Intressant artikel om model 3

Här diskuterar vi om Teslas framtida produkter

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Intressant artikel om model 3

Inlägg av chpaulin »

Snubblade över en intressant artikel om modell 3:s konkurrens och dess fördelar.

http://seekingalpha.com/article/3258855 ... -3-compete

Riktigt vassa spekulationer kring batterikonstruktion, vikt, kostnad med mer. Landar verkligheten i närheten av detta så blir det en 366D för min del ;)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2896
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Intressant artikel om model 3

Inlägg av apkungen »

Lång men klart läsvärd! Tack för tipset
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Intressant artikel om model 3

Inlägg av chpaulin »

apkungen skrev:
Lång men klart läsvärd! Tack för tipset
Don't mention it :)

Letat febrilt efter info/läckor kring Model 3 då jag likt Tibor (samt säkert en del andra forum dwellers) siktar in mig på denna modell. Jag är förvånad över hur bra de lyckats ha locket på när det gäller M3 då all info jag hittar är hintar från Elon själv. I WaitButWhy-artikeln om Tesla nämde författaren nått om att ha sett lermodeller av M3 men inte mer än så. Man är ju så taggad på detta och jag klarar inte väntan... gah :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Elputte
Inlägg: 225
Blev medlem: 03 dec 2014 19:33
Ort: Bromma

Re: Intressant artikel om model 3

Inlägg av Elputte »

Som sagt intressant. Frågan är om någon bilmodell har betytt lika mycket för någon tillvverkare. Man läser ju jämnt om ödesmodell si och så. Men i det här fallet så är det mycket som står på spel. Elbilar som framtida vinnare, eller inte. Hoppas själv på modell 3. Nästan oavsett hur den ser ut. Frågan är hur massan tar emot den när den visas så småningom. Kul om den även skulle bli en SUV som der ryktats om. Jäkligt spänd inför en framtida visning, var det i början av nästa år?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Intressant artikel om model 3

Inlägg av danni »

Klart intressant. Stämmer de här spekulationerna lär den sälja som smält smör i Småland - jag blir redan fruktansvärt sugen på en 366D.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Intressant artikel om model 3

Inlägg av Teslaspolen »

Vattnas i munnen...

Tänk hur Norge kommer att se ut med den prislappen - subventioner :shock:
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Intressant artikel om model 3

Inlägg av leiflodde »

Köper en direkt för tilltänkta priset, slår ut de mesta.

Har precis köpt en ICE (sorry) men behövde draget för hushållet.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Intressant artikel om model 3

Inlägg av Larofo »

leiflodde skrev:
Köper en direkt för tilltänkta priset, slår ut de mesta.

Har precis köpt en ICE (sorry) men behövde draget för hushållet.
Syndare!! :D
FredrikR
elbilist
Inlägg: 433
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Intressant artikel om model 3

Inlägg av FredrikR »

Mycket intressant artikel.

Håller med om att man är otroliga på att täta läckor (måste vara e bra Vi känsla i företaget). Annars skulle ju någon läcka ut lite info.
Hoppas verkligen det här går bra med Model 3, den är otroligt viktigt för elbilens (och Teslas) utveckling.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Intressant artikel om model 3

Inlägg av leiflodde »

Larofo skrev:
leiflodde skrev:
Köper en direkt för tilltänkta priset, slår ut de mesta.

Har precis köpt en ICE (sorry) men behövde draget för hushållet.
Syndare!! :D
Jag vet och får leva med det ;) men behövde bl.a. drag och sedan inte helt enig i beslutet men har mitt på det torra och slipper själva ICE i det dagliga.

Har istället/också beställt ett nytt paket med solceller så snart produceras egen el i hemmet så lite + blir det väl?
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Intressant artikel om model 3

Inlägg av Larofo »

Du är förlåten. :D
Tesla OCH solceller! Stort plus på det!!
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Intressant artikel om model 3

Inlägg av pegs »

Intressant artikel. Den ger ett intryck av att vara välunderbyggd.
Är det:
1. En extremt kvalificerad spekulation? (Håller tummarna)
2. En planterad läcka?

Tankarna om hur batterilayouten ser ut och vilka celler som tas bort för lägre kapacitet känns nästan för genomtänkta för att vara bara spekulation?
Eller är jag för okunning/konspiratorisk? ;-)

Tankarna går till den här artikeln som också gör väldigt långtgående förutsägelser kring BMW:s utveckling.
http://www.autocar.co.uk/car-news/new-c ... revolution
(Också läsvärd och innehåller en möjligt plan för att undvika att behöva bygga laddinfrastruktor och tillgång till massiva mängder batterier. "Prius-approachen".)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Intressant artikel om model 3

Inlägg av chpaulin »

pegs skrev:
Intressant artikel. Den ger ett intryck av att vara välunderbyggd.
Är det:
1. En extremt kvalificerad spekulation? (Håller tummarna)
2. En planterad läcka?

Tankarna om hur batterilayouten ser ut och vilka celler som tas bort för lägre kapacitet känns nästan för genomtänkta för att vara bara spekulation?
Eller är jag för okunning/konspiratorisk? ;-)
Håller med om att det nästan är för genomtänkt. Antingen så handlar det om spekulation kryddad med lite hemligstämpad info eller så är skribenten helt enkelt extremt insatt.

Själv kan jag inte vänta på att få se Model 3:an, mår dåligt varje gång jag tankar passaten :S
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7594
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Intressant artikel om model 3

Inlägg av TiborBlomhall »

Artikeln är mycket välskriven och bra underbyggt, men enbart ren spekulation.
Han är lite väl optimistisk i några frågor. Tesla önskar nog det var så enkelt...
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9369
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Intressant artikel om model 3

Inlägg av bylund »

Förvisso är väl Tesla också lite väl optimistiska i vissa frågor, åtminstone vad gäller hur lång tid vissa saker ska ta att utveckla...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Intressant artikel om model 3

Inlägg av chpaulin »

TiborBlomhall skrev:
Artikeln är mycket välskriven och bra underbyggt, men enbart ren spekulation.
Han är lite väl optimistisk i några frågor. Tesla önskar nog det var så enkelt...
Några delar låter lite för bra för att vara sant kan jag hålla med om. En nyare artikel tror på lite större batterier till grundmodellen 50kWh (mot 44) vilket jag tycker låter lite mer troligt.

http://seekingalpha.com/article/3272775 ... ttery-size

Leafen har 24kWh och en range på 120-200 km så om man förenklat skulle dubbla batterkapaciteten på Leafen till 48 så skulle den gå 240-400 km. Leafen väger 1493kg och i artikeln spekulerar författaren om vikten på Model 3 till 1475 och en range på 354km vilket passar in i ovanstående kalkyl.

Hur långt kommer du på full "tank" Tibor?
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7594
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Intressant artikel om model 3

Inlägg av TiborBlomhall »

chpaulin skrev:
Leafen har 24kWh och en range på 120-200 km
:lol: :lol: :lol: :lol: :cry:

Av Leafens 24 kWh batteri kan man som användare utnyttja ca 21 kWh.

I gråmulet svenskt s.k. "sommar"väder (vilket har enda fördelen att det behövs ingen AC) kommer jag ca 14 mil i stadstrafik och 7 mil på motorväg med min Leaf. Motorvägsfarter på 110-120 km/h tär otroligt mycket på batterierna.

Leafen har löjligt högt i innertak - hur har de tänkt där? :roll: Visst, nu kan man sitta med höghatten på, men lägre takhöjd skulle gett mindre frontarea = mindre luftmotstånd = längre range i höga farter.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1775
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Intressant artikel om model 3

Inlägg av Franz »

En väldigt intressant artikel. Jag uppfattade att de hade bra koll på vad som sagts om t.ex. framtida batteridimensioner etc. och sedan spekulerat utifrån det. Vad man bör tänka på är så klart att 2017 års BMW 3-serie kanske skiljer sig en del mot dagens. Kanske är M-serien då en hybrid med både bättre prestanda och lägre förbrukning. Nu tror jag hårt på model 3 men det kanske inte är riktigt så enkelt som det verkar...
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7594
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Intressant artikel om model 3

Inlägg av TiborBlomhall »

Om Tesla model 3 ska ha 20 mils räckvidd i motorvägsfart (vilket den måste få för att kunna ta sig fram mellan Supercharger stationer) måste den i mina ögon ha minst 50 kWh batteri. Till och med då kan det bli tight på vintern.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9369
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Intressant artikel om model 3

Inlägg av bylund »

TiborBlomhall skrev:
Om Tesla model 3 ska ha 20 mils räckvidd i motorvägsfart (vilket den måste få för att kunna ta sig fram mellan Supercharger stationer) måste den i mina ögon ha minst 50 kWh batteri. Till och med då kan det bli tight på vintern.
Om Model 3 blir den storsäljare den förväntas bli torde ganska många fler Superchargers behövas, så de kan ju tänkas hamna tätare än idag.
Fast även om det blir så, så borde den klara sig på dagens nät, annars får man stanna lite för ofta, så jag tror också att den får tillräckligt stort batteri för att klara sig 20 realistiska mil.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Intressant artikel om model 3

Inlägg av chpaulin »

Jag tror på mer än 20 faktiska mil på grundmodellen (110km/h). Tror att den kommer ligga lite bättre till än 60kWh-modellen av Model S då den tänkta vikten blir nästan 25% lägre (1961kg S60, 1475kg 344). Nu är det ju inget liniärt samband mellan vikt och effektutnyttjande men det lär påverka. Får även Tesla till en lite bättre "drag coefficient" än den om Model S har (0.24) så blir det nog riktigt trevligt. Jämförelsevis så har Leafen 0.27 vilket ligger i klass med en Passat och då har gubbarna ändå trixat med att få bra aerodynamik på kärran.

Min gissning är att Tesla tweakar grundmodellen så att den får samma räckvidd som dagens S70D.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7594
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Intressant artikel om model 3

Inlägg av TiborBlomhall »

I motorvägsfarter har luftmotståndet mycket högre påverkan än vikten. Annat än i Alperna iaf ;)
Att Tesla skulle kunna minska drag koefficienten på Model 3 till under Model S tror jag inte mycket på, iom att den redan har bland de (eller den?) lägsta av alla bilar.
Däremot så har de två trumfkort på handen:
- frontarean på Model 3 blir mindre än på Model S, därmed får bilen mindre luftmotstånd trots samma drag coefficient
- kan de skippa backspeglarna kan de också rejält minska luftmotståndet. Neråt hälften :shock:
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Intressant artikel om model 3

Inlägg av chpaulin »

TiborBlomhall skrev:
- kan de skippa backspeglarna kan de också rejält minska luftmotståndet. Neråt hälften :shock:
Det hade vart super :)

Känns inte svårt rent tekniskt med lite kameror osv men regelverken kring detta lär ta tid att ändra på.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare
Inlägg: 518
Blev medlem: 05 mar 2014 23:50
Ort: Lindome

Re: Intressant artikel om model 3

Inlägg av Stefan »

Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Intressant artikel om model 3

Inlägg av Svenssons »

Stefan skrev:
Hur kan något utan satt tidsschema vara försenat?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar