https://www.wsj.com/articles/elon-musk- ... 1607449988Elon Musk Says He Has Moved to Texas.
Tesla chief is among highest-profile tech executives to leave Silicon Valley during pandemic, criticizing California’s treatment of innovators.
Elon flyttar till Texas
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Elon flyttar till Texas
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Elon flyttar till Texas
Good on Elon!Zalman3 skrev:https://www.wsj.com/articles/elon-musk- ... 1607449988Elon Musk Says He Has Moved to Texas.
Tesla chief is among highest-profile tech executives to leave Silicon Valley during pandemic, criticizing California’s treatment of innovators.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Intervju med Elon om bland annat varför han flyttar till Texas.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Rent tekniskt var det troligen ett tag sedan han flyttade. Han skaffade körkort i Texas för ett par månader sedan och detta kan man endast göra ifall man är skriven där (förutom ifall man är statligt anställd plus några andra undantag). Klart det går att komma runt dessa regler men kan vara mer riskabelt ifall man är känd än om man är en tonåring från Sverige...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- rsk
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kristofer81744
Nu får han låna sin brors hatt! 
Brinner för elbilen - bevakar och rapporterar flera gånger i veckan på: Allt om Elbil
Men ändå lite ironiskt då det första jag tänker på när man hör Texas är oljaFredrik j skrev:Fullständigt logiskt. Det är väl i Texas raketerna finns?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Pontus skrev:Men ändå lite ironiskt då det första jag tänker på när man hör Texas är oljaFredrik j skrev:Fullständigt logiskt. Det är väl i Texas raketerna finns?
Texas är även USA:s ledande vindkraftsstat. https://www.energinyheter.se/20200416/2 ... kraftsstat
Idag skulle Texas, om det var ett oberoende land, komma på femte plats på en lista över världens länder med mest installerad vindkraft.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Texas är ju även föregångaren till Silicon Valley. Ta tex Texas Instruments, Atari, IBM, Randy och Apple med flera har ju alla haft tillverkning i Texas.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Tror det inte är för oljan som han lämnar SF/SV.Pontus skrev:Men ändå lite ironiskt då det första jag tänker på när man hör Texas är oljaFredrik j skrev:Fullständigt logiskt. Det är väl i Texas raketerna finns?
Hans gode vän Peter Theil lämnade också SF/SV pga. det allt trängre politiska klimatet för företagare där.
https://www.forbes.com/profile/peter-th ... 40b77533a3

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Nu står det väl i den här artikeln att Thiel flyttade till LA, var det inte där Elon bodde?martinot skrev:Tror det inte är för oljan som han lämnar SF/SV.Pontus skrev:Men ändå lite ironiskt då det första jag tänker på när man hör Texas är oljaFredrik j skrev:Fullständigt logiskt. Det är väl i Texas raketerna finns?
Hans gode vän Peter Theil lämnade också SF/SV pga. det allt trängre politiska klimatet för företagare där.
https://www.forbes.com/profile/peter-th ... 40b77533a3
Skulle kunna ha med det här att göra också?
It’s not just about being closer to his companies’ various projects in Texas. Musk also stands to save a lot of money on income taxes by moving to the Lone Star State. The billionaire CEO is slated to earn more than $50 billion in stock options, and he would have to pay income taxes on the profits when he exercises them if he remained in California. Texas, however, has no personal income tax.
Inte helt orimligt, men californien hade nog haft glädje av pengarna. (Det finns väldigt många uteliggare där)
Elon tycker alltså att han är i behov av lägre skatt. En av världens rikaste människor.
Däremot är han säkert jävligt förtjust i Kaliforniens strikta miljölagar, progressiva medborgare som köper Tesla-bilar osv. Men att det går hand i hand med högre skatter gillar han inte. Jag tycker det är dubbelmoral.
Däremot är han säkert jävligt förtjust i Kaliforniens strikta miljölagar, progressiva medborgare som köper Tesla-bilar osv. Men att det går hand i hand med högre skatter gillar han inte. Jag tycker det är dubbelmoral.
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Dubbelmoral är väl själva definitionen av en amerikanare....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
- Credde
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/christian81643
"Men det är bättre att ha dubbelmoral än ingen moral", citat Peter Stordalen. Eller också, moral är bra men dubbelmoral är bättre!
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
- AGCF
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Har han sagt att han flyttar pga skatten?Banane skrev:Elon tycker alltså att han är i behov av lägre skatt. En av världens rikaste människor.
Om Cali har mängder med uteliggare och samtidigt hög skatt så är det väl knappast Elons fel. Det är någon annan som gör ett dåligt jobb. Varför skall ha stanna kvar för att stötta någon som inte kan prioritera.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
AGCF skrev:Har han sagt att han flyttar pga skatten?Banane skrev:Elon tycker alltså att han är i behov av lägre skatt. En av världens rikaste människor.
Om Cali har mängder med uteliggare och samtidigt hög skatt så är det väl knappast Elons fel. Det är någon annan som gör ett dåligt jobb. Varför skall ha stanna kvar för att stötta någon som inte kan prioritera.
Vet ej. Det antyds ju det här ovanför. Men han straffar ju inte den som gör "ett dåligt jobb" genom att flytta. Han straffar de som behöver mat och husrum. Det är väl inte hans personliga ansvar men med en sådan förmögenhet tycker jag man har ansvar att ge tillbaka till samhället. Det är ett stort problem idag att rikedomen samlas på allt färre.
Ja jag vet inte. Gillar nog inte riktigt din logik. Den känns oförsonlig och hård. Var är empatin nånstans? Dessutom har varken du eller jag någon aning om vilka prioriteringar man gör i Kalifornien. Kanske bör man använda pengarna man stöttar elbilar med och istället ge till de som inte har något hem?
- AGCF
- Teslaägare
- Kontakt:
Han flyttade för jobba med Starship för knappt ett år sen. Han bor där. Resten är bara spekulationer. Det var du som var snabb att peka finger om dubbelmoral. Att rika på något sätt är skyldiga att bo kvar i Kalifornien. Jag skulle gissa att Kalifornien för övrigt är en av de rikaste delstaterna, med högst medelinkomst.
Får man ens vara skriven i Kalifornien om man bor i Texas? I Sverige hade man inte fått göra så.
Får man ens vara skriven i Kalifornien om man bor i Texas? I Sverige hade man inte fått göra så.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Det handlar nog inte om hans personliga ekonomi utan att Texas kunde erbjuda bättre villkor för Tesla. Företag brukar ju spela ut politiker mot varandra för att förhandla fram etableringsbidrag och skattelättnader. Californien ansåg väl att de stöttat Tesla tillräckligt och hoppades kunna få tillbaka lite på sin investering men Texas kom med med ett bra erbjudande. Förmodligen går flyttlasset igen om några år när nuvarande avtal ska ses över.Banane skrev:AGCF skrev:Har han sagt att han flyttar pga skatten?Banane skrev:Elon tycker alltså att han är i behov av lägre skatt. En av världens rikaste människor.
Vet ej. Det antyds ju det här ovanför. Men han straffar ju inte den som gör "ett dåligt jobb" genom att flytta. Han straffar de som behöver mat och husrum. Det är väl inte hans personliga ansvar men med en sådan förmögenhet tycker jag man har ansvar att ge tillbaka till samhället. Det är ett stort problem idag att rikedomen samlas på allt färre.
Ja jag vet inte. Gillar nog inte riktigt din logik. Den känns oförsonlig och hård. Var är empatin nånstans? Dessutom har varken du eller jag någon aning om vilka prioriteringar man gör i Kalifornien. Kanske bör man använda pengarna man stöttar elbilar med och istället ge till de som inte har något hem?
Muhlegg skrev:Det handlar nog inte om hans personliga ekonomi utan att Texas kunde erbjuda bättre villkor för Tesla. Företag brukar ju spela ut politiker mot varandra för att förhandla fram etableringsbidrag och skattelättnader. Californien ansåg väl att de stöttat Tesla tillräckligt och hoppades kunna få tillbaka lite på sin investering men Texas kom med med ett bra erbjudande. Förmodligen går flyttlasset igen om några år när nuvarande avtal ska ses över.Banane skrev:AGCF skrev:Har han sagt att han flyttar pga skatten?Banane skrev:Elon tycker alltså att han är i behov av lägre skatt. En av världens rikaste människor.
Har svårt att se att Texas ställde krav på att Elon själv skulle flytta till Texas för att man ger incitament för Tesla att flytta dit? Ska alla andra i styrelsen också flytta med dit? Eller alla aktiägare?
Har också svårt att se varför han inte skulle kunna jobba i Texas även om han bodde kvar i LA, ska han flytta till Berlin och alla andra ställen där hans företag håller till då? Att han ett eller flera hus i varje stat i USA är ok, finns inga hinder för det.
Tror att några miljarder dollar i utebliven skatt för honom personligen är det som lockar mest.
- AGCF
- Teslaägare
- Kontakt:
Han bor i Texas. Han jobbar inte bara där. Så ni tror att han har betalat en massa inkomstskatt? Att han har hög lön? Att han vill sälja av aktier nu och ta ut som lön? Ok
Tycker det definitivt inte är unikt för amerikanare. Det gäller många kulturer och ismer!kenjon skrev:Dubbelmoral är väl själva definitionen av en amerikanare....
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Som du skriver så flyttade han för länge sedan och eftersom han skaffade/bytte till körkort i Texas i juli så måste han vara skriven där. Tror inte att det då är möjligt att även vara skriven i Kalifornien. Huset i Bel-Air sålde han ett par månader tidigare. Det hjälpte väl inte till att byråkrater i Kalifornien inte tillät fabriken i Kalifornien att starta även ifall det var OK för andra fabriker. Tror dock inte det är detta eller skatter som är orsaken till flytten. Det mest sannolika är ju att SpaceX har allt mer verksamhet där plus att Teslas absolut största och dessutom egenbyggda fabrik håller på att byggas upp där. Fremont kommer tuffa på utan att Elon Musk sover i fabriken så länge myndigheterna tillåter det. Texas är där Elon kommer behövas och det är där han kommer jobba tills han flyttar till Mars tror jag...AGCF skrev:Han flyttade för jobba med Starship för knappt ett år sen. Han bor där. Resten är bara spekulationer. Det var du som var snabb att peka finger om dubbelmoral. Att rika på något sätt är skyldiga att bo kvar i Kalifornien. Jag skulle gissa att Kalifornien för övrigt är en av de rikaste delstaterna, med högst medelinkomst.
Kalifornien har stora problem med sin ekonomi, miljö och tillgång till el och det lär troligen inte hjälpa att höja skatterna allt mer som ändå görs. Uteliggare är som sagt var vanliga, delvis pga väldigt höga bostadspriser. Nedskräpning är ett annat stort problem i stadsmiljö. Elon Musk är knappast ensam eller först att flytta från Kalifornien. Det har pågått en utflytt under många år från delstaten.
Manual för flytt från Kalifornien som skrevs 1998:
PS. Elon kommer inte slippa undan skatt på försäljning av TSLA i Texas. Det han kanske slipper att betala skatt för är att köpa TSLA för de optioner han kommer få eller sälja optionerna. Vet inte om det är någon skillnad mot Kalifornien eller om det som vanligt är media som vill få igång lite känslor för att kunna få lite fler klick. Verkar inte vara någon skillnad.
https://www.texasbar.com/AM/Template.cf ... tal%20gain.