Blinkers V-H / H-V i direkt följd
Moderator: Redaktion
Blinkers V-H / H-V i direkt följd
Har varit supernöjd med nästan alla funktioner mm i min M3LR. Intuitiva och smarta.
Dock en grej jag stör mig på.. Då man växlar från t.ex. vänster och sedan direkt höger i t.ex. en rondell (som jag alltid gör om jag skall svänga vänster i rondell) så verkar högeromställningen släcka vänster blinkers istället för att växla. Inte så intuitivt och smidigt i mitt tycke..
Optimalt vore om halvblinkning till höger eller vänster från nolläget hade stoppat den förra blinkningen men inte om man väljer att gå hela vägen.
Något trick som man inte hittat än ?
Dock en grej jag stör mig på.. Då man växlar från t.ex. vänster och sedan direkt höger i t.ex. en rondell (som jag alltid gör om jag skall svänga vänster i rondell) så verkar högeromställningen släcka vänster blinkers istället för att växla. Inte så intuitivt och smidigt i mitt tycke..
Optimalt vore om halvblinkning till höger eller vänster från nolläget hade stoppat den förra blinkningen men inte om man väljer att gå hela vägen.
Något trick som man inte hittat än ?
Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd
Dutta två gånger åt höger eller slå på blinkersen ordentligt.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd
Man ska inte blinka när man kör in i en rondell, bara när man kör ut.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- BaronHellJug
- Teslaägare
- Inlägg: 33
- Blev medlem: 23 apr 2019 07:11
Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd
Oj oj, plockar fram popcornen - kan komma många olika åsikter nu…taliz skrev:Man ska inte blinka när man kör in i en rondell, bara när man kör ut.
Jag är själv inte fundamentalist men tycker inte som du, oavsett vad trafikskolorna lär ut för tillfället… Jag tycker den extra information man får, inte minst i en liten rondell där man kan se andra bilar från infart till utfart, är värt mycket och kommer fortsätta köra in i rondeller med blinkers enligt min tänkta utfart (hö/vä) och sen börja blinka (hö) ut när jag närmar mig utfarten.
Men även om jag inte blir väldigt upprörd på de som inte blinkar ”intentionen” när de kör in stör jag mig på de som har blivit lärda att blinka höger in i rondell oavsett var de ska ut (tror tanken är att rondellen är en egen väg och då kör man alltid höger in på denna) - det tycker jag är helt galet - om jag ligger i högerfil och har någon med det beteendet till vänster om mig, än mer om det är en fransk bilmodell , då hinner man ju nästan skita ner sig innan man inser att de faktiskt inte skulle höger (från vänsterfil) i rondellen… helt galet imho…
Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd
Det är väl sant att trafikverket säger att man inte behöver blinka när man kör in i en cirkulationsplats men de där nypåfunden är ju ren och skär idioti som bara syftar till att förstöra hela idén med cirkulationsplatser.
En väl fungerande cirkulationsplats är minst tvåfilig och erbjuder god sikt mellan alla infarter så att man enkelt kan se vart alla mottrafikanter ämnar ta vägen. Genom att indikera om man har för avsikt att svänga höger, köra rakt fram eller vänster i cirkulationsplatsen underlättar man för alla och andra trafikanter kan bättre planera sin körning.
När trafikanter kommer fram till en cirkulationsplats och inte enkelt kan avgöra vart de som befinner sig inne i cirkulationen ska ta vägen måste man ju stanna och avvakta vilket leder till en försämrad trafikrytm.
En väl fungerande cirkulationsplats är minst tvåfilig och erbjuder god sikt mellan alla infarter så att man enkelt kan se vart alla mottrafikanter ämnar ta vägen. Genom att indikera om man har för avsikt att svänga höger, köra rakt fram eller vänster i cirkulationsplatsen underlättar man för alla och andra trafikanter kan bättre planera sin körning.
När trafikanter kommer fram till en cirkulationsplats och inte enkelt kan avgöra vart de som befinner sig inne i cirkulationen ska ta vägen måste man ju stanna och avvakta vilket leder till en försämrad trafikrytm.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7721
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd
Jag vänsterblinkar aldrig i cirkulationsplatser, eftersom man inte är på väg att svänga vänster.
Det är ingen "nyhet", så var det när jag tog körkort för över 40 år sedan.
Jag ser dagligen bilister som lämnar cirkulationsplatser med vänster blinkers på...
Däremot har jag ett ställe nära hemmet där man först svänger vänster och omedelbart därefter svänger höger. Där får man helt enkelt dubbelklicka på blinkersspaken innan man skall svänga höger eftersom första klicket bara stänger av vänsterblinkersen.
Det kan bli lite knepigt att genomföra om Tesla ersätter blinkersspaken med rattknappar.
Det är ingen "nyhet", så var det när jag tog körkort för över 40 år sedan.
Jag ser dagligen bilister som lämnar cirkulationsplatser med vänster blinkers på...
Däremot har jag ett ställe nära hemmet där man först svänger vänster och omedelbart därefter svänger höger. Där får man helt enkelt dubbelklicka på blinkersspaken innan man skall svänga höger eftersom första klicket bara stänger av vänsterblinkersen.
Det kan bli lite knepigt att genomföra om Tesla ersätter blinkersspaken med rattknappar.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd
Jag har alltid i alla bilar önskat mig en blinker som blinkar vänster när spaken är nedfälld och höger när spaken är uppfälld. Den får gärna hoppa tillbaka till mittläget också när svängen är genomförd. Utöver det vill jag inte ha några ”smarta” funktioner alls. De har alla gemensamt att de stör mer än de ger, och jag har aldrig förstått vem som efterfrågar dem.
Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd
Inte många välfungerande i så fall. Tvåfiliga rondeller i Sverige är inte särskilt vanligt AFAIK.agehall skrev:En väl fungerande cirkulationsplats är minst tvåfilig
Det är väldigt enkelt att avgöra. De kommer fortsätta runt, tills de blinkar höger.agehall skrev:När trafikanter kommer fram till en cirkulationsplats och inte enkelt kan avgöra vart de som befinner sig inne i cirkulationen ska ta vägen måste man ju stanna och avvakta vilket leder till en försämrad trafikrytm.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd
Håller helt med dig och är en av de saker som stör mig med Tesla. Är likadant på både vår 3:a och nu Y:n.Jonaxel skrev:Har varit supernöjd med nästan alla funktioner mm i min M3LR. Intuitiva och smarta.
Dock en grej jag stör mig på.. Då man växlar från t.ex. vänster och sedan direkt höger i t.ex. en rondell (som jag alltid gör om jag skall svänga vänster i rondell) så verkar högeromställningen släcka vänster blinkers istället för att växla. Inte så intuitivt och smidigt i mitt tycke..
Optimalt vore om halvblinkning till höger eller vänster från nolläget hade stoppat den förra blinkningen men inte om man väljer att gå hela vägen.
Något trick som man inte hittat än ?
Får helt enkelt vänja sig vid att dra den åt ”höger” två ggr vid rondellkörning.
Men fortfarande inte desto mindre irriterande.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5468
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd
Det behövs inte ”höger” två gånger.FStaake skrev:Håller helt med dig och är en av de saker som stör mig med Tesla. Är likadant på både vår 3:a och nu Y:n.Jonaxel skrev:Har varit supernöjd med nästan alla funktioner mm i min M3LR. Intuitiva och smarta.
Dock en grej jag stör mig på.. Då man växlar från t.ex. vänster och sedan direkt höger i t.ex. en rondell (som jag alltid gör om jag skall svänga vänster i rondell) så verkar högeromställningen släcka vänster blinkers istället för att växla. Inte så intuitivt och smidigt i mitt tycke..
Optimalt vore om halvblinkning till höger eller vänster från nolläget hade stoppat den förra blinkningen men inte om man väljer att gå hela vägen.
Något trick som man inte hittat än ?
Får helt enkelt vänja sig vid att dra den åt ”höger” två ggr vid rondellkörning.
Men fortfarande inte desto mindre irriterande.
Tricket är att hålla kvar spaken i första läget (halvblinkning) ”höger” i 1-2 sekunder, då börjar bilen blinka höger med 3 blink, och för man upp spaken i andra läget så fortsätter bilen att blinka som vanligt.
Det räcker alltså inte att bara ”dutta”, man måste hålla kvar 1-2 sekunder.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd
Korrekt - det har byggts en förbannad massa cirkulationsplatser som är enfiliga och med skymd sikt sista 20 åren. Har hört något rykte om att man fått EU-bidrag för detta som gör att det är billigare än att bygga en korsning.taliz skrev:Inte många välfungerande i så fall. Tvåfiliga rondeller i Sverige är inte särskilt vanligt AFAIK.agehall skrev:En väl fungerande cirkulationsplats är minst tvåfilig
Det är väldigt enkelt att avgöra. De kommer fortsätta runt, tills de blinkar höger.agehall skrev:När trafikanter kommer fram till en cirkulationsplats och inte enkelt kan avgöra vart de som befinner sig inne i cirkulationen ska ta vägen måste man ju stanna och avvakta vilket leder till en försämrad trafikrytm.
Problemet i dessa små cirkulationsplatser är att folk blinkar för lite. Där jag bor kan jag aldrig (om jag ens ser mottrafikantens blinkers när jag kommer fram till infarten!) lita på att en bil ska åka rakt fram bara för att den inte blinkar. Skulle säga att det är 50/50 att den faktiskt ska svänga vänster och när folk inte heller blinkar höger när de ska lämna cirkulationsplatsen så tappar den all funktion.
Om jag fick bestämma skulle regelverket för hur man kör i cirkulationsplatser ändras så att vänstersväng generellt sett enbart är tillåtet om man kör in i vänsterfil samt att man ska blinka vänster tills dess att man påbörjar filbytet till högerfil och vid utfart ur cirkulationsplatsen.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd
Jag gör så här.
Ex jag ska svänga vänster då blinkar jag vänster när jag kör in i rondellen, blinkers är på fram till jag kommer runt då trycker jag lätt på spaken åt samma håll jag satte på den då slutar den blinka ex vänster. Därefter trycker jag lätt höger blink så den blinkar tre ggr och kör sedan ut ur rondellen.
Göör smidigt.
Ex jag ska svänga vänster då blinkar jag vänster när jag kör in i rondellen, blinkers är på fram till jag kommer runt då trycker jag lätt på spaken åt samma håll jag satte på den då slutar den blinka ex vänster. Därefter trycker jag lätt höger blink så den blinkar tre ggr och kör sedan ut ur rondellen.
Göör smidigt.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd
Haha, då har du aldrig varit i Malmö eller söder därom. Kanske en på hundra som gör så, blinkers är något de flesta inte vet hur man ska använda...taliz skrev:Inte många välfungerande i så fall. Tvåfiliga rondeller i Sverige är inte särskilt vanligt AFAIK.agehall skrev:En väl fungerande cirkulationsplats är minst tvåfilig
Det är väldigt enkelt att avgöra. De kommer fortsätta runt, tills de blinkar höger.agehall skrev:När trafikanter kommer fram till en cirkulationsplats och inte enkelt kan avgöra vart de som befinner sig inne i cirkulationen ska ta vägen måste man ju stanna och avvakta vilket leder till en försämrad trafikrytm.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7721
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd
Du svänger ju inte vänster i en cirkulationsplats. Du tar (exempelvis) tredje avfarten från en cirkelformad huvudled.Lophornis skrev:Jag gör så här.
Ex jag ska svänga vänster då blinkar jag vänster när jag kör in i rondellen, blinkers är på fram till jag kommer runt då trycker jag lätt på spaken åt samma håll jag satte på den då slutar den blinka ex vänster. Därefter trycker jag lätt höger blink så den blinkar tre ggr och kör sedan ut ur rondellen.
Göör smidigt.
Lyssna på navigatorn....
Rondellen är f.ö. grejen i mitten av cirkulationsplatsen, den skall man inte köra in i.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd
Ah, det ska jag prova.Nicke Nyfiken skrev:Det behövs inte ”höger” två gånger.FStaake skrev:Håller helt med dig och är en av de saker som stör mig med Tesla. Är likadant på både vår 3:a och nu Y:n.Jonaxel skrev:Har varit supernöjd med nästan alla funktioner mm i min M3LR. Intuitiva och smarta.
Dock en grej jag stör mig på.. Då man växlar från t.ex. vänster och sedan direkt höger i t.ex. en rondell (som jag alltid gör om jag skall svänga vänster i rondell) så verkar högeromställningen släcka vänster blinkers istället för att växla. Inte så intuitivt och smidigt i mitt tycke..
Optimalt vore om halvblinkning till höger eller vänster från nolläget hade stoppat den förra blinkningen men inte om man väljer att gå hela vägen.
Något trick som man inte hittat än ?
Får helt enkelt vänja sig vid att dra den åt ”höger” två ggr vid rondellkörning.
Men fortfarande inte desto mindre irriterande.
Tricket är att hålla kvar spaken i första läget (halvblinkning) ”höger” i 1-2 sekunder, då börjar bilen blinka höger med 3 blink, och för man upp spaken i andra läget så fortsätter bilen att blinka som vanligt.
Det räcker alltså inte att bara ”dutta”, man måste hålla kvar 1-2 sekunder.
Det skulle också förklara varför det inte fungerar som jag, och min fru, är vana från tidigare bilar. Eftersom tesla kör monoinstabila spakar måste ju elektroniken hinna registrera en händelse. Blir ”dutten” för kort registreras det som en studs och filtreras bort.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- enoch85
- Teslaägare
- Inlägg: 320
- Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd
Känt problem:
Stör mig på samma sak. Blinkar alltid vänster då det är schysst mot medtrafikanter som ska svänga direkt höger i en dubbelfilig rondell. Haft körkort sedan 2004.
Min fru tog körkort i juli, och körskolan sa dock att man inte behövde göra så, finns inget rätt eller fel. Antingen är man schysst, eller inte. Det blir bättre flyt i rondellen när man tydligt visar vart man ska enligt mig.
Stör mig på samma sak. Blinkar alltid vänster då det är schysst mot medtrafikanter som ska svänga direkt höger i en dubbelfilig rondell. Haft körkort sedan 2004.
Min fru tog körkort i juli, och körskolan sa dock att man inte behövde göra så, finns inget rätt eller fel. Antingen är man schysst, eller inte. Det blir bättre flyt i rondellen när man tydligt visar vart man ska enligt mig.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
- enoch85
- Teslaägare
- Inlägg: 320
- Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd
Kan också tillägga att tricket är att inte vara så snabb. Blinka vänster, blinka till mitten vänta 0.5 sek, fortsätta dra uppåt för att blinka höger. Funkar bra, men jag glömmer alltid.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd
För min del är det mer "schysst" att endast blinka när man skall byta fil eller ta en avfart.enoch85 skrev:Min fru tog körkort i juli, och körskolan sa dock att man inte behövde göra så, finns inget rätt eller fel. Antingen är man schysst, eller inte. Det blir bättre flyt i rondellen när man tydligt visar vart man ska enligt mig.
Hjälper ingen att alla bilar i en rondell kör runt med blinkers på konstant. Blir bara en jäklarns massa blinkade, vilket i sin tur kan skapa mer förvirring.
Man kan heller aldrig räkna med att de som blinkar vänster skall just till vänster. Långt ifrån alla cirkulationsplatser har fyra avfarter med 90 graders vinkel mellan. Dessutom kan de ändra sig och ta en annan avfart än de tänkte först.
Då är det bättre att de blinkar först när de ska av.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd
Det hjälper jättemycket! Om du vet vart andra ska ta vägen så kan du själv planera din körning. Det är ju hela tanken med cirkulationsplatser men uppenbarligen är det viktigare att förstöra för trafikanter och orsaka störningar i trafikrytmen.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd
Som sagt, popcorn anbefalles!
Angående frågan i trådstarten så är det tyvärr lite trixit att byta blinkershåll när blinkersen är aktiv åt det andra håll.
Annars håller jag helt med Taliz.
1. Jag följer regelverket och det vore väldigt enkelt om alla gjorde det också. Att hitta på egna regler för att man själv tycker att det är bättre gör alltid trafiken sämre.
2. Regelverket är ju dessutom det mest logiska. Cirkulationsplatsen är en egen väg och man blinkar endast om man svänger av vägen eller byter fil. Man blinkar aldrig i kurvor.
Case closed.
Nu ska jag gå och rösta!
Angående frågan i trådstarten så är det tyvärr lite trixit att byta blinkershåll när blinkersen är aktiv åt det andra håll.
Annars håller jag helt med Taliz.
1. Jag följer regelverket och det vore väldigt enkelt om alla gjorde det också. Att hitta på egna regler för att man själv tycker att det är bättre gör alltid trafiken sämre.
2. Regelverket är ju dessutom det mest logiska. Cirkulationsplatsen är en egen väg och man blinkar endast om man svänger av vägen eller byter fil. Man blinkar aldrig i kurvor.
Case closed.
Nu ska jag gå och rösta!
Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd
Instämmer! De tre ggr jag tagit körkort (1990 B-kort, 1993 C-kort och 1995 A-kort) har körskollärarna varit väldigt tydliga med detta.agehall skrev:Det hjälper jättemycket! Om du vet vart andra ska ta vägen så kan du själv planera din körning. Det är ju hela tanken med cirkulationsplatser men uppenbarligen är det viktigare att förstöra för trafikanter och orsaka störningar i trafikrytmen.
Nu när äldsta dottern skulle övningsköra och vi tillsammans gick på den obligatoriska handledarkursen informerade körskolan om att man måste blinka ut ur cirkulationsplatsen men att det var frivilligt att blinka in, även om det underlättar för övriga trafikanter att man visar hur man tänkt köra.
Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd
Du svänger ju inte vänster i en cirkulationsplats. Du tar (exempelvis) tredje avfarten från en cirkelformad huvudled.mikebike skrev:Lophornis skrev:Jag gör så här.
Ex jag ska svänga vänster då blinkar jag vänster när jag kör in i rondellen, blinkers är på fram till jag kommer runt då trycker jag lätt på spaken åt samma håll jag satte på den då slutar den blinka ex vänster. Därefter trycker jag lätt höger blink så den blinkar tre ggr och kör sedan ut ur rondellen.
Göör smidigt.
Lyssna på navigatorn....
Rondellen är f.ö. grejen i mitten av cirkulationsplatsen, den skall man inte köra in i
Jag ser rondellen eller cirkulationsplatsen som en korsning med flera vägar. Ska jag svänga av den väg jag kör på och det är åt vänster 3e avfart då blinkar jag åt det hållet.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7721
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd
Fast då ser du fel.Lophornis skrev:Du svänger ju inte vänster i en cirkulationsplats. Du tar (exempelvis) tredje avfarten från en cirkelformad huvudled.mikebike skrev:Lophornis skrev:Jag gör så här.
Ex jag ska svänga vänster då blinkar jag vänster när jag kör in i rondellen, blinkers är på fram till jag kommer runt då trycker jag lätt på spaken åt samma håll jag satte på den då slutar den blinka ex vänster. Därefter trycker jag lätt höger blink så den blinkar tre ggr och kör sedan ut ur rondellen.
Göör smidigt.
Lyssna på navigatorn....
Rondellen är f.ö. grejen i mitten av cirkulationsplatsen, den skall man inte köra in i
Jag ser rondellen eller cirkulationsplatsen som en korsning med flera vägar. Ska jag svänga av den väg jag kör på och det är åt vänster 3e avfart då blinkar jag åt det hållet.
Du svänger ju av åt höger, först svänger du av "den väg du kör på" in i cirkulationsplatsen, sedan svänger du av från cirkulationsplatsen till en annan väg. Själva cirkulationsplatsen är en lång vänsterkurva.
Blinkar du i vänsterkurvor med en avfart till höger också?
Man blinkar inte för sin egen skull, utan för sina medtrafikanter.
När du blinkar vänster i en cirkulationsplats så är det mer som "jag skall inte svänga höger" och den informationen behövs inte. Blinkar man inte höger så har man för avsikt att fortsätta i cirkulationsplatsen.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Blinkers V-H / H-V i direkt följd
Bor granne med en trafiklärare. han lär alla sina elever att blinka vänster, när man i cirkulationsplatsen inte ska svänga av i första utfarten, som en service till andra bilister.agehall skrev:Det hjälper jättemycket! Om du vet vart andra ska ta vägen så kan du själv planera din körning. Det är ju hela tanken med cirkulationsplatser men uppenbarligen är det viktigare att förstöra för trafikanter och orsaka störningar i trafikrytmen.