Bil som kommer under mars med sommardäck

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

azmir
Inlägg: 57
Blev medlem: 27 maj 2021 12:36

Bil som kommer under mars med sommardäck

Inlägg av azmir »

Hej,

Får min MYP denna vecka men kommer plocka den nästa vecka pga den har sommardäck och hoppas på vädret blir bättre.. Men det verkar inte bli varmare nästa vecka...

Känns inte lönt och köpa vinterdäck när det är två veckor kvar till sommardäcken kan användas om vädret blir bättre.

Tesla erbjuder ju inte ens hemstransport som är skit!

Har ni tips på ngn bärningsföretag som är duktig och kanske inriktad mot tesla?

Någon annan som är i samma sits som mig?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Bil som kommer under mars med sommardäck

Inlägg av mikebike »

Skall du åka långt?
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
challius
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 02 feb 2023 13:31

Re: Bil som kommer under mars med sommardäck

Inlägg av challius »

Alla bilar leverera med sommardäck om man inte köper till vinterdäck. gäller nästa till 100% på alla märket.
Tesla Model Y RWD Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Liqwid78
Teslaägare
Inlägg: 156
Blev medlem: 24 jan 2023 22:41

Re: Bil som kommer under mars med sommardäck

Inlägg av Liqwid78 »

Jag måste stark ifrågasätta din förmåga att tänka på din säkerhet och inte minst andras. Nog sagt om det så glädjer mig att du tänker på alternativa frakt av din bil.

Det bästa är att du köper vinterdäck och kör till närmaste däckfirma för att kränga om däcken. Alternativ köper du kompletta hjul.
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1990
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Bil som kommer under mars med sommardäck

Inlägg av pejvic »

Det beror lite på var i landet du hämtar.
Här i sthlm är det barmark idag och det skall ju ev snöa lite i veckan.

totalt brukar det vara vinterväglag 3-4 dagar per vinter i sthlm (innerstan plus större vägar)

Skulle aldrig sätta på vinterhjul nu. vilket bök.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Liqwid78
Teslaägare
Inlägg: 156
Blev medlem: 24 jan 2023 22:41

Re: Bil som kommer under mars med sommardäck

Inlägg av Liqwid78 »

pejvic skrev: 06 mar 2023 21:08
Det beror lite på var i landet du hämtar.
Här i sthlm är det barmark idag och det skall ju ev snöa lite i veckan.

totalt brukar det vara vinterväglag 3-4 dagar per vinter i sthlm (innerstan plus större vägar)

Skulle aldrig sätta på vinterhjul nu. vilket bök.
Du får läsa vad vinterväglag betyder. Polisen bestämmer när det gäller och inte.
Tesla MY RWD grå/svart 20"
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 964
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Bil som kommer under mars med sommardäck

Inlägg av R_Edvinsson »

pejvic skrev: 06 mar 2023 21:08
Det beror lite på var i landet du hämtar.
Här i sthlm är det barmark idag och det skall ju ev snöa lite i veckan.

totalt brukar det vara vinterväglag 3-4 dagar per vinter i sthlm (innerstan plus större vägar)

Skulle aldrig sätta på vinterhjul nu. vilket bök.
Bor vi i samma Stockholm??
Var ju misär tidigt imorse och är -5 grader nu och blöt vägbana.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1990
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Bil som kommer under mars med sommardäck

Inlägg av pejvic »

Liqwid78 skrev: 06 mar 2023 21:20
pejvic skrev: 06 mar 2023 21:08
Det beror lite på var i landet du hämtar.
Här i sthlm är det barmark idag och det skall ju ev snöa lite i veckan.

totalt brukar det vara vinterväglag 3-4 dagar per vinter i sthlm (innerstan plus större vägar)

Skulle aldrig sätta på vinterhjul nu. vilket bök.
Du får läsa vad vinterväglag betyder. Polisen bestämmer när det gäller och inte.
Ja precis, vi har barmark här nu. Iallafall i innerstaden. Det får ej vara snö is på vägbanan. Det är helt torrt nu.
När jag växte upp här i sthlm så spolade de parker och gjorde isbanor mm på vintrarna - men det är helt annorlunda nu.

Och visst ser man på väderleksrapporterna så skall det snöa lite nu i veckan.
så det beror på hur långt man ska förstås. Skulle jag någon mil så funkar det kanon med Tesla och helt nya sommardäck.
Alternativt som han beskriver en bärgare. Annars får man ev ta lite böter.

Eller också tar man med en garagedomkraft och hjul till Huddinge om man har hjul.
Bästa iden är ju att försöka skjuta någon vecka förstås om man inte kan hämta alltförsent imorgon innan snön kommer.

Men slänga på vinterhjul nu är nog rätt onödigt. Vi har haft barmark väldigt länge här nere i Sthlm.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Liqwid78
Teslaägare
Inlägg: 156
Blev medlem: 24 jan 2023 22:41

Re: Bil som kommer under mars med sommardäck

Inlägg av Liqwid78 »

Jag bor i Skåne. Det kan vara ishall vid hamnen medan snustorrt vid centrum. Vinterväglag gäller ändå.
Du tänker på böter. Vad händer om du kör på någon?

Som den gubben som jag träffade på väg till Åre innan lagen kom för många år sedan. Han hade kört av vägen och hade sommardäck. Jaja, det är väl ingen lag sa han. :roll:
Senast redigerad av Liqwid78, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla MY RWD grå/svart 20"
jimhalpert
Inlägg: 71
Blev medlem: 01 nov 2022 21:07

Re: Bil som kommer under mars med sommardäck

Inlägg av jimhalpert »

SMHI
15–25 centimeter snö väntas i norra Götaland och östra Svealand. I övriga Götaland kan det falla 10–15 centimeter snö, lokalt uppemot 20–25 centimeter.
I de sydligare delarna av Svealand ser det ut att bli något mindre snö, 5–10 centimeter, men i Stockholms och Södermanlands län kan det bli 10–20 centimeter. I norra Skåne väntas 10–20 centimeter snö.
I samband med snöfallet blir det rejält blåsigt med friska till hårda vindbyar i hela området.


Snöa lite?

Snälla du. Riskera inte andras liv.
Senast redigerad av jimhalpert, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3729
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Bil som kommer under mars med sommardäck

Inlägg av jonasl »

pejvic skrev: 06 mar 2023 21:26

Och visst ser man på väderleksrapporterna så skall det snöa lite nu i veckan.
Orange vädervarning och snack om 25-30 cm snö med början tisdag kväll vet jag inte riktigt om det kvalar in som "snöa lite nu i veckan" :-)

Sen har de ju haft fel förr.. jag har själv kört upp en bil från Göteborg till Stockholm på sommardäck i Februari, minusgrader men torr barmark. Kändes inte ens tveksamt. Hade det varit vinterväglag hade jag fått lösa det på plats.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1990
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Bil som kommer under mars med sommardäck

Inlägg av pejvic »

Liqwid78 skrev: 06 mar 2023 21:32
Jag bor i Skåne. Det kan vara ishall vid hamnen medan snustorrt vid centrum. Vinterväglag gäller ändå.
Du tänker på böter. Vad händer om du kör på någon?

Som den gubben som jag träffade på väg till Åre innan lagen kom för många år sedan. Han hade kört av vägen och hade sommardäck. Jaja, det är väl ingen lag sa han. :roll:
Man bör inte vara ute och åka på sommardäck om det är snö på vägbanan. Frågan är ju om det är det eller inte.
Senare i veckan - ja kanske. Bör man sätta på vinterdäck på en bil man hämtar i mars?
ja - om man måste köra mycket kanske.
Har en granne med en model3 som fortfarande inte bytt till vinterhjul. Men han kör inte om det är vinterväglag ändå. Går till jobbet.
Så det beror lite på hur man använder den. Hämtade min första trea på Trosta i mars 2019 på sommardäck. Bytte till vinterdäck samma år i december. Och då körde jag rätt mkt i mars/april. Så oftast är det inte vinterväglag nuförtiden såhär sent på året.
Även om det verkar komma en femdagars snösmocka nu. Det beror förstås på mer exakt var man skall köra.
Det kan vara isbana i syrrans villaområde i Bromma vissa tidiga morgnar - Samtidigt som det är helt torr barmark där jag bor.

Polisen avgör vad som är vinterväglag. Men man är ju inte blind. Förutom att man har egna ögon så har man ju bevis i kameran i bilen om det uppstår någon tveksam situation. Kan man inte se om det är snö på vägen så borde man posta körkortet direkt :P
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Bil som kommer under mars med sommardäck

Inlägg av malmer »

Förstår inte hur man skulle klara av sig själv om man kör i diket på första resan med nya bilen bara för att man inte orkade byta däck en gång extra.

Dessutom går man ju lite miste om den där härliga känslan som uppstår när sommarsulorna väl sätts på, våren är kommen och man kör ut på en nysopad gata.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Svejsare
Inlägg: 40
Blev medlem: 30 dec 2020 01:29

Re: Bil som kommer under mars med sommardäck

Inlägg av Svejsare »

Jag ska hämta nu på fredag i Huddinge, Stockholm, kommer ha med mig kompletta vinterhjul. Helst vill jag köra några 100 meter till närmsta däckverkstad, men det ska snöa rejält och vara kallt, och jag har inte direkt någon erfarenhet av sommardäck på snö. Vågar man köra den korta sträckan eller bör jag hänga på hjulen själv på parkeringen? :/
azmir
Inlägg: 57
Blev medlem: 27 maj 2021 12:36

Re: Bil som kommer under mars med sommardäck

Inlägg av azmir »

Bor i sthlm, har inga planer på köra bilen under mars om jag inte köper vinterdäck.. Låter bilen vara i garaget tills april men man vill ju liksom köra..

Antar tesla Huddinge inte fixar vinter däck på plats om man inte har köpt hos de eller?

Annars tänkte jag köra bärningsbil till hem garaget som sagt.
Användarvisningsbild
Kimpa_MY
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 05 feb 2023 22:50

Re: Bil som kommer under mars med sommardäck

Inlägg av Kimpa_MY »

Köpte autosock och slängde i frunken. Funkar bra i 50 km/h
Mest för att vara safe ifall det skulle kommit snö på leveransdagen.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Bil som kommer under mars med sommardäck

Inlägg av taliz »

Kimpa_MY skrev: 07 mar 2023 02:21
Köpte autosock och slängde i frunken. Funkar bra i 50 km/h
Mest för att vara safe ifall det skulle kommit snö på leveransdagen.
Så hade jag nog också gjort. Kostar väl inte mkt och kan va bra att ha i bagaget oavsett.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Bil som kommer under mars med sommardäck

Inlägg av Dafro »

Svejsare skrev: 06 mar 2023 23:46
Jag ska hämta nu på fredag i Huddinge, Stockholm, kommer ha med mig kompletta vinterhjul. Helst vill jag köra några 100 meter till närmsta däckverkstad, men det ska snöa rejält och vara kallt, och jag har inte direkt någon erfarenhet av sommardäck på snö. Vågar man köra den korta sträckan eller bör jag hänga på hjulen själv på parkeringen? :/
Några 100 m ska väl inte vara några problem om det är skapligt snöröjt.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bil som kommer under mars med sommardäck

Inlägg av mati »

Ska du inte ha bilen längre än över sommarn? Eller varför vill du inte köpa vinterdäck? Vintern är inte över än.
Ta dubbfria däck, sätt på dem nu och låt dem sitta kvar april ut. Jag ser inte problemet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Bil som kommer under mars med sommardäck

Inlägg av Fredrik j »

pejvic skrev: 06 mar 2023 21:26
Ja precis, vi har barmark här nu. Iallafall i innerstaden. Det får ej vara snö is på vägbanan. Det är helt torrt nu.
Det räcker med frost för att räknas som vinterväglag.
Användarvisningsbild
maik
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 25 jan 2023 17:32
Referralkod: ts.la/michael969032

Re: Bil som kommer under mars med sommardäck

Inlägg av maik »

Svejsare skrev: 06 mar 2023 23:46
Jag ska hämta nu på fredag i Huddinge, Stockholm, kommer ha med mig kompletta vinterhjul. Helst vill jag köra några 100 meter till närmsta däckverkstad, men det ska snöa rejält och vara kallt, och jag har inte direkt någon erfarenhet av sommardäck på snö. Vågar man köra den korta sträckan eller bör jag hänga på hjulen själv på parkeringen? :/
Jag ska också hämta på fredag i Huddinge. Tar med mig kompletta vinterdäck och kör över gatan till närmsta däckverkstad.
Aldrig att jag skulle ställa mig på parkeringen och byta själv i snö och minusgrader när det handlar om en så kort sträcka.
Skärmbild 2023-03-07 083909.jpg
Tesla MY 2023 RWD
azmir
Inlägg: 57
Blev medlem: 27 maj 2021 12:36

Re: Bil som kommer under mars med sommardäck

Inlägg av azmir »

Autosock låter som en bra idé! Kanske kör på det och köper nya vinterdäck så man kan köra april ut!

Tack!

Har ni tips på bra vinterhjul?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1990
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Bil som kommer under mars med sommardäck

Inlägg av pejvic »

azmir skrev: 07 mar 2023 10:07
Autosock låter som en bra idé! Kanske kör på det och köper nya vinterdäck så man kan köra april ut!

Tack!

Har ni tips på bra vinterhjul?
Många köper Monaco GP6 - eller så köper du lösa däck, kränger om och kanske något roligare till sommaren.


Någon ovan undrade hur bilen går på snö i sommardäck, och jag körde trosta-sthlm i snö i december. Den går kanon, man fick köra lugnt fram till E4, sen var det hur lugnt som helst.
Som jämförelse så går den otroligt mkt bättre på helt nya sommardäck, jämfört med vår gamla volvo som har gamla dubbfria däck. Det går inte att jämföra. Och nej - jag råder ingen att köra på sommardäck i vinterväglag. ville bara beskriva hur bra den går i snö med däcken som följer med.
Haft alla 3/Y
Svejsare
Inlägg: 40
Blev medlem: 30 dec 2020 01:29

Re: Bil som kommer under mars med sommardäck

Inlägg av Svejsare »

maik skrev: 07 mar 2023 08:43
Svejsare skrev: 06 mar 2023 23:46
Jag ska hämta nu på fredag i Huddinge, Stockholm, kommer ha med mig kompletta vinterhjul. Helst vill jag köra några 100 meter till närmsta däckverkstad, men det ska snöa rejält och vara kallt, och jag har inte direkt någon erfarenhet av sommardäck på snö. Vågar man köra den korta sträckan eller bör jag hänga på hjulen själv på parkeringen? :/
Jag ska också hämta på fredag i Huddinge. Tar med mig kompletta vinterdäck och kör över gatan till närmsta däckverkstad.
Aldrig att jag skulle ställa mig på parkeringen och byta själv i snö och minusgrader när det handlar om en så kort sträcka.
Jag tänker att jag ska göra samma sak, problemet är att den där däckverkstan inte verkar ha en infart där på hörnet, du måste köra en bra bit för att komma in i området. Kolla med satellitvy :/
Teslabobban
Inlägg: 24
Blev medlem: 08 feb 2023 20:33

Re: Bil som kommer under mars med sommardäck

Inlägg av Teslabobban »

Har samma problem.

De hörde av sig igår och bokade in leverans på fredag. Vad har man egentligen för rättigheter avseende tidsspann att hämta ut bilen? Kan man begära att de ska acceptera att jag hämtar den på måndag istället? Om jag redan betalt för bilen?
Skriv svar