Lutar mot att köpa en beg. Model Y. Vad ska jag tänka på?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Faven
Inlägg: 6
Blev medlem: 05 nov 2023 21:57

Lutar mot att köpa en beg. Model Y. Vad ska jag tänka på?

Inlägg av Faven »

Titeln säger allt antar jag.

Hade tänkt köpa antingen en id4 eller en ev6. Men blev "uppmuntrad" av säljaren att kolla på Model y.

Blev ju såld på det praktiska bagaget och rymligheten.(kids och fru framförallt).

Men då är frågan, när de kommer till begagnade,vad ska man tänka på?
Spelar miltal någon som helst roll? Eller handlar det mer om kalender tid och hur mycket det har laddats (antar att det finns korrelation mellan miltal och laddning)

För kontext så har den jag kollar p gått ca 7100 mil.
Så på gränsen för batteri garantin... känns kanske sådär.

Hursom, ursäktar ifall det här redan är besvarat i någon mega tråd nånstans.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Lutar mot att köpa en beg. Model Y. Vad ska jag tänka på?

Inlägg av Banane »

Begagnade Y brukar inte vara särskilt prisvärda. Kolla vad en ny kostar.
Faven
Inlägg: 6
Blev medlem: 05 nov 2023 21:57

Re: Lutar mot att köpa en beg. Model Y. Vad ska jag tänka på?

Inlägg av Faven »

Se ville ha 540 för den (long-range) men tror nog att jag kan få ner den till 520, eller få ut ett par vinterdäck åtminstone. Vs 670 ny. No idea, har köpt ganska få teslor innan.
Användarvisningsbild
ulpaknulpa56
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 30 jul 2023 22:07

Re: Lutar mot att köpa en beg. Model Y. Vad ska jag tänka på?

Inlägg av ulpaknulpa56 »

Faven skrev: 05 nov 2023 22:04
Titeln säger allt antar jag.

Hade tänkt köpa antingen en id4 eller en ev6. Men blev "uppmuntrad" av säljaren att kolla på Model y.

Blev ju såld på det praktiska bagaget och rymligheten.(kids och fru framförallt).

Men då är frågan, när de kommer till begagnade,vad ska man tänka på?
Spelar miltal någon som helst roll? Eller handlar det mer om kalender tid och hur mycket det har laddats (antar att det finns korrelation mellan miltal och laddning)

För kontext så har den jag kollar p gått ca 7100 mil.
Så på gränsen för batteri garantin... känns kanske sådär.

Hursom, ursäktar ifall det här redan är besvarat i någon mega tråd nånstans.
Bilgarantin ör är 8.000 mil.
Batterigarantin ör 19.200 mil eller 8 år.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Lutar mot att köpa en beg. Model Y. Vad ska jag tänka på?

Inlägg av slugger75 »

Om du ska köpa en begagnad Tesla så kommer du få väldigt dyr försäkringskostnad efter år tre. Kan bli billigare att köpa en ny, totalt sett.

Räkna på TCO.

Det är en fin bil. Inte för inte som den blivit populärare än alla andra bilar.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
SwedishAdvocate
Inlägg: 5755
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Lutar mot att köpa en beg. Model Y. Vad ska jag tänka på?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Faven skrev: 05 nov 2023 22:04
Vad ska jag tänka på?
Om lastförankring är viktigt så skulle jag dubbelkolla så det finns fyra lastförankringsöglor i bagageutrymmet. Som jag förstått det så är det inte säkert att det gör det...

Det finns stålgaller från tredjepartstillverkare som kan monteras för att förhindra att last flyger in i kupén vid en olycka. Har dock dålig koll på hur man lastförankrar ifall man fält baksätet och vill förhindra att last hamnar i framsätena vid en olycka.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Faven
Inlägg: 6
Blev medlem: 05 nov 2023 21:57

Re: Lutar mot att köpa en beg. Model Y. Vad ska jag tänka på?

Inlägg av Faven »

slugger75 skrev: 05 nov 2023 22:45
Om du ska köpa en begagnad Tesla så kommer du få väldigt dyr försäkringskostnad efter år tre. Kan bli billigare att köpa en ny, totalt sett.

Räkna på TCO.

Det är en fin bil. Inte för inte som den blivit populärare än alla andra bilar.
Låt oss låtsas att jag är 5 år gammal och inte har den blekaste aning om TCO? Eller det är inte svårare än total cost over time? Hade tänkt ringa Trygghansa imorgon för att få en hum över kostnad. Får se vart det hamnar, jämfört med tex en EV6a.

Tack!
Faven
Inlägg: 6
Blev medlem: 05 nov 2023 21:57

Re: Lutar mot att köpa en beg. Model Y. Vad ska jag tänka på?

Inlägg av Faven »

SwedishAdvocate skrev: 05 nov 2023 22:50
Faven skrev: 05 nov 2023 22:04
Vad ska jag tänka på?
Om lastförankring är viktigt så skulle jag dubbelkolla så det finns fyra lastförankringsöglor i bagageutrymmet. Som jag förstått det så är det inte säkert att det gör det...

Det finns stålgaller från tredjepartstillverkare som kan monteras för att förhindra att last flyger in i kupén vid en olycka. Har dock dålig koll på hur man lastförankrar ifall man fält baksätet och vill förhindra att last hamnar i framsätena vid en olycka.
Det är mest barnvagnar och sambo krafs, så i nuläget inget som ska upp så högt, men ska kolla det. Tack!
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Lutar mot att köpa en beg. Model Y. Vad ska jag tänka på?

Inlägg av slugger75 »

Faven skrev: 05 nov 2023 22:57
slugger75 skrev: 05 nov 2023 22:45
Om du ska köpa en begagnad Tesla så kommer du få väldigt dyr försäkringskostnad efter år tre. Kan bli billigare att köpa en ny, totalt sett.

Räkna på TCO.

Det är en fin bil. Inte för inte som den blivit populärare än alla andra bilar.
Låt oss låtsas att jag är 5 år gammal och inte har den blekaste aning om TCO? Eller det är inte svårare än total cost over time? Hade tänkt ringa Trygghansa imorgon för att få en hum över kostnad. Får se vart det hamnar, jämfört med tex en EV6a.

Tack!
Sorry. TCO är Total Cost of Ownership. Alltså, tänk på alla kostnader, inte bara inköpspriset. Tesla kommer ha lägre kostnad för service, men de andra bilarna du tittat på kommer ha lägre försäkringskostnader.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1990
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Lutar mot att köpa en beg. Model Y. Vad ska jag tänka på?

Inlägg av pejvic »

Tänk på när det gäller Y att en årsmodell 22 (tionde siffran i chassinummer är då N) har större batteri än 2021orna.
sen har de högre lastvikt, snabbare dator, dubbla rutor bak, samt en del andra uppdateringar.
Kolla också att den inte är privatimporterad utan reggad i sverige första gången. (de flesta bilfirmor vill inte byta in importer sen när du skall byta bil).
Det kan alltså löna sig att kika på en 22a av de anledningarna, samt som vissa skrev ovan har du då också längre tid kvar av vagnskadegarantin, samt vanliga garantin.
Haft alla 3/Y
Faven
Inlägg: 6
Blev medlem: 05 nov 2023 21:57

Re: Lutar mot att köpa en beg. Model Y. Vad ska jag tänka på?

Inlägg av Faven »

pejvic skrev: 05 nov 2023 23:22
Tänk på när det gäller Y att en årsmodell 22 (tionde siffran i chassinummer är då N) har större batteri än 2021orna.
sen har de högre lastvikt, snabbare dator, dubbla rutor bak, samt en del andra uppdateringar.
Kolla också att den inte är privatimporterad utan reggad i sverige första gången. (de flesta bilfirmor vill inte byta in importer sen när du skall byta bil).
Det kan alltså löna sig att kika på en 22a av de anledningarna, samt som vissa skrev ovan har du då också längre tid kvar av vagnskadegarantin, samt vanliga garantin.
Ovärderliga tips. Tack som tusan. Så 21or går bort helt enkelt och den bör vara "svensksåld"

Det minskar ju utbudet rejält men är ju ingen panik direkt.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Lutar mot att köpa en beg. Model Y. Vad ska jag tänka på?

Inlägg av Mickep »

Går det att slå upp någonstans ex från regnr? (eller måste man fråga,vet inte hur villig säljaren är att lämna ut numret, men om köparen kommer backa ut m det skulle visa sig vara en 21 så kanske det besparar tid för båda om säljaren går ut med informationen (utan att ge hela numret)
Elward
Inlägg: 20
Blev medlem: 02 sep 2023 23:59
Ort: Västerås
Referralkod: ts.la/edward510931

Re: Lutar mot att köpa en beg. Model Y. Vad ska jag tänka på?

Inlägg av Elward »

Mickep skrev: 05 nov 2023 23:40
Går det att slå upp någonstans ex från regnr? (eller måste man fråga,vet inte hur villig säljaren är att lämna ut numret, men om köparen kommer backa ut m det skulle visa sig vara en 21 så kanske det besparar tid för båda om säljaren går ut med informationen (utan att ge hela numret)
Hej!
Chassinummer får du fram utifrån registreringsnumret.

Använd exempelvis denna länk; https://fordon-fu-regnr.transportstyrelsen.se/

Under fliken fordonsidentitet ser du chassinumret. Här benämnt som ”identifieringsnummer”.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1990
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Lutar mot att köpa en beg. Model Y. Vad ska jag tänka på?

Inlägg av pejvic »

Faven skrev: 05 nov 2023 23:31
pejvic skrev: 05 nov 2023 23:22
Tänk på när det gäller Y att en årsmodell 22 (tionde siffran i chassinummer är då N) har större batteri än 2021orna.
sen har de högre lastvikt, snabbare dator, dubbla rutor bak, samt en del andra uppdateringar.
Kolla också att den inte är privatimporterad utan reggad i sverige första gången. (de flesta bilfirmor vill inte byta in importer sen när du skall byta bil).
Det kan alltså löna sig att kika på en 22a av de anledningarna, samt som vissa skrev ovan har du då också längre tid kvar av vagnskadegarantin, samt vanliga garantin.
Ovärderliga tips. Tack som tusan. Så 21or går bort helt enkelt och den bör vara "svensksåld"

Det minskar ju utbudet rejält men är ju ingen panik direkt.
Nej det går inte bort. Bilen är ju bra ändå. Men det är två faktorer som måste göra den avsevärt mycket billigare än motsvarande svensksålda 22 eller 23:a.
Problemet med detaljerna som saknas och det mindre batteriet är ju också degraderingen på en 21:a.
Är den ett par år gammal så får man också räkna med att bilen degraderats. En 21:a hade bara 75kwh-batteriet, och det är då inte 75Kwh kvar längre helt enkelt.

Det är bland annat därför folk betalar mer för en RWD 2023 verkar det som än en LR 2021 med fler mil.
En RWD sägs väl ha 60kwh men det är nog runt 59kwh i verkligheten. Så det är ju såklart ett alternativ också om du söker en Model Y.
Ett par år extra garanti är "bra att ha".
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
maxhallden
Teslaägare
Inlägg: 113
Blev medlem: 10 okt 2023 19:00

Re: Lutar mot att köpa en beg. Model Y. Vad ska jag tänka på?

Inlägg av maxhallden »

Jag gick i samma tankar när jag skulle köpa min bil. Men generellt sätt tycker jag att det skiljer för lite mellan en max 2 år gammal och 2-3000 mil på mätaren och en ny Tesla för att det ska vara lönt. Tycker det är värt 75-100 tkr extra för att få en helt ny bil utan degradering, full garanti och 3 års vagnskada.

Men det är väldigt liten skillnad i pris på nya och bättre begagnade Teslor nu, det bör ju bli större skillnad i framtiden. Men vem vet.

Senaste bilen jag köpte innan Teslan var en 2 år gammal Mercedes diesel och där var skillnaden upp till en ny betydligt mer.
TMY RWD Svart/svart 2023
TM3 RWD Vit/svart 2024
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Lutar mot att köpa en beg. Model Y. Vad ska jag tänka på?

Inlägg av Banane »

Tänk även på att de första LR som kom är extremt stötiga. Den uppgraderade fjädringen kom väl i och med Berlin-bygge?
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 414
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Lutar mot att köpa en beg. Model Y. Vad ska jag tänka på?

Inlägg av Freez »

Faven skrev: 05 nov 2023 22:19
Se ville ha 540 för den (long-range) men tror nog att jag kan få ner den till 520, eller få ut ett par vinterdäck åtminstone. Vs 670 ny. No idea, har köpt ganska få teslor innan.
Då hade jag hellre köpt en ny RWD.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1990
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Lutar mot att köpa en beg. Model Y. Vad ska jag tänka på?

Inlägg av pejvic »

Freez skrev: 06 nov 2023 11:13
Faven skrev: 05 nov 2023 22:19
Se ville ha 540 för den (long-range) men tror nog att jag kan få ner den till 520, eller få ut ett par vinterdäck åtminstone. Vs 670 ny. No idea, har köpt ganska få teslor innan.
Då hade jag hellre köpt en ny RWD.
Om det inte är en svensksåld 22a förstås. Den är ju bättre än en ny RWD helt klart.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 414
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Lutar mot att köpa en beg. Model Y. Vad ska jag tänka på?

Inlägg av Freez »

pejvic skrev: 06 nov 2023 11:22
Freez skrev: 06 nov 2023 11:13
Faven skrev: 05 nov 2023 22:19
Se ville ha 540 för den (long-range) men tror nog att jag kan få ner den till 520, eller få ut ett par vinterdäck åtminstone. Vs 670 ny. No idea, har köpt ganska få teslor innan.
Då hade jag hellre köpt en ny RWD.
Om det inte är en svensksåld 22a förstås. Den är ju bättre än en ny RWD helt klart.
Absolut men för 520-540 KSEK borde det vara en 2021 som dessutom gått 7000 mil enligt TS.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1990
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Lutar mot att köpa en beg. Model Y. Vad ska jag tänka på?

Inlägg av pejvic »

Freez skrev: 06 nov 2023 11:30
pejvic skrev: 06 nov 2023 11:22
Freez skrev: 06 nov 2023 11:13
Faven skrev: 05 nov 2023 22:19
Se ville ha 540 för den (long-range) men tror nog att jag kan få ner den till 520, eller få ut ett par vinterdäck åtminstone. Vs 670 ny. No idea, har köpt ganska få teslor innan.
Då hade jag hellre köpt en ny RWD.
Om det inte är en svensksåld 22a förstås. Den är ju bättre än en ny RWD helt klart.
Absolut men för 520-540 KSEK borde det vara en 2021 som dessutom gått 7000 mil enligt TS.
Låter dyrt. har gått en del sådana på KVD under 500. Men precis, det kan ju vara det. Som bilhandlare rider man ju gärna på kundens okunskap. Det är inte så att de skyltar med hur mkt sämre en 21a är direkt :lol:

Och inte en handlare beskriver att det är importer. Det får man ta reda på själv. (-50 på värdet)
Haft alla 3/Y
Faven
Inlägg: 6
Blev medlem: 05 nov 2023 21:57

Re: Lutar mot att köpa en beg. Model Y. Vad ska jag tänka på?

Inlägg av Faven »

pejvic skrev: 06 nov 2023 11:32
Freez skrev: 06 nov 2023 11:30
pejvic skrev: 06 nov 2023 11:22
Freez skrev: 06 nov 2023 11:13
Faven skrev: 05 nov 2023 22:19
Se ville ha 540 för den (long-range) men tror nog att jag kan få ner den till 520, eller få ut ett par vinterdäck åtminstone. Vs 670 ny. No idea, har köpt ganska få teslor innan.
Då hade jag hellre köpt en ny RWD.
Om det inte är en svensksåld 22a förstås. Den är ju bättre än en ny RWD helt klart.
Absolut men för 520-540 KSEK borde det vara en 2021 som dessutom gått 7000 mil enligt TS.
Låter dyrt. har gått en del sådana på KVD under 500. Men precis, det kan ju vara det. Som bilhandlare rider man ju gärna på kundens okunskap. Det är inte så att de skyltar med hur mkt sämre en 21a är direkt :lol:

Och inte en handlare beskriver att det är importer. Det får man ta reda på själv. (-50 på värdet)
Jo precis, i detta fallet var det en 2021. Och absolut, rider på min okunskap väldigt. Och vart otroligt pushiga att man just skulle köpa tesla.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 855
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Lutar mot att köpa en beg. Model Y. Vad ska jag tänka på?

Inlägg av Jaegaern »

En model Y från 2021 har inte samma stötiga fjädring som de från 2020 byggda i USA. Även om de kan vara marginellt stötigare än de från 2023. Jag har åkt flera nya model Y och även flera från 2021. Det är verkligen inte natt och dag.

Model Y från 2021 har ett batteri på 77kWh, tycker inte man ska räkna med buffertar etc då ett LFP batteri har variabel buffert och skulle göra jämförelser lite halvdåliga.

En model Y från 2021 går cirka 4 mil kortare än en från 2022.

TCO ska man absolut räkna med, men om man räknar med en ökad försäkringskostnad på 1000SEK/mån så blir det förmodligen dyrare ändå med en nybil som ska ner från nypris.

Annars tycker jag det är mycket bra information i kommentarerna ovan.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Lutar mot att köpa en beg. Model Y. Vad ska jag tänka på?

Inlägg av mikebike »

Jaegaern skrev: 07 nov 2023 10:27
En model Y från 2021 har inte samma stötiga fjädring som de från 2020 byggda i USA. Även om de kan vara marginellt stötigare än de från 2023. Jag har åkt flera nya model Y och även flera från 2021. Det är verkligen inte natt och dag.

Model Y från 2021 har ett batteri på 77kWh, tycker inte man ska räkna med buffertar etc då ett LFP batteri har variabel buffert och skulle göra jämförelser lite halvdåliga.

En model Y från 2021 går cirka 4 mil kortare än en från 2022.

TCO ska man absolut räkna med, men om man räknar med en ökad försäkringskostnad på 1000SEK/mån så blir det förmodligen dyrare ändå med en nybil som ska ner från nypris.

Annars tycker jag det är mycket bra information i kommentarerna ovan.
Jaså? Min 2022:a är rejält stötig. Jag tror att den uppdaterade fjädringen kom senare under 2022, när de började bygga bilar i Tyskland kanske?
Några USA-tillverkade Model Y har inte sålts i Sverige.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Lutar mot att köpa en beg. Model Y. Vad ska jag tänka på?

Inlägg av Banane »

mikebike skrev: 07 nov 2023 10:42
Jaegaern skrev: 07 nov 2023 10:27
En model Y från 2021 har inte samma stötiga fjädring som de från 2020 byggda i USA. Även om de kan vara marginellt stötigare än de från 2023. Jag har åkt flera nya model Y och även flera från 2021. Det är verkligen inte natt och dag.

Model Y från 2021 har ett batteri på 77kWh, tycker inte man ska räkna med buffertar etc då ett LFP batteri har variabel buffert och skulle göra jämförelser lite halvdåliga.

En model Y från 2021 går cirka 4 mil kortare än en från 2022.

TCO ska man absolut räkna med, men om man räknar med en ökad försäkringskostnad på 1000SEK/mån så blir det förmodligen dyrare ändå med en nybil som ska ner från nypris.

Annars tycker jag det är mycket bra information i kommentarerna ovan.
Jaså? Min 2022:a är rejält stötig. Jag tror att den uppdaterade fjädringen kom senare under 2022, när de började bygga bilar i Tyskland kanske?
Några USA-tillverkade Model Y har inte sålts i Sverige.
Ska man vara sån så är de nya Model Y från Berlin också jäkligt stötiga jämfört med konkurrenterna.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3978
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Lutar mot att köpa en beg. Model Y. Vad ska jag tänka på?

Inlägg av AAKEE »

Jaegaern skrev: 07 nov 2023 10:27

Model Y från 2021 har ett batteri på 77kWh, tycker inte man ska räkna med buffertar etc då ett LFP batteri har variabel buffert och skulle göra jämförelser lite halvdåliga.
Det finns inget 77kWh-batteri.

De första Y från 2021 har ett LG NMC på 74.5kWh, inklusive buffert. (Y5CD under variant på regbeviset eller transportstyrelsens hemsida).

Efter de första få kom ett LG NCMA på 78.8 kWh inklusive buffer. (Y5LD).

Alla LR och P har 4.5% fast buffer.
74.5 blir 71.1kWh netto.
78.8 blir 75.3 kWh netto.

Alla räckvidder som anges (WLTP och EPA), och bilens visade räckvidd vid 100% räknar med hela batteriets kapacitet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar