Volkswagengruppens nystartade it-bolag Cariad?
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2297
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Volkswagengruppens nystartade it-bolag Cariad?
Vad ligger bakom att VAG startar Cariad?
Har de insett att mjukvaran är väldigt viktigt framöver?
https://cariad.technology/
Har de insett att mjukvaran är väldigt viktigt framöver?
https://cariad.technology/
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2297
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Volkswagengruppens nystartade it-bolag Cariad?
De skriver att de är på gång:
premium software package to Porsche Macan BEV
https://europe.autonews.com/automakers/ ... d-software
premium software package to Porsche Macan BEV
https://europe.autonews.com/automakers/ ... d-software
Re: Volkswagengruppens nystartade it-bolag Cariad?
https://cariad.technology/de/en/careers.html
Hur många jävla tjänster som helst ute.
Listan är lika lång som för 6 månader sedan.
Varför sätter man upp en mjukvaruhubb på ett ställe med dyr och svår att hitta arbetskraft.
Hur många jävla tjänster som helst ute.
Listan är lika lång som för 6 månader sedan.
Varför sätter man upp en mjukvaruhubb på ett ställe med dyr och svår att hitta arbetskraft.
Re: Volkswagengruppens nystartade it-bolag Cariad?
Dom var slut redan när dom började. Sinnessjuka mängder pengar dom bränt redan på ingenting annat än massa folk o ännu fler chefer som skall styra alla dess människor = framgångsrecept
Re: Volkswagengruppens nystartade it-bolag Cariad?
Var ska man starta ett mjukvaruhubb idag?Raptor skrev: ↑30 mar 2023 22:20https://cariad.technology/de/en/careers.html
Hur många jävla tjänster som helst ute.
Listan är lika lång som för 6 månader sedan.
Varför sätter man upp en mjukvaruhubb på ett ställe med dyr och svår att hitta arbetskraft.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Volkswagengruppens nystartade it-bolag Cariad?
Så är det. Tanken är väl en gemensam mjukvarustruktur för hela gruppen där varje märke sätter sin estetiska prägel på det hela i sina bilar. Baserat på googles teknik. Men det är just detta som försenat Q6 e-tron och Macan EV som vad jag har läst varit klara hårdvarumässigt ett bra tag. Så vet inte hur bra det går för dem....Off Grid Byggaren skrev: ↑30 mar 2023 21:12Vad ligger bakom att VAG startar Cariad?
Har de insett att mjukvaran är väldigt viktigt framöver?
https://cariad.technology/
Re: Volkswagengruppens nystartade it-bolag Cariad?
Startades ju för flera år sedan, har redan kostat miljarder och är en total katastrof
Re: Volkswagengruppens nystartade it-bolag Cariad?
Cariad Tech är inte "nystartat". Det är fyra år gammalt (2019). För tidigt att säja om det är en katastrof. Dom har definitivt haft problemprojekt och det var en stor anledning till att Diess fick kicken.
Att man är baserade i EU:s största mjukvaruhubb, Berlin, är väl supersmart. Var annars?
https://europe.autonews.com/automakers/ ... -jump-time
Re: Volkswagengruppens nystartade it-bolag Cariad?
Att stoltsera med att man ska anställa 5000 pers är en ytterst dålig ide och okunnig start på ett mjukvarubolag som man gjorde då man drog igång som du säger för några år sedan. Fler är inte bättre
Re: Volkswagengruppens nystartade it-bolag Cariad?
Jag tycker det är en okunnig kommentar. Det är väl inte orimligt att växa till 5000 på fyra år - många kommer väl från VAG.. Hur många tycker du man ska vara? Vet du hur många som jobbar med s/w på Tesla? Bara AP-teamet är ju flera hundra utvecklare + 2000 lablare i Buffalo.
Det är klart att man måsta växa och få in talang om man ska göra mjukvara till alla VAG:s bilar. Det är ju inte bara infortainment detta utan mikrokontrollers, BMS, ADAS, OTA osv.
Re: Volkswagengruppens nystartade it-bolag Cariad?
Jo råkar veta en del om mjukvaruutveckling.
Att vara många är inte effektivt i mjukvaruutv det ger enormt mycket överhäng som växer exponentiellt dessutom i sann tysk företagsanda räcker det inte med utvecklare utan du ska ha en hel del chefer etc etc
Att ha en ambition om att vara flera tusen är bakvänt du bör ha ambitionen att vara så få som möjligt och få saker gjorda så snabbt som möjligt ..
Att vara många är inte effektivt i mjukvaruutv det ger enormt mycket överhäng som växer exponentiellt dessutom i sann tysk företagsanda räcker det inte med utvecklare utan du ska ha en hel del chefer etc etc
Att ha en ambition om att vara flera tusen är bakvänt du bör ha ambitionen att vara så få som möjligt och få saker gjorda så snabbt som möjligt ..
Re: Volkswagengruppens nystartade it-bolag Cariad?
Jag säger inte att du har helt fel i hur du tänker, men man kan inte bara ta en siffra och säga att den är för hög.
Spotify har 2000 pers på engineering och 200 teams. För att "göra en musikspelare" (raljerar). Ändå är det ingen som säger att det är för många eller har "enormt mycket överhäng".
Hur kan du dra slutsatsen att 5000 är för många för Cariad? Du behöver förstå vad dom har för value streams, hur många teams det är osv.
Re: Volkswagengruppens nystartade it-bolag Cariad?
Ah. Jag brukar ofta säga att Spotify har för många utvecklare.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Volkswagengruppens nystartade it-bolag Cariad?
Polen, Rumänien, Bulgarien, balkan, Sverige (kanske dumt)?bjelkeman skrev: ↑31 mar 2023 07:23Var ska man starta ett mjukvaruhubb idag?Raptor skrev: ↑30 mar 2023 22:20https://cariad.technology/de/en/careers.html
Hur många jävla tjänster som helst ute.
Listan är lika lång som för 6 månader sedan.
Varför sätter man upp en mjukvaruhubb på ett ställe med dyr och svår att hitta arbetskraft.
Re: Volkswagengruppens nystartade it-bolag Cariad?
Nej du behöver förstå att om man startar ett bolag och börjar med att skryta om att man ska anställa 5000 pers då har du liksom dom missuppfattat hur man hanterar pengar idag. Det är att skjuta sig själv i foten och huvudet samtidigt.spacecoin skrev: ↑01 apr 2023 14:39Jag säger inte att du har helt fel i hur du tänker, men man kan inte bara ta en siffra och säga att den är för hög.
Spotify har 2000 pers på engineering och 200 teams. För att "göra en musikspelare" (raljerar). Ändå är det ingen som säger att det är för många eller har "enormt mycket överhäng".
Hur kan du dra slutsatsen att 5000 är för många för Cariad? Du behöver förstå vad dom har för value streams, hur många teams det är osv.
Spotify liksom Klarna och andra bolag har dragit på sig sjukt mycket overhead pga deras investerare har hetsat dom att bränna pengar för att vid nästa runda ta större och större andelar av bolaget i sin ägo. Detta var jätteskoj under 0 räntan något som nu är borta därav alla uppsägningar vilka kommer öka enormt framförallt hos de bolag som lever på riskkapital, bränner pengar och gör inga el knappa vinster..
Re: Volkswagengruppens nystartade it-bolag Cariad?
Jag har jobbat i tillväxtbolag i ledande roller och med systemutveckling i 30 år så jag tror jag vet hur det funkar. Det är klart att det finns risker med att växa snabbt eller vara "många". Men det finns givetvis sätt att minimera riskerna kring dem med. Nu har dom hållit på i fyra år med Cariad så jag fattar inte varför du kallar det för nystartat.
Du svarade inte på min fråga: "Hur kan du dra slutsatsen att 5000 är för många för Cariad?"...
Istället verkar ha hakat upp dig på en siffra och hur dom säger den, utan att uppenbarligen ha en aning om vad dom har för strategi, hur dom organiserar sig eller vad dom levererar.
Re: Volkswagengruppens nystartade it-bolag Cariad?
In 2019, Volkswagen decided to create a car OS—how’s that going?
The CEO of CARIAD, VW's software arm, tells Ars what's been going on at work.
The CEO of CARIAD, VW's software arm, tells Ars what's been going on at work.
https://arstechnica.com/cars/2023/04/wh ... -division/Now, E3 2.0 has been pushed back from 2026 to 2029. As a consequence, the SSP platform will arrive several years later than scheduled.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Volkswagengruppens nystartade it-bolag Cariad?
Skulle precis posta den artikeln här.bjelkeman skrev: ↑07 apr 2023 08:57In 2019, Volkswagen decided to create a car OS—how’s that going?
The CEO of CARIAD, VW's software arm, tells Ars what's been going on at work.
https://arstechnica.com/cars/2023/04/wh ... -division/Now, E3 2.0 has been pushed back from 2026 to 2029. As a consequence, the SSP platform will arrive several years later than scheduled.
Det intressanta är detta IMO:
Dvs de har gett upp att utveckla något helt eget verkar det som.CARIAD is moving to Android for its next infotainment system
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2297
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Volkswagengruppens nystartade it-bolag Cariad?
Lång artikel men svår att tolka.
Ska de köra med iD4 mjukvaran till Audi och Porsche nu?
https://www.svd.se/a/Moa7R0/kris-pa-vol ... r-strategi
Ska de köra med iD4 mjukvaran till Audi och Porsche nu?
https://www.svd.se/a/Moa7R0/kris-pa-vol ... r-strategi
Re: Volkswagengruppens nystartade it-bolag Cariad?
Som jag förstår strategin så handlar det om att återanvända mjukvarukomponenter mellan brands i koncernen och anpassa det till respektive märke. "Ett bil-operativsystem".Off Grid Byggaren skrev: ↑14 apr 2023 17:12Lång artikel men svår att tolka.
Ska de köra med iD4 mjukvaran till Audi och Porsche nu?
https://www.svd.se/a/Moa7R0/kris-pa-vol ... r-strategi
Re: Volkswagengruppens nystartade it-bolag Cariad?
Mjukvaran har ju varit samma (med olika skins) i Volkswagen, Skoda och Seat länge nu så varför inte göra hela koncernen lika? Måste bli billigare, för VAG, att bara låsa upp fler funktioner i premium-bilarna än att det ska finnas två olika OS som ska underhållas.
Re: Volkswagengruppens nystartade it-bolag Cariad?
De ska köra samma för alla vad det lider men baserat på android så inte den mjukvara som används i ID-bilarna idag. Först ut är PPE-bilarna med Q6 e-tron följt av el-macan och A6 e-tron. De förstnämnda är försenade, hårdvaran är klar sedan ett tag, dock utan fungerande mjukvara. Börjar ju bli väl tunt med nya elbilar ut från porsche och audi och inget lär se marknaden inom ett år (finnas att köra). De svettas nog lite på CARIAD.Off Grid Byggaren skrev: ↑14 apr 2023 17:12Lång artikel men svår att tolka.
Ska de köra med iD4 mjukvaran till Audi och Porsche nu?
https://www.svd.se/a/Moa7R0/kris-pa-vol ... r-strategi
Edit, håller med om att artikeln i SvD var lite oklar. Petar de in en hottad version av mjukvara från ID-bilarna för att få ut PPE bilarna och skjuter på det androidbaserade som var tänkt? Då är jag glad över beslutet att byta märke på nästa bil.
Re: Volkswagengruppens nystartade it-bolag Cariad?
Nu byts det CEO hos Cariad.
https://arstechnica.com/cars/2023/05/vo ... hip-again/Volkswagen Group's troubled software division Cariad is getting new leadership again. According to Reuters, later today, VW Group is expected to announce that it's replacing Cariad's current boss with Bentley's Peter Bosch. The division was created in 2019 to consolidate software development for VW's 10 different brands under one roof. But it's been anything but smooth sailing ever since, resulting in delays to new models and even the firing of former VW CEO Herbert Diess in 2022.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2297
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Volkswagengruppens nystartade it-bolag Cariad?
Det verkar vara hela ledningen som byts ut.
Volkswagen sparkar hela ledningen för sin mjukvaruutveckling efter att nya Audi A6 (bilden ovan) och Porsche Macan blivit försenade. Bentleys produktionschef Peter Bosch blir ny vd på mjukvarubolaget Cariad och ska städa upp i röran.
Volkswagens nya vd Oliver Blume låter kvasten gå på mjukvarubolaget Cariad. Högsta chefen Dirk Hilgenberg får sluta tillsammans med flera andra toppchefer. Orsaken är enligt uppgifter mjukvaruproblem som försenat flera Audi- och Porsche-modeller.
Ny vd på mjukvarubolaget blir istället Peter Bosch som nu är produktionschef på Bentley. Han ska även ansvara för ekonomi, inköp och IT på Cariad, då de cheferna tycks ha fått sluta tillsammans med Dirk Hilgenberg.
Högsta Volkswagen-chefen Oliver Blume storstädar på mjukvarubolaget Cariad.
Oliver Blume har utfärdat en tiopunktsplan som ska få verksamheten att fungera på Cariad. Mjukvaruutvecklingen tycks vara ett sorgebarn som Volkswagen Group inte får ordning på.
– Vi har tagit viktiga beslut i dessa frågor under de senaste månaderna och har satt våra skyddsräcken – till exempel har vi organiserat mjukvaruarkitekturerna och deras tidslinjer för våra fordonsprojekt.
Vi har dragit ytterligare specifika slutsatser på grundval av våra grundliga analyser och går nu vidare i den djupgående utvecklingen av Cariad. Vi vill tacka Dirk Hilgenberg och hans team för deras passionerade engagemang och de framsteg de har uppnått. Vi är redan i samtal med dem om möjliga nya roller inom Volkswagen Group, säger Oliver Blume i ett pressmeddelande.
https://carup.se/category/nyheter/
Volkswagen sparkar hela ledningen för sin mjukvaruutveckling efter att nya Audi A6 (bilden ovan) och Porsche Macan blivit försenade. Bentleys produktionschef Peter Bosch blir ny vd på mjukvarubolaget Cariad och ska städa upp i röran.
Volkswagens nya vd Oliver Blume låter kvasten gå på mjukvarubolaget Cariad. Högsta chefen Dirk Hilgenberg får sluta tillsammans med flera andra toppchefer. Orsaken är enligt uppgifter mjukvaruproblem som försenat flera Audi- och Porsche-modeller.
Ny vd på mjukvarubolaget blir istället Peter Bosch som nu är produktionschef på Bentley. Han ska även ansvara för ekonomi, inköp och IT på Cariad, då de cheferna tycks ha fått sluta tillsammans med Dirk Hilgenberg.
Högsta Volkswagen-chefen Oliver Blume storstädar på mjukvarubolaget Cariad.
Oliver Blume har utfärdat en tiopunktsplan som ska få verksamheten att fungera på Cariad. Mjukvaruutvecklingen tycks vara ett sorgebarn som Volkswagen Group inte får ordning på.
– Vi har tagit viktiga beslut i dessa frågor under de senaste månaderna och har satt våra skyddsräcken – till exempel har vi organiserat mjukvaruarkitekturerna och deras tidslinjer för våra fordonsprojekt.
Vi har dragit ytterligare specifika slutsatser på grundval av våra grundliga analyser och går nu vidare i den djupgående utvecklingen av Cariad. Vi vill tacka Dirk Hilgenberg och hans team för deras passionerade engagemang och de framsteg de har uppnått. Vi är redan i samtal med dem om möjliga nya roller inom Volkswagen Group, säger Oliver Blume i ett pressmeddelande.
https://carup.se/category/nyheter/