Jag har inte laddat ofta på SuC Strängnäs, men de få gånger jag gjort det har jag fått väldigt klen effekt. Förra gången (vilket var 2023) fick jag inte mer än 80 kW och idag fick jag 115 kW som maxeffekt. Det beror inte på bilen, batteritempen eller laddnivå. Temperaturen hos batteriet var 46 °C när jag anlände nu på eftermiddagen med 8 % i batteriet och laddade till 28 %, vilket tog 9 minuter, således medeleffekt på 93 kW. Som jämförelse laddade bilen från 19 till 51 % på 8 minuter vid en SuC laddning för någon dag sedan, dvs snitt på 168 kW laddeffekt trots ett mindre gynnsamt SoC intervall.
Vid dessa tillfällen har belastningen på stationen varit hög. Förra gången var det näst intill fullt och idag var alla platser utom 2 upptagna.
Att V3-stationer har en total laddeffekt som är begränsande vet jag, men det kanske är så att den gränsen är extra låg på SuC Strängnäs.
Ingen katastrof för mig. Vi behövde inte ladda mycket för att komma hem, så det tog ändå inte så lång tid, men lite märkligt tycker jag att det är.
Klen effekt SuC Strängnäs
Moderator: Redaktion
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3472
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
-
- Inlägg: 282
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Klen effekt SuC Strängnäs
Jag vet att det har varit effekt begränsningar i området. Tror det har släppt lite men det kan vara så enkelt att Tesla har signerat låg effekt i Strängnäs.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7615
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Klen effekt SuC Strängnäs
Jag laddade där själv idag em, och fick då c:a 135kW som mest, vilket är vad min bil maxar på, ganska fullt.
Jag har nog alltid fått normal laddkurva på Strängnäs, jag har iofs alltid varmt batteri när jag kommer dit.
/fth
Jag har nog alltid fått normal laddkurva på Strängnäs, jag har iofs alltid varmt batteri när jag kommer dit.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3472
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Klen effekt SuC Strängnäs
Mitt batteri var varmt. Bilen började förvärma 50 min före ankomst. Enligt S3XY buttons appen var batteritemperaturen 46 grader, vilket är mer än tillräckligt för betydligt högre laddeffekt än vad jag fick.
Hur stor var beläggningen när du laddade?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7615
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Klen effekt SuC Strängnäs
Typ fullt, ett par platser lediga i snitt kanske?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3948
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Klen effekt SuC Strängnäs
Har laddat ganska många gånger i Strängnäs och alltid fått förväntad effekt. Men det har aldrig varit hög beläggning.
Model Y LR AWD 2022
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 1214
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Klen effekt SuC Strängnäs
Alla snabbladdstationer med "micro grid" bygger med lägre effekt på stationsnivå än sammanlagda effekten för alla ladduttag. (Samma som i elnätet i övrigt, där hänsyn tas till sammanlagrad effekt, att det är osannolikt att vi använder alla apparater samtidigt)Niklas Z skrev: ↑05 apr 2024 18:44Jag har inte laddat ofta på SuC Strängnäs, men de få gånger jag gjort det har jag fått väldigt klen effekt. Förra gången (vilket var 2023) fick jag inte mer än 80 kW och idag fick jag 115 kW som maxeffekt. Det beror inte på bilen, batteritempen eller laddnivå. Temperaturen hos batteriet var 46 °C när jag anlände nu på eftermiddagen med 8 % i batteriet och laddade till 28 %, vilket tog 9 minuter, således medeleffekt på 93 kW. Som jämförelse laddade bilen från 19 till 51 % på 8 minuter vid en SuC laddning för någon dag sedan, dvs snitt på 168 kW laddeffekt trots ett mindre gynnsamt SoC intervall.
Vid dessa tillfällen har belastningen på stationen varit hög. Förra gången var det näst intill fullt och idag var alla platser utom 2 upptagna.
Att V3-stationer har en total laddeffekt som är begränsande vet jag, men det kanske är så att den gränsen är extra låg på SuC Strängnäs.
Ingen katastrof för mig. Vi behövde inte ladda mycket för att komma hem, så det tog ändå inte så lång tid, men lite märkligt tycker jag att det är.
Tänker att Tesla har 800 kW eller upptill till 1 MW på stationsnivå i Strängnäs.
1000/12 = 83 kW eller 66 kW vid 800 kW.
Sannolikheten och laddkurvor gör det till rimligt att ha lägre effekt och låt det gå lite saktare några få timmar om året och då sparar mycket pengar på byggnationen och på löpande elnätsavgifter.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3472
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Klen effekt SuC Strängnäs
Jo, det känner jag till (förutom just samlad effekt för stationen). Dock har jag aldrig råkat ut för så låg laddeffekt på någon annan station, trots hög beläggning.Lerumsexpressen skrev: ↑09 maj 2024 17:13Alla snabbladdstationer med "micro grid" bygger med lägre effekt på stationsnivå än sammanlagda effekten för alla ladduttag. (Samma som i elnätet i övrigt, där hänsyn tas till sammanlagrad effekt, att det är osannolikt att vi använder alla apparater samtidigt)Niklas Z skrev: ↑05 apr 2024 18:44Jag har inte laddat ofta på SuC Strängnäs, men de få gånger jag gjort det har jag fått väldigt klen effekt. Förra gången (vilket var 2023) fick jag inte mer än 80 kW och idag fick jag 115 kW som maxeffekt. Det beror inte på bilen, batteritempen eller laddnivå. Temperaturen hos batteriet var 46 °C när jag anlände nu på eftermiddagen med 8 % i batteriet och laddade till 28 %, vilket tog 9 minuter, således medeleffekt på 93 kW. Som jämförelse laddade bilen från 19 till 51 % på 8 minuter vid en SuC laddning för någon dag sedan, dvs snitt på 168 kW laddeffekt trots ett mindre gynnsamt SoC intervall.
Vid dessa tillfällen har belastningen på stationen varit hög. Förra gången var det näst intill fullt och idag var alla platser utom 2 upptagna.
Att V3-stationer har en total laddeffekt som är begränsande vet jag, men det kanske är så att den gränsen är extra låg på SuC Strängnäs.
Ingen katastrof för mig. Vi behövde inte ladda mycket för att komma hem, så det tog ändå inte så lång tid, men lite märkligt tycker jag att det är.
Tänker att Tesla har 800 kW eller upptill till 1 MW på stationsnivå i Strängnäs.
1000/12 = 83 kW eller 66 kW vid 800 kW.
Sannolikheten och laddkurvor gör det till rimligt att ha lägre effekt och låt det gå lite saktare några få timmar om året och då sparar mycket pengar på byggnationen och på löpande elnätsavgifter.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.