Val av laddbox idag

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tobi
Teslaägare

Val av laddbox idag

Inlägg av tobi »

Hej alla kunniga!

Vi skulle behöva pålästa personers rekommendationer för laddbox.

Lite bakgrund: Vi har haft M3LR följt av MYLR och installerade 2019 Easee och har Tibber samt Equalizer. Vi har sedan också skaffat solpaneler med batteri. Vi har även skaffat en andrabil, en Zoe. Det är effekttariff i vår kommun och vi brukar turas om att ladda på helgen på nätterna när det är billigare. Således är det inte aktuellt att ladda samtidigt, men drygt att gå ut och byta om man pluggat i fel bil och lite osmidigt att man behöver välja rätt bil i appen för att laddningen ska gå igång. De smarta funktionerna för att ladda är väl också sådär lagom smarta.

Nu till frågorna: Vi bygger nu nytt hus och ska installera laddbox igen. Marknaden har ju förändrats en del sedan 2019 och jag har dålig koll på boxarna som finns idag. Baserat på bakgrunden ovan, är frågan vilka boxar som är att rekomendera idag. På längre sikt kan det tänkas att Zoen också byts mot en Tesla, lite osmidigt att inte kunna styra laddningen så den inte laddar till 100%, men kanske blir det en extrabil för barnen i framtiden istället. I.s.f. har vi kanske t.o.m. 3 elbilar. Vi kommer inte ha solpaneler i närtid men kanske längre fram när det finns ekonomisk möjlighet för det när det är lönsamt, antagligen då med batteri igen, helst med ö-drift.

1) Vad skulle ni rekommendera för laddboxar med ovanstående bakgrund?
2) Vilken säkring skulle ni rekommendera för nya huset? Vi har nu 25 A men hade nog kanske klarat på 16 A. Vi har spabad nu och kommer i framtiden skaffa det även i nya huset men det kan dröja något år tills ekonomin tillåter det.

Tack på förhand! :)
Användarvisningsbild
Maltino
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mattias13016

Re: Val av laddbox idag

Inlägg av Maltino »

Börja med att räkna på hur många kwh ni behöver ladda per dag, det bestämmer huvudsäkringens storlek.

Personligen hade jag absolut ordnat möjlighet att ladda två bilar samtidigt. Givetvis med lastbalansering.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Re: Val av laddbox idag

Inlägg av Freez »

Charge Amps Halo har funnits ett tag men känns fortfarande modern. Fast sladd (smidigt) och bra integration med Tibber.

https://www.chargeamps.com/sv/product/halo/

Rekommenderar 20A. 16 blir för lite med spabad, elbilsladdare och allt annat huset kräver enligt min egen erfarenhet. Om man inte gillar att byta huvudsäkring några ggr i veckan. :D

Jag använder Tibber Pulse för lastbalansering av laddboxen och realtidsmätning av förbrukningen (W) och mängden ström per fas (A).

https://tibber.com/se/pulse
Senast redigerad av Freez, redigerad totalt 1 gånger.
MY RWD Vit 2023
Skriv svar