Den nya chockresan till Estland! Så drabbar den dig!

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9353
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Den nya chockresan till Estland! Så drabbar den dig!

Inlägg av bylund »

Jag försöker kopiera Herr X koncept med en klicksökande kvällstidningsrubrik för en tråd om vår utlandsresa. Planen är att åka till chademoladdarens förlovade land. Vi tar färjan till Tallinn imorgon och tänkte köra omkring lite i Estland i veckan, så jag tänkte pejla intresset för lite teslarelaterade liveuppdateringar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Den nya chockresan till Estland! Så drabbar den dig!

Inlägg av Herr X »

bylund skrev:
Jag försöker kopiera Herr X koncept med en klicksökande kvällstidningsrubrik för en tråd om vår utlandsresa. Planen är att åka till chademoladdarens förlovade land. Vi tar färjan till Tallinn imorgon och tänkte köra omkring lite i Estland i veckan, så jag tänkte pejla intresset för lite teslarelaterade liveuppdateringar.
Tummen upp till en klickvänlig rubrik.. den gick inte att undvika :)
Kul med en till reseblogg! Ser fram mot det! Tips: ladda ner Tapatalk om du inte har det - då är det extremt lätt att fotografera och ladda upp bilder. Det blir mycket roligare med bilder!
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
ModelS85D
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 14 apr 2015 20:14
Ort: Alingsås

Re: Den nya chockresan till Estland! Så drabbar den dig!

Inlägg av ModelS85D »

Då just långresor är bland det som är mest intressant att läsa om här skulle jag absolut se fram emot en sådan reseskildring!
Solidsvart Model S 85D
Användarvisningsbild
BigDaddyT
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 10 sep 2015 14:07
Ort: Vellinge

Re: Den nya chockresan till Estland! Så drabbar den dig!

Inlägg av BigDaddyT »

Mycket intressant och mycket bilder :-)
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Den nya chockresan till Estland! Så drabbar den dig!

Inlägg av chpaulin »

Kör hårt :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1773
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Den nya chockresan till Estland! Så drabbar den dig!

Inlägg av leiflodde »

Låter intressant.

Om man kollar den utbyggnaden 163 st med 4-6 mil mellan stationerna blir man lite avundsjuk och då skulle man nästan klara med en elbil med 15-20 mils räckvidd.

Hur fungerar det med betalningen där?
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Den nya chockresan till Estland! Så drabbar den dig!

Inlägg av kangru »

Kommer ni bara vara i Estland eller även också i Litauen och Lettland?

Skall bli kul att läsa och följa!
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Den nya chockresan till Estland! Så drabbar den dig!

Inlägg av Feddan »

Vill bara meddela att jag avskyr dessa trådrubriker.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7415
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Den nya chockresan till Estland! Så drabbar den dig!

Inlägg av TiborBlomhall »

Ja tack rapportera gärna om hur CHAdeMO laddarna funkar i det förlovade landet, hur man betalar, hur ofta de är ICE-ade, etc.
Tipsa också om sevärdheter, resemål i landet som är värda att besöka!
Planerar själv semesterresa dit med vår Leaf... (hmm, jag undrar hur många turister med elbilar de får nu pga sitt laddnätverk?)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Den nya chockresan till Estland! Så drabbar den dig!

Inlägg av Herr X »

Feddan skrev:
Vill bara meddela att jag avskyr dessa trådrubriker.
Jag tycker tvärt om - jag gillar när trådrubrikerna sticker ut lite, då är det lättare för mig att minnas vad de handlade om. Har svårt att minnas hur konversationen gick i trådar med mer generiska namn, och måste då klicka in mig i tråden och läsa lite för att komma ihåg.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare
Inlägg: 451
Blev medlem: 16 apr 2015 09:10
Ort: Mölndal

Re: Den nya chockresan till Estland! Så drabbar den dig!

Inlägg av Elektrokungen »

chpaulin skrev:
Kör hårt :)
Men krocka inte, inte ens med en buss...
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Den nya chockresan till Estland! Så drabbar den dig!

Inlägg av Herr X »

Elektrokungen skrev:
Men krocka inte, inte ens med en buss...
:(
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Elputte
Inlägg: 225
Blev medlem: 03 dec 2014 19:33
Ort: Bromma

Re: Den nya chockresan till Estland! Så drabbar den dig!

Inlägg av Elputte »

Kommer att läsa med intresse!
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Den nya chockresan till Estland! Så drabbar den dig!

Inlägg av Martinen »

Imorgon åker jag till Litauen, men det blir en kort visit. Så blir inte mycket uppdatering när jag är där.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9353
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Den nya chockresan till Estland! Så drabbar den dig!

Inlägg av bylund »

leiflodde skrev:
Låter intressant.

Om man kollar den utbyggnaden 163 st med 4-6 mil mellan stationerna blir man lite avundsjuk och då skulle man nästan klara med en elbil med 15-20 mils räckvidd.

Hur fungerar det med betalningen där?
Tyvärr finns inte alternativet att betala med betalkort, utan man måste registrera sig som kund. Man startar laddningen med ett RFID-kort, via Elmos app eller genom att skicka ett sms från ett registrerat mobilnummer. Samma gäller för att stoppa laddningen. De skickar sedan en faktura via e-post som betalas med banköverföring (skickar man det som SEPA-betalning är det gratis att betala från Sverige).

Det finns flera abonnemang. Som besökare torde "Flex package" vara det rimligaste, utan månadsavgift. Man kan byta en gång i månaden, så man kan ju ha något tyngre paket när man är där, och byta ner till flex när man har turistat klart. Flex kostar per laddsession
0-10 min: 1,5 EUR
10-20 min: 3 EUR
>20 min: 4,5 EUR
Max 60 min.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9353
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Den nya chockresan till Estland! Så drabbar den dig!

Inlägg av bylund »

kangru skrev:
Kommer ni bara vara i Estland eller även också i Litauen och Lettland?

Skall bli kul att läsa och följa!
Vi har bara planerat att vara i Estland.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9353
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Den nya chockresan till Estland! Så drabbar den dig!

Inlägg av bylund »

Feddan skrev:
Vill bara meddela att jag avskyr dessa trådrubriker.
Viss förståelse har jag för det, men då den är placerad i Långresor och är så orimlig tror jag inte att den lurar någon.
Sedan kan man argumentera för att det aldrig blir någon riktig långresa i Estland, då man kan korsa landet på en laddning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9353
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Den nya chockresan till Estland! Så drabbar den dig!

Inlägg av bylund »

Martinen skrev:
Imorgon åker jag till Litauen, men det blir en kort visit. Så blir inte mycket uppdatering när jag är där.
Med Teslan? Det vore intressant att få veta hur det fungerar med laddning o s v där, även om det inte är en liveblog.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Den nya chockresan till Estland! Så drabbar den dig!

Inlägg av Martinen »

bylund skrev:
Martinen skrev:
Imorgon åker jag till Litauen, men det blir en kort visit. Så blir inte mycket uppdatering när jag är där.
Med Teslan? Det vore intressant att få veta hur det fungerar med laddning o s v där, även om det inte är en liveblog.
Ja men jag kommer förmodligen inte ens att ladda där, men jag ska hålla utkik.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9353
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Den nya chockresan till Estland! Så drabbar den dig!

Inlägg av bylund »

Förberedelser innan man reser till Estland
  • Registrera dig hos Elmo för att få tillgång till Estlands laddnätverk. Jag fick e-post som frågade om jag kunde tänka mig att hämta kortet på plats i Tallinn istället för att de skickade det till Sverige. Jag gick med på det. Kortet hämtas då upp i kassan i Viru Keskus parkeringshus som ligger 1 km från hamnen. Kortet är inte ett krav då sms eller app ska fungera, men jag vill ändå ha kortet för att minska risken för krångel.
  • Skaffa Chademo-adapter, eller åtminstone typ-2-kabel om du inte ska ladda så mycket eller har dubbelladdare. Samtliga Elmoladdare har typ-2 32 A samt Chademo. I städer är Chademo-effekten begränsad, så då är vinsten mot dubbelladdare inte så stor. Priset att ladda med typ 2 är lägre, och man får ladda upp till 4 h, mot 60 min med Chademo.
  • Om du ska parkera mycket halvcentralt i Tallinn kan du registrera bilen som undantagen från parkeringsavgift. Undantaget gäller i alla zoner utom 1-4. Det är ett elektroniskt tillstånd, så p-vakterna ser att bilen är undantagen från p-avgift i sin handdator baserat på registreringsnumret. Jag fick svar på e-post att de ville ha registreringsbeviset på estniska. Jag påpekade att det följer EU-standard, och fälten är samma som på estniska registreringsbevis, och med de lät de sig nöjas.
  • Gå med i ClubOne innan du bokar om du åker dit med Tallink - Silja Line. Det ger rabatt på resor. Det går även att åka med DFDS Seaways till Paldiski.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9353
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Den nya chockresan till Estland! Så drabbar den dig!

Inlägg av bylund »

Satt på laddning till 90 % nu. Bara 15 km till färjan, och jag vill inte ha batteriet alltför laddat när Cursor står parkerad på däck över natten.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 971
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Den nya chockresan till Estland! Så drabbar den dig!

Inlägg av Segelflygaren »

bylund skrev:
Satt på laddning till 90 % nu. Bara 15 km till färjan, och jag vill inte ha batteriet alltför laddat när Cursor står parkerad på däck över natten.
Vad siktar du på för laddnivå på färjan?

Jag brukar se till att bilen aldrig står över natten med mer än 75%, vilket jag läst ska vara bra någonstans.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Den nya chockresan till Estland! Så drabbar den dig!

Inlägg av Martinen »

Segelflygaren skrev:
bylund skrev:
Satt på laddning till 90 % nu. Bara 15 km till färjan, och jag vill inte ha batteriet alltför laddat när Cursor står parkerad på däck över natten.
Vad siktar du på för laddnivå på färjan?

Jag brukar se till att bilen aldrig står över natten med mer än 75%, vilket jag läst ska vara bra någonstans.
Jag laddar nästan alltid till 90 %
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9353
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Den nya chockresan till Estland! Så drabbar den dig!

Inlägg av bylund »

Det kommer att vara en bit över 85 %. Normalt laddar jag till 70 %, men tänker att jag kan unna mig lite mer inför resan.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9353
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Den nya chockresan till Estland! Så drabbar den dig!

Inlägg av bylund »

Då är vi på väg. Ska man till Värtahamnen eller Frihamnen vill man ta Norra länken, om man inte kommer från centrala Stockholm eller Lidingö. Den finns inte med på kartorna i min bil, fast det var ju först i november förra året den öppnades...
20151025_161953.jpg
Här ser vi att jag får jobba på skärpan till senare inlägg. E20 Tallinn står det i alla fall på avfarten från Norra länken.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar