Haveri

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Helvetesfan
Inlägg: 5
Blev medlem: 31 mar 2021 16:07

Haveri

Inlägg av Helvetesfan »

Första inlägget och tyvärr negativt.
Hämtade ny LR i fredags, min första tesla, körde mina nittio mil hem till Piteå och använde Superchargers längs vägen utan problem. Kommer hem och pluggar i enfaskabeln som följde med bilen. Laddning stoppas efter ett tag. Provar igen dagen efter och laddning stoppas igen med felkoder som följd.
Två Vcfront-koder
12v batteri behöver snart bytas
Minskad effekt i elsystem
Två Bms-koder
Bilen kanske inte startar igen, service krävs.

Åkte in till stan och laddade i en 50kw-laddare och koderna försvann.

Laddade enfas hos min pappa dagen efter utan problem men igår när jag gjorde samma sak så stoppades laddningen efter typ åtta timmar. Inga felkoder.

Nu imorse startar jag och kör och efter en bit kommer Bms-koderna igen, åker till 50kw-laddaren men kan inte ladda. Sen går bilen inte att köra.

Ringer assistans och dom skickar bärgare, nu är bilen på väg till 08-land igen för Umeå kunde tydligen inte lösa det här.

När bärgaren kom var dessutom bilen stendöd. Trots 59% i batteriet.

Någon som varit med om nåt liknande? Vad kan ha gått fel?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1801
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Haveri

Inlägg av tor-ake »

Jag gissar på att DC-DC-omvandlaren är trasig, så att 12V-batteriet inte laddas, intermittent.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5577
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Haveri

Inlägg av Gustafsson »

Vilket mörker! Hoppas det löser sig snabbt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Helvetesfan
Inlägg: 5
Blev medlem: 31 mar 2021 16:07

Re: Haveri

Inlägg av Helvetesfan »

Fick en Peugeot hyrbil, satan vilken rörig interiör!
received_456156805503059.jpeg
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Haveri

Inlägg av LarsL »

Synd att de inte skickade en Tesla till dig :(
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Haveri

Inlägg av MWall »

Helvetesfan skrev:
Fick en Peugeot hyrbil, satan vilken rörig interiör!

Nästan en Yoke iaf. :lol:
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5577
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Haveri

Inlägg av Gustafsson »

MWall skrev:
Helvetesfan skrev:
Fick en Peugeot hyrbil, satan vilken rörig interiör!

Nästan en Yoke iaf. :lol:
It’s a Yoke joke :-)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 424
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Haveri

Inlägg av thnis »

lider med dig @Helvetesfan. Passande nick dock 8-)
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Helvetesfan
Inlägg: 5
Blev medlem: 31 mar 2021 16:07

Re: Haveri

Inlägg av Helvetesfan »

thnis skrev:
lider med dig @Helvetesfan. Passande nick dock 8-)
Det blev mitt nick på den goda ps4-tiden då "alla" andra var upptagna och jag blev arg.

Nu lär man väl få vänta en vecka minst innan dom hinner kolla den med alla helgdagar.. jaja, hämtade då ut fruns Outlander phev från dess första verkstadsbesök på sex år (!) igår...
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3978
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Haveri

Inlägg av AAKEE »

Helvetesfan skrev:
Det blev mitt nick på den goda ps4-tiden då "alla" andra var upptagna och jag blev arg.

Nu lär man väl få vänta en vecka minst innan dom hinner kolla den med alla helgdagar.. jaja, hämtade då ut fruns Outlander phev från dess första verkstadsbesök på sex år (!) igår...
Hä jär ossit kul!

Tyvärr verkar kvalitetskontrollen vara sådär på fabrik...
Man vill ju inte bli av med bilen just när man fått den pga felaktigheter som mest troligt kunnat hittas före leverans.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 424
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Haveri

Inlägg av thnis »

AAKEE skrev:
Helvetesfan skrev:
Det blev mitt nick på den goda ps4-tiden då "alla" andra var upptagna och jag blev arg.

Nu lär man väl få vänta en vecka minst innan dom hinner kolla den med alla helgdagar.. jaja, hämtade då ut fruns Outlander phev från dess första verkstadsbesök på sex år (!) igår...
Hä jär ossit kul!

Tyvärr verkar kvalitetskontrollen vara sådär på fabrik...
Man vill ju inte bli av med bilen just när man fått den pga felaktigheter som mest troligt kunnat hittas före leverans.
Jo det fattas nog minst 2 pers där på Q&A :D
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Helvetesfan
Inlägg: 5
Blev medlem: 31 mar 2021 16:07

Re: Haveri

Inlägg av Helvetesfan »

AAKEE skrev:
Helvetesfan skrev:
Det blev mitt nick på den goda ps4-tiden då "alla" andra var upptagna och jag blev arg.

Nu lär man väl få vänta en vecka minst innan dom hinner kolla den med alla helgdagar.. jaja, hämtade då ut fruns Outlander phev från dess första verkstadsbesök på sex år (!) igår...
Hä jär ossit kul!

Tyvärr verkar kvalitetskontrollen vara sådär på fabrik...
Man vill ju inte bli av med bilen just när man fått den pga felaktigheter som mest troligt kunnat hittas före leverans.
Och pinsamt att när man blir bärgad så står en polestar 2 bredvid och laddar. "Man köpte då inte amerikanskt" sa han till bärgaren. Nej men kinesiskt duger tydligen tänkte jag..
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Haveri

Inlägg av Trevlig »

Min m3 LR höll i 24 timmar så din funkade bra mycket längre......

Får tillbaka min imorgon får se resultatet.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Haveri

Inlägg av Tomas L »

Jag och kollegan har precis hämtat (kom hem för en timme sedan) två stycken M3 LR och kört från Trosta till Piteå. Vi kom en timme för tidigt till Trosta, vi hade tid 9:40, men eftersom vi var nästan ensamma där så frågade vi om vi kunde få bilarna direkt och det gick bra. Jag gick igenom bilen m h a checklistan som finns här på forumet, medan jag satt och frös i bilen. Ja, jag frös så jag drog på värmen på max. Bara kalluft kommer ur ventilationen. Efter lite hjälp med felsökning och en omstart av datorn så konstateras att en sensor måste bytas, så bilen körs till service-centret i Upplands-Väsby.

Vi blir bjudna på lunch men kommer iväg först kl 14 istället för 11-snåret som vi hoppats, så vi stannar och sover i Sundsvall. Laddning och hemfärd går smärtfritt, men kollegan upptäcker under färden att lacken på överdelen på vänstra backspegeln har lagts på för tjockt och bildat en ful och ojämn kant. Vi kontaktar Tesla på Trosta som i sin tur kontaktar personalen på servicecentret i Umeå så att vi kan stanna där och visa problemet. FYI: De har inte öppnat ännu i Umeå, men de har personal på plats och bygget pågår för fullt (vi gick in och tittade). Ny topp-kåpa till backspegeln beställdes och kommer att bytas av den mobila servicebilen eller på servicecentret när det väl öppnar ”om någon månad”. Men med tanke på hur det såg ut så är det inte omöjligt att de öppnar till sommaren. Men personalen på Trosta Park, i Upplands-Väsby och Umeå var alla jättetrevliga och hjälpsamma.

En sak till:På Trosta så upptäckte vi att bakluckan satt monterad lite till höger på många av bilarna, även våra. Nedre högra hörnet sitter väldigt nära karossen på min bil, så jag kollar med ett papper att det iaf finns ett visst spel så att lacken inte skaver bort färg. I Umeå visar en kille att man kan justera gummidämparna på bakluckan genom att skruva på dem, vilket minskar risken för skav, men vi kommer ändå att se till att få luckan centrerad vid en service. I övrigt så var bilarna väldigt välbyggda med väldigt bra passning.

Hoppas bara att hemmaladdningen funkar som den ska...ska prova nu! :shock: :)
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 mar 2019 20:03

Re: Haveri

Inlägg av Vulgarsonic »

Helvetesfan skrev:
Fick en Peugeot hyrbil, satan vilken rörig interiör!
Men å andra sidan fungerar bilen va?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5755
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Haveri

Inlägg av SwedishAdvocate »

Vulgarsonic skrev:
Helvetesfan skrev:
Fick en Peugeot hyrbil, satan vilken rörig interiör!
Men å andra sidan fungerar bilen va?
Anekdot:

Jag känner till en Tesla som också fungerar... ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 mar 2019 20:03

Re: Haveri

Inlägg av Vulgarsonic »

SwedishAdvocate skrev:
Vulgarsonic skrev:
Helvetesfan skrev:
Fick en Peugeot hyrbil, satan vilken rörig interiör!
Men å andra sidan fungerar bilen va?
Anekdot:

Jag känner till en Tesla som också fungerar... ;)
Jo jag också, men inte trådskaparens.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3978
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Haveri

Inlägg av AAKEE »

SwedishAdvocate skrev:
Anekdot:

Jag känner till en Tesla som också fungerar... ;)
Ja, jo. Min fungerar också. Fast med ett gäng ”småfel” som irriterade en del vid uthämtningen.

Vill jag skaka omkring, kan jag ju bara sätta mig på tvättmaskinen när den centrigugerar :mrgreen:
(Billigare än att köpa en Tesla med extremt dåligt balanserade däck).

Däremot är det svårt att hitta en bil där ratten står lika snett vid körning rakt fram, så där måste man nog gå på Tesla om man vill ha det ;)

Den levererades sönderkörd under, med stora smutsiga handavtryck i inredningen och tomt på spolvätska mm och det går nog hitta motsvarande beggat också.

Det som har stört minst är att värmepumpen la av och var svajig i en period. Det är ju en barnsjukdom och var som det verkar inte fullt känt när jag hämtade min.

Men att läsa att folk fortfarande får ut nya mer värmepumpsproblemet är ju underkänt så ini [censur]. Det går väl an om man är Stockholmare eller annars bor nära en SC.

Det är inte okey att lämna ut saker som inte är kvalitetskontrollerade och håller en rimlig nivå på kvaliten.

Bilen i sig är jag väldigt nöjd med. Den är bättre än jag trodde. Och jag gillar den mer än jag trodde jag skulle.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Haveri

Inlägg av martinot »

Bristande bygg/monteringskvalitet är det absolut mest negativa med Tesla. Tyvärr verkar inte så mycket positivt hänt på den sidan de senaste åren med made-in-USA-bilarna.

Det enda positiva på denna fronten verkar vara Shanghai-fabriken. Får se om Berlin kan ta kvaliteten ytterligare ett snäpp upp.

Fabriken i Fremont verkar dock körd och fast i dålig kvalitet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: Haveri

Inlägg av ducce916 »

martinot skrev:
Bristande bygg/monteringskvalitet är det absolut mest negativa med Tesla. Tyvärr verkar inte så mycket positivt hänt på den sidan de senaste åren med made-in-USA-bilarna.

Det enda positiva på denna fronten verkar vara Shanghai-fabriken. Får se om Berlin kan ta kvaliteten ytterligare ett snäpp upp.

Fabriken i Fremont verkar dock körd och fast i dålig kvalitet.
Nu stämmer det nog inte rakt över. Min är snart ett år helt utan problem sånär som på lite fukt i backkameran, utbytt av Tesla på min garageuppfart. Har verkligen letat fel i karosspassning mm mm men har inget att anmärka på.
Har kollat hur Sandy Munro går till väga så jag har varit noggrann.
Hade också min A8 kvar ett par månader för säkerhets skull och för att jämföra med. En lite krokig söm i ovankant på bakre ryggstödet är allt jag hittat. Så nog kan de även i USA, otroligt slarvigt att släppa ifrån sig de exemplar man läser om ibland.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Haveri

Inlägg av Bjelke »

Ibland funderar jag på om det är fullt normalt i USA med denna nivå på kvalitet på bilar?
Är det helt ok att en del bilar har den typen av fel som vi ser här? En del av sakerna kan ju vara unika
för oss pga frakterna hit, men långt ifrån alla...
Det skulle kunna förklara varför vi inte ser någon större (om någon) förbättring över tid...
Jag tänker även på att dom fortsätter under mycket lång tid (åratal) att leverera bilar med redan
kända fel som usla minnet på mcu, gulbrun rand runt skärmen eller dlr-leds som dör på lyktorna osv osv, hur
fan kan man ens tänka tanken liksom? Några månader efter att man fått kunskapen om problemet kan
väl vara ok men flera år???
Det verkar som om dom fullständigt skiter i problemet och väntar tills det ändå är dags för en ny generation
(av den defekta delen) i många fall.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1801
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Haveri

Inlägg av tor-ake »

Det är klart det inte förbättras radikalt över en natt, kvaliteten är till viss del inbyggd från början. När man bygger fabriken, när man handlar upp de stora, dyra sakerna från underleverantörerna, som pressar och pressformar, robotar osv.

Självklart tunar man in grejerna över tid, men "you can't tuna fish". När man bygger nästa fabrik tar man med sig erfarenheterna från de förra, och blir successivt bättre och bättre, men det tillkommer också nya problem så klart, speciellt om man tar in ny teknik, behöver inte vara "ny" ny, det räcker med att den är ny för den personal och kompetens man har i företaget.

Nästa fråga är vad siktar de på? Är det perfektion? Knappast - 700' är dyrt för en bil i sverige, men 47' USD för en bil konstruerad och tillverkad i USA med amerikanska löner skulle jag inte tro är tillräckligt för att någon egentligen skall vänta sig perfektion.

Bilarna från Berlin kommer med all sannolikhet att vara bra mycket bättre när de tunat färdigt, då har de med sig tillverkningserfarnhet från två tidigare fabriker, plus många rutinerade underleverantörer att välja på för plåtpressning och elektronikfabricering m.m. Men perfekta kommer de inte vara. Kanske som en BMW/Mercedes i de lägre prisklasserna ungefär.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Haveri

Inlägg av MWall »

tor-ake skrev:
Det är klart det inte förbättras radikalt över en natt, kvaliteten är till viss del inbyggd från början. När man bygger fabriken, när man handlar upp de stora, dyra sakerna från underleverantörerna, som pressar och pressformar, robotar osv.

Självklart tunar man in grejerna över tid, men "you can't tuna fish". När man bygger nästa fabrik tar man med sig erfarenheterna från de förra, och blir successivt bättre och bättre, men det tillkommer också nya problem så klart, speciellt om man tar in ny teknik, behöver inte vara "ny" ny, det räcker med att den är ny för den personal och kompetens man har i företaget.

Nästa fråga är vad siktar de på? Är det perfektion? Knappast - 700' är dyrt för en bil i sverige, men 47' USD för en bil konstruerad och tillverkad i USA med amerikanska löner skulle jag inte tro är tillräckligt för att någon egentligen skall vänta sig perfektion.

Bilarna från Berlin kommer med all sannolikhet att vara bra mycket bättre när de tunat färdigt, då har de med sig tillverkningserfarnhet från två tidigare fabriker, plus många rutinerade underleverantörer att välja på för plåtpressning och elektronikfabricering m.m. Men perfekta kommer de inte vara. Kanske som en BMW/Mercedes i de lägre prisklasserna ungefär.

Finns många bilfabriker i USA som bygger med europeisk standard på finish och passning. BMW X3 och X5 byggs t ex i Spartanburg, South Carolina. Det är exakt samma karosspassning och kvalitetskrav som på 3- och 5-serien som byggs hemma i Das Vaterland.

Det är inget fel på Teslas pressar och formar. Det är fel på kulturen i företaget som tillåter att man levererar undermåligt ihopsatta bilar till kund. De borde inte ens få lämna fabriken. Möjligt att de får en annan kultur på fabriken i Berlin men jag är tveksam. Det är högsta ledningen som bestämmer och sätter toleranserna. Det finns ju dokument med vad som är "inom spec" nånstans som de som bygger har att förhålla sig till. Uppenbarligen är de toleranserna "frikostiga" värre. Det är säkert ett medvetet val för att få ut så många bilar som möjligt. Säg att 5-10% av bilarna skulle behöva korrigeras. Det kostar mycket pengar. Bättre då att skicka ut dem till kund och hoppas på det bästa.

Är det ingen här som har erfarenhet av andra amerikanska bilar? Ford Mustang? Jeep Grand Cherokee? De är väl inte lika dåliga som Tesla på det här? Eller?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1801
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Haveri

Inlägg av tor-ake »

När Mercedes började tillverka bilar i USA för 20-talet år sedan var det klagosång i motorpressen, att byggkvalitén var sisådär, men nämnda tillverkare har ju ändå fördelen att kompetensen i hur man tillverkar bilar finns i företaget. När BMW skall bygga en ny fabrik i staterna är det ju knappast så att de börjar från noll med helt ny och oprövad personal. Bara det att man har erfaret folk i organisationen gör ju att man har en fördel i rekryteringsfasen, jämfört med Elon som behövt bootstrappa från noll.

Och gällande plåtpressningen - jag är maskiningenjör men inte just inom plåtpressning, och har jobbat en liten sväng inom fordonsindustrin. Liksom Munro hävdar jag att flera av plåtarna i min model 3, och alla andra jag sett är felpressade, det skiljer flera millimeter på bördimensionen och ärdimensionen, därav den kassa passningen på dörrar, luckor och skärmar. Skulle man kasta alla de plåtarna i QA-steget skulle karossen bli rejält mycket dyrare, om det över huvud taget skulle bli nånting alls. Därför har de slappare toleranser och försöker i slutändan passa ihop bilarna så gott det går. Men en felpressad dörrplåt passar inte i en felpressad dörrgång hur mycket man än justerar.

För att få plåtar som ser rätt ut måste man designa och tillverka pressverktygen rätt, och det är en av de allra största kostnaderna vid tillverkning av stålkarosser. Vidare måste man veta exakt hur många plåtar man får pressa innan verktygen är utslitna och skall bytas. Minns ni rostskandalen mercedes var i för 20 år sedan? Felpressade plåtar med utslitna verktyg (inte enbart, men en del av problemet)
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1124
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Haveri

Inlägg av Curik »

I feel your pain. :( Var också utan min bil en tid (7 veckor) strax efter jag fick den. Inget kul, men desto roligare när du får tillbaka den.

Om du känner att det drar ut på tiden tycker jag du ska fråga om en lånebil från Tesla. Du har ju precis köpt en för bövelen!
Skriv svar