TobbeW skrev: ↑30 jun 2026 00:02
Att rätt skall vara rätt håller jag helt med om, det var liksom lite av anledningen till att jag ens skrev något i denna tråd från första början.
Jo, men det stämmer tyvärr inte helt 100% med verkligheten. Trots att du skrivit det i tråden. Det är inte så verkligheten fungerar, tyvärr.
Missförstå mig inte. Jag gillar mycket med SAAB själv! Lärde mig övningsköra till den absolut största delen i en SAAB 9000 i mitten av 80-talet. Enormt trevlig bil för sin tid! Gillade våra SAAB 9000, och senare 9000 CD, halvkombi grymt mycket bättre än våra Volvo 245 kombi som familjen hade haft innan som förstabil. Helt annan både sportigare roligare körkänsla och samtidigt även mycket mer premiumkomfort. Väldigt lyckad kombination som Volvo då inte var i närheten av. Mycket teknik och innovationer långt före Volvo på den tiden som tex. DIC-tändning. 9000 var även en otroligt krocksäker bilmodell för sin tid (kunde konkurrera även här med Volvo, som annars var hyfsat ledande på säkerhet på den tiden).
Men tyvärr så även om SAAB var innovativa med tex. Turbo på 70-talet, så var de aldrig någonsin riktigt lönsamma så att de kunde stå på sina egna ben. Sedan så kanske de kunde haft en chans att som med Turbo fortsätta att innovera genom fokus på elbilar tidigare och innan bolaget såldes till NEVS, men det var de naturligtvis absolut inte ensamma om att missa den chansen. Tvärt om; det var ju de flesta traditionella bilföretag som missade den chansen att hoppa på elektrifieringen tidigt. Var ju i stort sett bara Tesla, BMW, Nissan och Renault som tidigt gjorde seriösa satsningar på elbilar på den tiden (alltså planer på att testa starta serietillverkning av elbilar, och inte bara konceptbilar som i stort sett alla biltillverkare tagit fram).
Så håller med dig om att det är svårt att klandra SAAB för att missa starten för serietillverkade elbilar (och ännu svårare för små biltillverkare som SAAB med betydligt mindre kapital än de stora), även om det så här med facit i backspegeln naturligtvis är väldigt synd att ett sådant här i övrigt innovativt företag (som annars var vana att ligga i den tekniska framkanten) missade den chansen.