Intressant artikel om model 3
Moderator: Redaktion
Intressant artikel om model 3
Snubblade över en intressant artikel om modell 3:s konkurrens och dess fördelar.
http://seekingalpha.com/article/3258855 ... -3-compete
Riktigt vassa spekulationer kring batterikonstruktion, vikt, kostnad med mer. Landar verkligheten i närheten av detta så blir det en 366D för min del
http://seekingalpha.com/article/3258855 ... -3-compete
Riktigt vassa spekulationer kring batterikonstruktion, vikt, kostnad med mer. Landar verkligheten i närheten av detta så blir det en 366D för min del
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Intressant artikel om model 3
Don't mention itapkungen skrev:Lång men klart läsvärd! Tack för tipset
Letat febrilt efter info/läckor kring Model 3 då jag likt Tibor (samt säkert en del andra forum dwellers) siktar in mig på denna modell. Jag är förvånad över hur bra de lyckats ha locket på när det gäller M3 då all info jag hittar är hintar från Elon själv. I WaitButWhy-artikeln om Tesla nämde författaren nått om att ha sett lermodeller av M3 men inte mer än så. Man är ju så taggad på detta och jag klarar inte väntan... gah
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Intressant artikel om model 3
Som sagt intressant. Frågan är om någon bilmodell har betytt lika mycket för någon tillvverkare. Man läser ju jämnt om ödesmodell si och så. Men i det här fallet så är det mycket som står på spel. Elbilar som framtida vinnare, eller inte. Hoppas själv på modell 3. Nästan oavsett hur den ser ut. Frågan är hur massan tar emot den när den visas så småningom. Kul om den även skulle bli en SUV som der ryktats om. Jäkligt spänd inför en framtida visning, var det i början av nästa år?
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Intressant artikel om model 3
Klart intressant. Stämmer de här spekulationerna lär den sälja som smält smör i Småland - jag blir redan fruktansvärt sugen på en 366D.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Intressant artikel om model 3
Vattnas i munnen...
Tänk hur Norge kommer att se ut med den prislappen - subventioner
Tänk hur Norge kommer att se ut med den prislappen - subventioner
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Intressant artikel om model 3
Köper en direkt för tilltänkta priset, slår ut de mesta.
Har precis köpt en ICE (sorry) men behövde draget för hushållet.
Har precis köpt en ICE (sorry) men behövde draget för hushållet.
Re: Intressant artikel om model 3
Syndare!!leiflodde skrev:Köper en direkt för tilltänkta priset, slår ut de mesta.
Har precis köpt en ICE (sorry) men behövde draget för hushållet.
Re: Intressant artikel om model 3
Mycket intressant artikel.
Håller med om att man är otroliga på att täta läckor (måste vara e bra Vi känsla i företaget). Annars skulle ju någon läcka ut lite info.
Hoppas verkligen det här går bra med Model 3, den är otroligt viktigt för elbilens (och Teslas) utveckling.
Håller med om att man är otroliga på att täta läckor (måste vara e bra Vi känsla i företaget). Annars skulle ju någon läcka ut lite info.
Hoppas verkligen det här går bra med Model 3, den är otroligt viktigt för elbilens (och Teslas) utveckling.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Re: Intressant artikel om model 3
Jag vet och får leva med det men behövde bl.a. drag och sedan inte helt enig i beslutet men har mitt på det torra och slipper själva ICE i det dagliga.Larofo skrev:Syndare!!leiflodde skrev:Köper en direkt för tilltänkta priset, slår ut de mesta.
Har precis köpt en ICE (sorry) men behövde draget för hushållet.
Har istället/också beställt ett nytt paket med solceller så snart produceras egen el i hemmet så lite + blir det väl?
Re: Intressant artikel om model 3
Intressant artikel. Den ger ett intryck av att vara välunderbyggd.
Är det:
1. En extremt kvalificerad spekulation? (Håller tummarna)
2. En planterad läcka?
Tankarna om hur batterilayouten ser ut och vilka celler som tas bort för lägre kapacitet känns nästan för genomtänkta för att vara bara spekulation?
Eller är jag för okunning/konspiratorisk?
Tankarna går till den här artikeln som också gör väldigt långtgående förutsägelser kring BMW:s utveckling.
http://www.autocar.co.uk/car-news/new-c ... revolution
(Också läsvärd och innehåller en möjligt plan för att undvika att behöva bygga laddinfrastruktor och tillgång till massiva mängder batterier. "Prius-approachen".)
Är det:
1. En extremt kvalificerad spekulation? (Håller tummarna)
2. En planterad läcka?
Tankarna om hur batterilayouten ser ut och vilka celler som tas bort för lägre kapacitet känns nästan för genomtänkta för att vara bara spekulation?
Eller är jag för okunning/konspiratorisk?
Tankarna går till den här artikeln som också gör väldigt långtgående förutsägelser kring BMW:s utveckling.
http://www.autocar.co.uk/car-news/new-c ... revolution
(Också läsvärd och innehåller en möjligt plan för att undvika att behöva bygga laddinfrastruktor och tillgång till massiva mängder batterier. "Prius-approachen".)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: Intressant artikel om model 3
Håller med om att det nästan är för genomtänkt. Antingen så handlar det om spekulation kryddad med lite hemligstämpad info eller så är skribenten helt enkelt extremt insatt.pegs skrev:Intressant artikel. Den ger ett intryck av att vara välunderbyggd.
Är det:
1. En extremt kvalificerad spekulation? (Håller tummarna)
2. En planterad läcka?
Tankarna om hur batterilayouten ser ut och vilka celler som tas bort för lägre kapacitet känns nästan för genomtänkta för att vara bara spekulation?
Eller är jag för okunning/konspiratorisk?
Själv kan jag inte vänta på att få se Model 3:an, mår dåligt varje gång jag tankar passaten :S
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7594
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Intressant artikel om model 3
Artikeln är mycket välskriven och bra underbyggt, men enbart ren spekulation.
Han är lite väl optimistisk i några frågor. Tesla önskar nog det var så enkelt...
Han är lite väl optimistisk i några frågor. Tesla önskar nog det var så enkelt...
Re: Intressant artikel om model 3
Förvisso är väl Tesla också lite väl optimistiska i vissa frågor, åtminstone vad gäller hur lång tid vissa saker ska ta att utveckla...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Intressant artikel om model 3
Några delar låter lite för bra för att vara sant kan jag hålla med om. En nyare artikel tror på lite större batterier till grundmodellen 50kWh (mot 44) vilket jag tycker låter lite mer troligt.TiborBlomhall skrev:Artikeln är mycket välskriven och bra underbyggt, men enbart ren spekulation.
Han är lite väl optimistisk i några frågor. Tesla önskar nog det var så enkelt...
http://seekingalpha.com/article/3272775 ... ttery-size
Leafen har 24kWh och en range på 120-200 km så om man förenklat skulle dubbla batterkapaciteten på Leafen till 48 så skulle den gå 240-400 km. Leafen väger 1493kg och i artikeln spekulerar författaren om vikten på Model 3 till 1475 och en range på 354km vilket passar in i ovanstående kalkyl.
Hur långt kommer du på full "tank" Tibor?
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7594
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Intressant artikel om model 3
chpaulin skrev:Leafen har 24kWh och en range på 120-200 km
Av Leafens 24 kWh batteri kan man som användare utnyttja ca 21 kWh.
I gråmulet svenskt s.k. "sommar"väder (vilket har enda fördelen att det behövs ingen AC) kommer jag ca 14 mil i stadstrafik och 7 mil på motorväg med min Leaf. Motorvägsfarter på 110-120 km/h tär otroligt mycket på batterierna.
Leafen har löjligt högt i innertak - hur har de tänkt där? Visst, nu kan man sitta med höghatten på, men lägre takhöjd skulle gett mindre frontarea = mindre luftmotstånd = längre range i höga farter.
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1775
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Intressant artikel om model 3
En väldigt intressant artikel. Jag uppfattade att de hade bra koll på vad som sagts om t.ex. framtida batteridimensioner etc. och sedan spekulerat utifrån det. Vad man bör tänka på är så klart att 2017 års BMW 3-serie kanske skiljer sig en del mot dagens. Kanske är M-serien då en hybrid med både bättre prestanda och lägre förbrukning. Nu tror jag hårt på model 3 men det kanske inte är riktigt så enkelt som det verkar...
Driver sajten Car.info
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7594
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Intressant artikel om model 3
Om Tesla model 3 ska ha 20 mils räckvidd i motorvägsfart (vilket den måste få för att kunna ta sig fram mellan Supercharger stationer) måste den i mina ögon ha minst 50 kWh batteri. Till och med då kan det bli tight på vintern.
Re: Intressant artikel om model 3
Om Model 3 blir den storsäljare den förväntas bli torde ganska många fler Superchargers behövas, så de kan ju tänkas hamna tätare än idag.TiborBlomhall skrev:Om Tesla model 3 ska ha 20 mils räckvidd i motorvägsfart (vilket den måste få för att kunna ta sig fram mellan Supercharger stationer) måste den i mina ögon ha minst 50 kWh batteri. Till och med då kan det bli tight på vintern.
Fast även om det blir så, så borde den klara sig på dagens nät, annars får man stanna lite för ofta, så jag tror också att den får tillräckligt stort batteri för att klara sig 20 realistiska mil.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Intressant artikel om model 3
Jag tror på mer än 20 faktiska mil på grundmodellen (110km/h). Tror att den kommer ligga lite bättre till än 60kWh-modellen av Model S då den tänkta vikten blir nästan 25% lägre (1961kg S60, 1475kg 344). Nu är det ju inget liniärt samband mellan vikt och effektutnyttjande men det lär påverka. Får även Tesla till en lite bättre "drag coefficient" än den om Model S har (0.24) så blir det nog riktigt trevligt. Jämförelsevis så har Leafen 0.27 vilket ligger i klass med en Passat och då har gubbarna ändå trixat med att få bra aerodynamik på kärran.
Min gissning är att Tesla tweakar grundmodellen så att den får samma räckvidd som dagens S70D.
Min gissning är att Tesla tweakar grundmodellen så att den får samma räckvidd som dagens S70D.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7594
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Intressant artikel om model 3
I motorvägsfarter har luftmotståndet mycket högre påverkan än vikten. Annat än i Alperna iaf
Att Tesla skulle kunna minska drag koefficienten på Model 3 till under Model S tror jag inte mycket på, iom att den redan har bland de (eller den?) lägsta av alla bilar.
Däremot så har de två trumfkort på handen:
- frontarean på Model 3 blir mindre än på Model S, därmed får bilen mindre luftmotstånd trots samma drag coefficient
- kan de skippa backspeglarna kan de också rejält minska luftmotståndet. Neråt hälften
Att Tesla skulle kunna minska drag koefficienten på Model 3 till under Model S tror jag inte mycket på, iom att den redan har bland de (eller den?) lägsta av alla bilar.
Däremot så har de två trumfkort på handen:
- frontarean på Model 3 blir mindre än på Model S, därmed får bilen mindre luftmotstånd trots samma drag coefficient
- kan de skippa backspeglarna kan de också rejält minska luftmotståndet. Neråt hälften
Re: Intressant artikel om model 3
Det hade vart superTiborBlomhall skrev:- kan de skippa backspeglarna kan de också rejält minska luftmotståndet. Neråt hälften
Känns inte svårt rent tekniskt med lite kameror osv men regelverken kring detta lär ta tid att ändra på.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Intressant artikel om model 3
Det påstås att 3an är försenad
http://uk.businessinsider.com/tesla-mod ... 015-6?r=US
http://uk.businessinsider.com/tesla-mod ... 015-6?r=US
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Re: Intressant artikel om model 3
Hur kan något utan satt tidsschema vara försenat?Stefan skrev:Det påstås att 3an är försenad
http://uk.businessinsider.com/tesla-mod ... 015-6?r=US
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.