Berlin eller Kina?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tomhe
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 05 jul 2016 11:29
Ort: Linköping

Berlin eller Kina?

Inlägg av tomhe »

Kommer alla nya Model Y Long Range numera från Berlin, eller riskerar man att få en från Kina?
Användarvisningsbild
Smarve
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 28 feb 2023 10:39

Re: Berlin eller Kina?

Inlägg av Smarve »

Min blåa LR som jag fick VIN på idag (beställd i maj) är i alla fall byggd i Berlin.
2023 MY LR blå/svart 19"
SwedishAdvocate
Inlägg: 5763
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Berlin eller Kina?

Inlägg av SwedishAdvocate »

tomhe skrev: 14 jul 2023 13:00
Kommer alla nya Model Y Long Range numera från Berlin, eller riskerar man att få en från Kina?
Förslag:

Om du kommunicerar till Tesla att du vill ha en bil från Berlin så gissar jag att de kommer vara tillmötesgående. Då slipper du ju även bli besviken ifall det nu skulle komma en bil från Kina... (ifall du skulle beställa utan att kommunicera det här till Tesla dvs.).

Minns inte längre vad som gäller för MYLR, och vilka bilar som kommer varifrån...

Här är en äldre tråd:

viewtopic.php?t=32502

Där kanske det står ngt...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5763
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Berlin eller Kina?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Forts.

Här finns det info enl. uppgift:

viewtopic.php?p=723329#p723329

Framgår dock inte riktigt hur mkt info. och tråden är ca 7 sidor lång...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
detay
Teslaägare
Inlägg: 186
Blev medlem: 25 jun 2017 19:32
Ort: Stockholm

Re: Berlin eller Kina?

Inlägg av detay »

Polaren fick en från Kina i april. Medans grannen fick sin från Berlin byggda samma månad. Kinabilen har fortfarande gamla säten, gammalt bagage och armstöd etc.

Men oklart om detta fenomen är vanligt..
Model Y Performance 2022
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Berlin eller Kina?

Inlägg av snowtroll »

beställde Mylr vit/p-vit i slutet på Maj och skapades/leverans från Berlin.
tror RWD vit eller svart varianter ännu är från CN(kina)
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Herman84
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 jul 2023 15:19

Re: Berlin eller Kina?

Inlägg av Herman84 »

Vi prata precis med en säljare från tesla. Hon sade att beställer man en modell Y så kan man bara vara säker på att den gråa och röda färgen är producerad i Berlin. Är det någon som kan bekräfta det? Vi är inne på att beställa en vit LR men vill absolut inte få en från kina och det kunde dom inte garantera en. Eller har tips på hur man ökar sina chanser att få en från Berlin?
Användarvisningsbild
Teslabilen2023
Teslaägare
Inlägg: 190
Blev medlem: 06 mar 2023 11:35

Re: Berlin eller Kina?

Inlägg av Teslabilen2023 »

Herman84 skrev: 19 jul 2023 15:26
Vi prata precis med en säljare från tesla. Hon sade att beställer man en modell Y så kan man bara vara säker på att den gråa och röda färgen är producerad i Berlin. Är det någon som kan bekräfta det? Vi är inne på att beställa en vit LR men vill absolut inte få en från kina och det kunde dom inte garantera en. Eller har tips på hur man ökar sina chanser att få en från Berlin?
Lagerbilarna har delar av VIN i urlen/länken.

XP7=Berlin
LRW=Shanghai

Min tolkning i alla fall att det borde funka.
Herman84
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 jul 2023 15:19

Re: Berlin eller Kina?

Inlägg av Herman84 »

Ja okej! Fast vårt problem blir att vi kommer plocka ut den som en förmånsbil via hennes företag så då kan kan vi tyvärr inte kolla VIN nr innan vi beställt den. 😏
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 736
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Berlin eller Kina?

Inlägg av flamman »

Alla Performance kommer väl från Berlin också? Nu med bara 40 tSEK i skillnad igen (var över 100 tSEK ett tag i våras) så får man ganska mycket för pengarna. Och du borde vara garanterad bil från Tyskland som jag fattat det.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
SwedishAdvocate
Inlägg: 5763
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Berlin eller Kina?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Herman84 skrev: 19 jul 2023 15:26
Vi prata precis med en säljare från tesla. Hon sade att beställer man en modell Y så kan man bara vara säker på att den gråa och röda färgen är producerad i Berlin. Är det någon som kan bekräfta det? Vi är inne på att beställa en vit LR men vill absolut inte få en från kina och det kunde dom inte garantera en. Eller har tips på hur man ökar sina chanser att få en från Berlin?
Det är vanligt förekommande att säljare hos Tesla inte har stenkoll på allt möjligt. Enligt andra forummedlemmar har man tidigare kunnat reservera en Y från Berlin. Jag skulle testa med iallafall en eller två säljare till. Förklara att du vill ha en vit från Berlin och att du endast kommer beställa ifall de garanterar att bilen kommer från Berlin.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Herman84
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 jul 2023 15:19

Re: Berlin eller Kina?

Inlägg av Herman84 »

Ja vi får prata med den säljaren vi haft kontakt med innan som verkar ha stenkoll på allt ang tesla.
Tack för tipsen.
Användarvisningsbild
conan
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 10 okt 2017 21:59

Re: Berlin eller Kina?

Inlägg av conan »

Hej,

Jag kör ofta en tysktillverkad MYP idag. Om jag är van vid denna kommer jag uppfatta stora skillnader mellan den och en kinatillverkad RWD i komfort på stolar och andra delar? (förutom de rent prestandamässiga)
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 414
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Berlin eller Kina?

Inlägg av Freez »

Är det verkligen så stor skillnad mellan bilarna? Jag kör en Kina tillverkad och är ju nöjd som helst. Sköna stolar!
MY RWD Vit 2023
SwedishAdvocate
Inlägg: 5763
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Berlin eller Kina?

Inlägg av SwedishAdvocate »

conan skrev: 20 jul 2023 11:57
Hej,

Jag kör ofta en tysktillverkad MYP idag. Om jag är van vid denna kommer jag uppfatta stora skillnader mellan den och en kinatillverkad RWD i komfort på stolar och andra delar? (förutom de rent prestandamässiga)
Gissar att enklaste sättet att få ett riktigt bra svar på det här är att provköra en RWD... ;)

Den här tråden där de flesta inläggen är från mars handlar om LR vs RWD. Där kanske det står ngt...

viewtopic.php?t=32307
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar