Tesla vs Others på långresa

Här diskuterar vi övriga ämnen.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Tesla vs Others på långresa

Inlägg av pefreli »

Frågan är riktad till er som bytt till/från Tesla de senaste 1-2 åren.

Jag har ingen erfarenhet av andra elbilar än Tesla men lever i tron att Tesla ger den smidigaste/bästa laddupplevelsen med SUC när man reser långt i Sverige eller Europa. Trots att det nu finns mer snabbladdande bilar med bättre räckvidd och trots att SUC har öppnats upp och att andra laddnätverk har byggts ut de senaste åren.

Är jag fel på det? Lever Tesla på gamla meriter?

Ni som gjort bytet i närtid och gjort en del långresor med både Tesla och andra bilmärken - Vad är era erfarenheter?
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tesla vs Others på långresa

Inlägg av AAKEE »

pefreli skrev: 28 jan 2026 22:14

Jag lever i tron att Tesla fortfarande ger den smidigaste/bästa laddupplevelsen med SUC när man reser långt i Sverige eller Europa. Trots att det nu finns mer snabbladdande bilar med större batterier och trots att SUC har öppnats upp och att andra laddnätverk har byggts ut de senaste åren.

Ni som gjort bytet i närtid och gjort en del långresor med både Tesla och andra bilmärken - Vad är era erfarenheter?
Just laddnätverket är riktigt bra hos Tesla. Många laddare på stationerna, sällan trasiga. Välutbyggt nät.

Går man på något annat märke som är konkurrenskraftigt i flera avseenden så är det oftast 800V nu, vilket gör att man är styrd till en mindre del av de övriga laddarna eller oftast långsam laddning.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

AAKEE skrev: 28 jan 2026 22:20

Jag lever i tron att Tesla fortfarande ger den smidigaste/bästa laddupplevelsen med SUC när man reser långt i Sverige eller Europa. Trots att det nu finns mer snabbladdande bilar med större batterier och trots att SUC har öppnats upp och att andra laddnätverk har byggts ut de senaste åren.

Just laddnätverket är riktigt bra hos Tesla. Många laddare på stationerna, sällan trasiga. Välutbyggt nät.

Går man på något annat märke som är konkurrenskraftigt i flera avseenden så är det oftast 800V nu, vilket gör att man är styrd till en mindre del av de övriga laddarna eller oftast långsam laddning.
Ja det är lite så jag resonerar, men tyvärr vet jag inte hur helhetsupplevelsen med laddning vid långfärd står sig mot andra i verkligheten eftersom jag inte provat andra bilmärken.

Jag tänkte att det var dax att utmana mina (kanske förlegade) tankar. :idea:
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

pefreli skrev: 28 jan 2026 22:34

Ja det är lite så jag resonerar, men tyvärr vet jag inte hur helhetsupplevelsen med laddning vid långfärd står sig mot andra i verkligheten eftersom jag inte provat andra bilmärken.

Men det är väl bara att börja ladda din Tesla på enbart 800V laddare, så märker du snart om du tycker det är okej eller för besvärligt.

Tesla SuC styrka tycker jag är att det finns många laddstolpar på varje ställe och den nästan aldrig är sönder.

Smidigheten att bara stoppa i sladden så startar laddningen har man ju även på de andra laddnätverken som har Autocharge. T ex Circle-K har ett väl utbyggt nätver som är precis lika smidigt att ladda på som SuC. Problemet är att de ofta bara finns 4-8 stolpar per ställe, och det är inte så mycket att hurra för på typiska resdagar.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Försökte aktivera autocharge i somras när vi laddade på C-K i Gävle. Första gången måste man ju aktivera stolpen från appen. Men det funkade inte, och damerna som laddade bredvid oss tipsade oss om att de inte heller fick appen att funka utan fick starta med betalkort på laddarens kortläsare istället.

Cementerade mina fördomar lite, jajemen :-)

(Men jag laddar faktiskt en del utanför SuC-nätverket när det råkar passa bättre, oftast funkar det ju)

Har tänkt att jag ska aktivera Autocharge på de nätverk som har stöd för det, för att förenkla i framtiden. Men trots att vi bara laddar till 80% hemma enligt Tesla-appen så verkar det inte vara tillräckligt mycket bortaladdning för att det ska bli av.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

pefreli skrev: 28 jan 2026 22:34

Jag är f.n inte alls så övertygad om att det blir någon fler Tesla. Ganska mycket som talar mot det för mig, känns det som.

Men just laddnätverket (enligt tidigare beskrivning) och att man aldrig behöver fundera - bara skriva in en dest. så löser bilen det är sånt som jag egentligen inte vill byta bort.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Inlägg av jeppe_sthlm »

Har vid några tillfällen laddat utanför SuC den senaste tiden och laddarna med kortbetalning är ju en game-changer. Tycker också generellt att de har funkat bra, jämfört med de gamla 50kW-laddarna som funkade ca 1 av 3 gånger.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

jonasl skrev: 28 jan 2026 23:02
Försökte aktivera autocharge i somras när vi laddade på C-K i Gävle. Första gången måste man ju aktivera stolpen från appen. Men det funkade inte, och damerna som laddade bredvid oss tipsade oss om att de inte heller fick appen att funka utan fick starta med betalkort på laddarens kortläsare istället.

Cementerade mina fördomar lite, jajemen :-)

(Men jag laddar faktiskt en del utanför SuC-nätverket när det råkar passa bättre, oftast funkar det ju)

Har tänkt att jag ska aktivera Autocharge på de nätverk som har stöd för det, för att förenkla i framtiden. Men trots att vi bara laddar till 80% hemma enligt Tesla-appen så verkar det inte vara tillräckligt mycket bortaladdning för att det ska bli av.
Första gången jag laddade på Circle-K kom det upp en fråga i appen om jag ville aktivera Autocharge. Ja tack!
Har funkat felfritt sedan dess.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Skriv svar