Tesla lanserar MultiPass i Sverige

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Tesla lanserar MultiPass i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild

Tesla har nu lanserat MultiPass även i Sverige. Det är ett smidigt laddningsalternativ där man kan betala sin laddning på andra leverantörers laddstationer med nyckelkortet man brukar låsa upp bilen med. (Och ja, namnet MultiPass kommer förstås från filmen Det Femte Elementet.)

Tesla håller på att skicka ut meddelanden till våra mobilappar om att aktivera MultiPass. Klicka på meddelandet, stega igenom några informationssidor och håll sedan ditt nyckelkort mot mobilen för att aktivera MultiPass på den.

Nu kan du ladda på laddare från tusen laddoperatörer runt om i Europa och betala laddningen genom att blippa din Tesla nyckelkort mot laddaren. Beloppet dras från samma konto som vid laddning på Teslas egna Supercharger stationer, och syns i appens laddhistorik. Du kan även använda dina referralpoäng för betalning, ifall du har några.

Har du inget nyckelkort kan du istället välja laddplatsen du vill använda i Tesla appen eller på bilens mittskärm och aktivera betalningen där.

Laddningskostnaden sägs vara enligt operatörernas roamingtaxa. Vilket oftast är något högre än priset de ger till sina egna medlemmar, men Tesla säger sig inte lägga på några egna påslag.

MultiPass gör livet enklare för oss Teslaägare. Om man mot förmodan hamnar någonstans där det inte finns några Superchargers i närheten kan man nu enklare ladda även på andra laddstationer. Istället för krångliga appar kan man bara blippa sitt nyckelkort mot laddaren och få igång laddningen.

Fast man får vara beredd på att laddupplevelsen hos andra laddoperatörer är inte lika smidig som hos Tesla. Enligt Svenskt Kvalitetsindex (SKI) behåller Tesla Superchargers förstaplatsen i kundnöjdhet för fjärde året i rad. “Tesla har satt standarden för hur laddning kan vara lika enkelt som att tanka, utan osäkerhet eller krångel”, säger Calle Walmstedt, projektledare på Svenskt Kvalitetsindex. I beg your pardon, att ladda på Supercharger är ju enklare än att tanka!

Source: https://teslaclubsweden.se/tesla-lanser ... i-sverige/
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare

Re: Tesla lanserar MultiPass i Sverige

Inlägg av Jojje167 »

Jag aktiverade nyckelkortet och provade detta igår men utan framgång. Provade Lidl, ST1, OKQ8 och Ionity men samtliga sa "Ogiltigt kort" förutom ionity som inte kände av kortet alls (provade två olika stolpar).

Ionity är visserligen den enda av de jag provade som finns med som tredjepartsladdare i bilen, men ändå gick det inte.

Hur är det tänkt att fungera?

20251106_180300.jpg
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21 *Såld*
Model 3 LR AWD -25
norra_b_telekom

Inlägg av norra_b_telekom »

Är det någon med leasingbil eller liknande upplägg där man bara ligger som förare på bilen som fått detta att funka?

Jag ligger som förare på bilen men med betalasvar för all laddning på leasinggivare som sen fakturerar allt suc på månadsfakturan
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jojje167 skrev: 07 nov 2025 09:02
Jag aktiverade nyckelkortet och provade detta igår men utan framgång. Provade Lidl, ST1, OKQ8 och Ionity men samtliga sa "Ogiltigt kort" förutom ionity som inte kände av kortet alls (provade två olika stolpar).

Ionity är visserligen den enda av de jag provade som finns med som tredjepartsladdare i bilen, men ändå gick det inte.

20251106_180300.jpg
Funkade det om du bara blippade ditt kreditkort istället? Får man inget bättre pris finns det väl ingen poäng? Antar att många teslaägare inte så ofta laddar på andra ställen och kanske finns det en fördom att det skulle vara krångligt? Man blippar ju oftast stolpen. Det är ju tesla som har appen som enda alternativ. Tycker i och för sig inte det är så krångligt heller. Det är ju inte krångligare än vad det var att tidigare tanka diesel.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

TiborBlomhall skrev: 07 nov 2025 08:00

MultiPass gör livet enklare för oss Teslaägare. Om man mot förmodan hamnar någonstans där det inte finns några Superchargers i närheten kan man nu enklare ladda även på andra laddstationer. Istället för krångliga appar kan man bara blippa sitt nyckelkort mot laddaren och få igång laddningen.
På vilket vis blir det enklare för Teslaägare att använda nyckelkortet istället för ett vanligt betalkort när man snabbladdar?

Att hålla på med krångliga appar är ju mer eller mindre historia om man bara vill snabbladda ad hoc.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Det bästa vore väl om plug and charge funkade på alla operatörer och laddningen debiterades kortet man lagt in i appen?

Varför ska man behöva hålla på med kort öht? :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Nicke Nyfiken skrev: 07 nov 2025 15:51

På vilket vis blir det enklare för Teslaägare att använda nyckelkortet istället för ett vanligt betalkort när man snabbladdar?

Att hålla på med krångliga appar är ju mer eller mindre historia om man bara vill snabbladda ad hoc.
Fortfarande kan man ju registrera ett RFID kort på resp leverantör en gång. Då slipper man ju roamingavgifterna dessutom Man kan ha många leverantörer på samma RFID. Jag har en "tag" på nyckelknippan som jag registrerat för många år sedan. Funkar klockrent fortfarande även om behovet numera är mycket litet. Blir billigare och smidigare än Teslakortet att använda.
Så för mig ingen stor uppfinning.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev: 07 nov 2025 16:01
Det bästa vore väl om plug and charge funkade på alla operatörer och laddningen debiterades kortet man lagt in i appen?

Varför ska man behöva hålla på med kort öht? :?

/fth
Plug & charge funkar ju inte ens hos Tesla på andra bilar än Tesla....
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Gustafsson skrev: 07 nov 2025 16:03
Nicke Nyfiken skrev: 07 nov 2025 15:51

Fortfarande kan man ju registrera ett RFID kort på resp leverantör en gång. Då slipper man ju roamingavgifterna dessutom Man kan ha många leverantörer på samma RFID. Jag har en "tag" på nyckelknippan som jag registrerat för många år sedan. Funkar klockrent fortfarande även om behovet numera är mycket litet. Blir billigare och smidigare än Teslakortet att använda.
Så för mig ingen stor uppfinning.
Betala man med vanligt betalkort slipper man roamingavgifterna.

Oftast blir det istället lägsta priset med kort undantaget eventuella medlemsrabatter.

Att använda "fel" tagg / RFID kan däremot bli dyrt.

Screenshot_20251107_162324_ChargeFinder.jpg
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Letalis
Teslaägare
Referralkod: ts.la/roger897563
Kontakt:

Inlägg av Letalis »

Tesla är ju ganska generös med information om vart man kan ladda...

Var kan jag ladda?
Du kan se en lista över laddare genom att aktivera ”Visa laddning från tredje part” i "Navigeringsinställningar". Du kan se närliggande laddningsstationer från tredje part på bilens touchskärm.

Så om man skall tolka det rätt så om Tesla navigatorn visar upp tredjepart och förvärmer dit så skall kortet fungera.
Nissan Leaf 40kWh 2018
Hyundai Ioniq 5 Advanced RWD 2021

Model Y LR 2024
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare

Inlägg av Jojje167 »

Fredrik j skrev: 07 nov 2025 15:43
Jojje167 skrev: 07 nov 2025 09:02

20251106_180300.jpg
Funkade det om du bara blippade ditt kreditkort istället? Får man inget bättre pris finns det väl ingen poäng? Antar att många teslaägare inte så ofta laddar på andra ställen och kanske finns det en fördom att det skulle vara krångligt? Man blippar ju oftast stolpen. Det är ju tesla som har appen som enda alternativ. Tycker i och för sig inte det är så krångligt heller. Det är ju inte krångligare än vad det var att tidigare tanka diesel.
Provade ionity igen och nu läste den kortet men utan framgång. Försökte även med kreditkortet men det gick inte heller? Det finns dock bara ett ställe att blippa kortet på också så ingen kortterminal. Menar tesla att man ska blippa detta på en kortterminal eller på laddarens blipp? Mycket oklart.

Det står även att man ska kunna aktivera tredjepartsladdare via appen men jag kan endast se superchargers där. På skärmen i bilen ser jag den däremot men det hjälper inte.

20251107_204630.jpg
20251107_205836.jpg
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21 *Såld*
Model 3 LR AWD -25
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mats11813

Inlägg av Elmil »

Det här är väl Teslas normala sätt att införa nya features. Först kommer ett tomt skal som sedan stegvis fylls med innehåll.

- Nu finns Multipass i appen med funktion som förbereder nyckelkort.
- Idag kom uppdatering till appen (4.50.5 ios) med en ny laddningssektion i menyn där man samlar allt relaterat till laddning, inklusive betalning och Multipass. Även switcharna för lågenergiläge och tillbehör finns nu i appen :D

- Nästa steg kanske blir att presentera roamingsamarbeten, och att dessa tredjepartsstationer börjar visas på kartan i appen. Tredjepartsladdarna i bilen har ju funnits länge, men det betyder inte att det finns roamingavtal, bara att bilen kan navigera dit.
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Skriv svar