Laddbox med eller utan lastbalansering
Moderator: Redaktion
Laddbox med eller utan lastbalansering
Behöver skaffa ny laddbox, osäker på om man ska köpa en med eller utan lastbalansering? funderar på zaptec som kan lastbalansera med Tibber pulse
Funderar även på Tesla WC som dock saknar lastbalansering
Har 25A säkring och effektvakt på värmepumpen
Förslag på andra boxar?
Funderar även på Tesla WC som dock saknar lastbalansering
Har 25A säkring och effektvakt på värmepumpen
Förslag på andra boxar?
Re: Laddbox med eller utan lastbalansering
Med 25A och effektvakt på värmepumpen så minskar ju behovet av effektbalansering. Men jag skulle nog prioritera det ändå. Klart segt om man bränner huvudsäkringen mitt i natten. Vi kör tvätt, tork och diskmaskin på natten och med golvvärme på två toaletter så kan förbrukningen dra iväg när bergvärmepumpen får en kick av elpatronen, även nattetid.
Vi säkrar upp från 20 till 25A nästa vecka och jag köpte Zaptec Go för att få lastbalansering med Tibber Pulse. Kändes helt fel att köpa en elbil för över 700' och hålla på och vara försiktig med laddningen.
Vi säkrar upp från 20 till 25A nästa vecka och jag köpte Zaptec Go för att få lastbalansering med Tibber Pulse. Kändes helt fel att köpa en elbil för över 700' och hålla på och vara försiktig med laddningen.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04
Re: Laddbox med eller utan lastbalansering
Beror ju lite på hur man tänker ladda och köra, med.
Jag har också 25A och ingen lastvakt till värmepumpen, som drar max 3x16A Tvätt och tork drar max ett par A/st och spis och ugn är inte i bruk på kvällar och nätter. Golvvärme i en toalett är oftast inte mer än enstaka Ampere, beroende givetvis på hur stor toalett man har.
Kvar blir 3x7A minst, och kortare stunder går det att överskrida utan att säkringen brinner. 3x7 ger ungefär 4,5kW in i batteriet, så om du vill ladda de 4-5 timmarna på natten med billig el kan du fylla motsvarande minst 100km körning varje natt.
I stugan har jag effekttariff, så där vill jag ladda med lägsta möjliga och avbryta laddningen när varmvattenberedare eller spis är igång, där skulle det vara värt att lastbalansera. 11kW i en enda timma under månaden kostar 160kr extra jämfört med om man kan hålla sig på runt 3kW kontinuerligt.
Jag har också 25A och ingen lastvakt till värmepumpen, som drar max 3x16A Tvätt och tork drar max ett par A/st och spis och ugn är inte i bruk på kvällar och nätter. Golvvärme i en toalett är oftast inte mer än enstaka Ampere, beroende givetvis på hur stor toalett man har.
Kvar blir 3x7A minst, och kortare stunder går det att överskrida utan att säkringen brinner. 3x7 ger ungefär 4,5kW in i batteriet, så om du vill ladda de 4-5 timmarna på natten med billig el kan du fylla motsvarande minst 100km körning varje natt.
I stugan har jag effekttariff, så där vill jag ladda med lägsta möjliga och avbryta laddningen när varmvattenberedare eller spis är igång, där skulle det vara värt att lastbalansera. 11kW i en enda timma under månaden kostar 160kr extra jämfört med om man kan hålla sig på runt 3kW kontinuerligt.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Laddbox med eller utan lastbalansering
Om du behöver lastballansering betosukrep skrev: ↑16 sep 2023 14:37Behöver skaffa ny laddbox, osäker på om man ska köpa en med eller utan lastbalansering? funderar på zaptec som kan lastbalansera med Tibber pulse
Funderar även på Tesla WC som dock saknar lastbalansering
Har 25A säkring och effektvakt på värmepumpen
Förslag på andra boxar?
Re: Laddbox med eller utan lastbalansering
Tvätt och diskmaskin drar mer än någon ampere, de drar ofta nära 10 amp dock under en kortare stund när den värmer upp vattnet.. däremot kan en tork med luftvärmepump dra ganska lite.tor-ake skrev: ↑16 sep 2023 15:32Beror ju lite på hur man tänker ladda och köra, med.
Jag har också 25A och ingen lastvakt till värmepumpen, som drar max 3x16A Tvätt och tork drar max ett par A/st och spis och ugn är inte i bruk på kvällar och nätter. Golvvärme i en toalett är oftast inte mer än enstaka Ampere, beroende givetvis på hur stor toalett man har.
Kvar blir 3x7A minst, och kortare stunder går det att överskrida utan att säkringen brinner. 3x7 ger ungefär 4,5kW in i batteriet, så om du vill ladda de 4-5 timmarna på natten med billig el kan du fylla motsvarande minst 100km körning varje natt.
I stugan har jag effekttariff, så där vill jag ladda med lägsta möjliga och avbryta laddningen när varmvattenberedare eller spis är igång, där skulle det vara värt att lastbalansera. 11kW i en enda timma under månaden kostar 160kr extra jämfört med om man kan hålla sig på runt 3kW kontinuerligt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2303
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Laddbox med eller utan lastbalansering
Till år 2027 ska ju effektavgift införas i hela Sverige.
Så det är ju inte så tokigt att vara förberedd.
Att laddboxen är fullt kompatibel med din bil är viktigt.
Nu börjar det även komma effektvakt som kan installeras i elmätarens HAN-port och sedan styra laddboxen.
Har du planer på timpris avtal kan en box som går att styra smart mot Nordpols spotpris passa bra.
Så det är ju inte så tokigt att vara förberedd.
Att laddboxen är fullt kompatibel med din bil är viktigt.
Nu börjar det även komma effektvakt som kan installeras i elmätarens HAN-port och sedan styra laddboxen.
Har du planer på timpris avtal kan en box som går att styra smart mot Nordpols spotpris passa bra.
Re: Laddbox med eller utan lastbalansering
Om man skall titta lite längre fram så tror jag att laddboxar kommer bli helt överflödiga. Nästan alla komponenter i den finns mycket billigare och robustare för montage i den vanliga elcentralen. Där är det också enklare att utföra lastbalansering utan en massa olika små boxar och dosor som skall prata med varandra över internet och tredjepartsleverantörer.
Jag berättade det i en annan tråd, men det är kontrollern och jfb typ b som är de dyra komponenterna. Sedan behövs bara en grov femledare och en klen treledare ut till ett uttag på utsidan av huset.
Sätta olika fula plastlådor utanpå huset för 10-15 tkr/st, som bara håller i några få år är ingen framtidslösning.
Chargekontroller: Kontaktor:
Jag berättade det i en annan tråd, men det är kontrollern och jfb typ b som är de dyra komponenterna. Sedan behövs bara en grov femledare och en klen treledare ut till ett uttag på utsidan av huset.
Sätta olika fula plastlådor utanpå huset för 10-15 tkr/st, som bara håller i några få år är ingen framtidslösning.
Chargekontroller: Kontaktor:
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2303
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Laddbox med eller utan lastbalansering
Ja det blir säkert mer integration i framtiden.
Just nu är det väl stödpengar per laddpunkt som ställer till det lite
Så fort det bidraget försvunnit blir det nog lite andra lösningar.
På en nybyggd villa borde ju den lilla utrustning som krävs sitta i mätarskåpet. Och bara en kabel fram till ett elegant typ 2 uttag. Allt finns ju redan att köpa.
Just nu är det väl stödpengar per laddpunkt som ställer till det lite
Så fort det bidraget försvunnit blir det nog lite andra lösningar.
På en nybyggd villa borde ju den lilla utrustning som krävs sitta i mätarskåpet. Och bara en kabel fram till ett elegant typ 2 uttag. Allt finns ju redan att köpa.
Re: Laddbox med eller utan lastbalansering
1,1kW max står det på typskylten på min Miele tvättmaskin. Men det står att den skall avsäkras 10A så den drar det nog under några sekunder, typ när den accelererar upp från stillastående trumma för centrifugering. Det klarar huvudsäkringar oftast bra.chaffis75 skrev: ↑16 sep 2023 16:38Tvätt och diskmaskin drar mer än någon ampere, de drar ofta nära 10 amp dock under en kortare stund när den värmer upp vattnet.. däremot kan en tork med luftvärmepump dra ganska lite.tor-ake skrev: ↑16 sep 2023 15:32Beror ju lite på hur man tänker ladda och köra, med.
Jag har också 25A och ingen lastvakt till värmepumpen, som drar max 3x16A Tvätt och tork drar max ett par A/st och spis och ugn är inte i bruk på kvällar och nätter. Golvvärme i en toalett är oftast inte mer än enstaka Ampere, beroende givetvis på hur stor toalett man har.
Kvar blir 3x7A minst, och kortare stunder går det att överskrida utan att säkringen brinner. 3x7 ger ungefär 4,5kW in i batteriet, så om du vill ladda de 4-5 timmarna på natten med billig el kan du fylla motsvarande minst 100km körning varje natt.
I stugan har jag effekttariff, så där vill jag ladda med lägsta möjliga och avbryta laddningen när varmvattenberedare eller spis är igång, där skulle det vara värt att lastbalansera. 11kW i en enda timma under månaden kostar 160kr extra jämfört med om man kan hålla sig på runt 3kW kontinuerligt.
Min poäng är att lastbalansering är inget man behöver med automatik, om man har 25A.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Laddbox med eller utan lastbalansering
Exakt, det där bidraget var verkligen inte toppen, snarare något som håller fast oss i gamla lösningar till högt pris.Off Grid Byggaren skrev: ↑16 sep 2023 17:21Ja det blir säkert mer integration i framtiden.
Just nu är det väl stödpengar per laddpunkt som ställer till det lite
Så fort det bidraget försvunnit blir det nog lite andra lösningar.
På en nybyggd villa borde ju den lilla utrustning som krävs sitta i mätarskåpet. Och bara en kabel fram till ett elegant typ 2 uttag. Allt finns ju redan att köpa.
Det jag inte hittat ännu är ett elegant typ2-uttag för väggmontage. De flesta verkar förutsätta montage i någon slags låda.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Laddbox med eller utan lastbalansering
Ok.. de var ett ovanligt litet värmeelement, brukar alltid ligga på 2 kW åtminstone på de maskiner jag mätt på.. ja men 1.1 kw är ju ca 5 amp ändå och troligen typ dubbelt så länge som min tvättmaskin..tor-ake skrev: ↑16 sep 2023 17:261,1kW max står det på typskylten på min Miele tvättmaskin. Men det står att den skall avsäkras 10A så den drar det nog under några sekunder, typ när den accelererar upp från stillastående trumma för centrifugering. Det klarar huvudsäkringar oftast bra.chaffis75 skrev: ↑16 sep 2023 16:38Tvätt och diskmaskin drar mer än någon ampere, de drar ofta nära 10 amp dock under en kortare stund när den värmer upp vattnet.. däremot kan en tork med luftvärmepump dra ganska lite.tor-ake skrev: ↑16 sep 2023 15:32Beror ju lite på hur man tänker ladda och köra, med.
Jag har också 25A och ingen lastvakt till värmepumpen, som drar max 3x16A Tvätt och tork drar max ett par A/st och spis och ugn är inte i bruk på kvällar och nätter. Golvvärme i en toalett är oftast inte mer än enstaka Ampere, beroende givetvis på hur stor toalett man har.
Kvar blir 3x7A minst, och kortare stunder går det att överskrida utan att säkringen brinner. 3x7 ger ungefär 4,5kW in i batteriet, så om du vill ladda de 4-5 timmarna på natten med billig el kan du fylla motsvarande minst 100km körning varje natt.
I stugan har jag effekttariff, så där vill jag ladda med lägsta möjliga och avbryta laddningen när varmvattenberedare eller spis är igång, där skulle det vara värt att lastbalansera. 11kW i en enda timma under månaden kostar 160kr extra jämfört med om man kan hålla sig på runt 3kW kontinuerligt.
Min poäng är att lastbalansering är inget man behöver med automatik, om man har 25A.
Jag tror inte motorn är de minsta problem däremot, som du säger är strömmen hög så är de under så kort stund.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1456
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Laddbox med eller utan lastbalansering
Här väntar de inte till 2027, utan kommer införa effekttariff redan till sommaren (Karlskoga Energi&Miljö).
Jag tycker det är helt sjukt! De vill att vi ska jämna ut belastningen under dygnet. Men att ladda en elbil med 3-4 kW ger mer förluster, och tar mycket längre tid. Och det är väl knappt någon elbil som går att ställa ner så lågt med 3-fasladdning. Alltså ska man då ladda med 16 A Schuko, vilket Elsäkerhetsverket bestämt avråder ifrån! Effekttariff gör att det inte är lika bra att köpa elbil (vilket regeringen vill att alla ska göra). Så de olika myndigheterna/organisationerna har ingen helhetssyn. Enda lösningen är att skaffa en stooor batteribank, men det blir dyrt!
Jag tycker det är helt sjukt! De vill att vi ska jämna ut belastningen under dygnet. Men att ladda en elbil med 3-4 kW ger mer förluster, och tar mycket längre tid. Och det är väl knappt någon elbil som går att ställa ner så lågt med 3-fasladdning. Alltså ska man då ladda med 16 A Schuko, vilket Elsäkerhetsverket bestämt avråder ifrån! Effekttariff gör att det inte är lika bra att köpa elbil (vilket regeringen vill att alla ska göra). Så de olika myndigheterna/organisationerna har ingen helhetssyn. Enda lösningen är att skaffa en stooor batteribank, men det blir dyrt!
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Laddbox med eller utan lastbalansering
Har timpris via Tibber men kommer nog styra vid tesla appen för att slippa att Tibber pinga bilen hela tidenOff Grid Byggaren skrev: ↑16 sep 2023 16:49Till år 2027 ska ju effektavgift införas i hela Sverige.
Så det är ju inte så tokigt att vara förberedd.
Att laddboxen är fullt kompatibel med din bil är viktigt.
Nu börjar det även komma effektvakt som kan installeras i elmätarens HAN-port och sedan styra laddboxen.
Har du planer på timpris avtal kan en box som går att styra smart mot Nordpols spotpris passa bra.
Re: Laddbox med eller utan lastbalansering
Blir nog en zaptec, skönt att slippa tänka på om säkringarna ska smälla.
Den största fördelen med Teslas laddbox är väl knappen på laddkabeln
Den största fördelen med Teslas laddbox är väl knappen på laddkabeln
Re: Laddbox med eller utan lastbalansering
Med Tesla WC är det bara att ställa ner strömstyrkan i appen om man vet att det flera förbrukare är igång samtidigt eller frugan ska duscha och överbelasta värmepumpen.
Aldrig varit ett problem med 25A.
Re: Laddbox med eller utan lastbalansering
Sant men det är det jag vill slippa med en lastbalanserare.
Vill ju gärna ha tesla boxen för att få tesla knappen på laddkabeln för att slippa pilla med telefon när man kopplar loss kabeln men kan tydligen inte få allt
Re: Laddbox med eller utan lastbalansering
Men du kan köpa en sladd med Teslaknapp.sukrep skrev: ↑17 sep 2023 09:37Sant men det är det jag vill slippa med en lastbalanserare.
Vill ju gärna ha tesla boxen för att få tesla knappen på laddkabeln för att slippa pilla med telefon när man kopplar loss kabeln men kan tydligen inte få allt
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04
Re: Laddbox med eller utan lastbalansering
Aha... Första Teslan så dålig koll, tack för tipset!xms67 skrev: ↑17 sep 2023 09:40Men du kan köpa en sladd med Teslaknapp.sukrep skrev: ↑17 sep 2023 09:37Sant men det är det jag vill slippa med en lastbalanserare.
Vill ju gärna ha tesla boxen för att få tesla knappen på laddkabeln för att slippa pilla med telefon när man kopplar loss kabeln men kan tydligen inte få allt
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 775
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
- Kontakt:
Re: Laddbox med eller utan lastbalansering
Kör du inte via Tibber får du inte 50% prisgaranti. Blir rätt mycket för mig varje månadsukrep skrev: ↑16 sep 2023 21:43Har timpris via Tibber men kommer nog styra vid tesla appen för att slippa att Tibber pinga bilen hela tidenOff Grid Byggaren skrev: ↑16 sep 2023 16:49Till år 2027 ska ju effektavgift införas i hela Sverige.
Så det är ju inte så tokigt att vara förberedd.
Att laddboxen är fullt kompatibel med din bil är viktigt.
Nu börjar det även komma effektvakt som kan installeras i elmätarens HAN-port och sedan styra laddboxen.
Har du planer på timpris avtal kan en box som går att styra smart mot Nordpols spotpris passa bra.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Re: Laddbox med eller utan lastbalansering
Det här att Tibber pengar bilen hela tiden, stämmer det? Och är det ett problem?sukrep skrev: ↑16 sep 2023 21:43Har timpris via Tibber men kommer nog styra vid tesla appen för att slippa att Tibber pinga bilen hela tidenOff Grid Byggaren skrev: ↑16 sep 2023 16:49Till år 2027 ska ju effektavgift införas i hela Sverige.
Så det är ju inte så tokigt att vara förberedd.
Att laddboxen är fullt kompatibel med din bil är viktigt.
Nu börjar det även komma effektvakt som kan installeras i elmätarens HAN-port och sedan styra laddboxen.
Har du planer på timpris avtal kan en box som går att styra smart mot Nordpols spotpris passa bra.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 775
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
- Kontakt:
Re: Laddbox med eller utan lastbalansering
Inte min bil iaf, bara om du kör styrning via bilen istället för boxenxms67 skrev: ↑17 sep 2023 10:45Det här att Tibber pengar bilen hela tiden, stämmer det? Och är det ett problem?sukrep skrev: ↑16 sep 2023 21:43Har timpris via Tibber men kommer nog styra vid tesla appen för att slippa att Tibber pinga bilen hela tidenOff Grid Byggaren skrev: ↑16 sep 2023 16:49Till år 2027 ska ju effektavgift införas i hela Sverige.
Så det är ju inte så tokigt att vara förberedd.
Att laddboxen är fullt kompatibel med din bil är viktigt.
Nu börjar det även komma effektvakt som kan installeras i elmätarens HAN-port och sedan styra laddboxen.
Har du planer på timpris avtal kan en box som går att styra smart mot Nordpols spotpris passa bra.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
- Skyltspurtaren
- Teslaägare
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
- Ort: Stockholm
Re: Laddbox med eller utan lastbalansering
Du behöver inte krångla med lastbalansering om du inte vill. Har exakt samma, 25A och värmepump med lastvakt. Och elvärme i källaren och några värmegolv. Har aldrig dragit en huvudsäkring, laddat elbilar i flera år, med Tesla WC. Snyggt, simpelt, funkar.
Re: Laddbox med eller utan lastbalansering
Hur funkar 50% prisgaranti? Behöver jag ha en av Tibbers integrerade laddboxar eller funkar det även via deras app och Tesla WC?Trevlig skrev: ↑17 sep 2023 10:18Kör du inte via Tibber får du inte 50% prisgaranti. Blir rätt mycket för mig varje månadsukrep skrev: ↑16 sep 2023 21:43Har timpris via Tibber men kommer nog styra vid tesla appen för att slippa att Tibber pinga bilen hela tidenOff Grid Byggaren skrev: ↑16 sep 2023 16:49Till år 2027 ska ju effektavgift införas i hela Sverige.
Så det är ju inte så tokigt att vara förberedd.
Att laddboxen är fullt kompatibel med din bil är viktigt.
Nu börjar det även komma effektvakt som kan installeras i elmätarens HAN-port och sedan styra laddboxen.
Har du planer på timpris avtal kan en box som går att styra smart mot Nordpols spotpris passa bra.
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 775
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
- Kontakt:
Re: Laddbox med eller utan lastbalansering
Har man box eller bil integrerad får man 50% billigare än snittet på huset. Har aldrig betalat över 2kr kwh även när det var som dyrast och betalade 3,5 för huset.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 763
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Laddbox med eller utan lastbalansering
50% gäller bara elen, inte överföringen av elen. Vi betalar tex 1,26 kr för varje överförd kWh (överföringsavgift + skatt) till lokala nätmonopolet. Att då spara 24 öre så totalkostnaden per kWh blir 1,50 kr istället för 1,74 kr ger inte 50% besparing utan 14%.
Vilket förstås fortfarande är pengar, men tittar man i exemplet ovan sparades bara 44 kronor på elbilsladdningen. Samtidigt är tibbers månadsavgift hela 49 kr, vilket gör att man totalt sett förlorat 5 kr på att ha Tibber jämfört med att betala samma elpris för bostaden som för bilen. Och då har bilen ändå laddat hela 850 kWh den aktuella månaden.
Nu syns förstås inte ström man sparat mha Tibber (de kan ju styra värmepumpar och annat), det kan fortfarande motivera 50 spänn/mån även en så pass billig månad som augusti. Men att välja Tibber enbart för smartladdningen jämfört med att helt enkelt bara ställa den gratis timern i bilen till att ladda mellan säg 00 och 04 (eller aktivera gratisläget "eco mode" på zaptec om man har en sån) får man nog räkna rejält på.
Vilket förstås fortfarande är pengar, men tittar man i exemplet ovan sparades bara 44 kronor på elbilsladdningen. Samtidigt är tibbers månadsavgift hela 49 kr, vilket gör att man totalt sett förlorat 5 kr på att ha Tibber jämfört med att betala samma elpris för bostaden som för bilen. Och då har bilen ändå laddat hela 850 kWh den aktuella månaden.
Nu syns förstås inte ström man sparat mha Tibber (de kan ju styra värmepumpar och annat), det kan fortfarande motivera 50 spänn/mån även en så pass billig månad som augusti. Men att välja Tibber enbart för smartladdningen jämfört med att helt enkelt bara ställa den gratis timern i bilen till att ladda mellan säg 00 och 04 (eller aktivera gratisläget "eco mode" på zaptec om man har en sån) får man nog räkna rejält på.
Model 3 SR+ 18" 2021