Sida 1 av 4

LGs celler dör i förtid

Postat: 01 dec 2025 22:23
av manneson
Model Y LR/P och Model 3 LR/P(de flesta from 2021, alla from 2022) i Sverige har LGs NCM 811.
Dessa verkar inte hålla längre än knappt 25k mil. Sen är de slut. :shock:

https://electrek.co/2025/12/01/tesla-mo ... pair-shop/

(Tror dock Highland och Juniper har nyare celler, dvs detta gäller pre facelift)

Re: LGs celler dör i förtid

Postat: 02 dec 2025 00:39
av AAKEE
manneson skrev: 01 dec 2025 22:23
Model Y LR/P och Model 3 LR/P(de flesta from 2021, alla from 2022) i Sverige har LGs NCM 811.
Dessa verkar inte hålla längre än knappt 25k mil. Sen är de slut. :shock:

https://electrek.co/2025/12/01/tesla-mo ... pair-shop/

(Tror dock Highland och Juniper har nyare celler, dvs detta gäller pre facelift)
Det är samma LG M50F cell i alla 78.8 kWh pack, dvs de som heter 5L (som 5L i E5LD eller Y5LD eller YS5LD).
Det är inte bytt celler förrän nu i höst med 5M-oackarna. Även det är LG, man har meat höjt cellspånningen (högvoltsceller) för att öka capaciteten.


Vi har knappt sett några falerade 5L eller äldre 5C-packar. Det finns några enstaka men det är inga mängder.
De här batterierna degrsderas rätt lite och verkar helt klart ok idag.
Vi får väl se bortom garantin.

Re: LGs celler dör i förtid

Postat: 02 dec 2025 06:37
av Tellus
manneson skrev: 01 dec 2025 22:23
Model Y LR/P och Model 3 LR/P(de flesta from 2021, alla from 2022) i Sverige har LGs NCM 811.
Dessa verkar inte hålla längre än knappt 25k mil. Sen är de slut. :shock:

https://electrek.co/2025/12/01/tesla-mo ... pair-shop/

(Tror dock Highland och Juniper har nyare celler, dvs detta gäller pre facelift)
Problemet verkar vara hög intern resistens, som gör att det fallerar i förtid.
Annars har väl det packet en rätt mild degraderingskurva om man läser av BMS. Men detta kanske inte syns på degraderingskurvan?
Lär ju dock gå åt mycket energi i laddning och urladdning, men hög impedans.

Eftersom firman verkar ha kunskap av många som fallerar så bör det vara "högmilare" över 19000mil som är utom Tesla garanti

https://www.blocket.se/mobility/item/18948092

2000mil garanti på utbytesbatteri var skralt

Re: LGs celler dör i förtid

Postat: 02 dec 2025 07:11
av AAKEE
Tellus skrev: 02 dec 2025 06:37
manneson skrev: 01 dec 2025 22:23
Model Y LR/P och Model 3 LR/P(de flesta from 2021, alla from 2022) i Sverige har LGs NCM 811.
Dessa verkar inte hålla längre än knappt 25k mil. Sen är de slut. :shock:

https://electrek.co/2025/12/01/tesla-mo ... pair-shop/

(Tror dock Highland och Juniper har nyare celler, dvs detta gäller pre facelift)
Problemet verkar vara hög intern resistens, som gör att det fallerar i förtid.
Annars har väl det packet en rätt mild degraderingskurva om man läser av BMS. Men detta kanske inte syns på degraderingskurvan?
Lär ju dock gå åt mycket energi i laddning och urladdning, men hög impedans.

Eftersom firman verkar ha kunskap av många som fallerar så bör det vara "högmilare" över 19000mil som är utom Tesla garanti

https://www.blocket.se/mobility/item/18948092

2000mil garanti på utbytesbatteri var skralt
LG-cellen har högre intern resistans redan som ny.
Därav att den laddar långsammare och att batteriet hålls varmare vid supercharging.
Och att de batterierna levererar sämre effekt.

Re: LGs celler dör i förtid

Postat: 02 dec 2025 11:17
av manneson
AAKEE skrev: 02 dec 2025 00:39
manneson skrev: 01 dec 2025 22:23
Model Y LR/P och Model 3 LR/P(de flesta from 2021, alla from 2022) i Sverige har LGs NCM 811.
Dessa verkar inte hålla längre än knappt 25k mil. Sen är de slut. :shock:

https://electrek.co/2025/12/01/tesla-mo ... pair-shop/

(Tror dock Highland och Juniper har nyare celler, dvs detta gäller pre facelift)
Det är samma LG M50F cell i alla 78.8 kWh pack, dvs de som heter 5L (som 5L i E5LD eller Y5LD eller YS5LD).
Det är inte bytt celler förrän nu i höst med 5M-oackarna. Även det är LG, man har meat höjt cellspånningen (högvoltsceller) för att öka capaciteten.


Vi har knappt sett några falerade 5L eller äldre 5C-packar. Det finns några enstaka men det är inga mängder.
De här batterierna degrsderas rätt lite och verkar helt klart ok idag.
Vi får väl se bortom garantin.
Där var ju ett 75kwh LG i starten. De 2021 som inte fick Panasonic fick ju dessa.
Men det är sant att from 2022 till relativt nyligen var det nog samma celler.
Dock bör ju åtminstone de som byggts till Y från Berlin vara från LGs fabrik i Polen. Förhoppningsvis högre kvalitet på dem, vi får väl se.

Att många inte fallerat än är nog helt enkelt eftersom extremt få rullat 25000 mil.

Re: LGs celler dör i förtid

Postat: 02 dec 2025 12:19
av jonasl
Det vore intressant att veta hur stor andel av bilarna i Sverige som rullar över 25000 mil innan de skrotas.

Tror det är där nånstans det börjar tunnas ut ordentligt. Av de bilar jag haft innan på den här sidan millenieskiftet är det bara som rullat längre nu och det är en gammal Subaru från 1999 som fortfarande lever och hade gått ca 35000 mil vid senaste bes.

Sen vore det förstås katastrof om det finns en tydlig gräns när de här batterierna falerar, än tror jag att statistiska urvalet är för litet för att dra några slutsatser, men om vi fortfarande äger vår bil när den gått 25000 mil lär den vara 12-13 år gammal och antagligen redo för skrot ändå :-)

Re: LGs celler dör i förtid

Postat: 02 dec 2025 12:25
av tesla newbie
Är ju också intressant att veta vad det kostar att hålla en ICE-motor rullande i 25000-30000 mil. Ett Tesla-batteri kostar ju i stort sett 0 kronor i underhåll under dess livstid, medan en förbränningsmotor behöver ett antal olje- och filterbyten (och kanske tändstift, kamrem, luftfilter, vattenpump, turbo) för att kunna rulla över 20000 mil. Så frågan är om ett eventuellt batteribyte/reparation blir så mycket dyrare än att hålla en förbränningsmotor rullande.

Re: LGs celler dör i förtid

Postat: 02 dec 2025 13:00
av manneson
jonasl skrev: 02 dec 2025 12:19
Det vore intressant att veta hur stor andel av bilarna i Sverige som rullar över 25000 mil innan de skrotas.

Tror det är där nånstans det börjar tunnas ut ordentligt. Av de bilar jag haft innan på den här sidan millenieskiftet är det bara som rullat längre nu och det är en gammal Subaru från 1999 som fortfarande lever och hade gått ca 35000 mil vid senaste bes.

Sen vore det förstås katastrof om det finns en tydlig gräns när de här batterierna falerar, än tror jag att statistiska urvalet är för litet för att dra några slutsatser, men om vi fortfarande äger vår bil när den gått 25000 mil lär den vara 12-13 år gammal och antagligen redo för skrot ändå :-)
Visst är det så att snittbilen inte rullar mkt längre innan skrot. Men problemet är ju att ingen kommer vilja köpa långmilare om de inte håller mer än några tusen mil till. Milkostnaden blir ju astronomisk för sista ägaren.

Det ryktades ju något om att Tesla potentiellt är på gång att införa förlängd garanti inom kort. Det kan nog behövas. Problemet är att det sägs kosta tusenlappar i månaden om man vill ha det.

Re: LGs celler dör i förtid

Postat: 02 dec 2025 13:04
av manneson
tesla newbie skrev: 02 dec 2025 12:25
Är ju också intressant att veta vad det kostar att hålla en ICE-motor rullande i 25000-30000 mil. Ett Tesla-batteri kostar ju i stort sett 0 kronor i underhåll under dess livstid, medan en förbränningsmotor behöver ett antal olje- och filterbyten (och kanske tändstift, kamrem, luftfilter, vattenpump, turbo) för att kunna rulla över 20000 mil. Så frågan är om ett eventuellt batteribyte/reparation blir så mycket dyrare än att hålla en förbränningsmotor rullande.
Värdeminskningen kommer ju då accelerera betydligt.
Idag är ju långmilare inte sällan värda en hel del såvida de är i bra skick.
Förvånansvärt många köper bilar med femsiffriga miltal för hundratusentals kronor.
Skulle de veta att de kommer tvingas reparera dem för 200 000 om något/några år vore de nog inte så sugna på det.

Re: LGs celler dör i förtid

Postat: 02 dec 2025 13:33
av dragkrok
Det är förvånansvärt många gamla bilar som rullar både länge och långt.
Jag ser en hel del gamla V70N ute på vägarna fortfarande och de har väl som sista årsmodell 2007.
Konsekvensen och kostnaden går som inte att jämföra med om ett batteri ryker.

Edit: Jag tror man måste se längre än över en 3-års nybilsleasing som nog stor del här på forumet gör.

Re: LGs celler dör i förtid

Postat: 02 dec 2025 13:44
av T4s
Min Saab 9-5 går fortfarande. Över 25 000 km.

Vågar inte räkna hur mycket tid och pengar i underhåll som lagts ner. Motsvarar nog mer än ett nytt batteri.

Re: LGs celler dör i förtid

Postat: 02 dec 2025 14:01
av BlevIngenCT
Hur många fd leasingbilar finns på marknaden med misskött laddning, eftersom det väl inte finns några incitament för ladda på ett klokt sätt?

Blev väldigt orolig när ena dottern skulle köpa en Polestar2 22:a, men den hade väldigt bra batteri för sina 4100 mil... (iaf enligt Carlas tester och infon som bilen visade).

Re: LGs celler dör i förtid

Postat: 02 dec 2025 14:45
av frippe
BlevIngenCT skrev: 02 dec 2025 14:01
Hur många fd leasingbilar finns på marknaden med misskött laddning, eftersom det väl inte finns några incitament för ladda på ett klokt sätt?

Blev väldigt orolig när ena dottern skulle köpa en Polestar2 22:a, men den hade väldigt bra batteri för sina 4100 mil... (iaf enligt Carlas tester och infon som bilen visade).
Är misskött laddning ett större problem för en elbil än buskörning med en ICE-hyrbil vilket påverkar motor och avgasrening, när bilarna kommit upp i 25tmil? En ärlig fråga.

Buskörning som påverkar hjulupphängningar, bromsar m.m. är lika för båda antar jag.

Re: LGs celler dör i förtid

Postat: 02 dec 2025 15:18
av granlundii
Jag har läst en del av vad EV Clinic skrivit om olika elbilsmodeller, och kan tycka att de är väl snabba med att dra slutsatser baserat på vad de sett från några bilar. Säger inte att de har fel, men förhåller mig lite avvaktande till detta påstående tillsvidare.

Re: LGs celler dör i förtid

Postat: 02 dec 2025 15:22
av manneson
dragkrok skrev: 02 dec 2025 13:33
Det är förvånansvärt många gamla bilar som rullar både länge och långt.
Jag ser en hel del gamla V70N ute på vägarna fortfarande och de har väl som sista årsmodell 2007.
Konsekvensen och kostnaden går som inte att jämföra med om ett batteri ryker.

Edit: Jag tror man måste se längre än över en 3-års nybilsleasing som nog stor del här på forumet gör.
Ja snittåldern vid skrotning ligger väl runt 20 år.
Men de flesta rullar ju majoriteten av milen de första åren(oftast som leasingbil). Ju äldre de blir ju färre mil rullar de vanligtvis. Kanske 1500-3000 mil om året de första 3 åren, sedan 500-1500 resterande 15 år.
Dvs totalen brukar bli mellan 20-30k mil för den absoluta majoriteten.

Re: LGs celler dör i förtid

Postat: 02 dec 2025 15:30
av mikebike
manneson skrev: 02 dec 2025 15:22
dragkrok skrev: 02 dec 2025 13:33
Det är förvånansvärt många gamla bilar som rullar både länge och långt.
Jag ser en hel del gamla V70N ute på vägarna fortfarande och de har väl som sista årsmodell 2007.
Konsekvensen och kostnaden går som inte att jämföra med om ett batteri ryker.

Edit: Jag tror man måste se längre än över en 3-års nybilsleasing som nog stor del här på forumet gör.
Ja snittåldern vid skrotning ligger väl runt 20 år.
Men de flesta rullar ju majoriteten av milen de första åren(oftast som leasingbil). Ju äldre de blir ju färre mil rullar de vanligtvis. Kanske 1500-3000 mil om året de första 3 åren, sedan 500-1500 resterande 15 år.
Dvs totalen brukar bli mellan 20-30k mil för den absoluta majoriteten.
Snittåldern vid skrotning är tydligen 17 år, men i snitt slutar bilar vara i trafik efter 12 år. D.v.s. efter det står de som reservdelsbil och trädgårdsprydnad i 5 år. :lol:

Re: LGs celler dör i förtid

Postat: 02 dec 2025 15:41
av granlundii
Kan det stämma - 12 år låter väldigt tidigt? Finns ju massor med 20 år gamla bilar i trafik ännu som borde dra upp genomsnittet.

Sen är det klart som manneson skrev att de gamla bilarna körs kortare sträckor (främst pensionärer som inte längre tycker det är värt att byta bil för att de kör så lite).

Re: LGs celler dör i förtid

Postat: 02 dec 2025 15:47
av mikebike
granlundii skrev: 02 dec 2025 15:41
Kan det stämma - 12 år låter väldigt tidigt? Finns ju massor med 20 år gamla bilar i trafik ännu som borde dra upp genomsnittet.
Ja, de drar upp snittet, men alla krockade drar ned snittet.

Re: LGs celler dör i förtid

Postat: 02 dec 2025 15:56
av chaffis75
Min pappa var säljare.. körde ofta bilen till ca 40000 mil innan den byttes.. själv körde jag en v60 20000 mil på 9 år och en id3 11000 mil på 4 år.. så jag tycker allt att 25000 mil är kort..

Re: LGs celler dör i förtid

Postat: 02 dec 2025 16:34
av AAKEE
mikebike skrev: 02 dec 2025 15:30
manneson skrev: 02 dec 2025 15:22
dragkrok skrev: 02 dec 2025 13:33
Det är förvånansvärt många gamla bilar som rullar både länge och långt.
Jag ser en hel del gamla V70N ute på vägarna fortfarande och de har väl som sista årsmodell 2007.
Konsekvensen och kostnaden går som inte att jämföra med om ett batteri ryker.

Edit: Jag tror man måste se längre än över en 3-års nybilsleasing som nog stor del här på forumet gör.
Ja snittåldern vid skrotning ligger väl runt 20 år.
Men de flesta rullar ju majoriteten av milen de första åren(oftast som leasingbil). Ju äldre de blir ju färre mil rullar de vanligtvis. Kanske 1500-3000 mil om året de första 3 åren, sedan 500-1500 resterande 15 år.
Dvs totalen brukar bli mellan 20-30k mil för den absoluta majoriteten.
Snittåldern vid skrotning är tydligen 17 år, men i snitt slutar bilar vara i trafik efter 12 år. D.v.s. efter det står de som reservdelsbil och trädgårdsprydnad i 5 år. :lol:
PansarVärnsVolvon (544) har överlevt snittet med råge? 😅

Re: LGs celler dör i förtid

Postat: 02 dec 2025 16:40
av themax
Når strax 19200 mil (och garantislut) på vår Model Y MIC. Får se inom två år om det är hard stop på 25000 mil.

Hittills har jag en degradering på ~10 % tack vare AAKEE-metoden.

Re: LGs celler dör i förtid

Postat: 02 dec 2025 16:41
av mikebike
AAKEE skrev: 02 dec 2025 16:34
mikebike skrev: 02 dec 2025 15:30
manneson skrev: 02 dec 2025 15:22
dragkrok skrev: 02 dec 2025 13:33
Det är förvånansvärt många gamla bilar som rullar både länge och långt.
Jag ser en hel del gamla V70N ute på vägarna fortfarande och de har väl som sista årsmodell 2007.
Konsekvensen och kostnaden går som inte att jämföra med om ett batteri ryker.

Edit: Jag tror man måste se längre än över en 3-års nybilsleasing som nog stor del här på forumet gör.
Ja snittåldern vid skrotning ligger väl runt 20 år.
Men de flesta rullar ju majoriteten av milen de första åren(oftast som leasingbil). Ju äldre de blir ju färre mil rullar de vanligtvis. Kanske 1500-3000 mil om året de första 3 åren, sedan 500-1500 resterande 15 år.
Dvs totalen brukar bli mellan 20-30k mil för den absoluta majoriteten.
Snittåldern vid skrotning är tydligen 17 år, men i snitt slutar bilar vara i trafik efter 12 år. D.v.s. efter det står de som reservdelsbil och trädgårdsprydnad i 5 år. :lol:
PansarVärnsVolvon (544) har överlevt snittet med råge? 😅
Snarare återuppväckt från de döda. ;)

Re: LGs celler dör i förtid

Postat: 02 dec 2025 17:10
av manneson
themax skrev: 02 dec 2025 16:40
Når strax 19200 mil (och garantislut) på vår Model Y MIC. Får se inom två år om det är hard stop på 25000 mil.

Hittills har jag en degradering på ~10 % tack vare AAKEE-metoden.
Ponera att det går sönder inom 2 år. Vad gör du?
Lagar du eller dumpar du den på auktion?

Re: LGs celler dör i förtid

Postat: 02 dec 2025 17:12
av granlundii
mikebike skrev: 02 dec 2025 15:47
granlundii skrev: 02 dec 2025 15:41
Kan det stämma - 12 år låter väldigt tidigt? Finns ju massor med 20 år gamla bilar i trafik ännu som borde dra upp genomsnittet.
Ja, de drar upp snittet, men alla krockade drar ned snittet.
Jag hittade nu att 12 år är medelåldern på alla bilar i trafik, det har nog inget med skrotningsålder att göra - den är mycket högre.

Re: LGs celler dör i förtid

Postat: 02 dec 2025 17:15
av AAKEE
Den största degraderingen kommer vara från tid, och inte miltal.

När genomsnitts-elbilen är 17 år kommer Calendar aging* stå för ~ 21% och Cyclic aging för ~ 7-8%.

Så runt 30% total degradering efter 17 år, beräkkingsmässigt.
—-> Problemet är bara att lithiumjonceller brukar börja bete sig mindre förutsägbart när det passerat 20% degradering (tex på grund av att vissa ämnen/tillsatser kan börja vara förbrukade), ovh då kan man börja få problem med att någon cell börjar bli dålig )
(Resistiv eller kortis och börja ge imbalans som batteriet inte hinner med att fixa).

Efter 20% degradering kan vi förvänta oss att det börjar bli problem med en mindre del av packarna, sedan ökar det med tiden.

20% nås efter runt 10 år här i Sverige.
(5% år 1 x roten ur 10 plus ~ 0.5% cyclisk degradering per år).

Detta räknat på de tidigare bättre Panasoniccellerna samt LG-cellerna (både 5C och 5L verkar stabila ur vår synvinkel).

*) 17 år i Sveriges klimat i snitt.


LG 2170 M50, NMCA närbesläktad med de LG-psvk vi har. Antagligen inte exakt samma cell, men troligen rätt nära.

Tappar runt 20% på 8000 Ah throughput vilket motsvarar cirka 1800 Fulla cykler (batteriet har cyklats mellan 100% och 0%).

17 år med snitt 1500 mil blir ~ 750 FCE cykler vilket är mindre än hälfen av vad batteriet klarar innan det tappat 20% i cyklisk aging.
Normala cykler som snittbilen kör sliter mycket mindre än fulla 100-0% cykler.

Vi ser att de celler som cyklats 0-30%, och dom har gjort runt 8-9000Ah throughput dvs cirka 6000 enskilda 0-30% cykler har börjat tappa konceptet. Detta beror enligt forskarna i detta fall på att silicon-beläggningen (kiesel) på (om jag minns rätt) katoden hade blivit förbrukad.

På det hela taget ser det ut som dessa NMCA från LG, som också är 2170 verkar klara sig rätt okey.
IMG_8783.jpeg

Vi ser på Calendar aging att de kan väntas klara sig rätt okey, det är nästan samma calendar aging som tidiga model 3-celler vilka står sig ganska hyfsat.
IMG_8698.jpeg
På det hela taget ser det rätt ok ut och de data vi får från bilar via tex Teslalogger.de är att dessa bilar/batterier står sig rätt bra i degraderingshänseende.

De som kör låg-SOC med LG har dessutom både på detta forum och Teslamotorsclub kunnat uppvisa imponerande låg degradering. Jag har ett helt gäng med bekanta som kör låg-SOC med LG och det är idel låg degradering.

Skulle jag köpa en 3/Y och inte ha absolut toppeffekt som prio 1, utan ett långt bekymmersfritt batteriliv skulle jag sikta på LG, oavsett vad EV Clinic säger idag.

Skulle jag säga något kort om Tesla/Panasonics senare 3/Y och S/X batterier så är de att ”They suck”.