Hej,
nybliven ägare till en modell Y och en Zaptec laddbox som blev installerad i fredags.
Jag har Tibber med timtaxa och smartladdning aktiverad.
När jag laddade senaste natten märkte jag i teslaappen att laddningen gradvis gick ner i amperetal från 20 till 5 och slutade ladda efter ca 30 minuter. Efter ca 30 minuter började den ladda igen och sedan fortsatte den med ungefär samma 30-minutersschema fram och tillbaka fram tills den var laddad på de 80% jag ställt in.
Någon som vet varför den håller på att slå av och på? Det har inte heller någon korrelation med priserna, någon timme var marginellt dyrare än en annan timme under hela laddningsfasen.
Jag tycker det borde vara optimerat utifrån lägsta elpris?
Sedan tycker jag inte heller att jag får 50% prisavdrag på laddningen trots smartladdning?
Svajig laddning med Zaptec och Tibber
Moderator: Redaktion
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 775
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
- Kontakt:
Re: Svajig laddning med Zaptec och Tibber
Har ni smartladdningen aktiverat på bilen istället för laddboxen? det ska bara vara på boxen.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
- airdrive
- Teslaägare
- Inlägg: 186
- Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
- Referralkod: ts.la/martin185079
Re: Svajig laddning med Zaptec och Tibber
Sen har jag för att tibber drog ut ett Mail till sina kunder att man tar bort rabatten/garanti på 50% på smartladdning och ersatte med en annan tjänst där man tillåter tibber att bryta laddningen, mot nån form av ersättning. Bör ligga på en annan tråd här.
M3 LR 2023
Re: Svajig laddning med Zaptec och Tibber
Har du lastbalansering?Stente skrev: ↑30 okt 2023 17:28Hej,
nybliven ägare till en modell Y och en Zaptec laddbox som blev installerad i fredags.
Jag har Tibber med timtaxa och smartladdning aktiverad.
När jag laddade senaste natten märkte jag i teslaappen att laddningen gradvis gick ner i amperetal från 20 till 5 och slutade ladda efter ca 30 minuter. Efter ca 30 minuter började den ladda igen och sedan fortsatte den med ungefär samma 30-minutersschema fram och tillbaka fram tills den var laddad på de 80% jag ställt in.
Någon som vet varför den håller på att slå av och på? Det har inte heller någon korrelation med priserna, någon timme var marginellt dyrare än en annan timme under hela laddningsfasen.
Jag tycker det borde vara optimerat utifrån lägsta elpris?
Sedan tycker jag inte heller att jag får 50% prisavdrag på laddningen trots smartladdning?
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04
Re: Svajig laddning med Zaptec och Tibber
Ja, jag har lastbalansering (Pulse) och smartladdningen aktiverad på bilen, inte boxen.
Men då ska jag alltså slå på smartladdningen på boxen istället?
Vad händer om jag har den påslagen i Tibber både på bil och box?
Men då ska jag alltså slå på smartladdningen på boxen istället?
Vad händer om jag har den påslagen i Tibber både på bil och box?
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 775
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
- Kontakt:
Re: Svajig laddning med Zaptec och Tibber
Det ska bara vara på boxen för att det ska bli rätt. Fungerar utmärkt
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Re: Svajig laddning med Zaptec och Tibber
Det låter som lastbalanseringen..
När tex din värmepump där hemma startar om du nu har en sådan, så känner Pulse att belastar säkringarna för mycket,
och sänker laddboxens kapacitet.
Är också nybliven Y ägare, och Zaptec box, med Tibber, så exakt samma uppsättning.
Men i mitt fall är det lastbalanseringen som gör det. Och det är för att jag är för snål, kör bara med 16A på inkommande
Så jag ställer ibland ner laddeffekten till 9A i Tesla appen, så kan den ladda konstant hela tiden på natten, utan avbrott.
Eller så får jag välja att inte använda värme till huset, och ladda bilen fullt. Föredrar dock varmt i huset
Eller det lite dyrare alterantivet, går upp i säkringsstorlek, och kunna ladda fullt OCH ha värme hela tiden
(nu styr jag värme vi home assistant också, så kör mycket när elen är billig..)
edit: smartladdningen skall bara vara aktiverad i Zaptec delen i Tibber appen, inte i Teslas integration, precis som andra nämnt här tidigare
När tex din värmepump där hemma startar om du nu har en sådan, så känner Pulse att belastar säkringarna för mycket,
och sänker laddboxens kapacitet.
Är också nybliven Y ägare, och Zaptec box, med Tibber, så exakt samma uppsättning.
Men i mitt fall är det lastbalanseringen som gör det. Och det är för att jag är för snål, kör bara med 16A på inkommande
Så jag ställer ibland ner laddeffekten till 9A i Tesla appen, så kan den ladda konstant hela tiden på natten, utan avbrott.
Eller så får jag välja att inte använda värme till huset, och ladda bilen fullt. Föredrar dock varmt i huset
Eller det lite dyrare alterantivet, går upp i säkringsstorlek, och kunna ladda fullt OCH ha värme hela tiden
(nu styr jag värme vi home assistant också, så kör mycket när elen är billig..)
edit: smartladdningen skall bara vara aktiverad i Zaptec delen i Tibber appen, inte i Teslas integration, precis som andra nämnt här tidigare
Model Y LR