https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... 70-kw/amp/
Model 3 SR+ får ökad laddhastighet
Moderator: Redaktion
Model 3 SR+ får ökad laddhastighet
Tesla ökar maximala laddhastigheten för SR+ till 170kW vid senaste uppdateringen (som jag inte fått än). Detta kommer göra de optimerade stoppen vid Superchargers extremt korta vid långresor. Vi får skaffa spikskor, startblock och startpistol åt barnen så att de hinner med pausen. 
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... 70-kw/amp/
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... 70-kw/amp/
Re: Model 3 SR+ får ökad laddhastighet
I praktiken i Sverige, innan vi får v3 Supercharger, så är det då samma som på P3 och AWD.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Jobbar med musik på Metal Sweden Productions.
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1116
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Model 3 SR+ får ökad laddhastighet
Riktigt bra nyheter! Vi vet ju iofs inget om laddkurvan än, men nu börjar den modellen bli ett intressant alternativ för mig.
Model S Standard Range Raven
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1116
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Model 3 SR+ får ökad laddhastighet
Förutom på Ionity dåbjelkeman skrev:I praktiken i Sverige, innan vi får v3 Supercharger, så är det då samma som på P3 och AWD.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model S Standard Range Raven
Re: Model 3 SR+ får ökad laddhastighet
Rätta mig gärna om jag har fel men jag tror inte det. En av anledningarna till att SR har lägre laddhastighet än LR är att de har lägre spänning. Denna uppdateringen har antagligen höjt strömmen vilket betyder att de kanske inte gör någon skillnad på SuC V2. SR kommer alltid ha lägre hastighet än LR om inte Tesla låter SR ta emot en större ström. Med färre batteriet tror jag inte detta kommer ske.bjelkeman skrev:I praktiken i Sverige, innan vi får v3 Supercharger, så är det då samma som på P3 och AWD.
Om jag har missförstått något så får någon gärna rätta mig.
Re: Model 3 SR+ får ökad laddhastighet
Så här års så når jag ändå inte ens upp i 100 kW. Jag gjorde det de första gångerna jag laddade men sedan dess har det stannat runt 80 (trots att batteriet är preconditionerat). Kanske på sommaren att det kan bli lite högre effekt.vigge50 skrev:Rätta mig gärna om jag har fel men jag tror inte det. En av anledningarna till att SR har lägre laddhastighet än LR är att de har lägre spänning. Denna uppdateringen har antagligen höjt strömmen vilket betyder att de kanske inte gör någon skillnad på SuC V2. SR kommer alltid ha lägre hastighet än LR om inte Tesla låter SR ta emot en större ström. Med färre batteriet tror jag inte detta kommer ske.bjelkeman skrev:I praktiken i Sverige, innan vi får v3 Supercharger, så är det då samma som på P3 och AWD.
Om jag har missförstått något så får någon gärna rätta mig.
Re: Model 3 SR+ får ökad laddhastighet
Ser fram emot rapporter från vanliga användare vad uppdateringen har för effekt. (jag bjuder på ordvitsen
)
Re: Model 3 SR+ får ökad laddhastighet
Nja. Som jag minns det, så har de samma batterispänning. 96 battericeller i serie i varje grupp, nominellt runt 350V. De större batteripackarna har fler parallella batterigrupper, och kan därför laddas med högre ström utan risk för att skada batterierna.vigge50 skrev:En av anledningarna till att SR har lägre laddhastighet än LR är att de har lägre spänning. Denna uppdateringen har antagligen höjt strömmen vilket betyder att de kanske inte gör någon skillnad på SuC V2. SR kommer alltid ha lägre hastighet än LR om inte Tesla låter SR ta emot en större ström. Med färre batteriet tror jag inte detta kommer ske.
Om jag har missförstått något så får någon gärna rätta mig.
Just nu sitter begränsningen i Superchargern, som kan ge max ~145kW, vilket en uppdaterad SR+ med varmt och lagom tomt batteri borde kunna svälja ganska komfortabelt.
Min SR+ har under bra förhållanden kunnat ladda med 100kW upp till ca 40-45% laddning, så det är rätt tydligt att det ligger en begränsning på den första spikraka delen av den laddkurvan.
Re: Model 3 SR+ får ökad laddhastighet
Konstigt. Under min tripp till Oslo var det ordentligt kallt när jag började resan hem men jag fick ändå 100 kW under ett bra tag vid första stoppet i Rygge. Men det trappar ju av ganska tidigt när laddnivån ökar i batteriet. Trots det sjukt snabb redan innan uppdateringen med 10-80% på 20 minuter ungefär.Jerker skrev:Så här års så når jag ändå inte ens upp i 100 kW. Jag gjorde det de första gångerna jag laddade men sedan dess har det stannat runt 80 (trots att batteriet är preconditionerat). Kanske på sommaren att det kan bli lite högre effekt.
Re: Model 3 SR+ får ökad laddhastighet
Jag körde en långresa förra veckan. 95 mil på en dag.LarsL skrev:Konstigt. Under min tripp till Oslo var det ordentligt kallt när jag började resan hem men jag fick ändå 100 kW under ett bra tag vid första stoppet i Rygge. Men det trappar ju av ganska tidigt när laddnivån ökar i batteriet. Trots det sjukt snabb redan innan uppdateringen med 10-80% på 20 minuter ungefär.Jerker skrev:Så här års så når jag ändå inte ens upp i 100 kW. Jag gjorde det de första gångerna jag laddade men sedan dess har det stannat runt 80 (trots att batteriet är preconditionerat). Kanske på sommaren att det kan bli lite högre effekt.
-3 grader i början. Jag hade 100 kw upp till ca 45% varje laddning så jag är övertygad om att den nya hastigheten kommer att uppnås oavsett vinterväder, bara batteriet är i rätt temperatur.
Grymt att ha en bil som bara blir bättre och bättre. Jag är redan nu imponerad av laddhastigheten.
Model 3 SR+ - Beställd 12/8 2019 - Levererad 18/9 2019
Re: Model 3 SR+ får ökad laddhastighet
OK, då undrar jag naturligtvis vad som är fel. De första 2 ggr jag laddade på SuC fick jag 100 kW en stund i början. Sen, när jag åkte på långfärd och körde motorväg, lade in laddningsstopp i navigatorn och fick upp meddelandet om preconditioning så fick jag inte upp den i 100 kW vid ett enda av 4 laddningstillfällen och inte heller idag när jag åkte till Trosta och fick mina vinterhjul. Samma förutsättningar men inte mer än dryga 80 kW i början, dvs. runt 30% SOC, och sen runt 60 kW upp till 80%.Ulfie2 skrev:Jag körde en långresa förra veckan. 95 mil på en dag.LarsL skrev:Konstigt. Under min tripp till Oslo var det ordentligt kallt när jag började resan hem men jag fick ändå 100 kW under ett bra tag vid första stoppet i Rygge. Men det trappar ju av ganska tidigt när laddnivån ökar i batteriet. Trots det sjukt snabb redan innan uppdateringen med 10-80% på 20 minuter ungefär.Jerker skrev:Så här års så når jag ändå inte ens upp i 100 kW. Jag gjorde det de första gångerna jag laddade men sedan dess har det stannat runt 80 (trots att batteriet är preconditionerat). Kanske på sommaren att det kan bli lite högre effekt.
-3 grader i början. Jag hade 100 kw upp till ca 45% varje laddning så jag är övertygad om att den nya hastigheten kommer att uppnås oavsett vinterväder, bara batteriet är i rätt temperatur.
Grymt att ha en bil som bara blir bättre och bättre. Jag är redan nu imponerad av laddhastigheten.
Edit: Jag har stått ensam på ett stallpar varje gång.
Re: Model 3 SR+ får ökad laddhastighet
Nu har även jag fått uppdateringen
. Jag ser dock att ökad laddeffekt är borttaget ifrån releasenotes, är det någon som testat ladda en SR+ med senaste uppdateringen på en +100kw?
Pearl White/Svart SR+ med drag och aerofälgar
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 806
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Model 3 SR+ får ökad laddhastighet
Det fanns med i 2019.36.1 men drogs tillbaka i 2019.36.2.1 som verkar gå ut till alla nu.SID_73 skrev:Nu har även jag fått uppdateringen. Jag ser dock att ökad laddeffekt är borttaget ifrån releasenotes, är det någon som testat ladda en SR+ med senaste uppdateringen på en +100kw?
https://tesletter.com/whats-in-tesla-so ... 2019-36-1/
2019.36.1 had been stopped shortly after being released and it seems like the Supercharging increase for SR, SR+, and MR, was not quite ready since it has been pulled out from the new release. That is basically the only difference between 2019.36.2.1 and 2019.36.1, here’s the updated graph:
Mvh
Nilsson
Nilsson
Re: Model 3 SR+ får ökad laddhastighet
Finns det någon laddkurva som jämför Model3 Sr+ med Kia eniro /esoul och hyndai kona?
(de är ung i samma prisklass)
Sedan är det fler saker som är viktiga för konsumenten och framtiden får avgöra hur stor degraderingen och utbyteskostnaden för batterierna är. men om man bara ser till laddkurvan från fabrik hur ser den ut?
(de är ung i samma prisklass)
Sedan är det fler saker som är viktiga för konsumenten och framtiden får avgöra hur stor degraderingen och utbyteskostnaden för batterierna är. men om man bara ser till laddkurvan från fabrik hur ser den ut?
Re: Model 3 SR+ får ökad laddhastighet
Blir konstigt om det finns bilar där ute som fått bootsen medan andra inte har den. De som har fått den kanske vill hänga kvar i den versionen? Det får mig att fundera på om den ändå inte kommer tillbaka snart.
Re: Model 3 SR+ får ökad laddhastighet
Ja, det är det normala. Efter höjningen ska man ju komma upp i 170 kW.Miguel skrev:I helgen i Ulricehamn SUC kom jag upp i 100kW på min SR+
Re: Model 3 SR+ får ökad laddhastighet
Changelog i 2019.40.1


Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Model 3 SR+ får ökad laddhastighet
...som har dragits tillbaka igen i senaste uppdateringen.frippan skrev:Changelog i 2019.40.1
Re: Model 3 SR+ får ökad laddhastighet
2019.40.1 har bara kommit till Early access än så längeJerker skrev:...som har dragits tillbaka igen i senaste uppdateringen.frippan skrev:Changelog i 2019.40.1
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Model 3 SR+ får ökad laddhastighet
Early access, är det nån slags betatestare?frippan skrev:2019.40.1 har bara kommit till Early access än så längeJerker skrev:...som har dragits tillbaka igen i senaste uppdateringen.frippan skrev:Changelog i 2019.40.1
Re: Model 3 SR+ får ökad laddhastighet
Ja, typ så.
Jo, de var ju tvungna att släppa det så småningom annars blir det ju konstigt.
Jo, de var ju tvungna att släppa det så småningom annars blir det ju konstigt.
Re: Model 3 SR+ får ökad laddhastighet
Men då lär det ta några veckor innan det når oss andra. Man vill ju testa detta när det kommer. Har ett par långresor i höst där jag passerar några Ionity och det skulle vara intressant att testa och se vad det ger!LarsL skrev:Ja, typ så.
Jo, de var ju tvungna att släppa det så småningom annars blir det ju konstigt.