Tesla vs Others på långresa

Här diskuterar vi övriga ämnen.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tesla vs Others på långresa

Inlägg av jonasl »

Idag passade jag på att ladda på CK vid Arlandastad för att kicka igång AutoCharge inför framtiden.

Tog över hem minuter att få igång laddningen, först skulle appen uppdateras, sen försökte den starta en stund utan att lyckas - fick efter en stund felmeddelande att betalmetod behöver uppdateras. Tog bort och lade ok Google Pay igen, sen funkade det på andra försöket. Aktiverade AutoCharge utanproblem efter det.

Bra fart på laddning, runt 180kW, Teslas egna runt hörnet tror jag är rätt begränsad fart på plus att det nästan var fullt.

6 kr/kWh istället för 4,60 hos Tesla, laddade 32kWh så det blir inte så blodigt :-)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Elmil skrev: 01 feb 2026 12:58
Nicke Nyfiken skrev: 01 feb 2026 12:32
Varför denna fixering vid att binda sig till en eller två laddoperatörer?

Är priset så viktigt att man måste ha abonnemang så man får det lägsta prise vid precis varje laddning?

Annars använder man bara sitt betalkort. Det funkar ju nästan överallt redan. Och efter 1/1 2027 funkar det på precis alla snabbladdare i hela EU.
Dessutom kryllar det numera av Teslasupportade tredjepartsstationer i en stor del av europa, med fördelen att betalningen hanteras av Tesla i appen. Och för den prismedvetne verkar det ju som att Tesla ofta får rabatt och ibland tom lägre pris än originalet. :)
Det verkar vara lite si och så med det.
Hos vissa är det lite rabatt och hos andra får man betala en roamingavgift när man använder Teslakortet.

Med betalkort betalar man aldrig roamingavgifter, men man får inte heller eventuella medlemsrabatter.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

jonasl skrev: 01 feb 2026 13:35
Idag passade jag på att ladda på CK vid Arlandastad för att kicka igång AutoCharge inför framtiden.

Tog över hem minuter att få igång laddningen, först skulle appen uppdateras, sen försökte den starta en stund utan att lyckas - fick efter en stund felmeddelande att betalmetod behöver uppdateras. Tog bort och lade ok Google Pay igen, sen funkade det på andra försöket. Aktiverade AutoCharge utanproblem efter det.

Bra fart på laddning, runt 180kW, Teslas egna runt hörnet tror jag är rätt begränsad fart på plus att det nästan var fullt.

6 kr/kWh istället för 4,60 hos Tesla, laddade 32kWh så det blir inte så blodigt :-)
Nästa gång är det lika smidigt som när du laddar hos Tesla.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

jonasl skrev: 01 feb 2026 13:35

Jag har aktiverat Autocharge på CK för ~ ett år sedan, jag hade nog tur för detvgivk grymt smidigt och sedan dess är CK öika snabb som Tesla på att börja ladda.
Bara parkera, koppla i och det svarar direkt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Ja jag hoppas det är så smidigt framöver! Det finns ju nästan överallt också.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

AAKEE skrev: 28 jan 2026 23:06
pefreli skrev: 28 jan 2026 22:34
AAKEE skrev: 28 jan 2026 22:20
pefreli skrev: 28 jan 2026 22:14
Frågan är riktad till er som bytt till/från Tesla de senaste 1-2 åren.

Jag lever i tron att Tesla fortfarande ger den smidigaste/bästa laddupplevelsen med SUC när man reser långt i Sverige eller Europa. Trots att det nu finns mer snabbladdande bilar med större batterier och trots att SUC har öppnats upp och att andra laddnätverk har byggts ut de senaste åren.

Är jag fel på det? Lever Tesla på gamla meriter?

Ni som gjort bytet i närtid och gjort en del långresor med både Tesla och andra bilmärken - Vad är era erfarenheter?
Just laddnätverket är riktigt bra hos Tesla. Många laddare på stationerna, sällan trasiga. Välutbyggt nät.

Går man på något annat märke som är konkurrenskraftigt i flera avseenden så är det oftast 800V nu, vilket gör att man är styrd till en mindre del av de övriga laddarna eller oftast långsam laddning.
Ja det är lite så jag resonerar, men tyvärr vet jag inte hur helhetsupplevelsen med laddning vid långfärd står sig mot andra i verkligheten eftersom jag inte provat andra bilmärken.

Jag tänkte att det var dax att utmana mina (kanske förlegade) tankar. :idea:
Jag är f.n inte alls så övertygad om att det blir någon fler Tesla. Ganska mycket som talar mot det för mig, känns det som.

Men just laddnätverket (enligt tidigare beskrivning) och att man aldrig behöver fundera - bara skriva in en dest. så löser bilen det är sånt som jag egentligen inte vill byta bort.
Precis så funkar det i polestar också. Jag kan filtrera på teslas laddare och sen sköter bilen resten. Den enda skillnaden är att jag behöver starta laddningen genom att trycka på appen.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

chaffis75 skrev: 31 jan 2026 10:17
Sportbilsentusiasten skrev: 31 jan 2026 09:10
AAKEE skrev: 28 jan 2026 22:20
pefreli skrev: 28 jan 2026 22:14
Frågan är riktad till er som bytt till/från Tesla de senaste 1-2 åren.

Jag lever i tron att Tesla fortfarande ger den smidigaste/bästa laddupplevelsen med SUC när man reser långt i Sverige eller Europa. Trots att det nu finns mer snabbladdande bilar med större batterier och trots att SUC har öppnats upp och att andra laddnätverk har byggts ut de senaste åren.

Är jag fel på det? Lever Tesla på gamla meriter?

Ni som gjort bytet i närtid och gjort en del långresor med både Tesla och andra bilmärken - Vad är era erfarenheter?
Just laddnätverket är riktigt bra hos Tesla. Många laddare på stationerna, sällan trasiga. Välutbyggt nät.
Yepp.
Samt inget strul med laddning ellerbetalning.
Teslas totalt överlägset fortfarande.
Bara funkar!
Totalt överlägset skulle jag säga är överdrivet. Ett bra laddnätverk absolut speciellt om man vill röra sig över hela Europa. Håller man sig i Sverige och Norden skulle jag säga cirkel k också är enormt bra men de finns fler...
Svagheten hos Tesla är att de ara har 400 volt laddare, dock är detta såklart någon som man antingen ignorerar totalt eller i princip blir en deal breaker beroende på vad man kör för bil.
Ja objektivt väldigt överdrivet såklart.
Men subjektivt räcker det med ett enda samtal från hustrun som inte kan ladda bilen... ;)
Inget samtal då hon nu laddar på Tesla endast.
Men skulle skrivit vad jag menade.
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Användarvisningsbild
TeslaKotte
Teslaägare

Inlägg av TeslaKotte »

roffe_s skrev: 31 jan 2026 11:04
Vågar jag lita på beräkningen? Jodå, har hänt att jag rullat in hemma med en eller ett par % kvar. På långresa föredrar jag dock, på grund av risk för oförutsedda händelser, att ha lite större marginal.
Det är just den marginalen man har vant sig vid att inte behöva :) (på de vägar vi oftast åker finns det ju såklart andra laddare på vägen om man mot förmodan skulle märka att det skiter sig)

Denna kom upp i mitt flöde nyligen där tanken var att följa bilens ruttplanering i en 7X men som jag förstår det fick man vända tillbaka till tidigare laddare pga. optimistisk uppskattning av mål SoC.
Kan såklart ha varit olyckliga omständigheter men detta är nog en av de större orosmomenten vid byte till annan tillverkare än Tesla.

Model Y LR 2023
Model Y LR 2022
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

TeslaKotte skrev: 02 feb 2026 10:53
roffe_s skrev: 31 jan 2026 11:04
Vågar jag lita på beräkningen? Jodå, har hänt att jag rullat in hemma med en eller ett par % kvar. På långresa föredrar jag dock, på grund av risk för oförutsedda händelser, att ha lite större marginal.
Det är just den marginalen man har vant sig vid att inte behöva :) (på de vägar vi oftast åker finns det ju såklart andra laddare på vägen om man mot förmodan skulle märka att det skiter sig)

Denna kom upp i mitt flöde nyligen där tanken var att följa bilens ruttplanering i en 7X men som jag förstår det fick man vända tillbaka till tidigare laddare pga. optimistisk uppskattning av mål SoC.
Kan såklart ha varit olyckliga omständigheter men detta är nog en av de större orosmomenten vid byte till annan tillverkare än Tesla.

EDIT - nu hittade jag problemet, det var direkt i starten! Förstår jag det rätt hämtar han bilen då den har 33% kvar och lägger rutten direkt innan avfärd och planerar för 10% vid ankomst till första laddare. Då baseras förbrukningsberäkningarna på siffror från en tidigare förare och innan bilen kalkylerat om utefter rådande omständigheter (väglag och temp). Jag hade personligen, oavsett bilmärke, rullat ett antal mil och sedan planerat om laddstoppet… Nu var videon rätt lång, vad jag kunde se under min scrollning funkade i varje fall de två sista laddningarna bra. Inför det sista nämnde han planerade 25% och när han anlände till laddaren hade han 21%, det må väl anses vara godkänt med tanke på ”driving in the worst possible conditions”?

Men min erfarenhet gäller ju 001, är Du så oroad tror jag Du ska ställa Din fråga i 7X-tråden. Jag har i alla fall inte sett några större invändningar mot ruttplaneraren i någon FB-grupp så Du bör nog ställa frågan direkt till ägarna.

Mina 2p, lycka till med Ert val :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

M3LR RWD gör 91(!) mil på en laddning i varmt klimat, utan att delta i störst batteri-tävlingen som övriga tillverkare skapat.

MY LR AWD -26 beställd
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
Skriv svar