Hejdå Tesla...men vad istället?
Moderator: Redaktion
Re: Hejdå Tesla...men vad istället?
Mercedes var inte ok läste jag. Hur var det med BMW? BMW i4 M50 är det många som är nöjda med. Klart trevlig bil.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Inne på samma spår som Electron. När jag bytte bil i våras blev det en ny Model 3 LR, men hade inte det alternativet funnits hade jag sannolikt valt BMW i4. Helt klart värd att kolla upp, sen får man se om den faller en i smaken.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Finns väl flera alternativ, Cupra har Tavascan, eller en Skoda Enyaq, eller VW ID7, även Polestar 3 eller 4 finns också. Beroende på vad ditt företag tillåter för märken och värde på bilen.
Model Y LR.
Model S70D
-
SwedishAdvocate
Hade inte heller köpt en bil av en kinesisk tillverkare.
Det följande är teoretiskt eftersom ny bil tyvärr inte är aktuell för egen del.
Om det ska bytas bil inom kort hade jag som två andra är inne på kollat rätt noga på BMW i4. Den är unik i sin storleksklass i och med att den har halvkombibaklucka. Jag hade inte gått på högbyggt. Bilar som inte är SUV/Crossover har lägre luftmotstånd i hastigheter runt 110/120 km/h. Och dom väger mindre. VW ID.7 säljer ju bra. Finns både med halvkombibaklucka och som Tourer/Shooting brake/Estate/(kombi). Andra alt. skulle kunna vara Audi A6 e-tron. Finns också både med halvkombi- och kombibaklucka. BMW i5 finns med kombibaklucka.
Två trådar om i4:
viewtopic.php?p=734453#p734453
viewtopic.php?p=871092#p871092
Men om det ska vara högbyggt (dvs. SUV/Crossover)…
Alla tillverkare utom Mazda har väl något i den här produktkategorin… Beroende på ekonomi antar jag att jag hade gjort ngn avvägning av vad jag själv vill köra resp vad som skulle kunna ha ett bra andrahandsvärde. Här är ju saker som riktigt räckvidd i 110/120 km/h viktigt. Samt laddhastighet. Samt kvalité och driftsäkerhet. Antar att jag valt ngt från en europeisk tillverkare. Och hade nog gärna velat ha riktiga knappar, spakar och vridreglage för viktiga funktioner i bilen, men hade kunnat tänka mig att kompromissa med det för en vettig formfaktor (som i t.ex. VW ID.7). Men BMW har väl riktiga reglage – eller?
Här finns det skrivet lite om en sjusits SUV/Crossover:
viewtopic.php?t=37395
Men om kvalité och driftsäkerhet är saker som viktas högt så kanske ngt från Lexus/Toyota/Subaru? Dom har väl nu sent om sider styrt upp elbilsegenskaperna som jag förstår det. Har även för mig att jag läst ngnstans att dom har bra garantier på batteri och drivlina.
Om man kan vänta är tydligen nya eldrivna BMW 3-serien på g ngn gång till sommaren/Juli. Vet dock inte om Touring-versionen (kombin) släpps samtidigt…
viewtopic.php?p=870720#p870720
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
SwedishAdvocate
Håller med om Kia. Förstår inte alls hur dom tänker. Tror jag har skrivit det tidigare ngnstans på forumet… Min teori är att det är nepotism på designavdelning, samt typ total avsaknad av estetisk kompetens i företagsledningen. Synd.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fantastiskt bra svar från många. Jag har lite att grotta in mig i helgen.
Till er andra som gjorde tråden politiskt laddad så kan jag bara säga att alla beslut man tar här i livet föregås av ett ställningstagande.
Man kan kalla det politik, sunt förnuft, ryggrad eller vad man vill men man MÅSTE inte LETA, möjligen lite slarvigt formulerade meningar i varje inlägg för att starta en off topicrant.
Återigen tack till er alla som förstod innebörden av mina frågor och svarade på det utan översittarfasoner!
Till er andra som gjorde tråden politiskt laddad så kan jag bara säga att alla beslut man tar här i livet föregås av ett ställningstagande.
Man kan kalla det politik, sunt förnuft, ryggrad eller vad man vill men man MÅSTE inte LETA, möjligen lite slarvigt formulerade meningar i varje inlägg för att starta en off topicrant.
Återigen tack till er alla som förstod innebörden av mina frågor och svarade på det utan översittarfasoner!
Ytterligare något att tänka på: det kanske är enklare att byta företag än bilmärke???Henrik P skrev: ↑09 dec 2025 07:12Fantastiskt bra svar från många. Jag har lite att grotta in mig i helgen.
Nya BMW iX3 verkar lovande. Återkom gärna när du gjort ditt val!
Och Tesla finns inte att välja på mitt företag heller (25k+ anställda). Det försvann efter att Elon gjorde sina armrörelser.
Många som tidigare körde Tesla här har gått över till Polestar 3/4, men det verkar vara buggfest deluxe från vad jag sett?
Och Tesla finns inte att välja på mitt företag heller (25k+ anställda). Det försvann efter att Elon gjorde sina armrörelser.
Många som tidigare körde Tesla här har gått över till Polestar 3/4, men det verkar vara buggfest deluxe från vad jag sett?
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Kolla in Kia EV6. Bra storlek på bil och det mesta fungerar bra på den.
Hade en som hyrbil. Enda minus som jag hittade var att körkänslan var närmast obefintlig, speciellt när det blev halt.
Finns en GT version som jag misstänker nog har betydligt bättre körkänsla.
Hade en som hyrbil. Enda minus som jag hittade var att körkänslan var närmast obefintlig, speciellt när det blev halt.
Finns en GT version som jag misstänker nog har betydligt bättre körkänsla.
MangeT
2025 Model Y Uniper
2022 Model 3 LR - Såld!
2016 Model S60D - Såld!
2025 Model Y Uniper
2022 Model 3 LR - Såld!
2016 Model S60D - Såld!
Detta blev en hårt modererad tråd, lite trist må jag säga då även kloka inlägg försvann. Detta kommer leda till forumets död..
MY RWD Vit 2023
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
VW koncernen har många varianter av i grund och botten samma bil. Är man inte riktigt nöjd med någon ID-modell kan man kolla in dess motsvarigheter hos Audi, Skoda och Cupra.
Personligen tycker jag just Cupra Tavascan är den bäst lyckade VW-koncern-elbilen just nu. Andra kanske föredrar dess motsvarighet Volkswagen ID.5, Skoda Enyaq eller Audi Q4. Eller Ford Explorer, som faktiskt också är samma bil i botten. Alla dessa fem bilar har sina små twist på samma grundtema.
- TiborBlomhall
TS bad råd om bilar, inte råd om politiska åsikter. På detta forum diskuterar vi elbilar inte politiska åsikter. Inlägg som enbart handlar om politiska åsikter modereras.
/Moderatorn
Mycket märkligt. Skrev ett mer utförligt svar ang BMW i4 m50 som nu är raderat. Inget politiskt öht.TiborBlomhall skrev: ↑09 dec 2025 09:12TS bad råd om bilar, inte råd om politiska åsikter. På detta forum diskuterar vi elbilar inte politiska åsikter. Inlägg som enbart handlar om politiska åsikter modereras.
/Moderatorn
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
- Xyborg
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/robin28307
Jag tror vi skulle kunna hjälpas åt att smala ner listan med kandidater ganska rejält om du delar mer om vad du är ute efter? Vi vet att du vill ha en "högre bil än Model 3", men det utbudet är ganska digert.Henrik P skrev: ↑09 dec 2025 07:12Fantastiskt bra svar från många. Jag har lite att grotta in mig i helgen.
Bara som ett exempel: Volkswagens ID.4 är en SUV i ungefär samma storleksklass som Model Y. Den är avsevärt sävligare i styr- och gas- respons. Däremot är den tystare och går mjukare på vägen, även jämfört med faceliftade Y. Vilken bil som är den bättre av dem (i just den hänseendet) blir därmed en fråga om preferenser. Så om du kan beskriva närmare vad du är ute efter så kan du få en mer träffsäker lista, nu har du ju fått tips om allt mellan himmel och jord i princip
-
tesla newbie
Håller med. Är lättare att komma med förslag om TS kan tala om vad som lockar med Tesla jämfört med andra märken.Xyborg skrev: ↑09 dec 2025 10:48Jag tror vi skulle kunna hjälpas åt att smala ner listan med kandidater ganska rejält om du delar mer om vad du är ute efter? Vi vet att du vill ha en "högre bil än Model 3", men det utbudet är ganska digert.Henrik P skrev: ↑09 dec 2025 07:12Fantastiskt bra svar från många. Jag har lite att grotta in mig i helgen.
Bara som ett exempel: Volkswagens ID.4 är en SUV i ungefär samma storleksklass som Model Y. Den är avsevärt sävligare i styr- och gas- respons. Däremot är den tystare och går mjukare på vägen, även jämfört med faceliftade Y. Vilken bil som är den bättre av dem (i just den hänseendet) blir därmed en fråga om preferenser. Så om du kan beskriva närmare vad du är ute efter så kan du få en mer träffsäker lista, nu har du ju fått tips om allt mellan himmel och jord i princip![]()
- TiborBlomhall
?! Ditt inlägg om BMW i4 är ju kvar, inte raderat? Något mer utförligt svar än så har inte kommit in till forumet, inte tagits bort.Electron skrev: ↑09 dec 2025 10:47Mycket märkligt. Skrev ett mer utförligt svar ang BMW i4 m50 som nu är raderat. Inget politiskt öht.TiborBlomhall skrev: ↑09 dec 2025 09:12TS bad råd om bilar, inte råd om politiska åsikter. På detta forum diskuterar vi elbilar inte politiska åsikter. Inlägg som enbart handlar om politiska åsikter modereras.
/Moderatorn
TS inledde med ett tydligt politiskt ställningstagande/åsikt, varför är då inte hela tråden raderad?TiborBlomhall skrev: ↑09 dec 2025 09:12TS bad råd om bilar, inte råd om politiska åsikter. På detta forum diskuterar vi elbilar inte politiska åsikter. Inlägg som enbart handlar om politiska åsikter modereras.
/Moderatorn
"Avbokade precis min Y och måste leta annat märke. Mitt företag stängde precis möjligheten att köpa Tesla pga USA's och Elons hållning gentemot Europa. Jag måste säga att det heller inte lockar att längre finansiera varken USA eller Elon."
MY RWD Vit 2023
Det blir lite sandlåda över såna här inlägg Freeze. Fokusera på inläggets fråga istället för något man kan tolka som politiskt ställningstagande. Även om jag nu råkade göra ett övertramp mot några regler så kan man väl scrolla vidare bara istället för att älta?
Återigen tack till er som fattade galoppen och faktiskt bidrog till mina funderingar.
Återigen tack till er som fattade galoppen och faktiskt bidrog till mina funderingar.
Ja, VW kör verkligen ända in i kaklet med olika varianter på samma platta, bör ge stora fördelar i utbevcklingskostnad som kan slås ut på många olika varianter.TiborBlomhall skrev: ↑09 dec 2025 09:10VW koncernen har många varianter av i grund och botten samma bil. Är man inte riktigt nöjd med någon ID-modell kan man kolla in dess motsvarigheter hos Audi, Skoda och Cupra.
Personligen tycker jag just Cupra Tavascan är den bäst lyckade VW-koncern-elbilen just nu. Andra kanske föredrar dess motsvarighet Volkswagen ID.5, Skoda Enyaq eller Audi Q4. Eller Ford Explorer, som faktiskt också är samma bil i botten. Alla dessa fem bilar har sina små twist på samma grundtema.
Tavascan var jag intresserad av men inredningen gillade jag inte. Men smaken är som baken så gillar man det är det nog en otroligt bra bil.
Det roliga är att det nu faktiskt finns alternativ att välja mellan, så har det inte varit innan.
Model Y LR.
Model S70D
- Frippanecci
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Är ju lite jävig…
Skulle säga BMW i4 M50, helst M60.
Är supernöjd med min i5a - rent komfort och karossmässigt är den överlägsen i4an, men det faller på det många andra tycker är viktigt (räckviddshysterin).
Alternativt iX 60 - prisvärd som attans.
Skulle säga BMW i4 M50, helst M60.
Är supernöjd med min i5a - rent komfort och karossmässigt är den överlägsen i4an, men det faller på det många andra tycker är viktigt (räckviddshysterin).
Alternativt iX 60 - prisvärd som attans.
Bmw i5 M60
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
MS Performance (Raven) - såld
Beställd:
CyberTruck
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
MS Performance (Raven) - såld
Beställd:
CyberTruck
Kia EV6 är en rikitgt bra elbil som ligger någonstans mitt emellan en Model 3 och en SUV. Jag har haft två olika varianter och var nöjd med båda. Däremot är jag inte överförtjust i interiören. Den fick en facelift nyligen med lite större batteri och delvis ny interiör. Den kanske kan vara värd att kika på iallafall? Ioniq 5 är byggd på samma plattform och kan kanske också vara ett alternativ, men den har jag inga egna erfarenheter av.Henrik P skrev: ↑08 dec 2025 10:35Avbokade precis min Y och måste leta annat märke. Mitt företag stängde precis möjligheten att köpa Tesla pga USA's och Elons hållning gentemot Europa. Jag måste säga att det heller inte lockar att längre finansiera varken USA eller Elon. Nog om det.
Har kört Modell 3 i snart 5 år och måste säga att jag oroar mig för att jag kommer bli missnöjd med vilken bil jag än väljer nu.
Vad har forumet för erfarenheter av andra märken? Letar efter en lite högre bil nu än M3. Välkomnar alla tips på vad man skall undvika eller vilka fördelar andra märken har. Tacksam för all input!
Annars är BMW i4 min solklara favorit bland de elbilar jag haft. Jag tycker inte den är alls trång i baksätet, som många verkar tycka. Men jag är bara 177 cm och då blir det ju en del plats över bakom mig.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Prova med en person på 192 cm i baksätet samt förare på 187cm. Personen i baksätet slår i taket med huvudet. Passar inte alla. Men i övrigt så är det en bra bil. Ingen tvekan.iAkita skrev: ↑09 dec 2025 21:33Kia EV6 är en rikitgt bra elbil som ligger någonstans mitt emellan en Model 3 och en SUV. Jag har haft två olika varianter och var nöjd med båda. Däremot är jag inte överförtjust i interiören. Den fick en facelift nyligen med lite större batteri och delvis ny interiör. Den kanske kan vara värd att kika på iallafall? Ioniq 5 är byggd på samma plattform och kan kanske också vara ett alternativ, men den har jag inga egna erfarenheter av.Henrik P skrev: ↑08 dec 2025 10:35Avbokade precis min Y och måste leta annat märke. Mitt företag stängde precis möjligheten att köpa Tesla pga USA's och Elons hållning gentemot Europa. Jag måste säga att det heller inte lockar att längre finansiera varken USA eller Elon. Nog om det.
Har kört Modell 3 i snart 5 år och måste säga att jag oroar mig för att jag kommer bli missnöjd med vilken bil jag än väljer nu.
Vad har forumet för erfarenheter av andra märken? Letar efter en lite högre bil nu än M3. Välkomnar alla tips på vad man skall undvika eller vilka fördelar andra märken har. Tacksam för all input!
Annars är BMW i4 min solklara favorit bland de elbilar jag haft. Jag tycker inte den är alls trång i baksätet, som många verkar tycka. Men jag är bara 177 cm och då blir det ju en del plats över bakom mig.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Tur att majoriteten som äger en sådan inte kör runt med någon som är 192cm lång i baksätet (detta vågar jag anta).Electron skrev: ↑09 dec 2025 21:58Prova med en person på 192 cm i baksätet samt förare på 187cm. Personen i baksätet slår i taket med huvudet. Passar inte alla. Men i övrigt så är det en bra bil. Ingen tvekan.iAkita skrev: ↑09 dec 2025 21:33Kia EV6 är en rikitgt bra elbil som ligger någonstans mitt emellan en Model 3 och en SUV. Jag har haft två olika varianter och var nöjd med båda. Däremot är jag inte överförtjust i interiören. Den fick en facelift nyligen med lite större batteri och delvis ny interiör. Den kanske kan vara värd att kika på iallafall? Ioniq 5 är byggd på samma plattform och kan kanske också vara ett alternativ, men den har jag inga egna erfarenheter av.Henrik P skrev: ↑08 dec 2025 10:35Avbokade precis min Y och måste leta annat märke. Mitt företag stängde precis möjligheten att köpa Tesla pga USA's och Elons hållning gentemot Europa. Jag måste säga att det heller inte lockar att längre finansiera varken USA eller Elon. Nog om det.
Kia EV6 har bra baksäte, men det funkar inte riktigt om man ska ha tre passagare som väger 200kg var.
Ja, med den uppsättning förare och passagerare kan jag tänka mig att det blir trångt, som i de flesta bilar. Men jag tänkte att eftersom TS kommer från en Model 3 så borde en i4 också funka. Jag upplever det inte som särskilt stor skillnad på Model 3 och i4 vad det gäller utrymmet i baksätet. Men det är kanske för att jag får plats bra i båda.Electron skrev: ↑09 dec 2025 21:58Prova med en person på 192 cm i baksätet samt förare på 187cm. Personen i baksätet slår i taket med huvudet. Passar inte alla. Men i övrigt så är det en bra bil. Ingen tvekan.iAkita skrev: ↑09 dec 2025 21:33Kia EV6 är en rikitgt bra elbil som ligger någonstans mitt emellan en Model 3 och en SUV. Jag har haft två olika varianter och var nöjd med båda. Däremot är jag inte överförtjust i interiören. Den fick en facelift nyligen med lite större batteri och delvis ny interiör. Den kanske kan vara värd att kika på iallafall? Ioniq 5 är byggd på samma plattform och kan kanske också vara ett alternativ, men den har jag inga egna erfarenheter av.Henrik P skrev: ↑08 dec 2025 10:35Avbokade precis min Y och måste leta annat märke. Mitt företag stängde precis möjligheten att köpa Tesla pga USA's och Elons hållning gentemot Europa. Jag måste säga att det heller inte lockar att längre finansiera varken USA eller Elon. Nog om det.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)