Toppfart :D
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare

Inlägg av Richardk »

MAGA skrev: 18 feb 2026 10:29
Jag kan ladda hemma och på jobbet.
Toppfart :D
Då kommer det funka utmärkt! Sommartid ligger jag flera gånger i månaden på röda siffror och det är inga problem :)
Skriv svar