Elnätsbolget E.ON kräver nu föranmälan till laddbox.
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
Elnätsbolget E.ON kräver nu föranmälan till laddbox.
Nya villkor från 1 januari 2026
- Väsentliga förändringar av konsumentens anläggning måste föranmälas, till exempel installation av fast ansluten laddbox eller solceller.
- Konsumenten ansvarar för att se till att huvudsäkring möter de behov konsumenten har, samt att se till att det som är installerat i konsumentens anläggning stämmer överens med avtal och fakturering.
https://nyhetsbreven.eon.se/u/gm.php?pr ... e0721b0220
- Väsentliga förändringar av konsumentens anläggning måste föranmälas, till exempel installation av fast ansluten laddbox eller solceller.
- Konsumenten ansvarar för att se till att huvudsäkring möter de behov konsumenten har, samt att se till att det som är installerat i konsumentens anläggning stämmer överens med avtal och fakturering.
https://nyhetsbreven.eon.se/u/gm.php?pr ... e0721b0220
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Elnätsbolget E.ON kräver nu föranmälan till laddbox.
Då får man köra med "Bjelkemetoden": montera trefasuttag och ansluta laddboxen till den.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Självklart

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Även Härjeåns/Fyrfasen Energi har detta i sina uppdaterade avtalsvillkor.
Fått denna information för stugan i fjällen.
Fått denna information för stugan i fjällen.
- Off Grid Byggaren
Förmodar att det börjar bli problem i en del klena lokalnät med många elbilsägare.
På 80-talet när jag installerade rätt många elpannor var det alltid krav på föranmälan och godkännande om effekten översteg 6 kW på det som skulla anslutas till elnätet.
På 80-talet när jag installerade rätt många elpannor var det alltid krav på föranmälan och godkännande om effekten översteg 6 kW på det som skulla anslutas till elnätet.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Re: Elnätsbolget E.ON kräver nu föranmälan till laddbox
Vilket trams. Varför specifikt nämna laddbox? Hade gett mer mening med föranmälan av fast installerad förbrukare som överstiger ett visst effektuttag.
Sen kan man ju tycka att det är den installerande elektrikerns ansvar att kontrollera att huvudsäkringar etc kan klara av den förbrukare som installeras. Nätbolaget ska såklart se till att de kan leverera det strömuttag som man betalar för. Men de försöker väl slingra sig kring detta de blodsugarna.
Sen kan man ju tycka att det är den installerande elektrikerns ansvar att kontrollera att huvudsäkringar etc kan klara av den förbrukare som installeras. Nätbolaget ska såklart se till att de kan leverera det strömuttag som man betalar för. Men de försöker väl slingra sig kring detta de blodsugarna.
Model Y LR AWD 2025 (Juniper)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Precis, det är därför vi ju får effektavgifter till alla, för att de inte byggt ut lokalnäten så att de klarar av vad vi betalat för. Istället för att straffa nätbolagen så lägger man det på konsumenterna...
Jag reagarade själv på denna skrivning då jag är kund hos EON nät.
Men idag så kom jag på att kanske de är för V2G som man lagt till detta. De vill kanske ha koll på de boxar som klarar denna tekniken. Ja de kanske kunde vara tydligare att de gäller V2G i sådan fall men samtidigt kanske enklast såhär.
De jag också tänkte på är om man kan få ett nej på att instalera en laddbox precis som man kan få ett (tillfälligt) nej för solceller?
Men idag så kom jag på att kanske de är för V2G som man lagt till detta. De vill kanske ha koll på de boxar som klarar denna tekniken. Ja de kanske kunde vara tydligare att de gäller V2G i sådan fall men samtidigt kanske enklast såhär.
De jag också tänkte på är om man kan få ett nej på att instalera en laddbox precis som man kan få ett (tillfälligt) nej för solceller?
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Har också fått detta tillägg i villkoren från min lokala, kommunala, icke så blodsugande elnätsägare.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Har också fått detta tillägg i villkoren från min lokala, kommunala och bland landets värsta blodsugande elnätsägare, Kraftringen i Lund.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
De verkar vara något allmänt som alla/många nätbolag inför. Såg någon inlägg på fb där de ytterligare något bolag som inför detta med att anmäla laddbox.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- Oscar11
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Verkar som de flesta inför detta.
Tesla MYLR -23
Så här skriver jönköping energi
"Uppdaterade allmänna avtalsvillkor för elnät
Vi vill informera dig om att Energiföretagen och Konsumentverket har förhandlat fram nya allmänna avtalsvillkor, NÄT 2025 K. Villkoren träder i kraft 1 januari 2026 och ersätter tidigare versioner.
Syftet med ändringarna är att säkerställa att avtalsinnehållet är i linje med gällande lagstiftning samt att tydliggöra parternas rättigheter och skyldigheter. De nya allmänna avtalsvillkoren innebär ingen förändring av din elnätsavgift."
Så det gäller nog alla.
"Uppdaterade allmänna avtalsvillkor för elnät
Vi vill informera dig om att Energiföretagen och Konsumentverket har förhandlat fram nya allmänna avtalsvillkor, NÄT 2025 K. Villkoren träder i kraft 1 januari 2026 och ersätter tidigare versioner.
Syftet med ändringarna är att säkerställa att avtalsinnehållet är i linje med gällande lagstiftning samt att tydliggöra parternas rättigheter och skyldigheter. De nya allmänna avtalsvillkoren innebär ingen förändring av din elnätsavgift."
Så det gäller nog alla.
Vem tror du skulle betala en större generell förstärkning av nätet om inte kunderna?
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Japp, även vår lilla nätägare vid sommarstugan skickade ut ett meddelande idag. Förutom allt som kan utföra "inmatning" till nätet skall även värmepump anmälas.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Vi kunder har redan betalat för det i årtionden. Problemet är att nätbolagen plockat ut vinster istället för att investera i näten och nu ska vi betala noten igen.backe skrev: ↑30 okt 2025 08:37Vem tror du skulle betala en större generell förstärkning av nätet om inte kunderna?
https://www.di.se/nyheter/vinstmiljarde ... r-elnaten/
MY RWD Vit 2023
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Jag har frågat E.ON och fått följande svar:
"Formuleringen ni hänvisar till är inget nytt krav utan ett förtydligande av vad som redan länge gällt i de allmänna avtalsvillkoren. Föranmälan gäller alla väsentliga förändringar av elanläggningen – till exempel laddbox, solceller eller elpanna – och handlar alltså inte om att särbehandla elbilsladdning.
Syftet med föranmälan är att vi som elnätsföretag ska få information om förändringar i elanvändningen för att kunna planera och prioritera förstärkningar och investeringar i elnätet där det behövs. För kunden innebär detta ingen begränsning eller risk för avslag, utan är en ren informationsåtgärd.
Genom att få en tidig bild av hur elanvändningen utvecklas kan vi säkerställa att vi även framöver kan leverera ett tryggt, modernt och välfungerande elnät för alla våra kunder."
"Formuleringen ni hänvisar till är inget nytt krav utan ett förtydligande av vad som redan länge gällt i de allmänna avtalsvillkoren. Föranmälan gäller alla väsentliga förändringar av elanläggningen – till exempel laddbox, solceller eller elpanna – och handlar alltså inte om att särbehandla elbilsladdning.
Syftet med föranmälan är att vi som elnätsföretag ska få information om förändringar i elanvändningen för att kunna planera och prioritera förstärkningar och investeringar i elnätet där det behövs. För kunden innebär detta ingen begränsning eller risk för avslag, utan är en ren informationsåtgärd.
Genom att få en tidig bild av hur elanvändningen utvecklas kan vi säkerställa att vi även framöver kan leverera ett tryggt, modernt och välfungerande elnät för alla våra kunder."
- SIR N
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/sren49192
Så dags att förtydliga det nu då. När det redan sitter laddbox på 9 av 10 av villauppfarterna här i området. Den sista andelen lär inte göra mycket skillnad i det stora hela.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jag tänker inte anmäla att jag använder en portabel laddbox ibland.
Volvo PV 544 Special 1963