Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Nej dom använder den data som databasen kallar real range och som dessutom är det värdet som dom visar på första sidan när man söker på ett bilmärke. Känns väl som ett rimligt jämförelsevärde, typ i 100 på sommaren. Får väl anta att dom fått fram värdet på samma sätt. Så inget som dagens ps hittat på, och nej jag har inget med dom att göra men rätt ska vara rätt.
”Räckvidd” är väl dessutom lite förlegat begrepp väl.
Räckvidden är som laddnätverket. Hela Sverige och mer eller mindre hela Europa.
Nä det tycker jag inte och garanterat intressant för dom som överväger elbil nu, fortfarande den vanligaste frågan man får tycker jag. Men visst får de som kört elbil ett tag inser ju att det numer finns ganska gott om laddare men nu till midsommar ska du se att det ör skönt om man har en räckvidd med bilen så man slipper köa vid tex ionity.
”Räckvidd” är väl dessutom lite förlegat begrepp väl.
Räckvidden är som laddnätverket. Hela Sverige och mer eller mindre hela Europa.
Nä det tycker jag inte och garanterat intressant för dom som överväger elbil nu, fortfarande den vanligaste frågan man får tycker jag. Men visst får de som kört elbil ett tag inser ju att det numer finns ganska gott om laddare men nu till midsommar ska du se att det ör skönt om man har en räckvidd med bilen så man slipper köa vid tex ionity.
Det ska ju till en relativt specifik sträcka för att skillnaden i räckvidd ska spara en snabbladdning.
”Räckvidd” är väl dessutom lite förlegat begrepp väl.
Räckvidden är som laddnätverket. Hela Sverige och mer eller mindre hela Europa.
Nä det tycker jag inte och garanterat intressant för dom som överväger elbil nu, fortfarande den vanligaste frågan man får tycker jag. Men visst får de som kört elbil ett tag inser ju att det numer finns ganska gott om laddare men nu till midsommar ska du se att det ör skönt om man har en räckvidd med bilen så man slipper köa vid tex ionity.
Det ska ju till en relativt specifik sträcka för att skillnaden i räckvidd ska spara en snabbladdning.
Är nog inte riktigt med hur du tänker men kanske, men såklart att nör räckvidden är tillräcklig så man inte behöver ladda så är den ju tillräcklig. Laddtiden är väl inget problem utan det är när det blir kö. Tänker att de flesta har ett ganska specifikt körmönster med vissa resor man gör varje år, men kan ju var helt ute och cykla. Men det är ändå frågan som man får men jag brukar även alltid svara att man på under 10 minuters laddning får 15-20 mils räckvidd beroende på bil.
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
Tycker detta låter som verklig sommarräckvidd i måttliga hastigheter.
Typ 50 km/h för Q8:an…
Nej men kanske det dubbla, eller har du provkört den så du vet?
Jag har ju Q8:an fast 50:an. Ska den ligga så lågt i förbrukningen krävs nästan 50 km/h. Annars krävs det sträckor med mycket frirullning (nedförs)
Ger dig rätt, fick för mig att den var ungefär lika bra som IX men kollade på Nyland igen och 45 mil i 90 vid ett par grader är väl en bit ifrån 525 km i sommarväder. Så hur dom kan få sämre värde på IX50 förstår jag inte.
”Räckvidd” är väl dessutom lite förlegat begrepp väl.
Räckvidden är som laddnätverket. Hela Sverige och mer eller mindre hela Europa.
Nä det tycker jag inte och garanterat intressant för dom som överväger elbil nu, fortfarande den vanligaste frågan man får tycker jag. Men visst får de som kört elbil ett tag inser ju att det numer finns ganska gott om laddare men nu till midsommar ska du se att det ör skönt om man har en räckvidd med bilen så man slipper köa vid tex ionity.
Det ska ju till en relativt specifik sträcka för att skillnaden i räckvidd ska spara en snabbladdning.
Är nog inte riktigt med hur du tänker men kanske, men såklart att nör räckvidden är tillräcklig så man inte behöver ladda så är den ju tillräckligt Laddtiden är väl inget problem utan det är när det blir kö. Tänker att de flesta har ett ganska specifikt körmönster med vissa resor man gör varje år, men kan ju var helt ute och cykla. Men det är ändå frågan som man får men jag brukar även alltid svara att man på under 10 mins laddning får 15-20 mils räckvidd beroende på bil.
Du har en bil med 30 mils verklig räckvidd och en med 40 mils verklig räckvidd. Då måste sträckan du ska köra vara precis mellan 30 och 40 mil för att du inte ska behöva snabbladda. Har du 25 mil går det bra med båda. Ska du mer än 40 mil måste du stanna och ladda med båda.
Det är klart att du har nytta av längre räckvidd vid fler tillfällen än så men på riktigt långa körningar så är skillnaden inte så stor bara bilen med kortare räckvidd laddar snabbt.
”Räckvidd” är väl dessutom lite förlegat begrepp väl.
Räckvidden är som laddnätverket. Hela Sverige och mer eller mindre hela Europa.
Nä det tycker jag inte och garanterat intressant för dom som överväger elbil nu, fortfarande den vanligaste frågan man får tycker jag. Men visst får de som kört elbil ett tag inser ju att det numer finns ganska gott om laddare men nu till midsommar ska du se att det ör skönt om man har en räckvidd med bilen så man slipper köa vid tex ionity.
Det ska ju till en relativt specifik sträcka för att skillnaden i räckvidd ska spara en snabbladdning.
Är nog inte riktigt med hur du tänker men kanske, men såklart att nör räckvidden är tillräcklig så man inte behöver ladda så är den ju tillräckligt Laddtiden är väl inget problem utan det är när det blir kö. Tänker att de flesta har ett ganska specifikt körmönster med vissa resor man gör varje år, men kan ju var helt ute och cykla. Men det är ändå frågan som man får men jag brukar även alltid svara att man på under 10 mins laddning får 15-20 mils räckvidd beroende på bil.
Du har en bil med 30 mils verklig räckvidd och en med 40 mils verklig räckvidd. Då måste sträckan du ska köra vara precis mellan 30 och 40 mil för att du inte ska behöva snabbladda. Har du 25 mil går det bra med båda. Ska du mer än 40 mil måste du stanna och ladda med båda.
Det är klart att du har nytta av längre räckvidd vid fler tillfällen än så men på riktigt långa körningar så är skillnaden inte så stor bara bilen med kortare räckvidd laddar snabbt.
Håller med, med passus laddköer.
Och därför man ska ha en bil som kommer över 40 så man klarar båda resorna. Ps skömt, förstår att det var ett exempel.
Tycker detta låter som verklig sommarräckvidd i måttliga hastigheter.
Typ 50 km/h för Q8:an…
Nej men kanske det dubbla, eller har du provkört den så du vet?
Jag har ju Q8:an fast 50:an. Ska den ligga så lågt i förbrukningen krävs nästan 50 km/h. Annars krävs det sträckor med mycket frirullning (nedförs)
Ger dig rätt, fick för mig att den var ungefär lika bra som IX men kollade på Nyland igen och 45 mil i 90 vid ett par grader är väl en bit ifrån 525 km i sommarväder. Så hur dom kan få sämre värde på IX50 förstår jag inte.
Det beror väldigt mycket på hur och var man kör.
Körde hem i lugnt tempo i torsdags på landsväg. 80 km. Maxhastighet 105 km/h, snitt på 76 km/h. Förbrukning 171 Wh/km.
I fredags tryckte jag på på motorvägen. 108 km. Maxhastighet 151 km/h, snitt på 118 km/h (var dock ca 20 km stad/landsväg så snittet på motorvägen var nog ganska mycket högre än 118...). Förbrukning 287 Wh/km.
Jag har väl ca 87 kWh kvar i batteriet för verklig användning och det ger räckvidder på mellan 30 och 51 mil.
Vid "normal" motorvägskörning hade jag väl hamnat på mitt emellan, dvs ca 40 mil verklig räckvidd. Då ligger jag strax 10-15 km/h över skyltad hastighet kanske.
”Räckvidd” är väl dessutom lite förlegat begrepp väl.
Räckvidden är som laddnätverket. Hela Sverige och mer eller mindre hela Europa.
Nä det tycker jag inte och garanterat intressant för dom som överväger elbil nu, fortfarande den vanligaste frågan man får tycker jag. Men visst får de som kört elbil ett tag inser ju att det numer finns ganska gott om laddare men nu till midsommar ska du se att det ör skönt om man har en räckvidd med bilen så man slipper köa vid tex ionity.
Det ska ju till en relativt specifik sträcka för att skillnaden i räckvidd ska spara en snabbladdning.
”Räckvidd” är väl dessutom lite förlegat begrepp väl.
Räckvidden är som laddnätverket. Hela Sverige och mer eller mindre hela Europa.
Nä det tycker jag inte och garanterat intressant för dom som överväger elbil nu, fortfarande den vanligaste frågan man får tycker jag. Men visst får de som kört elbil ett tag inser ju att det numer finns ganska gott om laddare men nu till midsommar ska du se att det ör skönt om man har en räckvidd med bilen så man slipper köa vid tex ionity.
Det ska ju till en relativt specifik sträcka för att skillnaden i räckvidd ska spara en snabbladdning.
Jag kommer till Mamma på en laddning:
Screenshot_20230616_071301_Tesla.jpg
Ja då ligger du precis på en sån sträcka.
Jag har flera vanliga körningar där en bil med lägre räckvidd skulle få problem men där min Model S fungerar. IX40, gamla E-Tron 55, Q8 50 osv. Däremot har jag ingen större nytta av ännu mer räckvidd. Det skulle inte göra ont och det skulle öka valfriheten och marginalerna något men inte på något avgörande sätt.
”Räckvidd” är väl dessutom lite förlegat begrepp väl.
Räckvidden är som laddnätverket. Hela Sverige och mer eller mindre hela Europa.
Nä det tycker jag inte och garanterat intressant för dom som överväger elbil nu, fortfarande den vanligaste frågan man får tycker jag. Men visst får de som kört elbil ett tag inser ju att det numer finns ganska gott om laddare men nu till midsommar ska du se att det ör skönt om man har en räckvidd med bilen så man slipper köa vid tex ionity.
Det ska ju till en relativt specifik sträcka för att skillnaden i räckvidd ska spara en snabbladdning.
Jag kommer till Mamma på en laddning:
Screenshot_20230616_071301_Tesla.jpg
Ja då ligger du precis på en sån sträcka.
Jag har flera vanliga körningar där en bil med lägre räckvidd skulle få problem men där min Model S fungerar. IX40, gamla E-Tron 55, Q8 50 osv. Däremot har jag ingen större nytta av ännu mer räckvidd. Det skulle inte göra ont och det skulle öka valfriheten och marginalerna något men inte på något avgörande sätt.
Jag skulle gärna ha lite längre räckvidd, så att jag klarar samma sträcka på vintern eller åtminstone med cyklar på taket sommartid.
Jag har "beställt" en Fisker Ocean.
”Räckvidd” är väl dessutom lite förlegat begrepp väl.
Räckvidden är som laddnätverket. Hela Sverige och mer eller mindre hela Europa.
Nä det tycker jag inte och garanterat intressant för dom som överväger elbil nu, fortfarande den vanligaste frågan man får tycker jag. Men visst får de som kört elbil ett tag inser ju att det numer finns ganska gott om laddare men nu till midsommar ska du se att det ör skönt om man har en räckvidd med bilen så man slipper köa vid tex ionity.
Hur många i tråden har kört hela räckvidden i ett svep, ned till nära 0%?
Jag har, en gång. Inte alls för att jag behövde det (bilen stod över dagen i en stad med snabbladdning) utan för att testa faktisk batterikapacitet. Ren nörd-ning alltså
(Både WLTP och EPA bygger dessutom på att man kör tills bilen stannar, dvs 4.5% under 0 för de flesta teslor.)