Hata blinkers

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7452
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Hata blinkers

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag älskar min Model 3 bortsett från en liten sak: blinkersspaken.

Den funkar bara inte. Eller den är inte kompatibel med mig iaf.

Man börjar blinka, man svänger, sen efter svängen så slutar den blinka. Ibland. Men ibland fortsätter den iaf. Att man då ska dra spaken åt samma håll för att sluta blinka är emot all sund förnuft.

Men roligaste är när man drar i spaken precis samma sekund automatiken ändå stänger av blinkersen. För då börjar det blinka - som man inte kan stänga av med en kort blink åt samma håll, nej då ska man dra spaken åt andra hållet! Grrr! :x :roll:

För att inte tala om j*vla byta fil med autopiloten. Man drar i spaken och inget händer... och inget händer... och inget händer... och seeen äntligen skulle bilen börja byta fil men då är det redan för sent i Stockholmstrafiken, då har någon annan redan tagit den filen. Orkar man inte vänta utan drar i ratten för att vingla över till andra filen, autopiloten slås ju av med ett jävla ryck får man inte tyst på blinkerjäveln utan den bara fortsätter blinka. :x

Man börjar fatta varför BMW förare, som har samma idiotiska system på blinkersspaken efter ett tag bara ger upp och slutar blinka öht. :roll:

Phuh, det känns bättre nu. Hittat pillerburken också under tiden ;)

Nån mer som känner liknande?
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: Hata blinkers

Inlägg av HenrikM76 »

Håller med om att det är störigt att autopiloten går ur när man tar över själv för att byta fil lite hastigare än den sega inbyggda funktionen.......det var bättre på Volvo V90:n jag hade innan, låg jag i en fil med Pilot Assist aktiverat och bytte fil lite snabbt själv så fångade PA upp mig i nya filen och fortsatte vara aktiverat......helt klart en funktion jag hoppas kommer i en uppdatering....

Men måste du slå på blinkersen helt på Model 3 Tibor? Går det inte som på Model S bara nudda spaken och den ger ett "3-blink" och byter fil eller korsning m.m....
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7452
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Hata blinkers

Inlägg av TiborBlomhall »

Jo, nudda ger tre blink. Men när man ska svänga runt hörn räcker inte tre blink.
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: Hata blinkers

Inlägg av HenrikM76 »

TiborBlomhall skrev:
Jo, nudda ger tre blink. Men när man ska svänga runt hörn räcker inte tre blink.
Beror på hur fort man svänger! ;) Nä, förstår hur du menar.....
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Hata blinkers

Inlägg av ovelundkvist »

Äntligen en tråd om detta! :D Bytte från Model S till Model 3 i måndags och fattar fortfarande inte hur blinkersen funkar?!? De flesta blinkningar slutar med att jag blinkar åt andra hållet efter att svängen är genomförd...
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1906
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Hata blinkers

Inlägg av themax »

Har inga som helst problem med blinkersen. Den sköter sig precis som förväntat och när den krånglar och inte går tillbaka räcker det med ett lätt tryck åt "fel" håll så slutar det. Men så är jag ju också en notorisk blinkersmänniska som nyttjat den på alla mina tidigare bilar. Det liksom sitter i ryggmärgen ;-)

Autopiloten må vara lite långsam, men ger man den lite tid så klarar den av det också. Fast sällan i Stockholmstrafiken. Där måste vi nog vänta på "Mad Max"-inställning för att få den att fungera...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7452
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Hata blinkers

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag är också notorisk blinkersmänniska det är därför det är så frustrerande. Fattar inte varför de övergav S och X trevliga blinkersspak mot det här?! :?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8774
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Hata blinkers

Inlägg av Pontus »

Tror den automatiska blinkerfunktionen är på gång och då bara FSD. Med en dålig funktion nu så finns det fler som ser nyttan med FSD :D
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hata blinkers

Inlägg av Svenssons »

Slå på påskägget med Fart Mode på blinkers så får i allafall ungarna roligt :)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Syncronauten
Teslaägare
Inlägg: 203
Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/svante12917

Re: Hata blinkers

Inlägg av Syncronauten »

Har samma problem med blinkersen på Teslan och då kommer jag från bmw med liknande system. Har varit en udda bmw människa som gillar att visa vart jag skall. Försöker nu sluta att stänga av åt samma håll och lära om att alltid stänga av åt motsatt håll istället vilket jag fått för mig skall funka.
Byta fil med autopiloten funkar bara på glest trafikerade motorvägar.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Hata blinkers

Inlägg av ovelundkvist »

Även jag är notorisk blinkersmänniska, det är därför detta är så frustrerande. Som det är nu åker jag runt och blinkar åt olika håll utan att svänga. Ska man alltså dra den åt ”fel håll” för att den ska stängas av?!?
Användarvisningsbild
Limmet
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 feb 2019 22:35

Re: Hata blinkers

Inlägg av Limmet »

TiborBlomhall skrev:
Jag älskar min Model 3 bortsett från en liten sak: blinkersspaken.

Den funkar bara inte. Eller den är inte kompatibel med mig iaf.

Man börjar blinka, man svänger, sen efter svängen så slutar den blinka. Ibland. Men ibland fortsätter den iaf. Att man då ska dra spaken åt samma håll för att sluta blinka är emot all sund förnuft.

Men roligaste är när man drar i spaken precis samma sekund automatiken ändå stänger av blinkersen. För då börjar det blinka - som man inte kan stänga av med en kort blink åt samma håll, nej då ska man dra spaken åt andra hållet! Grrr! :x :roll:

För att inte tala om j*vla byta fil med autopiloten. Man drar i spaken och inget händer... och inget händer... och inget händer... och seeen äntligen skulle bilen börja byta fil men då är det redan för sent i Stockholmstrafiken, då har någon annan redan tagit den filen. Orkar man inte vänta utan drar i ratten för att vingla över till andra filen, autopiloten slås ju av med ett jävla ryck får man inte tyst på blinkerjäveln utan den bara fortsätter blinka. :x

Man börjar fatta varför BMW förare, som har samma idiotiska system på blinkersspaken efter ett tag bara ger upp och slutar blinka öht. :roll:

Phuh, det känns bättre nu. Hittat pillerburken också under tiden ;)

Nån mer som känner liknande?
Delar dina åsikter :)

Har börjat få vett o fason på bli blinkersen men ibland tror nog övriga medtrafikanternas är helt eftervliven när jag blinkar fram o tillbaka bara för att försöka få av blinkersen med ap på...

Filbytet borde de kunna skynda på. Rätt drygt när man ska svänga undan för någon som kommer snabbt bakifrån att den ska vänta 5 sek även om det är helt tomt.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2950
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hata blinkers

Inlägg av Walker »

Fler än jag som inte saknar AP? :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7452
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Hata blinkers

Inlägg av TiborBlomhall »

Syncronauten skrev:
Har samma problem med blinkersen på Teslan och då kommer jag från bmw med liknande system.
Menar du att Teslas system är ännu värre än BMWs?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hata blinkers

Inlägg av Jerker »

Jag följer den här tråden med stigande häpnad. Jag har haft svårt att acceptera att bilen jag har nu (och många andra nyare bilar) alltid ger minst 3 blink så fort man råkar nudda blinkersspaken och att jag därför ibland ofrivilligt blinkar alldeles för mycket åt fel håll och har sett fram emot att få köpa en Kia e-Niro där man själv kan ställa antalet blink mellan (om jag minns rätt) 1 och 5, och skulle omedelbart ställa ner det till 1.

Teslas variant låter ju totalt koko!
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 235
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Re: Hata blinkers

Inlägg av wector »

Jag har verkligen noll problem med blinkers.. går den inte tillbaka till nollläge så är det bara att dutta den åt vilket håll som helst så slutar den. En lätt dutt ger tre blinkningar och ett längre drag ger konstant blinkningar. Förstår inte hur svårt det kan vara Till och med päronen och brorsan som provkörde en gång fixade det på första försöket och då kör dom Skoda hela bunten..
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7452
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Hata blinkers

Inlägg av TiborBlomhall »

wector skrev:
går den inte tillbaka till nollläge så är det bara att dutta den åt vilket håll som helst så slutar den.
Ett ord: nej

Oftast gör den det. Men inte alltid. Och det är just det som gör en galen.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Hata blinkers

Inlägg av ovelundkvist »

Så är det för mig också. Jämfört med de två Model S jag kört sammanlagt 14.000 mil med så fungerar att stänga av en aktiverad permanent blinkning väldigt inkonsekvent. Duttet för bara tre blink fungerar på samma sätt som tidigare.
Användarvisningsbild
selfish
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 19 dec 2015 08:42
Ort: Fjollträsk - men född i Norrbotten

Re: Hata blinkers

Inlägg av selfish »

Syncronauten skrev:
Har samma problem med blinkersen på Teslan och då kommer jag från bmw med liknande system. Har varit en udda bmw människa som gillar att visa vart jag skall. Försöker nu sluta att stänga av åt samma håll och lära om att alltid stänga av åt motsatt håll istället vilket jag fått för mig skall funka.
Byta fil med autopiloten funkar bara på glest trafikerade motorvägar.
Finns BMW att beställa med blinkerspaket? Har aldrig sett någon BMW blinka tror jag... ;)
P3D | Shareholder
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hata blinkers

Inlägg av mati »

Vad är det som skiljer sig mellan blinkersen på Model 3 och andra bilar? Jag har aldrig provat en Model 3. Är de annorlunda? Har Tesla återigen försökt att lösa ett problem som inte fanns? Ungefär som med regnsensorn?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hata blinkers

Inlägg av LarsL »

Model 3 är ju byggd för självkörning så blinkersspaken ska inte fysiskt låsa sig i något läge som Model S och X dvs Mercedes blinkersspaken gör.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7452
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Hata blinkers

Inlägg av TiborBlomhall »

mati skrev:
Vad är det som skiljer sig mellan blinkersen på Model 3 och andra bilar? Jag har aldrig provat en Model 3. Är de annorlunda? Har Tesla återigen försökt att lösa ett problem som inte fanns? Ungefär som med regnsensorn?
Trycker du på spaken för att börja blinka stannar den inte kvar utan återgår på en gång till mittenläget.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7452
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Hata blinkers

Inlägg av TiborBlomhall »

LarsL skrev:
Model 3 är ju byggd för självkörning så blinkersspaken ska inte fysiskt låsa sig i något läge som Model S och X dvs Mercedes blinkersspaken gör.
Vid självkörning kommer bilen ändå blinka själv så hur blinkersspaken fungerar påverkar inte det.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Hata blinkers

Inlägg av helix »

En ganska stark rubriksättning :lol:

Själv tycker jag logiken med blinkers i Model 3 funkar klockrent och detta då efter att ha kört Model S i nästan tre år tidigare. Har haft noll problem hittills och om något tycker jag spaken är bättre ergonomiskt utformad i 3:an och gillar det mjukare motståndet i spaken. I min bok är lösningen i 3:an den rätta och med all sannolikhet får nästa generation X/S samma uppgradering.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Hata blinkers

Inlägg av ovelundkvist »

Så kan det säkert vara, och då är det bara att fortsätta träna bort S/X-beteendet tills jag upptäcker hur fantastisk den är... :D

Men flera har skrivit i tråden att man tydligen ska trycka spaken ytterligare en gång åt samma håll för att den ska sluta blinka, men det gör inte min.
Skriv svar