Den största degraderingen kommer vara från tid, och inte miltal.
När genomsnitts-elbilen är 17 år kommer Calendar aging* stå för ~ 21% och Cyclic aging för ~ 7-8%.
Så runt 30% total degradering efter 17 år, beräkkingsmässigt.
—-> Problemet är bara att lithiumjonceller brukar börja bete sig mindre förutsägbart när det passerat 20% degradering (tex på grund av att vissa ämnen/tillsatser kan börja vara förbrukade), ovh då kan man börja få problem med att någon cell börjar bli dålig )
(Resistiv eller kortis och börja ge imbalans som batteriet inte hinner med att fixa).
Efter 20% degradering kan vi förvänta oss att det börjar bli problem med en mindre del av packarna, sedan ökar det med tiden.
20% nås efter runt 10 år här i Sverige.
(5% år 1 x roten ur 10 plus ~ 0.5% cyclisk degradering per år).
Detta räknat på de tidigare bättre Panasoniccellerna samt LG-cellerna (både 5C och 5L verkar stabila ur vår synvinkel).
*) 17 år i Sveriges klimat i snitt.
LG 2170 M50, NMCA närbesläktad med de LG-psvk vi har. Antagligen inte exakt samma cell, men troligen rätt nära.
Tappar runt 20% på 8000 Ah throughput vilket motsvarar cirka 1800 Fulla cykler (batteriet har cyklats mellan 100% och 0%).
17 år med snitt 1500 mil blir ~ 750 FCE cykler vilket är mindre än hälfen av vad batteriet klarar innan det tappat 20% i cyklisk aging.
Normala cykler som snittbilen kör sliter mycket mindre än fulla 100-0% cykler.
Vi ser att de celler som cyklats 0-30%, och dom har gjort runt 8-9000Ah throughput dvs cirka 6000 enskilda 0-30% cykler har börjat tappa konceptet. Detta beror enligt forskarna i detta fall på att silicon-beläggningen (kiesel) på (om jag minns rätt) katoden hade blivit förbrukad.
På det hela taget ser det ut som dessa NMCA från LG, som också är 2170 verkar klara sig rätt okey.
Vi ser på Calendar aging att de kan väntas klara sig rätt okey, det är nästan samma calendar aging som tidiga model 3-celler vilka står sig ganska hyfsat.
På det hela taget ser det rätt ok ut och de data vi får från bilar via tex Teslalogger.de är att dessa bilar/batterier står sig rätt bra i degraderingshänseende.
De som kör låg-SOC med LG har dessutom både på detta forum och Teslamotorsclub kunnat uppvisa imponerande låg degradering. Jag har ett helt gäng med bekanta som kör låg-SOC med LG och det är idel låg degradering.
Skulle jag köpa en 3/Y och inte ha absolut toppeffekt som prio 1, utan ett långt bekymmersfritt batteriliv skulle jag sikta på LG, oavsett vad EV Clinic säger idag.
Skulle jag säga något kort om Tesla/Panasonics senare 3/Y och S/X batterier så är de att ”They suck”.