Standard Range Model S & X är tillbaka
Moderator: Redaktion
Standard Range Model S & X är tillbaka
https://electrek.co/2023/08/14/tesla-la ... ard-range/
Finns inte på svenska sidan ännu men lär väl landa strax under 1,1 MSEK för Model S.
Baserat på räckvidden så kan det hypotetiskt vara 75 kWh-batteriet som är tillbaka men kan givetvis även vara mjukvarulåst.
0-100 blir ca en halv sekund långsammare på strax under 4 sekunder.
Finns inte på svenska sidan ännu men lär väl landa strax under 1,1 MSEK för Model S.
Baserat på räckvidden så kan det hypotetiskt vara 75 kWh-batteriet som är tillbaka men kan givetvis även vara mjukvarulåst.
0-100 blir ca en halv sekund långsammare på strax under 4 sekunder.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5661
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
Om de är mjukvarulåsta kan jag förstå modellen, Då blir det mest ett sätt att dela upp betalningen på bilen.
Men med det sagt så är jag helt nöjd med räckvidd på 45 riktiga mil som min 100D. Behåller Tesla laddhastigheten och toppar av de sista 10-20 procenten i toppen är bilen fortfarande lika bra för mitt användande -laddtiden 0-100% på en sådan blir bäst hittills.
Men med det sagt så är jag helt nöjd med räckvidd på 45 riktiga mil som min 100D. Behåller Tesla laddhastigheten och toppar av de sista 10-20 procenten i toppen är bilen fortfarande lika bra för mitt användande -laddtiden 0-100% på en sådan blir bäst hittills.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
De som sällan kör långt?
De kommer definitivt sälja i mindre volymer än LR och kanske även färre än Plaid, men totalt tror jag ändå det boostar volymerna en aning.
75:orna sålde ju ändå hyfsat i relation till 100.
Personligen skulle jag inte ha något emot en S SR, däremot tycker jag X behöver det större batteriet.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5661
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
Att introducera en SR ger Tesla möjlighet att sänka priset ordentligt för att boosta försäljningen men behålla bra marginaler på de "större" modellerna. Fast blir det till priset av långsam laddning skulle jag inte vara intresserad.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
Jo, men blir en S75D verkligen attraktiv för över en mille jfr konkurrenter? När S75D fanns, fanns det heller inga alternativ.Legato skrev: ↑15 aug 2023 09:29De som sällan kör långt?
De kommer definitivt sälja i mindre volymer än LR och kanske även färre än Plaid, men totalt tror jag ändå det boostar volymerna en aning.
75:orna sålde ju ändå hyfsat i relation till 100.
Personligen skulle jag inte ha något emot en S SR, däremot tycker jag X behöver det större batteriet.
En begagnad S LR Raven är halva priset.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5661
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
Räckvidden på SR blir ju 50 mil - som 100D var och prestanda bättre än 100D - samma som raven betr acceleration.
När 75D fanns fanns det väl både 90D och 100D om man ville byta upp sig. SOm någon skrev i kommentarerna på Teslarati - har de LFP celler?
När 75D fanns fanns det väl både 90D och 100D om man ville byta upp sig. SOm någon skrev i kommentarerna på Teslarati - har de LFP celler?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
Tycker inte detta är specifikt för SR-modellen. Det är mer en diskussion om Palladium är prisvärda vs Raven.spacecoin skrev: ↑15 aug 2023 09:41Jo, men blir en S75D verkligen attraktiv för över en mille jfr konkurrenter? När S75D fanns, fanns det heller inga alternativ.Legato skrev: ↑15 aug 2023 09:29De som sällan kör långt?
De kommer definitivt sälja i mindre volymer än LR och kanske även färre än Plaid, men totalt tror jag ändå det boostar volymerna en aning.
75:orna sålde ju ändå hyfsat i relation till 100.
Personligen skulle jag inte ha något emot en S SR, däremot tycker jag X behöver det större batteriet.
En begagnad S LR Raven är halva priset.
Den frågan är svår att svara på. Jag tycker Raven är den prisvärdaste begagnade Teslan som går att köpa just nu generellt. Samtidigt är Palladium en väldigt mycket bättre bil...
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
Vad jag läst är det mjukvarustryp, som senare 60/D var. Bekräftat av Tesla säljare, vilket iofs inte behöver vara en säker källa.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
Jag skulle kunna tänka mig en till rätt pris. Dvs under miljonen.
Om det nu är ett mjukvarulåst batteri som rent fysiskt är likadant som i LR så undrar jag vem som är redo att betala 2-300 tkr för att låsa upp bufferten och få lite bättre prestanda. I allt väsentligt så fungerar de exakt lika bra i nästan alla användningsfall. Både till vardags och på långresa.
Förstod heller aldrig de som låste upp sina 60 till 75:or. Det du fick tillgång till användes aldrig till vardags och på långresa var det möjligen bara på första etappen som du fick lite bättre räckvidd.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5661
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
I så fall är det egentligen bara ett sätt att sänka priserna utan att stöta sig för mycket med de som betalat premium för "the full monty". Det blev ju lite surt sist Tesla gjorde det.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
Intressant vad som händer med förmånsvärdet
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
En begagnad LR Raven har mängder med typfel som man vill undvika. Strålkastarna, hjulupphängningarna, drivaxlarna...spacecoin skrev: ↑15 aug 2023 09:41Jo, men blir en S75D verkligen attraktiv för över en mille jfr konkurrenter? När S75D fanns, fanns det heller inga alternativ.Legato skrev: ↑15 aug 2023 09:29De som sällan kör långt?
De kommer definitivt sälja i mindre volymer än LR och kanske även färre än Plaid, men totalt tror jag ändå det boostar volymerna en aning.
75:orna sålde ju ändå hyfsat i relation till 100.
Personligen skulle jag inte ha något emot en S SR, däremot tycker jag X behöver det större batteriet.
En begagnad S LR Raven är halva priset.
Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
Det hela är mycket enkelt: Bruttopris - 350 000:- = förmånsgrundande belopp.
Förr så hade 75D och 100D samma förmånsvärde och räntorna var låga. Då var det en annan grej. Då kostade en 100D nästan ingenting mer för företagskunder. Nu skulle det skilja betydligt mer.
Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
Genom att inför en SR slipper de sänka priset på LR/Plaid och därmed blir inte de som köpt lika sura. De har ju premium-varianten och kan fnysa åt de som inte har råd.Gustafsson skrev: ↑15 aug 2023 10:07I så fall är det egentligen bara ett sätt att sänka priserna utan att stöta sig för mycket med de som betalat premium för "the full monty". Det blev ju lite surt sist Tesla gjorde det.
Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
Kommer ju ligga på 1.2M (model X). Måste ner mot 700-800k för 6sits om det ska bli en bra förmånsbil
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
Lite så jag tänkte gällande X
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
Min 2019 Raven LR kostade 1.16M inkl moms med FSD och fri SuC (och 0.25% ränta). 10k+SEK/mån i förmån kan väl aldrig anses "billigt"
Som Legato är inne på skulle jag nog inte heller vilja ha en X med mindre än 100kWh.
Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
Raven har väl inga av de där felen i någon större utsträckning. Du tänker på pre-Raven?
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2817
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
Raven käkar drivaxlar på löpande band, den saken är säker.
Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
Vet vi om det är bättre eller sämre än Palladium? Det är tunga bilar med massor av effekt.
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2817
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
Raven drabbades tidigt av vibrationer i samband med acceleration och gärna i standardläge. Finns en hel del trådar om drivaxlar även på palladium, men jag tror folk blandar ihop de "mystiska" vibrationerna vid första körsträckan med drivaxlar, jag har inte haft en enda vibration och då har min Plaid rullat 12500km.
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1229
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
Min MS Performance -21 körde jag 7000 mil med utan några som helst problem med drivaxlar. Kunde finnas små vibrationer ibland när man startade upp men de kopplade jag snarare till däckplättar eller vad de kallas. Köper man en sen raven tror jag den är relativt skottsäker. Eller så är det bara jag som fis-kör.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
Jag har samma känsla. Det kanske beror på körstil och (bristen på ) hjulinställningar från fabrik.bjornnilsson skrev: ↑15 aug 2023 11:18Min MS Performance -21 körde jag 7000 mil med utan några som helst problem med drivaxlar. Kunde finnas små vibrationer ibland när man startade upp men de kopplade jag snarare till däckplättar eller vad de kallas. Köper man en sen raven tror jag den är relativt skottsäker. Eller så är det bara jag som fis-kör.