Halt takräcke

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
La_Jungla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 19 sep 2019 19:41
Ort: Hörby

Halt takräcke

Inlägg av La_Jungla »

Teslas egna takräcke till Model Y... ska det vara så halt? Eller förväntas man ha någon hemlig gummilist som ger lite friktion? Det är ju risk för lacken varje gång man ska montera något på takräcket...
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Halt takräcke

Inlägg av Nicke Nyfiken »

La_Jungla skrev: 03 feb 2024 17:45
Teslas egna takräcke till Model Y... ska det vara så halt? Eller förväntas man ha någon hemlig gummilist som ger lite friktion? Det är ju risk för lacken varje gång man ska montera något på takräcket...
Någon hemlig gummilist behövs inte.
Det räcker väl att använda de ohemliga som följde med?

Eller fick du inte med gummilisterna?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
La_Jungla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 19 sep 2019 19:41
Ort: Hörby

Re: Halt takräcke

Inlägg av La_Jungla »

Nej, några gummilister följde inte med för min del. Det sitter någon slags "filt-list" i - men den gör inget för att skapa friktion...

Bild
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Halt takräcke

Inlägg av slugger75 »

La_Jungla skrev: 03 feb 2024 17:45
Teslas egna takräcke till Model Y... ska det vara så halt? Eller förväntas man ha någon hemlig gummilist som ger lite friktion? Det är ju risk för lacken varje gång man ska montera något på takräcket...
Jag hänger inte riktigt med på vad du menar faktiskt. Vilken lack är det risk för? Bilens lack? Eller takräckets?

Här ser du vilka delar som ingår:

https://digitalassets-shop.tesla.com/im ... ual_NA.pdf

Jag har haft orginalräcke till model 3 och model Y i många år. Aldrig upplevt något problem med för lite friktion (var då?) eller risk för någon lack.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7732
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Halt takräcke

Inlägg av mikebike »

La_Jungla skrev: 03 feb 2024 17:45
Teslas egna takräcke till Model Y... ska det vara så halt? Eller förväntas man ha någon hemlig gummilist som ger lite friktion? Det är ju risk för lacken varje gång man ska montera något på takräcket...
Montera vad?

Använder man T-skruvarna så är det snarast för mycket friktion, om man inte smörjer gummilisten först.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
La_Jungla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 19 sep 2019 19:41
Ort: Hörby

Re: Halt takräcke

Inlägg av La_Jungla »

Jag pratar om ovansidan på takräcket. Det är en väldigt hal yta. Det finns en kanal med något slags filtmaterial, men det ligger försjunket, så jag vet inte vad mening med den är. I den kanalen hade det ju varit förträffligt att ha en gummilist som stack upp en bit, så att man får lite friktion när man ska lasta något på takräcket. Om det inte bilen står helt plant och det är vindstilla så måste jag hålla hårt i det som ska spännas fast på takräcket för att det inte ska glida ner och fördärva min bil...
halt takräcke.jpg
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7732
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Halt takräcke

Inlägg av mikebike »

La_Jungla skrev: 08 feb 2024 15:45
Jag pratar om ovansidan på takräcket. Det är en väldigt hal yta. Det finns en kanal med något slags filtmaterial, men det ligger försjunket, så jag vet inte vad mening med den är. I den kanalen hade det ju varit förträffligt att ha en gummilist som stack upp en bit, så att man får lite friktion när man ska lasta något på takräcket. Om det inte bilen står helt plant och det är vindstilla så måste jag hålla hårt i det som ska spännas fast på takräcket för att det inte ska glida ner och fördärva min bil...

halt takräcke.jpg
Det är nog inte så många som lastar "saker" direkt på takräcket. Normalt handlar det om cykelhållare, takboxar mm.
Jag vet inte vad du vill lasta på räcket, men jag föreslår att du lägger något emellan. Dels för mer friktion, dels för att slippa skador på räcke och last.

PS. Det sägs att Thules högre gummilist passar, men då funkar det inte att skjuta in T-skruvarna med listen på plats.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
The Tog
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 11 jan 2024 09:28

Re: Halt takräcke

Inlägg av The Tog »

Även Teslaägare behöver väl ibland köpa lite reglar eller annat på brädgården.

Jag har flyttat över gummilister från thuleräcke...
Skriv svar