Polestar förbjuds sälja i USA

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Re: Polestar förbjuds sälja i USA

Inlägg av martinot »

TobbeW skrev: 29 jun 2026 20:45
Nu handlade det kanske mer om att det skrevs i tråden att det inte fanns någon vilja eller intresse hos Saab under denna tidsperiod att producera elbilar, detta stämmer inte.

Men absolut, bara viljan och intresset att producera en elbil räcker ju inte...
Viljan och intresse är ju inte svart/vitt. Det är ju en glidande skala. Den verkliga viljan och intresset visar sig i vad man verkligen gör och prioriterar. Inte vad man snackar om.

Att ta fram ett par konceptbilar med ett par elmotorer har nog 100% av alla bilföretag gjort. Men sedan, som i fallet med SAAB och Toyota, om intresset är verkligen genuint, kan man nog verkligen ifrågasätta.

Men den/din definition att man visat "intresse" med ett par elmotorer i ett par konceptbilar så har nog då alla bilföretag i världen haft samma intresse att ställa om till elbilar, vilket nog inte riktigt är sant.

Att NEVS hade intresset däremot håller jag helt med om (men de hade ingen kompetens, velig styrning ifrån Kina, och allmän okunskap på personbilsområdet då de ägdes av ett fastighetsbolag och skumraskföretag).

Men nu talade vi om bilföretaget SAAB innan det såldes till kineserna.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
TobbeW
Teslaägare

Inlägg av TobbeW »

Saab var nog ett av få märken som verkligen skulle kunnat vara genuint intresserat av att tillverka elbilar (bortse den ekonomiska aspekten), hurvida det stämmer eller ej kommer vi dock aldrig att få veta säkert.

Sedan är det intressant hur Saab gick från noll kunskap/intresse av elektrifiering, till att faktiskt ha en rullande elbil, men kunskap och viljan (som man inte hade?) flyttade till Göteborg (pga konkursen), och ägaren NEVS på slutet som nog faktiskt var lite intresserade av elbilar trots allt(?) i denna tråd ;) :D

I all välmening.
Model 3 Performance Highland
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

TobbeW skrev: 29 jun 2026 23:28
ägaren NEVS på slutet som nog faktiskt var lite intresserade av elbilar trots allt, i denna tråd ;) :D
Absolut att NEVS var 100% intresserade. Det var hela idéen bakom NEVS (till skillnad och tvärt emot från SAAB) att sälja elektriska versioner av SAAB-modellerna. De hade dessutom en ägare med enormt kapital att spendera (tyvärr lånande pengar, som fick de att gå i konkurs, men pga. alla vidlyftiga fastighetsaffärer). Så NEVS, till skillnad från SAAB, hade absolut viljan, men även kapitalet.

Problemet för NEVS var att de dels saknade den tekniska kompetensen (så de hade inte rätt förutsättningar), men de saknade även vettig styrning/ledning (främst från ägarsidan i Kina).
TobbeW skrev: 29 jun 2026 23:28
I all välmening.
Tar inte alls illa upp, men rätt skall vara rätt. Verkligheten stödjer inte fakta att SAAB var seriöst intresserade att satsa på serieproducerade elbilar (till skillnad från NEVS). Men många SAAB-fantaster (nu avser jag inte alls att du är det) sprider naturligtvis lite historia som inte är helt verklighetsbaserad, eller i bästa fall skriver om historien till att vara mer rosa-skimrande i efter hand.

Därav att det lätt sprids fejk news på social media och forum att SAAB både var ett välmående företag (bara lite otur) och även duktiga på elbilar som i stort var produktionsklara (vilket är så långt från sanningen man kan komma).
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Användarvisningsbild
TobbeW
Teslaägare

Inlägg av TobbeW »

Att rätt skall vara rätt håller jag helt med om, det var liksom lite av anledningen till att jag ens skrev något i denna tråd från första början.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

TobbeW skrev: 30 jun 2026 00:02
Att rätt skall vara rätt håller jag helt med om, det var liksom lite av anledningen till att jag ens skrev något i denna tråd från första början.
Jo, men det stämmer tyvärr inte helt 100% med verkligheten. Trots att du skrivit det i tråden. Det är inte så verkligheten fungerar, tyvärr.

Missförstå mig inte. Jag gillar mycket med SAAB själv! Lärde mig övningsköra till den absolut största delen i en SAAB 9000 i mitten av 80-talet. Enormt trevlig bil för sin tid! Gillade våra SAAB 9000, och senare 9000 CD, halvkombi grymt mycket bättre än våra Volvo 245 kombi som familjen hade haft innan som förstabil. Helt annan både sportigare roligare körkänsla och samtidigt även mycket mer premiumkomfort. Väldigt lyckad kombination som Volvo då inte var i närheten av. Mycket teknik och innovationer långt före Volvo på den tiden som tex. DIC-tändning. 9000 var även en otroligt krocksäker bilmodell för sin tid (kunde konkurrera även här med Volvo, som annars var hyfsat ledande på säkerhet på den tiden).

Men tyvärr så även om SAAB var innovativa med tex. Turbo på 70-talet, så var de aldrig någonsin riktigt lönsamma så att de kunde stå på sina egna ben. Sedan så kanske de kunde haft en chans att som med Turbo fortsätta att innovera genom fokus på elbilar tidigare och innan bolaget såldes till NEVS, men det var de naturligtvis absolut inte ensamma om att missa den chansen. Tvärt om; det var ju de flesta traditionella bilföretag som missade den chansen att hoppa på elektrifieringen tidigt. Var ju i stort sett bara Tesla, BMW, Nissan och Renault som tidigt gjorde seriösa satsningar på elbilar på den tiden (alltså planer på att testa starta serietillverkning av elbilar, och inte bara konceptbilar som i stort sett alla biltillverkare tagit fram).

Så håller med dig om att det är svårt att klandra SAAB för att missa starten för serietillverkade elbilar (och ännu svårare för små biltillverkare som SAAB med betydligt mindre kapital än de stora), även om det så här med facit i backspegeln naturligtvis är väldigt synd att ett sådant här i övrigt innovativt företag (som annars var vana att ligga i den tekniska framkanten) missade den chansen.

Användarvisningsbild
TobbeW
Teslaägare

Inlägg av TobbeW »

Precis som du nu skriver var det få tillverkare som 2010 satsade helhjärtat på elektrifierade bilar, det var lite det som var poängen att dessa tillverkare var väldigt få, du nämner 4 st olika, därav var det svårt att år 2010 (när bolaget fortfarande existerade, hur det ev hade sett ut idag kan man endast spekulera om) räkna bort Saab helt i elektrifieringen och säga att dom saknade helt intresse och viljan som tidigare nämndes i tråden? Det stämmer tyvärr inte heller med verkligheten ;)
9-3 ePower är väl ändå ett exempel på att det som tidigare skrevs inte riktigt stämmer, sedan kan man vrida och vända på argumenten för eller emot i all oändlighet...

Nej, jag tror inte heller att dom ekonomiska musklerna någonsin fanns till att bli en stor internationell elbilstillverkare, men det är en helt annan fråga.

Nog om detta från min sida nu.

Jag misstänker att vidare diskussion om Saab, deras utveckling, DI-systemet, APC och Trionic bäst fortsätter i en ny tråd om just detta om det nu är av intresse. :P
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Polestar Owners Fear A Fisker-Style Resale Collapse After US Ban

With sales blocked past 2027, Polestar owners fear stalled software updates and a service network that may not hold together […

https://www.carscoops.com/2026/07/poles ... les-ban-2/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Det ironiska i det hela att Polestar var först med att använda Android Automotive OS. Som definitivt inte är kinesisk.

Det är typ 30-40% av bilens kodbas som utgörs av "kinesisk mjukvara".
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

TiborBlomhall skrev: 02 jul 2026 10:43
Det ironiska i det hela att Polestar var först med att använda Android Automotive OS. Som definitivt inte är kinesisk.

Det är typ 30-40% av bilens kodbas som utgörs av "kinesisk mjukvara".
Visst, och när det gäller FOSS så hittar man typiskt många nationaliteter bakom dem. Nästan alla större system innehåller mjukvara som delvis är skrivet av kineser eller andra med nationaliteter som USA bedömer som problematiska.

Men vad det gäller om framför allt kinesiska staten har kontroll över mjukvaran som laddas ner i och data som laddas upp eller kan laddas upp från bilarna. Det som gör Kina speciellt är dels att det finns lagar som tvingar alla kinesiska medborgare att i hemlighet hjälpa deras underrättelsetjänst, samt att det i praktiken är obligatoriskt för företagsledare i Kina att vara medlemmar i kommunistpartiet (man får inga tillstånd annars), och den enda biltilverkaren som lyckats få undantag för detta är Elon Musk. All annan biltillverkning i Kina kan modifieras av kinesiska staten (och det är därför Tesla men ingen annan kan säga nej till alla moraliskt tveksamma leverantörer).

Det är heller inte en konspirationsteori att kinesiskt underrättelsetjänst tittar på video som laddas upp till kinesiska servrar från (bland annat) bilar, och att man förbjuder kinesiska bilar vid känsliga militära installationer i flera länder är därför bara sunt förnuft. Så att generellt förbjuda bilar där det laddas upp, eller enkelt kan laddas upp, video till servrar som kan utnyttjas för spionage är inte alls långsökt.

Så så länge inte Polestar omöjliggör för kinesisk underrättelsetjänst att (enkelt) kunna komma åt bilarnas kameror (som genom att flytta huvudkontoret från Kina) så är det nog kört för Polestar så länge USA är principfast. Man kan misstänka att Polestars försöker invänta nya politiska vindar i USA. Kinesisk underrättelsetjänst har investerat mycket i amerikansk politik för att få inflytande, och det pågår ett antal rättsprocesser i USA som behandlar storskalig olaglig finansiering från Kina.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Autonom skrev: 02 jul 2026 12:41
Så så länge inte Polestar omöjliggör för kinesisk underrättelsetjänst att (enkelt) kunna komma åt bilarnas kameror (som genom att flytta huvudkontoret från Kina)
Polestars huvudkontor ligger i Torslanda. Du menar nog servrarna.
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

TiborBlomhall skrev: 02 jul 2026 13:55
Så så länge inte Polestar omöjliggör för kinesisk underrättelsetjänst att (enkelt) kunna komma åt bilarnas kameror (som genom att flytta huvudkontoret från Kina)
Det hade jag missat. jag trodde det var flyttat till Kina.

Nja, jag menade egentligen kontroll över dem, och utöver vad som laddas upp även ursprung på mjukvara som laddas ner. Polestar är mycket mer integrerat med Geely, och framför allt möjligheten att avlyssna och i hemlighet smyga in saker i mjukvaran, som dubbelriktad kommunikation via BeiDou vilken i praktiken är ospårbar för västvärldens underrättelsetjänst.

Volvo klarade sig antagligen beroende på att de är mycket mer självständiga, och Geely är mycket mindre inblandade i deras drift.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Autonom skrev: 02 jul 2026 15:02

Nja, jag menade egentligen kontroll över dem, och utöver vad som laddas upp även ursprung på mjukvara som laddas ner. Polestar är mycket mer integrerat med Geely, och framför allt möjligheten att avlyssna och i hemlighet smyga in saker i mjukvaran, som dubbelriktad kommunikation via BeiDou vilken i praktiken är ospårbar för västvärldens underrättelsetjänst.

Volvo klarade sig antagligen beroende på att de är mycket mer självständiga, och Geely är mycket mindre inblandade i deras drift.
Tror det är betydligt enklare logik, då Trump inte verkar så intresserad av utläggningar och djupare analyser.
Polestar anses vara kinesiskt, Volvo svenskt
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Sportbilsentusiasten skrev: 02 jul 2026 19:33

Tror det är betydligt enklare logik, då Trump inte verkar så intresserad av utläggningar och djupare analyser.
https://carup.se/donald-trumps-okanda-h ... volvos-vd/
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Det kan vara så att Trump räddat Volvo genom att ge dem ett undantag, men att Polestar stoppades är baserat på en serie lagar där de första signerades av Biden, och hela serien lagar är demokrater och republikaner överens om.

Det är säkert amerikansk militär och underrättelsetjänst som drivit på detta, och det skulle inte förvåna mig ett dyft om CIA har handfasta bevis för att kinesiska bilar laddat upp känsliga bilder till Kina, och om så är fallet så har säkert både Biden och Trump fått veta det.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Möjlighet till $25K rabatt på en P-star 4 i Amerikat. Det lär väl göra en del med andrahandsvärdet på redan inhandlade bilar gissar jag…

https://www.jalopnik.com/2206843/new-po ... anned-u-s/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

Geely äger ca 60% av Polestar. Volvocars äger 20%. Geely äger 80% av Volvocars, så det verkliga huvudkontoret ligger nog i Kina :) .
MYP -25
MY RWD -23 (såld)
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414

Inlägg av Franz »

Freez skrev: 03 jul 2026 09:13
Geely äger ca 60% av Polestar. Volvocars äger 20%. Geely äger 80% av Volvocars, så det verkliga huvudkontoret ligger nog i Kina :) .
Geely äger inte så mycket egentligen utan större delen av det du anger ägs av PSD som är Li Shufus egna investmentbolag. Men det är ju mest en teknikalitet i sammanhanget ;)
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Fredrik j skrev: 02 jul 2026 19:39
Sportbilsentusiasten skrev: 02 jul 2026 19:33

https://carup.se/donald-trumps-okanda-h ... volvos-vd/
Ja ta mig tusan :lol:
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte