Vinterdäck Nokian restnoterat, byte till Pirelli

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Mattias2
Inlägg: 20
Blev medlem: 25 okt 2019 22:50

Vinterdäck Nokian restnoterat, byte till Pirelli

Inlägg av Mattias2 »

Hej! Fått ett mail från Tesla där dom säger att Nokian dubbfritt är slut och erbjuder Pirelli Sottozero istället. Jag svarade att jag hellre vill ha Nokian som beställt och undrade om tidplan. Inget svar.

Nån mer i samma sits som har fått mer info?

Hälsningar
Mattias
Användarvisningsbild
gnutten
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 09 okt 2019 17:28

Re: Vinterdäck Nokian restnoterat, byte till Pirelli

Inlägg av gnutten »

Jag fick samma, svarade inom 1 minut på mailet att jag ville byta och jag fick en tid nästa vecka för skifte i Trosta. Känns som högt spel att vänta på ett slutsålt däck när det är vinterväglag när som helst.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10507
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vinterdäck Nokian restnoterat, byte till Pirelli

Inlägg av Legato »

gnutten skrev:
Jag fick samma, svarade inom 1 minut på mailet att jag ville byta och jag fick en tid nästa vecka för skifte i Trosta. Känns som högt spel att vänta på ett slutsålt däck när det är vinterväglag när som helst.
Dock även högt spel att köra på Sotto en hel Stockholmsvinter ;)
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
gnutten
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 09 okt 2019 17:28

Re: Vinterdäck Nokian restnoterat, byte till Pirelli

Inlägg av gnutten »

Näää det tror jag inte :)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10507
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vinterdäck Nokian restnoterat, byte till Pirelli

Inlägg av Legato »

gnutten skrev:
Näää det tror jag inte :)
Beror såklart på vintern, men jag gillar dem inte. Hade dem på min BMW 330e och det var väldigt mycket "Bambi på hal is". Hörde även Tesla-säljare berätta om de otäckaste provkörningar de haft. Det var med Model X med Sotto vintertid...

Men, men, kör man mycket söderut och/eller vi får väldigt milda vintrar så är de såklart bra.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
gnutten
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 09 okt 2019 17:28

Re: Vinterdäck Nokian restnoterat, byte till Pirelli

Inlägg av gnutten »

Jag har inte läst på om något av däcken och jag tror på det du säger. Det får visa sig hur det bli helt enkelt, jag tror att alternativet hade blivit att åka på sommardäcken in i typ december. Men det kan ju komma in nya Nokian snabbt också för de som väljer att vänta. Får hoppas att TS får svar snart!
Användarvisningsbild
tompet
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 29 mar 2014 08:10
Ort: Spånga

Re: Vinterdäck Nokian restnoterat, byte till Pirelli

Inlägg av tompet »

Jag var hos Tesla igår, fick sen sms att de är ca två veckor bort. Alltså Nokian, beställde med vinterdäck och fick bilen levererad i mars. Borde väl bett att få dom direkt då..
Hämtat en 2021, blå M3P med FSD.
Mattias2
Inlägg: 20
Blev medlem: 25 okt 2019 22:50

Re: Vinterdäck Nokian restnoterat, byte till Pirelli

Inlägg av Mattias2 »

Tack för svaren, har inte provat Pirelli Sottozero själv men läst en del tester där dom fått bra betyg på barmark och våt asfalt, faktiskt bättre än nordiska märken. Dock klart dåliga betyg på is och snö och det är ju lite då man behöver bra vinterdäck.

Ska ringa Tesla och höra efter, undrar nämligen även när min typ2 kabel som skulle följt med bilen finns i lager igen, har ställt till det lite i planeringen ett par gånger nu och börjar tröttna :roll:
juristen
Teslaägare
Inlägg: 864
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Vinterdäck Nokian restnoterat, byte till Pirelli

Inlägg av juristen »

Jag har Sottozero på min nu, tänkte bara köra till snön kom och sen byta till Michelin X-ice 4, dubbdäck.

I morse körde jag 15 mil på snöig och isig väg med moddsträng. Det var INTE roligt, bilen blev riktigt nervös i modden och på snö och is så var det riktigt lömskt fäste. Det släppte liksom inte gradvis utan gick från fäste till släpp väldigt fort. Det blir byte till dubbdäcken snarast...

Jag har kört på dubbfria däck i 7 år med andra bilar och andra däckfabrikat. Har aldrig upplevt det så illa som idag med Teslan och Sottozero och jag tror inte det var Teslans fel.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Vinterdäck Nokian restnoterat, byte till Pirelli

Inlägg av ovelundkvist »

Jag har motsatt erfarenhet med Sottozero. De har varit perfekta 4 vintrar i Stockholm på de två Model S jag haft, inklusive pendling till Sundsvall och några fjällenresor. I veckan fick jag mina Nokia till min Model 3 och på våt asfalt är det påtagligt sämre grepp än med Sottozero. Enligt min däckfirma (Däckia Nacka) är Model S och X för tunga bilar för Nokia i Stockholmstrafiken.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11892
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Vinterdäck Nokian restnoterat, byte till Pirelli

Inlägg av HelectriC »

Jag har kört två vintrar med Nokian Hakka och två vintrar med Pirelli Sottozero, och jag skulle aldrig vilja gå tillbaks till Hakka. Dom är lömska som fasen på vått/torrt underlag. Möjligtvis lite bättre på ren snö, men jag har inte upplevt några problem de gångerna vi åkt skidor och kört på snötäckta vägar och Sottozero. Bor man i Norrland, så kanske Hakka är bättre, det kan jag inte uttala mig om. Generellt så har jag hört flera däckhandlare säga att Model S är för tung för Hakka, därför blir det så svampigt och dålig väghållning.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Mattias2
Inlägg: 20
Blev medlem: 25 okt 2019 22:50

Re: Vinterdäck Nokian restnoterat, byte till Pirelli

Inlägg av Mattias2 »

Mycket intressant med erfarenheter! Att bilens vikt har betydelse för däckets egenskaper är naturligt men kanske en större faktor än jag trott.

Har vi nån med Model3 i norra Sverige som hunnit testa något av vinterdäcken?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10507
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vinterdäck Nokian restnoterat, byte till Pirelli

Inlägg av Legato »

juristen skrev:
Jag har Sottozero på min nu, tänkte bara köra till snön kom och sen byta till Michelin X-ice 4, dubbdäck.

I morse körde jag 15 mil på snöig och isig väg med moddsträng. Det var INTE roligt, bilen blev riktigt nervös i modden och på snö och is så var det riktigt lömskt fäste. Det släppte liksom inte gradvis utan gick från fäste till släpp väldigt fort. Det blir byte till dubbdäcken snarast...

Jag har kört på dubbfria däck i 7 år med andra bilar och andra däckfabrikat. Har aldrig upplevt det så illa som idag med Teslan och Sottozero och jag tror inte det var Teslans fel.
Exakt samma erfarenhet på BMW 330e. Riktigt läskiga däck.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10507
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vinterdäck Nokian restnoterat, byte till Pirelli

Inlägg av Legato »

ovelundkvist skrev:
Jag har motsatt erfarenhet med Sottozero. De har varit perfekta 4 vintrar i Stockholm på de två Model S jag haft, inklusive pendling till Sundsvall och några fjällenresor. I veckan fick jag mina Nokia till min Model 3 och på våt asfalt är det påtagligt sämre grepp än med Sottozero. Enligt min däckfirma (Däckia Nacka) är Model S och X för tunga bilar för Nokia i Stockholmstrafiken.
Om du kört på dem 4 vintrar så kanske du inte har så mycket att jämföra med?

På våt asfalt är som sagt Sotto klart bättre än nordiska (tex Nokian). Det är ingen tvekan om det. Lika klart är dock att de är långt mycket sämre på snö och is...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10507
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vinterdäck Nokian restnoterat, byte till Pirelli

Inlägg av Legato »

Gällande "svampiga däck" så var ju detta enligt mångas vittnesmål ett problem med R2, men också en av de största förbättringarna med R3.

Personligen tror jag en delförklaring är att få verkar veta om att Nokian rekommenderar 0,2 bar högre tryck på vintern. Kör man 3,0 bar på sommaren så bör man alltså köra 3,2 bar på vintern.

Har inte själv provat R2 (haft Nokian dubbat (tyvärr), samt Michelin X-Ice), men det blir R3 på båda bilarna i vinter.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vinterdäck Nokian restnoterat, byte till Pirelli

Inlägg av LarsL »

Tipsa dem om Bythjul de verkar ha däck för leverans inom 1 vecka.

https://www.bythjul.com/dack/nokian/nok ... r18/156523
juristen
Teslaägare
Inlägg: 864
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Vinterdäck Nokian restnoterat, byte till Pirelli

Inlägg av juristen »

Kan lägga till ett par saker angående mina Sottozero. För de första är de ett par år gamla, minns inte exakt, men de kan knappast vara så gamla att det borde vara något problem. Det är ca 7 mm mönster kvar och de känns mjuka och färska i gummit, absolut inga torrsprickor etc. För det andra så är ljudnivån på dem betydligt högre än sommardäcken (Goodyear Eagle RS-A2) och de har ett sjungande resonansljud, som en ton, i farter över 70 km/h. Jag upplever också förbrukningen som något högre än sommardäcken, trots att Sottozero sitter på aerofälgar, sommardäcken på Cyklone, men det kan förklaras av att det är lägre temperaturer och allmänt sämre förhållanden nu.

Har inte jämfört med Nokia R3, men jag vet iaf att jag inte vill ha Sottozero igen.

EDIT: Jag hade visst överskattat mönsterdjupet. 4-5 mm var det när jag nu i helgen krängde av dom till förmån för Michelin X-ice North 4 dubbdäck. Det blev en rejäl skillnad till det bättre i grepp och förutsägbarhet i körningen med dubbdäcken!
Senast redigerad av juristen, redigerad totalt 2 gång.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Kawapeter
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 03 jul 2019 17:16

Re: Vinterdäck Nokian restnoterat, byte till Pirelli

Inlägg av Kawapeter »

Har försökt att få besked i fyra veckor nu om mina vinterdäck på fälg beställda o betalade i juli tillsammans med bilen modell 3 sr+, senaste är att dom är försenade från leverantören.
Har någon lyckats få sina vinterdäck på fälg ännu ? 18tum Nokian odubbat
Användarvisningsbild
gnutten
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 09 okt 2019 17:28

Re: Vinterdäck Nokian restnoterat, byte till Pirelli

Inlägg av gnutten »

Jag fick mina Sottozero på aerofälg i veckan.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1608
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Vinterdäck Nokian restnoterat, byte till Pirelli

Inlägg av renes »

Jag fick nyss telefon från Euromaster att mina kan hämtas i Trosta. Nokian, säger de. Får hoppas att det är sant.
Hämtade bilen 30/6, så det har tagit ett tag.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
gnutten
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 09 okt 2019 17:28

Re: Vinterdäck Nokian restnoterat, byte till Pirelli

Inlägg av gnutten »

Det stämmer säkert för det fanns högar med både Nokian och Pirelli i Trosta häromdan när jag var där. Två trevliga killar från Euromaster som bytte på nolltid. En intressant observation var att de pumpade i 3,3 bar i däcken, spontant gav det en bra körkänsla.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1608
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Vinterdäck Nokian restnoterat, byte till Pirelli

Inlägg av renes »

gnutten skrev:
Det stämmer säkert för det fanns högar med både Nokian och Pirelli i Trosta häromdan när jag var där. Två trevliga killar från Euromaster som bytte på nolltid. En intressant observation var att de pumpade i 3,3 bar i däcken, spontant gav det en bra körkänsla.
Fick du förresten Aero kapslar med vinterhjulen, eller flyttade de bara kapslarna från sommarhjulen? Jag pratar om 18", alltså.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
gnutten
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 09 okt 2019 17:28

Re: Vinterdäck Nokian restnoterat, byte till Pirelli

Inlägg av gnutten »

Ja det fick jag faktiskt! De hade en gigantisk kartong de plockade navkapslarna ur.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1608
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Vinterdäck Nokian restnoterat, byte till Pirelli

Inlägg av renes »

gnutten skrev:
Ja det fick jag faktiskt! De hade en gigantisk kartong de plockade navkapslarna ur.
Härligt!
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3646
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vinterdäck Nokian restnoterat, byte till Pirelli

Inlägg av Tellus »

Fick hem vinterhjulen idag! Beställde 18" aero fick 18" pinwheel, men fick iallafall Nokian r3 som beställt!
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Skriv svar