Sida 3 av 4

Re: LGs celler dör i förtid

Postat: 05 dec 2025 12:12
av mikebike
flanders skrev: 05 dec 2025 12:11
Hur kan man ta reda på vilken typ av celler man har?
Har en M3LR tillverkad Jan 2025.
Kolla på Transportstyrelsens hemsida.

Re: LGs celler dör i förtid

Postat: 05 dec 2025 12:14
av jonasl
Skulle inte vara för orolig i nuläget, de bilarna som kommer in till EV Clinic är ju de trasiga bilarna som gått sönder när de inte är särskilt gamla (cellarna har inte använts i så många år) och antagligen är i ytterkan av spektrat i ett eller flera avseenden - mycket snabbladdning, hög SoC, många långa cykler osv.

Det ger egentligen ingen insyn i hur det ser ut för hela populationen. Hade nog varit mera nojig om jag haft en nyare S där cellerna verkar degraderas i rasande takt på alla bilar.

Re: LGs celler dör i förtid

Postat: 05 dec 2025 14:57
av Niklas Z
flanders skrev: 05 dec 2025 12:11
Hur kan man ta reda på vilken typ av celler man har?
Har en M3LR tillverkad Jan 2025.
M3LR Highland som kommit till Sverige den normala vägen är tillverkade i Shanghai och har LG:s NMC.

Re: LGs celler dör i förtid

Postat: 05 dec 2025 15:35
av jonasl
Det måste ju finnas massa Model 3 och Y taxibilar som rullat mer än 25000 mil.

Re: LGs celler dör i förtid

Postat: 05 dec 2025 15:41
av AAKEE
jonasl skrev: 05 dec 2025 15:35
Det måste ju finnas massa Model 3 och Y taxibilar som rullat mer än 25000 mil.
Finns mer än ett exempel.
I möte mu men åter kommer med exempel på taxi som gått 30K mil + med bara drygt 10% degradering, LG 78.8kWh-packet.


Model 3, 216K mi = 34700 mil. LG 78.8 kWh 12% degradering.
Tittar man på imbalance (6mV) och CAC Imbalance så ser det mycket bra ut. 3Ah CAC Imalance dvs ~ 1.3% kapacitetsskillnad mellan bricks. Mycket bra värden.

https://youtu.be/byZcmX8Cgwk?si=5Df0AUFKt2WBlyxf

Rangetest med en 225K miles LG-3
https://youtu.be/i0mJg6PgNPQ?si=DRIHzBT0O-td6NXM

Re: LGs celler dör i förtid

Postat: 05 dec 2025 16:20
av AAKEE
jonasl skrev: 05 dec 2025 12:14
Hade nog varit mera nojig om jag haft en nyare S där cellerna verkar degraderas i rasande takt på alla bilar.
Det gäller även senaste versionen av Panasonic 2170L som kom med årsmodel 2021. Levereras i USA fortfarande. Just 2021 har väldigt hög failure rate just nu. Lite oklart om det är eller kommer bli lika illa med senare årsmodeller av samma pack.

Man är precis påväg att lansera en ny cell i USA, kommer nog barapå senaste 3P och YP i USA än så länge. Kapacitet, exakt värde okänt men det pekar på ~ 84-85kWh.

Någon youtubekanal hävdar att det är NMCA, men de cellerna sägs komma från Panasonics nya fabrik i USA och Panasonic har inte gjort NMCA tidigare i vart fall.
Känns som lågat odds för att de fortsätter med NCA.

Re: LGs celler dör i förtid

Postat: 05 dec 2025 17:17
av manneson
AAKEE skrev: 05 dec 2025 15:41
jonasl skrev: 05 dec 2025 15:35
Det måste ju finnas massa Model 3 och Y taxibilar som rullat mer än 25000 mil.
Finns mer än ett exempel.
I möte mu men åter kommer med exempel på taxi som gått 30K mil + med bara drygt 10% degradering, LG 78.8kWh-packet.
Finns också flera som fått byta batteri.

Re: LGs celler dör i förtid

Postat: 05 dec 2025 17:59
av AAKEE
manneson skrev: 05 dec 2025 17:17
AAKEE skrev: 05 dec 2025 15:41
jonasl skrev: 05 dec 2025 15:35
Det måste ju finnas massa Model 3 och Y taxibilar som rullat mer än 25000 mil.
Finns mer än ett exempel.
I möte mu men åter kommer med exempel på taxi som gått 30K mil + med bara drygt 10% degradering, LG 78.8kWh-packet.
Finns också flera som fått byta batteri.
Han som gjort videorna har nyligen köpt in en Y med 205K mi eller ngt. Inte sett några data på degradering där.

Jag har i princip inte sett några batterifails på forum och Facebook på LG-batterierna.


Jag såg en Y-ägare häromdagen som hade bytt.
Utbytesbatteriet var oerhört degraderat, långt mer än vi sett något annat LG-batteri degraderas. Tyvärr gick det inte få reda på vilken sorts batteri han hade fått i utbyte.

Re: LGs celler dör i förtid

Postat: 05 dec 2025 18:17
av AAKEE
Här kan man läsa om 4500 bilar i Sydkorea med batteri-fail:
Utan att ha läst på så antar jag att de flesta har haft Panasonic-celler.

Re: LGs celler dör i förtid

Postat: 09 dec 2025 14:06
av Nicke Nyfiken
manneson skrev: 02 dec 2025 11:17

Dock bör ju åtminstone de som byggts till Y från Berlin vara från LGs fabrik i Polen. Förhoppningsvis högre kvalitet på dem, vi får väl se.
Vad vet vi kring detta egentligen?

Är det polentillverkade LG-celler i Model Y Long Range och Performance tillverkade i Tyskland?

I så fall, när började man med det?

Re: LGs celler dör i förtid

Postat: 09 dec 2025 14:37
av manneson
Nicke Nyfiken skrev: 09 dec 2025 14:06
manneson skrev: 02 dec 2025 11:17

Dock bör ju åtminstone de som byggts till Y från Berlin vara från LGs fabrik i Polen. Förhoppningsvis högre kvalitet på dem, vi får väl se.
Vad vet vi kring detta egentligen?

Är det polentillverkade LG-celler i Model Y Long Range och Performance tillverkade i Tyskland?

I så fall, när började man med det?
AFAIK ja. Minns inte när leveranserna därifrån startade, tror 2022.

Re: LGs celler dör i förtid

Postat: 09 dec 2025 14:39
av manneson
AAKEE skrev: 05 dec 2025 17:59
manneson skrev: 05 dec 2025 17:17
AAKEE skrev: 05 dec 2025 15:41
jonasl skrev: 05 dec 2025 15:35
Det måste ju finnas massa Model 3 och Y taxibilar som rullat mer än 25000 mil.
Finns mer än ett exempel.
I möte mu men åter kommer med exempel på taxi som gått 30K mil + med bara drygt 10% degradering, LG 78.8kWh-packet.
Finns också flera som fått byta batteri.
Han som gjort videorna har nyligen köpt in en Y med 205K mi eller ngt. Inte sett några data på degradering där.

Jag har i princip inte sett några batterifails på forum och Facebook på LG-batterierna.


Jag såg en Y-ägare häromdagen som hade bytt.
Utbytesbatteriet var oerhört degraderat, långt mer än vi sett något annat LG-batteri degraderas. Tyvärr gick det inte få reda på vilken sorts batteri han hade fått i utbyte.
Sett ett par gamla taxis på blocket med bytta batterier. Såväl 3or som Y.
Omröstningstråden har ju också en handfull som fått byta.

Re: LGs celler dör i förtid

Postat: 09 dec 2025 14:42
av Nicke Nyfiken
manneson skrev: 09 dec 2025 14:37
Nicke Nyfiken skrev: 09 dec 2025 14:06
manneson skrev: 02 dec 2025 11:17

Dock bör ju åtminstone de som byggts till Y från Berlin vara från LGs fabrik i Polen. Förhoppningsvis högre kvalitet på dem, vi får väl se.
Vad vet vi kring detta egentligen?

Är det polentillverkade LG-celler i Model Y Long Range och Performance tillverkade i Tyskland?

I så fall, när började man med det?
AFAIK ja. Minns inte när leveranserna därifrån startade, tror 2022.
Tillverkningen av bilar startade väl i mars eller april 2022.
Kan alla bilarna rentav ha polentillverkade celler?

Re: LGs celler dör i förtid

Postat: 09 dec 2025 15:09
av jonasl
Tillverkningsplats borde spela mindre roll om det är samma sorts celler..?

Re: LGs celler dör i förtid

Postat: 09 dec 2025 16:03
av AAKEE
jonasl skrev: 09 dec 2025 15:09
Tillverkningsplats borde spela mindre roll om det är samma sorts celler..?
Ja, det har nog mindre betydelse för det.

Re: LGs celler dör i förtid

Postat: 09 dec 2025 16:10
av AAKEE
manneson skrev: 09 dec 2025 14:39
Omröstningstråden har ju också en handfull som fått byta.
Det hade blivit väldigt många alternativ om man aka skära det så att man vet exakt batteri (vilket ändå blir fel, eftersom de flesta inte vet batterityp).

Av 2021 har två bytt batteri. Medt sannolikt 82.1-kwh-batteriet som rasar på löpande band.

Av 2022 kan det faktiskt vara en kinatillverkad M3P, de hade Panasonic 82.1 kWh till och med tillverkningsdatum cirka Q1 så leverans före halvårsskiftet.

Övriga batteriet som bytts är inte LG.

För 2021 är risken överhängande att det är Panasonic.
För 2022 är det fullt möjligt, kanske troligt.

Inget batteri som bytts vet vi är LG, än så länge eftersom Y LR/P inte fått någon batteribytare som klickat in sig.

Re: LGs celler dör i förtid

Postat: 09 dec 2025 16:47
av Nicke Nyfiken
AAKEE skrev: 09 dec 2025 16:03
jonasl skrev: 09 dec 2025 15:09
Tillverkningsplats borde spela mindre roll om det är samma sorts celler..?
Ja, det har nog mindre betydelse för det.

Som jag förstår det så hävdar EV clinic att just tillverkningsplaten har stor betydelse för hur batterierna håller.

De skriver bl.a.
Made-in-China battery packs are bad!

We are raising serious concerns about Tesla Model 3/Y LG NCM811 battery packs (LGES Nanjing), which show extremely high failure rates

---

In practice, the best Li-ion cells are made in Europe (LG Chem, Samsung SDI) and the USA (Panasonic).

---

Important Notice for Tesla owners with Chinese LG packs

Due to extremely high operational losses, we must introduce an experimental “repair check feasibility” fee to determine whether repair is even possible.

Re: LGs celler dör i förtid

Postat: 09 dec 2025 18:01
av manneson
Nicke Nyfiken skrev: 09 dec 2025 14:42
manneson skrev: 09 dec 2025 14:37
Nicke Nyfiken skrev: 09 dec 2025 14:06
manneson skrev: 02 dec 2025 11:17

Dock bör ju åtminstone de som byggts till Y från Berlin vara från LGs fabrik i Polen. Förhoppningsvis högre kvalitet på dem, vi får väl se.
Vad vet vi kring detta egentligen?

Är det polentillverkade LG-celler i Model Y Long Range och Performance tillverkade i Tyskland?

I så fall, när började man med det?
AFAIK ja. Minns inte när leveranserna därifrån startade, tror 2022.
Tillverkningen av bilar startade väl i mars eller april 2022.
Kan alla bilarna rentav ha polentillverkade celler?
Har nått vagt minne av att de fick batterierna från Kina i starten.

Re: LGs celler dör i förtid

Postat: 09 dec 2025 18:04
av manneson
Nicke Nyfiken skrev: 09 dec 2025 16:47
AAKEE skrev: 09 dec 2025 16:03
jonasl skrev: 09 dec 2025 15:09
Tillverkningsplats borde spela mindre roll om det är samma sorts celler..?
Ja, det har nog mindre betydelse för det.

Som jag förstår det så hävdar EV clinic att just tillverkningsplaten har stor betydelse för hur batterierna håller.

De skriver bl.a.
Made-in-China battery packs are bad!

We are raising serious concerns about Tesla Model 3/Y LG NCM811 battery packs (LGES Nanjing), which show extremely high failure rates

---

In practice, the best Li-ion cells are made in Europe (LG Chem, Samsung SDI) and the USA (Panasonic).

---

Important Notice for Tesla owners with Chinese LG packs

Due to extremely high operational losses, we must introduce an experimental “repair check feasibility” fee to determine whether repair is even possible.
Det är inte superlätt att tillverka battericeller, som vi tex såg med Northvolt…
Väldigt många celler nådde inte upp till kvalitetskraven och fick skrotas.
Gissningsvis har LG inte haft så höga kvalitetskrav i Kina och skeppat celler som andra skulle skrotat. Det är en väg att växa snabbt vilket de ju gjort… Därav dessa problem.

Re: LGs celler dör i förtid

Postat: 09 dec 2025 18:30
av AAKEE
Alla LG Celler 2170 som sitter i Batterier i 3/Y är tillverkade i Kina av LGES Nanjing.
LG i Polen tillverkar bara pouchceller.


EV Clinic verkar klaga specifikt på Part number: 1700012-00-B. (B = bara revision B som omfattas).
EV Clinic har en nolla för mycket i deras referens (jag tog bort den nollan ovan). Dessa användes Q4/2021 till Q3/2022.

Som det verkar är det bilar som gått 5000 mil per år eller mer.

eivissa som gör en survey ser inget avvikande i statistiken på LG-packarna.


Jag kanske drog fallet innan men EV Clinic menade att en Plaid med hög CAC-imbalans hade fått det genom att ägaren hade kört/orsakat det med för låg SOC, ungefär och att bilen inte hade fått balansera batteriet.

Vilket inte alls är rimligt, eftersom CAC imbalance betyder skillnaden i kapacitet mellan de olika cellerna (cellgrupper egentligen).
Man kan inte balansera det även om begreppet är CAC Imbalance. Det verkade som en kunskapsbrist i det området.

EV Clinic är inte jätteödmjuka i sina uttalanden om olika cellerna och var de tillverkas trots att de är relativt nya inom gebitet.
Hade jag vart dem hade jag kanske aktat mig för att skriva ned en cell som visar sig hålla bra samtidigt som jag höjer en cell till skyarna som sedan visar sig degraderas i extrem takt och falera värre än den cellen jag skrev ned.

Folk kommer inte förstå eller minnas att EV Clinic mest pratade om att batteripack som falerar inte går reparera genom att byta enstaka celler, vilket man oftast kan på Panasonic.

Folk kommer minnas att EV Clinic varnade för LG och sa att Panasonic är guds gåva till elbilen.
Om det blir tvärtom kan EV Clinic stå med böxera nere.

Re: LGs celler dör i förtid

Postat: 09 dec 2025 18:37
av AAKEE
Förkortat för den som inte vill läsa hela inlägget ovan:

Inlägget ovan innebär att det eventuellt bara är en begränsad serie med LG-packar som EV Clinic avser och för att de ska drabbas har de passerat minst 19200 mil på 3-4 år. (Om de gått mindre hade det såklart blivit föremål för garantiåtgärd hos Tesla.

Jag vet inte om nästan några falerade LG-pack.
Det har sålts väldigt många Y och 3 med LG tex i Swe.

Eivissa som gjort en survey innan på TMC och nu gör det i en app har inget som pekar på att det batteriet skulle ha någon brist.

Re: LGs celler dör i förtid

Postat: 09 dec 2025 19:21
av Nicke Nyfiken
AAKEE och manneson har uppenbarligen helt olika uppfattning om var cellerna till de Tyskbyggda LR och P kommer ifrån. :shock:

Själv har jag ingen aning så därför frågar jag här. :|

Är det någon som har en bra källa?

Re: LGs celler dör i förtid

Postat: 09 dec 2025 19:57
av AAKEE
Nicke Nyfiken skrev: 09 dec 2025 19:21
AAKEE och manneson har uppenbarligen helt olika uppfattning om var cellerna till de Tyskbyggda LR och P kommer ifrån. :shock:

Själv har jag ingen aning så därför frågar jag här. :|

Är det någon som har en bra källa?
Jag är en bra källa.

LG i Polen bygger pouchceller.
(Man utökar ju och ska börja med cylindriska celler nästa år: https://successful-investing-in-poland. ... acilities/

The factory near Wrocław produces batteries that power cars of the world’s leading brands such as:

Audi,
BMW,
Fiat,
Ford,
Porsche,
Volkswagen.
Källa, LG själva:
https://lgensol.pl/en/get-know-us/


När det gäller de ”dåliga batterierna” är det bara läsa själva vad tex EV Clinic skriver på X om varifrån de kommer (LGES Nanjing).


Hör beskrivs supplykedjan från LGES Nanjing till Berlin och Teslas Kinafabrik:
https://dlcbattery.com/?Blog/lg-21700-b ... del-y.html

Det står även i väldig klartext här att LGES nanjing gör de nya cellerna till 5M som blir packs i Varsdetnuvar som sedan skeppas till Shanghai och Berlin för bilbygge:
https://www.energy-x.org/news/lg-suppl ... tesla.html

Re: LGs celler dör i förtid

Postat: 09 dec 2025 20:52
av AAKEE
Jag äddar detta om någon är osäker:
IMG_9194.png

Re: LGs celler dör i förtid

Postat: 10 dec 2025 17:24
av AAKEE
Tvärstopp i tråden? 😳

Hoppas inte jag dödade den, eller att den drevs av LG-celler 😂