Sida 1 av 1

Klen effekt SuC Strängnäs

Postat: 05 apr 2024 18:44
av Niklas Z
Jag har inte laddat ofta på SuC Strängnäs, men de få gånger jag gjort det har jag fått väldigt klen effekt. Förra gången (vilket var 2023) fick jag inte mer än 80 kW och idag fick jag 115 kW som maxeffekt. Det beror inte på bilen, batteritempen eller laddnivå. Temperaturen hos batteriet var 46 °C när jag anlände nu på eftermiddagen med 8 % i batteriet och laddade till 28 %, vilket tog 9 minuter, således medeleffekt på 93 kW. Som jämförelse laddade bilen från 19 till 51 % på 8 minuter vid en SuC laddning för någon dag sedan, dvs snitt på 168 kW laddeffekt trots ett mindre gynnsamt SoC intervall.
Vid dessa tillfällen har belastningen på stationen varit hög. Förra gången var det näst intill fullt och idag var alla platser utom 2 upptagna.
Att V3-stationer har en total laddeffekt som är begränsande vet jag, men det kanske är så att den gränsen är extra låg på SuC Strängnäs.
Ingen katastrof för mig. Vi behövde inte ladda mycket för att komma hem, så det tog ändå inte så lång tid, men lite märkligt tycker jag att det är.

Re: Klen effekt SuC Strängnäs

Postat: 05 apr 2024 19:33
av Hoppsan_84
Jag vet att det har varit effekt begränsningar i området. Tror det har släppt lite men det kan vara så enkelt att Tesla har signerat låg effekt i Strängnäs.

Re: Klen effekt SuC Strängnäs

Postat: 05 apr 2024 20:57
av fth
Jag laddade där själv idag em, och fick då c:a 135kW som mest, vilket är vad min bil maxar på, ganska fullt.

Jag har nog alltid fått normal laddkurva på Strängnäs, jag har iofs alltid varmt batteri när jag kommer dit.

/fth

Re: Klen effekt SuC Strängnäs

Postat: 05 apr 2024 21:18
av Niklas Z
fth skrev: 05 apr 2024 20:57
Jag laddade där själv idag em, och fick då c:a 135kW som mest, vilket är vad min bil maxar på, ganska fullt.

Jag har nog alltid fått normal laddkurva på Strängnäs, jag har iofs alltid varmt batteri när jag kommer dit.

/fth
Mitt batteri var varmt. Bilen började förvärma 50 min före ankomst. Enligt S3XY buttons appen var batteritemperaturen 46 grader, vilket är mer än tillräckligt för betydligt högre laddeffekt än vad jag fick.
Hur stor var beläggningen när du laddade?

Re: Klen effekt SuC Strängnäs

Postat: 05 apr 2024 21:23
av fth
Niklas Z skrev: 05 apr 2024 21:18
fth skrev: 05 apr 2024 20:57
Jag laddade där själv idag em, och fick då c:a 135kW som mest, vilket är vad min bil maxar på, ganska fullt.

Jag har nog alltid fått normal laddkurva på Strängnäs, jag har iofs alltid varmt batteri när jag kommer dit.

/fth
Mitt batteri var varmt. Bilen började förvärma 50 min före ankomst. Enligt S3XY buttons appen var batteritemperaturen 46 grader, vilket är mer än tillräckligt för betydligt högre laddeffekt än vad jag fick.
Hur stor var beläggningen när du laddade?
Typ fullt, ett par platser lediga i snitt kanske?

/fth

Re: Klen effekt SuC Strängnäs

Postat: 09 maj 2024 14:40
av jonasl
Har laddat ganska många gånger i Strängnäs och alltid fått förväntad effekt. Men det har aldrig varit hög beläggning.

Re: Klen effekt SuC Strängnäs

Postat: 09 maj 2024 17:13
av Lerumsexpressen
Niklas Z skrev: 05 apr 2024 18:44
Jag har inte laddat ofta på SuC Strängnäs, men de få gånger jag gjort det har jag fått väldigt klen effekt. Förra gången (vilket var 2023) fick jag inte mer än 80 kW och idag fick jag 115 kW som maxeffekt. Det beror inte på bilen, batteritempen eller laddnivå. Temperaturen hos batteriet var 46 °C när jag anlände nu på eftermiddagen med 8 % i batteriet och laddade till 28 %, vilket tog 9 minuter, således medeleffekt på 93 kW. Som jämförelse laddade bilen från 19 till 51 % på 8 minuter vid en SuC laddning för någon dag sedan, dvs snitt på 168 kW laddeffekt trots ett mindre gynnsamt SoC intervall.
Vid dessa tillfällen har belastningen på stationen varit hög. Förra gången var det näst intill fullt och idag var alla platser utom 2 upptagna.
Att V3-stationer har en total laddeffekt som är begränsande vet jag, men det kanske är så att den gränsen är extra låg på SuC Strängnäs.
Ingen katastrof för mig. Vi behövde inte ladda mycket för att komma hem, så det tog ändå inte så lång tid, men lite märkligt tycker jag att det är.
Alla snabbladdstationer med "micro grid" bygger med lägre effekt på stationsnivå än sammanlagda effekten för alla ladduttag. (Samma som i elnätet i övrigt, där hänsyn tas till sammanlagrad effekt, att det är osannolikt att vi använder alla apparater samtidigt)
Tänker att Tesla har 800 kW eller upptill till 1 MW på stationsnivå i Strängnäs.
1000/12 = 83 kW eller 66 kW vid 800 kW.
Sannolikheten och laddkurvor gör det till rimligt att ha lägre effekt och låt det gå lite saktare några få timmar om året och då sparar mycket pengar på byggnationen och på löpande elnätsavgifter.

Re: Klen effekt SuC Strängnäs

Postat: 09 maj 2024 17:37
av Niklas Z
Lerumsexpressen skrev: 09 maj 2024 17:13
Niklas Z skrev: 05 apr 2024 18:44
Jag har inte laddat ofta på SuC Strängnäs, men de få gånger jag gjort det har jag fått väldigt klen effekt. Förra gången (vilket var 2023) fick jag inte mer än 80 kW och idag fick jag 115 kW som maxeffekt. Det beror inte på bilen, batteritempen eller laddnivå. Temperaturen hos batteriet var 46 °C när jag anlände nu på eftermiddagen med 8 % i batteriet och laddade till 28 %, vilket tog 9 minuter, således medeleffekt på 93 kW. Som jämförelse laddade bilen från 19 till 51 % på 8 minuter vid en SuC laddning för någon dag sedan, dvs snitt på 168 kW laddeffekt trots ett mindre gynnsamt SoC intervall.
Vid dessa tillfällen har belastningen på stationen varit hög. Förra gången var det näst intill fullt och idag var alla platser utom 2 upptagna.
Att V3-stationer har en total laddeffekt som är begränsande vet jag, men det kanske är så att den gränsen är extra låg på SuC Strängnäs.
Ingen katastrof för mig. Vi behövde inte ladda mycket för att komma hem, så det tog ändå inte så lång tid, men lite märkligt tycker jag att det är.
Alla snabbladdstationer med "micro grid" bygger med lägre effekt på stationsnivå än sammanlagda effekten för alla ladduttag. (Samma som i elnätet i övrigt, där hänsyn tas till sammanlagrad effekt, att det är osannolikt att vi använder alla apparater samtidigt)
Tänker att Tesla har 800 kW eller upptill till 1 MW på stationsnivå i Strängnäs.
1000/12 = 83 kW eller 66 kW vid 800 kW.
Sannolikheten och laddkurvor gör det till rimligt att ha lägre effekt och låt det gå lite saktare några få timmar om året och då sparar mycket pengar på byggnationen och på löpande elnätsavgifter.
Jo, det känner jag till (förutom just samlad effekt för stationen). Dock har jag aldrig råkat ut för så låg laddeffekt på någon annan station, trots hög beläggning.