Solceller + batteri
Moderator: Redaktion
Solceller + batteri
Med ett allt svajjigare elpris ökar incitamentet att producera egen el samt lagra densamma för att kunna sälja dyrt vid topparna.
Någon mer än jag som funderar i dessa banor?
Någon som tagit in offerter och som räknat på payoff vid olika scenarion?
Någon mer än jag som funderar i dessa banor?
Någon som tagit in offerter och som räknat på payoff vid olika scenarion?
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”First they ignore you. Then they laugh at you. Then they fight you.
Then you win.”
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”First they ignore you. Then they laugh at you. Then they fight you.
Then you win.”
Re: Solceller + batteri
Det är mycket intressant med batterier.pefreli skrev:Med ett allt svajjigare elpris ökar incitamentet att producera egen el samt lagra densamma för att kunna sälja dyrt vid topparna.
Någon mer än jag som funderar i dessa banor?
Någon som tagit in offerter och som räknat på payoff vid olika scenarion?
Nu kostar 9,6kWh batterier ca 10.000kr med stöd.
https://solcellen.nu/solceller-batteri/
Min kompis hade nyss ett 12 timmars elavbrott.
Hur mycket är det då värt att kunna köra på ett hemma batteri?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7594
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Solceller + batteri
Anläggningen måste klara att köras i ö-drift för att få användas under elavbrott, med bla egen jord. Jag undrar om Solcellen-s anläggning klarar det. Står inte nämnd på deras hemsida.Zalman3 skrev:Min kompis hade nyss ett 12 timmars elavbrott.
Hur mycket är det då värt att kunna köra på ett hemma batteri?
Re: Solceller + batteri
Ja, jag funderar på det. Har begärt några offerter men inte fått ett enda svar av någon anledning. Kan det ha med komponentbristen att göra?pefreli skrev:Med ett allt svajjigare elpris ökar incitamentet att producera egen el samt lagra densamma för att kunna sälja dyrt vid topparna.
Någon mer än jag som funderar i dessa banor?
Någon som tagit in offerter och som räknat på payoff vid olika scenarion?
Sen tror jag dessvärre att jag skulle behöva runt 30kWh om det ska vara någorlunda meningsfullt med ett batteri. Och det lär kosta en del.
Jag tycker att det är svårt att räkna på det, det finns alldeles för många okända variabler. Men säg (OBS extremt grovt räknat) att skillnaden i spotpriset mellan dag och natt är 1 kr, för det är det nu ungefär, så kan man teoretiskt tjäna lika många kronor per dag som man har kWh i batterikapacitet. Helt oberoende av årstid och väderlek. Förutsättningen är då att man alltid laddar batteriet fullt på natten och säljer eller använder elen på dagen när spotpriset är som högst. Det är ju ingen idé att ladda batterierna med egen solel på dagen. Den elen vill man ju sälja med en gång.
10kWh genererar alltså grovt höftat mellan tumme och pekfinger 3-4000kr per år om jag inte är helt ute och cyklar. Om man lyckas använda batteriet så att man kan sänka huvudsäkringen så påverkar det kalkylen. Bara det skulle generera 3000kr/år, men samtidigt kan man då inte sälja elen på samma sätt. Det blir ännu svårare att räkna på.
Det är hursomhelst inte jättemycket pengar man tjänar. Och frågan är ju hur många år ett sådant batteri håller. Vinsten lär krympa från år till år eftersom batteriet degraderar. Risken är att antingen batteriet eller man själv hinner dö innan pay-off.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Solceller + batteri
Det kan vara så att du kan sänka ingående huvudsäkring men ha en högre utgående säkring. Troligen beroende på välvillighet hos nätbolaget. Vet åtminstone en som skaffade solceller som har det så.
Re: Solceller + batteri
Är det inte krav på att batterierna ska placeras i byggnad som inte påverkas så mycket i händelse av brand?
Re: Solceller + batteri
Olika säkringar för in- och utgående ström kan jag mig veterligen inte få. Jag fick höja huvudsäkringen från 16 till 20A när jag installerade solcellerna. Det kostar ungefär 3000kr mer om året. Det var egentligen helt dumt, eftersom det käkar upp en mycket stor del av vinsten som solcellerna genererar. En mindre anläggning som inte knäcker säkringen hade jag troligen tjänat lika mycket på. Alternativet är ju att strypa växelriktaren. Men då blir man ju av med en stor del av produktionen, vilket är lika dumt.evilirish skrev:Det kan vara så att du kan sänka ingående huvudsäkring men ha en högre utgående säkring. Troligen beroende på välvillighet hos nätbolaget. Vet åtminstone en som skaffade solceller som har det så.
Om jag vill kapa topparna med hjälp av ett batteri så måste den ha tillräckligt stor kapacitet för att kunna ta hand om all ström som överskrider en mindre huvudsäkring på säg 16A. Om man tar worst-case, dvs en solig dag i juni med maximal produktion och minimal egen förbrukning, så ligger min produktion över 11kw (dvs 16A) från kl. 8:00 till kl 14:15 ungefär. Drygt 6 timmar alltså. Toppen ligger på 17-18kW, snittet ligger kanske på 14kW. Det är alltså 6h x 3kW = 18kWh som ett batteri måste kunna svälja. Lite egen förbrukning får man väl dra av, och så kan man överbelasta huvudsäkringen lite också. Jag behöver alltså ett 15kWh batteri för att kunna gå ner i huvudsäkring.
Okej, men, då måste jag ju också bli av med dessa 15kWh under resten av tiden så att jag kan ta hand om kommande dagens toppar. Den lagrade strömmen förbrukar (eller säljer) man då alltså. Men eftersom elen är som dyrast på dagen (just under tiden som jag har stoppat in överskottet i batteriet) så blir det mindre lönsamt att sälja den lagrade elen jämfört med att ladda batteriet när elen är som billigast. Det är alltså kanske inte alls särskilt ekonomiskt att kapa topparna. Det är kanske bättre att köra med en större och dyrare huvudsäkring och istället maximera vinsten genom att köpa in så mycket billig el som möjligt på natten och sedan sälja den under dagen när spotpriset är som allra högst. Och så säljer man såklart även all överproduktion från solcellerna just när den sker, för då är priset oftast som allra högst.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 808
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Re: Solceller + batteri
Har försökt kontakta dom om offert men får inget svar, både via deras formulär på hemsidan och mail. Känns lite oseriöst... Cirka 2 veckor sedan.Zalman3 skrev:Det är mycket intressant med batterier.pefreli skrev:Med ett allt svajjigare elpris ökar incitamentet att producera egen el samt lagra densamma för att kunna sälja dyrt vid topparna.
Någon mer än jag som funderar i dessa banor?
Någon som tagit in offerter och som räknat på payoff vid olika scenarion?
Nu kostar 9,6kWh batterier ca 10.000kr med stöd.
https://solcellen.nu/solceller-batteri/
Min kompis hade nyss ett 12 timmars elavbrott.
Hur mycket är det då värt att kunna köra på ett hemma batteri?
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 10Kw/10Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 10Kw/10Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Re: Solceller + batteri
Zalman3 skrev:Det är mycket intressant med batterier.pefreli skrev:Med ett allt svajjigare elpris ökar incitamentet att producera egen el samt lagra densamma för att kunna sälja dyrt vid topparna.
Någon mer än jag som funderar i dessa banor?
Någon som tagit in offerter och som räknat på payoff vid olika scenarion?
Nu kostar 9,6kWh batterier ca 10.000kr med stöd.
https://solcellen.nu/solceller-batteri/
Min kompis hade nyss ett 12 timmars elavbrott.
Hur mycket är det då värt att kunna köra på ett hemma batteri?
100 tkr för 9,6 kWh?!?!? kan ju OMÖJLIGEN finnas nån ekonomi i det. Man kan kanske tjäna några tior om dagen. Eller tänker jag fel?
Re: Solceller + batteri
1. Bara solcellerMWall skrev:Zalman3 skrev:Det är mycket intressant med batterier.pefreli skrev:Med ett allt svajjigare elpris ökar incitamentet att producera egen el samt lagra densamma för att kunna sälja dyrt vid topparna.
Någon mer än jag som funderar i dessa banor?
Någon som tagit in offerter och som räknat på payoff vid olika scenarion?
Nu kostar 9,6kWh batterier ca 10.000kr med stöd.
https://solcellen.nu/solceller-batteri/
Min kompis hade nyss ett 12 timmars elavbrott.
Hur mycket är det då värt att kunna köra på ett hemma batteri?
100 tkr för 9,6 kWh?!?!? kan ju OMÖJLIGEN finnas nån ekonomi i det. Man kan kanske tjäna några tior om dagen. Eller tänker jag fel?
Ca 90.000kr
2. Solceller och 9,6kWh batteri
Ca 100.000kr
Min syster som redan har solceller är sugen på att byta ut invertern och skaffa en ny hybridinverter och batterier.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Solceller + batteri
Tänkte väl. Ja då är det väl rimligare.Zalman3 skrev:1. Bara solcellerMWall skrev:Zalman3 skrev:Det är mycket intressant med batterier.pefreli skrev:Med ett allt svajjigare elpris ökar incitamentet att producera egen el samt lagra densamma för att kunna sälja dyrt vid topparna.
Någon mer än jag som funderar i dessa banor?
Någon som tagit in offerter och som räknat på payoff vid olika scenarion?
Nu kostar 9,6kWh batterier ca 10.000kr med stöd.
https://solcellen.nu/solceller-batteri/
Min kompis hade nyss ett 12 timmars elavbrott.
Hur mycket är det då värt att kunna köra på ett hemma batteri?
100 tkr för 9,6 kWh?!?!? kan ju OMÖJLIGEN finnas nån ekonomi i det. Man kan kanske tjäna några tior om dagen. Eller tänker jag fel?
Ca 90.000kr
2. Solceller och 9,6kWh batteri
Ca 100.000kr
Min syster som redan har solceller är sugen på att byta ut invertern och skaffa en ny hybridinverter och batterier.
Re: Solceller + batteri
Ska man ha en chans att få nån slags ekonomi och kapacitet i ett batterilager så ska man dels vara lite händig inom området samt få tag på begagnande elbilsbatterier och bygga ihop det själv.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7615
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Solceller + batteri
Du behöver inte nödvändigtvis använda begagnade elbilsbatterier, dom är ju knepiga att få tag på, kostar rätt mycket för sin kapacitet, kan vara degraderade, skadade etc.Jerker skrev:Ska man ha en chans att få nån slags ekonomi och kapacitet i ett batterilager så ska man dels vara lite händig inom området samt få tag på begagnande elbilsbatterier och bygga ihop det själv.
Det går däremot utmärkt att plocka ihop sitt eget batteri till förhållandevis låg kostnad med nya standardkomponenter idag, LiFePO4-batterier, BMS etc har sjunkit stadigt i pris och ökat rejält i kapacitet.
Den här kanalen om detta följer jag, Will bygger både on- och offgrid-system i parti och minut, och skräder inte orden när han upplever problem med kvalitet etc:
https://www.youtube.com/channel/UCoj6Rx ... Jme-5dnN0Q
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Solceller + batteri
Krav verkar inte finnas ännu, men div brandkårer har publicerat riktlinjer, och den springande punkten verkar vara att man skall ha den i en annan brandcell än där det sover människor. Om man har ett förråd eller ett garage och brandklass 60 minuter emellan så är det ok. Jag har tex. ett vidbyggt garage med gipsinnervägg och -tak samt brandklassad dörr (vanlig ytterdörr, typ). Garaget utgör därmed en egen brandcell, så där skulle det funka utmärkt att sätta ett batterilager.Thed75 skrev:Är det inte krav på att batterierna ska placeras i byggnad som inte påverkas så mycket i händelse av brand?
Annars går det ju bra att göra ett annat utrymme till brandcell, det är ju oftast bara en fråga om gips och dörr.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Solceller + batteri
Egentligen är det väl rentav onödigt att använda sig av Li-Jon batterier som backupbatteri. Att blybatterier är tyngre och utrymmeskrävande spelar ju oftast ingen som helst roll i det sammanhanget. Samtidigt är de mycket billigare och brandfarliga är de inte heller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7615
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Solceller + batteri
Absolut, blybatterier funkar fortfarande för detta ändamål, men LiFePO4 har många stora fördelar, och priserna har som sagt gått ned rejält, dom är också mycket säkrare än dom flesta andra typer av Li-Jon-batterier.mati skrev:Egentligen är det väl rentav onödigt att använda sig av Li-Jon batterier som backupbatteri. Att blybatterier är tyngre och utrymmeskrävande spelar ju oftast ingen som helst roll i det sammanhanget. Samtidigt är de mycket billigare och brandfarliga är de inte heller.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Solceller + batteri
Nej blybatterier är inte bra,mati skrev:Egentligen är det väl rentav onödigt att använda sig av Li-Jon batterier som backupbatteri. Att blybatterier är tyngre och utrymmeskrävande spelar ju oftast ingen som helst roll i det sammanhanget. Samtidigt är de mycket billigare och brandfarliga är de inte heller.
först och främst har dom dålig verkningsgrad, du behöver stoppa in 1,5 kwh för att få ut 1kwh, att jämföra med ungefär 1,07 kwh från litiumbatterier föe 1 kwh ut.
Sen har du ju antal laddcykler som är neråt 500-1000st på blybatterier. Du kan få knallgas från dom (vätgas).
(jag har själv haft en batteribank på 30st 200ah AGM batterier).
Re: Solceller + batteri
Jaså är verkningsgraden så kass? Det trodde jag inte. Jag visste att den var sämre, men jag trodde att det handlar om några procent bara. Man får ju väga kostnader och nyttan mot varandra, men det är klart, är det så illa så försämras ju kalkylen avsevärt.mickeisol skrev:Nej blybatterier är inte bra,mati skrev:Egentligen är det väl rentav onödigt att använda sig av Li-Jon batterier som backupbatteri. Att blybatterier är tyngre och utrymmeskrävande spelar ju oftast ingen som helst roll i det sammanhanget. Samtidigt är de mycket billigare och brandfarliga är de inte heller.
först och främst har dom dålig verkningsgrad, du behöver stoppa in 1,5 kwh för att få ut 1kwh, att jämföra med ungefär 1,07 kwh från litiumbatterier föe 1 kwh ut.
Sen har du ju antal laddcykler som är neråt 500-1000st på blybatterier. Du kan få knallgas från dom (vätgas).
(jag har själv haft en batteribank på 30st 200ah AGM batterier).
Just i mitt fall spelar knallgasrisken ingen roll eftersom jag ska ändå ha allting ute i ladugården. Den är välventilerad om man kan uttrycka det så. Det finns ingen risk att en enda väteatom kan hålla sig kvar där.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Solceller + batteri
Blybatterier funkar ju ute, men ska du ha litiumbatterier ute så går ju dom inge bra att ladda i minusgrader. Så då måste man ha värme på dom (och det tar ju energi).mati skrev:Jaså är verkningsgraden så kass? Det trodde jag inte. Jag visste att den var sämre, men jag trodde att det handlar om några procent bara. Man får ju väga kostnader och nyttan mot varandra, men det är klart, är det så illa så försämras ju kalkylen avsevärt.mickeisol skrev:Nej blybatterier är inte bra,mati skrev:Egentligen är det väl rentav onödigt att använda sig av Li-Jon batterier som backupbatteri. Att blybatterier är tyngre och utrymmeskrävande spelar ju oftast ingen som helst roll i det sammanhanget. Samtidigt är de mycket billigare och brandfarliga är de inte heller.
först och främst har dom dålig verkningsgrad, du behöver stoppa in 1,5 kwh för att få ut 1kwh, att jämföra med ungefär 1,07 kwh från litiumbatterier föe 1 kwh ut.
Sen har du ju antal laddcykler som är neråt 500-1000st på blybatterier. Du kan få knallgas från dom (vätgas).
(jag har själv haft en batteribank på 30st 200ah AGM batterier).
Just i mitt fall spelar knallgasrisken ingen roll eftersom jag ska ändå ha allting ute i ladugården. Den är välventilerad om man kan uttrycka det så. Det finns ingen risk att en enda väteatom kan hålla sig kvar där.
Jag tänkte själv skaffa batterier, men jag tror att jag försöker vänta till CATL:s natriumjonbatterier blir tillgängliga (dom skulle ju funka att ladda i minusgrader).
Annars med lite smart styrning (exvis home assistant/node red ) så kan man fixa bra kalkyl.
Re: Solceller + batteri
Fundera inte så mycket utan gör det. Du kommer bli supernöjd. Det enda Du kommer att ångra är att Du inte fått tummen ur tidigare.pefreli skrev:Med ett allt svajjigare elpris ökar incitamentet att producera egen el samt lagra densamma för att kunna sälja dyrt vid topparna.
Någon mer än jag som funderar i dessa banor?
Någon som tagit in offerter och som räknat på payoff vid olika scenarion?
Re: Solceller + batteri
Har ringt till några leverantörer. De svarar tydligen inte ens i telefon.Jojo skrev:Fundera inte så mycket utan gör det. Du kommer bli supernöjd. Det enda Du kommer att ångra är att Du inte fått tummen ur tidigare.pefreli skrev:Med ett allt svajjigare elpris ökar incitamentet att producera egen el samt lagra densamma för att kunna sälja dyrt vid topparna.
Någon mer än jag som funderar i dessa banor?
Någon som tagit in offerter och som räknat på payoff vid olika scenarion?
De säljer väl galet mycket nu.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Solceller + batteri
Behöver batteriet stå inomhus eller kan det stå i en carport? Bor i Skåne.
Hur stort är ett batteri på ca 10 kWh?
Hur stort är ett batteri på ca 10 kWh?
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”First they ignore you. Then they laugh at you. Then they fight you.
Then you win.”
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”First they ignore you. Then they laugh at you. Then they fight you.
Then you win.”
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Solceller + batteri
Fördelar med att ha batteri, BMS mm inomhus är väl att det tex är en kontrollerad miljö (temperaturen i batteriet hålls på plusgrader) och dels så kan man låta alla förluster (spillvärme) komma till nytta som uppvärmning. Skydd mot väder och vind kommer på köpet, man behöver ej ha så hög IP-klassning.
Har man pool bör man ju kunna dumpa lite energitoppar där om man producerar för mycket mitt i sommaren. (samtidigt som man kan driva en extra kyl fylld med öl).
MVH PP.
Har man pool bör man ju kunna dumpa lite energitoppar där om man producerar för mycket mitt i sommaren. (samtidigt som man kan driva en extra kyl fylld med öl).
MVH PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
- MarcusKovik
- Teslaägare
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 22 jul 2021 01:14
Re: Solceller + batteri
Hur går det för Tesla och deras solceller och Powerwall i Sverige?
Greenelys inbjudningskod 5487012
https://app.greenely.se/contracts/referral/5487012/
https://app.greenely.se/contracts/referral/5487012/
- CrazyGang
- Teslaägare
- Inlägg: 663
- Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
- Referralkod: ts.la/martin63489
Re: Solceller + batteri
Vi har precis beställt en anläggning med solceller, batteri och ö-drift. Merkostnaden för batteri och ö-drift stannar på 35.000kr men medger att vi sparar 2.500kr/år i nätavgift och ökar egenanvändningen av solel från 50% till 75% på våra 7,47kWp. Dessutom får vi nödström ett antal timmar vid strömavbrott.
Finns att läsa om här:
viewtopic.php?f=29&t=26798&hilit=Fronius
Finns att läsa om här:
viewtopic.php?f=29&t=26798&hilit=Fronius
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift