Sida 3 av 3
Re: Hejdå Tesla...men vad istället?
Postat: 09 dec 2025 22:40
av Electron
iAkita skrev: ↑09 dec 2025 22:13
Electron skrev: ↑09 dec 2025 21:58
iAkita skrev: ↑09 dec 2025 21:33
Henrik P skrev: ↑08 dec 2025 10:35
Avbokade precis min Y och måste leta annat märke. Mitt företag stängde precis möjligheten att köpa Tesla pga USA's och Elons hållning gentemot Europa. Jag måste säga att det heller inte lockar att längre finansiera varken USA eller Elon. Nog om det.
Har kört Modell 3 i snart 5 år och måste säga att jag oroar mig för att jag kommer bli missnöjd med vilken bil jag än väljer nu.
Vad har forumet för erfarenheter av andra märken? Letar efter en lite högre bil nu än M3. Välkomnar alla tips på vad man skall undvika eller vilka fördelar andra märken har. Tacksam för all input!
Kia EV6 är en rikitgt bra elbil som ligger någonstans mitt emellan en Model 3 och en SUV. Jag har haft två olika varianter och var nöjd med båda. Däremot är jag inte överförtjust i interiören. Den fick en facelift nyligen med lite större batteri och delvis ny interiör. Den kanske kan vara värd att kika på iallafall? Ioniq 5 är byggd på samma plattform och kan kanske också vara ett alternativ, men den har jag inga egna erfarenheter av.
Annars är BMW i4 min solklara favorit bland de elbilar jag haft. Jag tycker inte den är alls trång i baksätet, som många verkar tycka. Men jag är bara 177 cm och då blir det ju en del plats över bakom mig.
Prova med en person på 192 cm i baksätet samt förare på 187cm. Personen i baksätet slår i taket med huvudet. Passar inte alla. Men i övrigt så är det en bra bil. Ingen tvekan.
Ja, med den uppsättning förare och passagerare kan jag tänka mig att det blir trångt, som i de flesta bilar. Men jag tänkte att eftersom TS kommer från en Model 3 så borde en i4 också funka. Jag upplever det inte som särskilt stor skillnad på Model 3 och i4 vad det gäller utrymmet i baksätet. Men det är kanske för att jag får plats bra i båda.
Det är en bra bil. Dock spmpassade den inte vår familj. Vi växte ur TM3, samma sak där trångt i baksätet. Nu får alla plats.
Re: Hejdå Tesla...men vad istället?
Postat: 09 dec 2025 22:47
av manneson
IX3 känns väl som ett mkt bättre val än i4, till typ samma pris.
20 mil mer räckvidd och dubbelt så snabb laddning samt mer utrymme och bättre infotainment osv osv…
Vad talar egentligen för i4?
Om man tvunget vill ha sedan så väntar man väl på i3…
Re: Hejdå Tesla...men vad istället?
Postat: 09 dec 2025 23:23
av iAkita
manneson skrev: ↑09 dec 2025 22:47
IX3 känns väl som ett mkt bättre val än i4, till typ samma pris.
20 mil mer räckvidd och dubbelt så snabb laddning samt mer utrymme och bättre infotainment osv osv…
Vad talar egentligen för i4?
Om man tvunget vill ha sedan så väntar man väl på i3…
Ja, får man iX3 till samma pris är det definitivt ett bättre köp, det håller jag med om.
Re: Hejdå Tesla...men vad istället?
Postat: 10 dec 2025 00:09
av SwedishAdvocate
manneson skrev: ↑09 dec 2025 22:47
IX3 känns väl som ett mkt bättre val än i4, till typ samma pris.
[1] 20 mil mer räckvidd och dubbelt så snabb laddning samt mer utrymme och bättre infotainment osv osv…
Vad talar egentligen för i4?
[2] Om man tvunget vill ha sedan så väntar man väl på i3…
1. WLTP är 46,5 km/h… (Samt vindstilla, inga uppförsbackar, 20 grader varmt och ingen nederbörd). Tror ju inte det kommer vara 20 mil mer räckvidd i ~110-120 km/h…
2. Nya i3 kommer även som Touring som jag förstår det (dvs. med kombibaklucka). Så kommer väl ha i princip lika mkt utrymme inuti som iX3, snabbladda lika kvickt och antagligen ha ännu längre räckvidd i 110-120 km/h.
Re: Hejdå Tesla...men vad istället?
Postat: 10 dec 2025 07:56
av mikebike
Teslaaa skrev: ↑09 dec 2025 22:11
Electron skrev: ↑09 dec 2025 21:58
iAkita skrev: ↑09 dec 2025 21:33
Henrik P skrev: ↑08 dec 2025 10:35
Avbokade precis min Y och måste leta annat märke. Mitt företag stängde precis möjligheten att köpa Tesla pga USA's och Elons hållning gentemot Europa. Jag måste säga att det heller inte lockar att längre finansiera varken USA eller Elon. Nog om det.
Har kört Modell 3 i snart 5 år och måste säga att jag oroar mig för att jag kommer bli missnöjd med vilken bil jag än väljer nu.
Vad har forumet för erfarenheter av andra märken? Letar efter en lite högre bil nu än M3. Välkomnar alla tips på vad man skall undvika eller vilka fördelar andra märken har. Tacksam för all input!
Kia EV6 är en rikitgt bra elbil som ligger någonstans mitt emellan en Model 3 och en SUV. Jag har haft två olika varianter och var nöjd med båda. Däremot är jag inte överförtjust i interiören. Den fick en facelift nyligen med lite större batteri och delvis ny interiör. Den kanske kan vara värd att kika på iallafall? Ioniq 5 är byggd på samma plattform och kan kanske också vara ett alternativ, men den har jag inga egna erfarenheter av.
Annars är BMW i4 min solklara favorit bland de elbilar jag haft. Jag tycker inte den är alls trång i baksätet, som många verkar tycka. Men jag är bara 177 cm och då blir det ju en del plats över bakom mig.
Prova med en person på 192 cm i baksätet samt förare på 187cm. Personen i baksätet slår i taket med huvudet. Passar inte alla. Men i övrigt så är det en bra bil. Ingen tvekan.
Tur att majoriteten som äger en sådan inte kör runt med någon som är 192cm lång i baksätet (detta vågar jag anta).
Jag är 193. Min bror, min svåger och deras fruar är alla kortare än min fru (176). Som tur är får jag sitta fram när jag åker med i deras i4:or, men det är trångt där också.
Även bagageutrymmet är litet hos i4.
Re: Hejdå Tesla...men vad istället?
Postat: 10 dec 2025 10:16
av manneson
SwedishAdvocate skrev: ↑10 dec 2025 00:09
manneson skrev: ↑09 dec 2025 22:47
IX3 känns väl som ett mkt bättre val än i4, till typ samma pris.
[1] 20 mil mer räckvidd och dubbelt så snabb laddning samt mer utrymme och bättre infotainment osv osv…
Vad talar egentligen för i4?
[2] Om man tvunget vill ha sedan så väntar man väl på i3…
1. WLTP är 46,5 km/h… (Samt vindstilla, inga uppförsbackar, 20 grader varmt och ingen nederbörd). Tror ju inte det kommer vara 20 mil mer räckvidd i ~110-120 km/h…
2. Nya i3 kommer även som Touring som jag förstår det (dvs. med kombibaklucka). Så kommer väl ha i princip lika mkt utrymme inuti som iX3, snabbladda lika kvickt och antagligen ha ännu längre räckvidd i 110-120 km/h.
Jag pratar WLTP. I praktiken gissar jag på det sedvanliga, dvs ca hälften mot WLTP. Alltså runt 10 mil extra på motorväg.
Jag tror faktiskt inte i3 kommer med lika stort batteri.
Varför? För att man nog vill vara ännu mer attraktiva prismässigt.
Min vilda gissning är att den kommer med LFP celler på 80-90kwh(som sen också kommer till iX3).
Endast M3 kommer av prestandaskäl med det större batteriet.
Re: Hejdå Tesla...men vad istället?
Postat: 10 dec 2025 17:59
av SwedishAdvocate
manneson skrev: ↑10 dec 2025 10:16
SwedishAdvocate skrev: ↑10 dec 2025 00:09
manneson skrev: ↑09 dec 2025 22:47
IX3 känns väl som ett mkt bättre val än i4, till typ samma pris.
[1] 20 mil mer räckvidd och dubbelt så snabb laddning samt mer utrymme och bättre infotainment osv osv…
Vad talar egentligen för i4?
[2] Om man tvunget vill ha sedan så väntar man väl på i3…
1. WLTP är 46,5 km/h… (Samt vindstilla, inga uppförsbackar, 20 grader varmt och ingen nederbörd). Tror ju inte det kommer vara 20 mil mer räckvidd i ~110-120 km/h…
2. Nya i3 kommer även som Touring som jag förstår det (dvs. med kombibaklucka). Så kommer väl ha i princip lika mkt utrymme inuti som iX3, snabbladda lika kvickt och antagligen ha ännu längre räckvidd i 110-120 km/h.
Jag pratar WLTP. I praktiken gissar jag på det sedvanliga, dvs ca hälften mot WLTP. Alltså runt 10 mil extra på motorväg.
Jag tror faktiskt inte i3 kommer med lika stort batteri.
Varför? För att man nog vill vara ännu mer attraktiva prismässigt.
Min vilda gissning är att den kommer med LFP celler på 80-90kwh(som sen också kommer till iX3).
Endast M3 kommer av prestandaskäl med det större batteriet.
Vet inte hur stor skillnaden skulle kunna bli i praktiken i ~110-120 km/h mellan iX3 och i4. Båda har tydligen samma Cd på 0,24… Men det är ju med minsta och mest aerodynamiskt effektiva fälgarna på iX3. Sen finns det ju en tredje decimal på Cd-värdet också. Undrar om den skulle kunna vara 0,244 på iX3 och kanske 0,240 på i4… Kollade även på dimensioner. iX3 är ~4 cm bredare och ~20 cm högre. Så frontarean på iX3 är ju 'en del' större än på i4… iX3 väger vidare ~200 kg mer än i4.
Förstår ju inte riktigt varför BMW skulle stoppa i LFP celler i nya kommande i3… Vilka tillverkare utöver Tesla och Mazda har LFP-celler idag? BMWs decennielånga marknadsföringsslogan är ju "The Ultimate Driving Machine". …Och ingenting kommer bli roligare att köra om man adderar vikt. BMW kommer väl vidare aldrig konkurrera mestadels på pris. Och i iX3 har de ju sparat in på annat än att tjoffa in ett LFP-batteri…
Så länge elbilar inte totalt dominerar den europeiska marknaden tror jag LFP mest kommer sitta i rena budgetalternativ som Dacia, Seat och sannolikt även kommande modeller från Skoda.
Re: Hejdå Tesla...men vad istället?
Postat: 10 dec 2025 19:08
av Nicke Nyfiken
SwedishAdvocate skrev: ↑10 dec 2025 17:59
Förstår ju inte riktigt varför BMW skulle stoppa i LFP celler i nya kommande i3… Vilka tillverkare utöver Tesla och Mazda har LFP-celler idag?
T.ex. Zeekr.
"The golden battery" som sitter i 7X och laddar 10-80% på mindre än 10 minuter är LFP.
Re: Hejdå Tesla...men vad istället?
Postat: 10 dec 2025 19:10
av SwedishAdvocate
Nicke Nyfiken skrev: ↑10 dec 2025 19:08
SwedishAdvocate skrev: ↑10 dec 2025 17:59
…] Förstår ju inte riktigt varför BMW skulle stoppa i LFP celler i nya kommande i3… Vilka tillverkare utöver Tesla och Mazda har LFP-celler idag?
T.ex. Zeekr.
"The golden battery" som sitter i 7X och laddar 10-80% på mindre än 10 minuter är LFP.
Är det den som väger 2475 kg?
Re: Hejdå Tesla...men vad istället?
Postat: 10 dec 2025 19:29
av Nicke Nyfiken
SwedishAdvocate skrev: ↑10 dec 2025 19:10
Nicke Nyfiken skrev: ↑10 dec 2025 19:08
SwedishAdvocate skrev: ↑10 dec 2025 17:59
…] Förstår ju inte riktigt varför BMW skulle stoppa i LFP celler i nya kommande i3… Vilka tillverkare utöver Tesla och Mazda har LFP-celler idag?
T.ex. Zeekr.
"The golden battery" som sitter i 7X och laddar 10-80% på mindre än 10 minuter är LFP.
Är det den som väger 2475 kg?
2320 kg
Re: Hejdå Tesla...men vad istället?
Postat: 10 dec 2025 20:02
av manneson
LFP kommer bli bas för så gott som alla ”vanliga” bilar närmaste åren. Tesla och kineserna var först men resterande är på gång nu.
Mercedes har precis infört det i sina basmodeller.
Nästa år kommer MEB+.
Dvs VW kommer införa det i alla sina MEB-bilar.
Stellantis mfl kommer också inom kort.
BMW har sagt att LFP kommer i neue klasse och jag gissar som sagt att i3 blir först.
Re: Hejdå Tesla...men vad istället?
Postat: 10 dec 2025 20:30
av SwedishAdvocate
Nicke Nyfiken skrev: ↑10 dec 2025 19:29
SwedishAdvocate skrev: ↑10 dec 2025 19:10
Nicke Nyfiken skrev: ↑10 dec 2025 19:08
SwedishAdvocate skrev: ↑10 dec 2025 17:59
…] Förstår ju inte riktigt varför BMW skulle stoppa i LFP celler i nya kommande i3… Vilka tillverkare utöver Tesla och Mazda har LFP-celler idag?
T.ex. Zeekr.
"The golden battery" som sitter i 7X och laddar 10-80% på mindre än 10 minuter är LFP.
Är det den som väger 2475 kg?
2320 kg
Är det versionen som inte har LFP-batteri som väger 2475 kg?
Re: Hejdå Tesla...men vad istället?
Postat: 10 dec 2025 20:38
av SwedishAdvocate
manneson skrev: ↑10 dec 2025 20:02
LFP kommer bli bas för så gott som alla ”vanliga” bilar närmaste åren. Tesla och kineserna var först men resterande är på gång nu.
Mercedes har precis infört det i sina basmodeller.
Nästa år kommer MEB+.
Dvs VW kommer införa det i alla sina MEB-bilar.
Stellantis mfl kommer också inom kort.
BMW har sagt att LFP kommer i neue klasse och jag gissar som sagt att i3 blir först.
Svarar i tråden om i3 istället. Här:
viewtopic.php?p=871494#p871494
Re: Hejdå Tesla...men vad istället?
Postat: 10 dec 2025 20:56
av Nicke Nyfiken
SwedishAdvocate skrev: ↑10 dec 2025 20:30
Nicke Nyfiken skrev: ↑10 dec 2025 19:29
SwedishAdvocate skrev: ↑10 dec 2025 19:10
Nicke Nyfiken skrev: ↑10 dec 2025 19:08
SwedishAdvocate skrev: ↑10 dec 2025 17:59
…] Förstår ju inte riktigt varför BMW skulle stoppa i LFP celler i nya kommande i3… Vilka tillverkare utöver Tesla och Mazda har LFP-celler idag?
T.ex. Zeekr.
"The golden battery" som sitter i 7X och laddar 10-80% på mindre än 10 minuter är LFP.
Är det den som väger 2475 kg?
2320 kg
Är det versionen som inte har LFP-batteri som väger 2475 kg?
Med LFP-batter väger den 2320 kg (rwd)
Med NMC-batteri väger den 2340 kg (rwd) och 2460 kg (awd)
Kälka: Zeekr produktfakta 2025