Jag har länge tänkt att vätgas skulle kunna funka för stora applikationer och tror så fortfarande, men jag börjar fundera på vad det skulle kosta att bygga ut ett vätgasnätverk för lastbilar. Om man räknar lite på det så kommer det ju bli extremt dyrt att hålla igång en större flotta med vätgas. Om man har riktigt billig mark och väldigt stora ytor att lagra vätgas så kanske det funkar.
Den här bilden säger rätt mycket, kolla hur många stationer man måste ha, den här bilden är det man behöver för att förklara för en vätgasvurmare att det är kass för bilar:
https://h2stationmaps.com/costs-and-financing
Jag väljer att tro att vätgas för transportsektorn är mestadels BS, elektrobränslen (dvs vätgas blir metanol eller andra förbränningsbränslen direkt vid tillverkning) känns mycket mer troligt. Vätgas kommer direkt att finnas där det hör hemma, men lagringsproblematiken gör att det oftast går bort.
EDIT: Det var visst flera bilder
H2-truck-delivery2.png
________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________
H2-truck-delivery_liquid2.png
Onsite-electrolysis-hydrogen-station.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.