Sida 3 av 4

Re: Acceleration Boost.

Postat: 12 nov 2025 23:10
av AAKEE
vrid_i_skogen skrev: 12 nov 2025 22:10
AAKEE skrev: 12 nov 2025 22:06
vrid_i_skogen skrev: 12 nov 2025 21:54
Att jag skrev att jag ville ha en giltig försäkring var svar på din fråga om varför jag ville ha en dyrare försäkring, eller vem som nu kom med det påståendet. Jag har fattat upplägget nu. Tack för alla förklaringar :shock:
Tipset att säkerställa att man har en giltig försäkring håller jag helt med om. Viktigt.

Det gäller ju även någon omtalat billigare försäkring som stretar emot på Teslor avseende tex värmepaket där man inte får något stöd på maskinskada eftersom det bolaget hävdar att det är ett konstruktionsfel som Tesla ska stå för.

-> Tesla vägrar såklart, så då står ägaren med en försökring som inte omfattar det den ska enligt villkoren 😬
Vilket bolag gör så här!?
Watercircles.

Är inte drabbad själv men det har först gått ett raggdrev på Facebook, möjligen här med.
Sedan har jag sett rätt många som fått problem med försäkringen just mht maskinskada.
(Jag har inte, och kommer inte ha Watercircles.)

Re: Acceleration Boost.

Postat: 13 nov 2025 06:31
av vrid_i_skogen
Jag skulle aldrig försäkra något fordon på ett försäkringsbolag som inte har ett högt rykte som de måste vårda....

Re: Acceleration Boost.

Postat: 13 nov 2025 12:02
av manneson
AAKEE skrev: 12 nov 2025 17:26
manneson skrev: 12 nov 2025 17:20
Elbilar registreras väl med effekten de kan ge under 30min eller ngt sånt, vilket blir väldigt lågt.
Neinei, men ja.

Både maximal effekt på själva motorn (-erna) och maximal effekt under 30 min skall anges. Den sistnämnda är dessutom bara för vad motorn är specad att kunna ge under 30 minuter, i de flesta fall räcker inte batteriet till det.

För att leverera 357kW under 30 minuter krävs cirka 210kWh med förluster, och batteriet i detta fall är på 99.4 kWh så det är inte möjligt rebt tekniskt för bilen.
Men motorerna klarar det, om någon matar dem med ström.
IMG_8792.jpeg
Fordonsregistret är ju lite lotto.
De som registrerar bilen har, åtminstone historiskt, haft rätt fria tyglar.
Vissa bilar som är exakt samma spec och årsmodell kan vara reggade med diverse olika uppgifter.
Men det stramas väl upp allt eftersom vad det verkar.

Re: Acceleration Boost.

Postat: 13 nov 2025 12:26
av Nicke Nyfiken
manneson skrev: 13 nov 2025 12:02
AAKEE skrev: 12 nov 2025 17:26
manneson skrev: 12 nov 2025 17:20
Elbilar registreras väl med effekten de kan ge under 30min eller ngt sånt, vilket blir väldigt lågt.
Neinei, men ja.

Både maximal effekt på själva motorn (-erna) och maximal effekt under 30 min skall anges. Den sistnämnda är dessutom bara för vad motorn är specad att kunna ge under 30 minuter, i de flesta fall räcker inte batteriet till det.

För att leverera 357kW under 30 minuter krävs cirka 210kWh med förluster, och batteriet i detta fall är på 99.4 kWh så det är inte möjligt rebt tekniskt för bilen.
Men motorerna klarar det, om någon matar dem med ström.
IMG_8792.jpeg
Fordonsregistret är ju lite lotto.
De som registrerar bilen har, åtminstone historiskt, haft rätt fria tyglar.
Vissa bilar som är exakt samma spec och årsmodell kan vara reggade med diverse olika uppgifter.
Men det stramas väl upp allt eftersom vad det verkar.
Jo så är det nog.
Min gamla Model S Performance var reggad med 69kW.
Försäkringen var förvånansvärt "billig".

Nu verkar det vara lite bättre ordning.

Re: Acceleration Boost.

Postat: 13 nov 2025 12:44
av AAKEE
manneson skrev: 13 nov 2025 12:02

Fordonsregistret är ju lite lotto.
De som registrerar bilen har, åtminstone historiskt, haft rätt fria tyglar.
Vissa bilar som är exakt samma spec och årsmodell kan vara reggade med diverse olika uppgifter.
Men det stramas väl upp allt eftersom vad det verkar.
Lotto har ju gällt elbilar och kanske specifikt Tesla. De senaste 5 åren har i vart fall Tesla registrerat bilarna utefter den spec som Tesla har för resp motortyp.
Vilket innebär att en model 3 LR med den klenare 600A-motorn registrerats med lägre effekt än en model 3 LR som registrerats samma dag men som ”råkat byggas” med 800A-motorn.
Man har alltså mangrant följt detta senaste 5 åren, till den nivån att man kunnat lista ut vilken motorvariant som sitter på en specifik bil genom att kolla på transporstyrelsen.

Det enda undantaget jag (tror jag) vet är att tidiga Plaid är registrerade med lägre effekt (runt 700kW*) än de som registrerats från och med den lilla faceliften ~ mars 2023.
Men här hävdar jag i sten att det är ”Slö-Plejjdar” som är långsammare än riktiga 😂


*) Undrar hur de klarar sig i uppförsbackar på E4. Orkar de hålla farten? 😂😂😂

Re: Acceleration Boost.

Postat: 14 nov 2025 15:59
av repulsiv
mikebike skrev: 12 nov 2025 17:15
Det är som sagt samma kostnad för en LR som för en P.
Grejen är att försäkringsbolagen drar en gräns vid typ 500 hkr och över det blir det dyrt. Premien är inte proportionell mot effekten.
Nej, P ger högre försäkring än LR för mej iaf, eller gjorde när jag kollade sist.

ingen jätteskillnad dock, vill minnas att det var 60-70kr/mån extra jag skulle få betala. (LR och P, samma årsmodell, på mej)

F.ö verkar många dra gränsen vid 400hk av nån anledning, vilket är lite synd då LR ju har 440hk (iaf model 3), flera bolag vägrade över huvud taget teckna annat än trafik på min bil och hänvisade till att dom inte var intresserade av bilar med >400hk.
Försäkringsbolag bestämmer premien utifrån risk för utbetalning och kostnaderna för dessa. Några tiotals hästkrafter spelar inte så stor roll i sammanhanget.
Nej, men en prestandabil drar till sej "fel" kunder och därmed ökar risken, och eftersom LR och P ses som olika modeller så ökar risken på P antar jag, och därmed premien.

Nu är ju prestandaskillnaden mellan LR och P inte så stor i praktiken dock, men det ovan är fortfarande sant.

Re: Acceleration Boost.

Postat: 14 nov 2025 16:05
av repulsiv
vrid_i_skogen skrev: 12 nov 2025 09:44
Jo jag har läst alla dessa kommentarer på detta forum. Men som fd medarbetare på försäkringsbolag så kan jag lova dig att du hellre vill ha en giltig försäkring än en billig försäkring.
Verkligen.

Jag vet en person som privatimporterade en nissan sunny GTI-R, alltså "rallyversionen" med 4wd och mycket effekt som aldrig såldes i sverige, försäkringsbolaget i sverige fattade uppenbarligen inte vad det var och han fick en jättelåg försäkring som troligen var för en vanlig nissan sunny av "tantmodell".

Han var jätteglad ända tills han kvaddade bilen och försäkrinsgbolaget löste in den, till samma värde som en tantmodell av sunny..

Re: Acceleration Boost.

Postat: 14 nov 2025 16:07
av Arctic Drifter
AAKEE skrev: 13 nov 2025 12:44
Undrar hur de klarar sig i uppförsbackar på E4. Orkar de hålla farten? 😂😂😂
Det var tider det där, jag har växt upp med bilar som inte klarade av att hålla farten uppe på E4an och har även ägt en sådan själv. Det gick dock alldeles utmärkt att åka alldeles för fort även om vikteffekten var > 15 kg/hk.
repulsiv skrev: 14 nov 2025 15:59
Nu är ju prestandaskillnaden mellan LR och P inte så stor i praktiken dock, men det ovan är fortfarande sant.
Den är ofantligt stor, enorm skillnad. Det där AAKEE skriver om ovan, med att inte orka hålla farten uppe, det tror jag är en syftning på LR... :D

Re: Acceleration Boost.

Postat: 14 nov 2025 17:30
av AAKEE
Arctic Drifter skrev: 14 nov 2025 16:07
repulsiv skrev: 14 nov 2025 15:59
Nu är ju prestandaskillnaden mellan LR och P inte så stor i praktiken dock, men det ovan är fortfarande sant.
Den är ofantligt stor, enorm skillnad.
Exakt, det är stor skillnad.

Folk förstår inte riktigt. Det vanliga är ”vad spelar 1.3s för roll”.

Har man en sån 15kg/hk bil som i bästa fall gör 0-100 på 15s spelar inte 1.3s någon större roll.

Mellan 4.4s för en 3 LR och 3.1s 3P är det 42% bättre acceleration. Det är i genomsnitt 42% mer hästkrafter, 42% mer vridmoment och trycket i sätet är även det +42%.


Mellan min förra M3P och nuvarande Plaid skiljer det i realiteten 1.0s mellan bilarna 0-100.

Det kan låta lite, men är galen skillnad.
Med M3P:n var det en person som snackade om tiltade gyron i huvudet.
Med Plaiden har någonstans mellan hälften och 1/3 av alla som prestandaålt blivit sjuka ksjuka i varierande grad 😂

Re: Acceleration Boost.

Postat: 14 nov 2025 18:01
av Nicke Nyfiken
repulsiv skrev: 14 nov 2025 15:59
mikebike skrev: 12 nov 2025 17:15
Det är som sagt samma kostnad för en LR som för en P.
Grejen är att försäkringsbolagen drar en gräns vid typ 500 hkr och över det blir det dyrt. Premien är inte proportionell mot effekten.
Nej, P ger högre försäkring än LR för mej iaf, eller gjorde när jag kollade sist.

ingen jätteskillnad dock, vill minnas att det var 60-70kr/mån extra jag skulle få betala. (LR och P, samma årsmodell, på mej)

F.ö verkar många dra gränsen vid 400hk av nån anledning, vilket är lite synd då LR ju har 440hk (iaf model 3), flera bolag vägrade över huvud taget teckna annat än trafik på min bil och hänvisade till att dom inte var intresserade av bilar med >400hk.
Försäkringsbolag bestämmer premien utifrån risk för utbetalning och kostnaderna för dessa. Några tiotals hästkrafter spelar inte så stor roll i sammanhanget.
Nej, men en prestandabil drar till sej "fel" kunder och därmed ökar risken, och eftersom LR och P ses som olika modeller så ökar risken på P antar jag, och därmed premien.

Nu är ju prestandaskillnaden mellan LR och P inte så stor i praktiken dock, men det ovan är fortfarande sant.
Du har kanske något i din "försäkringshistoria" som påverkar.
Jag får exakt samma premie på LR och P Model Y (som tråden handlar om)
Har kollat före jag köpte, när jag köpte och flera gånger efter jag köpte. Alltid samma premie på LR och P.

Re: Acceleration Boost.

Postat: 14 nov 2025 18:42
av mikebike
Nicke Nyfiken skrev: 14 nov 2025 18:01
repulsiv skrev: 14 nov 2025 15:59
mikebike skrev: 12 nov 2025 17:15
Det är som sagt samma kostnad för en LR som för en P.
Grejen är att försäkringsbolagen drar en gräns vid typ 500 hkr och över det blir det dyrt. Premien är inte proportionell mot effekten.
Nej, P ger högre försäkring än LR för mej iaf, eller gjorde när jag kollade sist.

ingen jätteskillnad dock, vill minnas att det var 60-70kr/mån extra jag skulle få betala. (LR och P, samma årsmodell, på mej)

F.ö verkar många dra gränsen vid 400hk av nån anledning, vilket är lite synd då LR ju har 440hk (iaf model 3), flera bolag vägrade över huvud taget teckna annat än trafik på min bil och hänvisade till att dom inte var intresserade av bilar med >400hk.
Försäkringsbolag bestämmer premien utifrån risk för utbetalning och kostnaderna för dessa. Några tiotals hästkrafter spelar inte så stor roll i sammanhanget.
Nej, men en prestandabil drar till sej "fel" kunder och därmed ökar risken, och eftersom LR och P ses som olika modeller så ökar risken på P antar jag, och därmed premien.

Nu är ju prestandaskillnaden mellan LR och P inte så stor i praktiken dock, men det ovan är fortfarande sant.
Du har kanske något i din "försäkringshistoria" som påverkar.
Jag får exakt samma premie på LR och P Model Y (som tråden handlar om)
Har kollat före jag köpte, när jag köpte och flera gånger efter jag köpte. Alltid samma premie på LR och P.
Ålder är en faktor, som tur är. Annars skulle jag ha en mycket högre premie.

Re: Acceleration Boost.

Postat: 14 nov 2025 18:53
av Nicke Nyfiken
mikebike skrev: 14 nov 2025 18:42
Nicke Nyfiken skrev: 14 nov 2025 18:01
repulsiv skrev: 14 nov 2025 15:59
mikebike skrev: 12 nov 2025 17:15
Det är som sagt samma kostnad för en LR som för en P.
Grejen är att försäkringsbolagen drar en gräns vid typ 500 hkr och över det blir det dyrt. Premien är inte proportionell mot effekten.
Nej, P ger högre försäkring än LR för mej iaf, eller gjorde när jag kollade sist.

ingen jätteskillnad dock, vill minnas att det var 60-70kr/mån extra jag skulle få betala. (LR och P, samma årsmodell, på mej)

F.ö verkar många dra gränsen vid 400hk av nån anledning, vilket är lite synd då LR ju har 440hk (iaf model 3), flera bolag vägrade över huvud taget teckna annat än trafik på min bil och hänvisade till att dom inte var intresserade av bilar med >400hk.
Försäkringsbolag bestämmer premien utifrån risk för utbetalning och kostnaderna för dessa. Några tiotals hästkrafter spelar inte så stor roll i sammanhanget.
Nej, men en prestandabil drar till sej "fel" kunder och därmed ökar risken, och eftersom LR och P ses som olika modeller så ökar risken på P antar jag, och därmed premien.

Nu är ju prestandaskillnaden mellan LR och P inte så stor i praktiken dock, men det ovan är fortfarande sant.
Du har kanske något i din "försäkringshistoria" som påverkar.
Jag får exakt samma premie på LR och P Model Y (som tråden handlar om)
Har kollat före jag köpte, när jag köpte och flera gånger efter jag köpte. Alltid samma premie på LR och P.
Ålder är en faktor, som tur är. Annars skulle jag ha en mycket högre premie.
Så du menar att det finns någonting som är positivt med att åldras? :o

Re: Acceleration Boost.

Postat: 14 nov 2025 19:28
av mikebike
Nicke Nyfiken skrev: 14 nov 2025 18:53
mikebike skrev: 14 nov 2025 18:42
Nicke Nyfiken skrev: 14 nov 2025 18:01
repulsiv skrev: 14 nov 2025 15:59
mikebike skrev: 12 nov 2025 17:15
Det är som sagt samma kostnad för en LR som för en P.
Grejen är att försäkringsbolagen drar en gräns vid typ 500 hkr och över det blir det dyrt. Premien är inte proportionell mot effekten.
Nej, P ger högre försäkring än LR för mej iaf, eller gjorde när jag kollade sist.

ingen jätteskillnad dock, vill minnas att det var 60-70kr/mån extra jag skulle få betala. (LR och P, samma årsmodell, på mej)

F.ö verkar många dra gränsen vid 400hk av nån anledning, vilket är lite synd då LR ju har 440hk (iaf model 3), flera bolag vägrade över huvud taget teckna annat än trafik på min bil och hänvisade till att dom inte var intresserade av bilar med >400hk.
Försäkringsbolag bestämmer premien utifrån risk för utbetalning och kostnaderna för dessa. Några tiotals hästkrafter spelar inte så stor roll i sammanhanget.
Nej, men en prestandabil drar till sej "fel" kunder och därmed ökar risken, och eftersom LR och P ses som olika modeller så ökar risken på P antar jag, och därmed premien.

Nu är ju prestandaskillnaden mellan LR och P inte så stor i praktiken dock, men det ovan är fortfarande sant.
Du har kanske något i din "försäkringshistoria" som påverkar.
Jag får exakt samma premie på LR och P Model Y (som tråden handlar om)
Har kollat före jag köpte, när jag köpte och flera gånger efter jag köpte. Alltid samma premie på LR och P.
Ålder är en faktor, som tur är. Annars skulle jag ha en mycket högre premie.
Så du menar att det finns någonting som är positivt med att åldras? :o
Ja, och snart behöver man inte jobba (så mycket) heller. ;)

Re: Acceleration Boost.

Postat: 14 nov 2025 20:17
av AAKEE
mikebike skrev: 14 nov 2025 19:28
Nicke Nyfiken skrev: 14 nov 2025 18:53
mikebike skrev: 14 nov 2025 18:42
Nicke Nyfiken skrev: 14 nov 2025 18:01
repulsiv skrev: 14 nov 2025 15:59


Nej, P ger högre försäkring än LR för mej iaf, eller gjorde när jag kollade sist.

ingen jätteskillnad dock, vill minnas att det var 60-70kr/mån extra jag skulle få betala. (LR och P, samma årsmodell, på mej)

F.ö verkar många dra gränsen vid 400hk av nån anledning, vilket är lite synd då LR ju har 440hk (iaf model 3), flera bolag vägrade över huvud taget teckna annat än trafik på min bil och hänvisade till att dom inte var intresserade av bilar med >400hk.



Nej, men en prestandabil drar till sej "fel" kunder och därmed ökar risken, och eftersom LR och P ses som olika modeller så ökar risken på P antar jag, och därmed premien.

Nu är ju prestandaskillnaden mellan LR och P inte så stor i praktiken dock, men det ovan är fortfarande sant.
Du har kanske något i din "försäkringshistoria" som påverkar.
Jag får exakt samma premie på LR och P Model Y (som tråden handlar om)
Har kollat före jag köpte, när jag köpte och flera gånger efter jag köpte. Alltid samma premie på LR och P.
Ålder är en faktor, som tur är. Annars skulle jag ha en mycket högre premie.
Så du menar att det finns någonting som är positivt med att åldras? :o
Ja, och snart behöver man inte jobba (så mycket) heller. ;)
Nedräkning? 😅

Re: Acceleration Boost.

Postat: 15 nov 2025 18:56
av mikebike
AAKEE skrev: 14 nov 2025 20:17
mikebike skrev: 14 nov 2025 19:28
Nicke Nyfiken skrev: 14 nov 2025 18:53
mikebike skrev: 14 nov 2025 18:42
Nicke Nyfiken skrev: 14 nov 2025 18:01


Du har kanske något i din "försäkringshistoria" som påverkar.
Jag får exakt samma premie på LR och P Model Y (som tråden handlar om)
Har kollat före jag köpte, när jag köpte och flera gånger efter jag köpte. Alltid samma premie på LR och P.
Ålder är en faktor, som tur är. Annars skulle jag ha en mycket högre premie.
Så du menar att det finns någonting som är positivt med att åldras? :o
Ja, och snart behöver man inte jobba (så mycket) heller. ;)
Nedräkning? 😅
Japp, jag har haft mitt sista utvecklings- och lönesamtal. Efter Påsk skall vi påbörja rekryteringen av min efterträdare.
Dock har jag kvar mitt företag...

Re: Acceleration Boost.

Postat: 15 nov 2025 21:41
av repulsiv
AAKEE skrev: 14 nov 2025 17:30
Arctic Drifter skrev: 14 nov 2025 16:07
repulsiv skrev: 14 nov 2025 15:59
Nu är ju prestandaskillnaden mellan LR och P inte så stor i praktiken dock, men det ovan är fortfarande sant.
Den är ofantligt stor, enorm skillnad.
Exakt, det är stor skillnad.

Folk förstår inte riktigt. Det vanliga är ”vad spelar 1.3s för roll”.
Nu baserar jag det inte (enbart) på siffror på ett papper utan hur bilarna känns.

Skillnaden är inte speciellt stor prestandamässigt enligt mej, ja jag märker skillnad, men det är inte så stor skillnad att det är en dealbreaker för mej.

För övrigt ska det enligt pappret vara 1s skillnad mellan min model 3 och en model 3 P av samma årsmodell ? 4,4s resp 3,4s ?
440hk vs 513hk.

Det är annat som gör att jag hellre har en P isåfall snarare än den marginellt bättre prestandan.

(fast jag blev besviken på sätena, jag hade hoppats att det skulle vara större skillnad, jag tycker standardsätena är ganska dåliga)

Re: Acceleration Boost.

Postat: 15 nov 2025 21:43
av repulsiv
Nicke Nyfiken skrev: 14 nov 2025 18:01
Du har kanske något i din "försäkringshistoria" som påverkar.
Jag har väl samma historia oavsett vilken bil jag försäkrar ?

Fast jag är ju lågrisk så det räcker, gammgubbe, körkort i 30 år, skadefri, bor ute på landet..
Jag får exakt samma premie på LR och P Model Y (som tråden handlar om)
Har kollat före jag köpte, när jag köpte och flera gånger efter jag köpte. Alltid samma premie på LR och P.
Jag har bara tittat på model 3, då den enligt mej är mer intressant, men det borde ju vara liknande.

Men om man har ett par regnummer på två bilar (LR/P) av samma årsmodell så kan man ju kolla upp det.

Re: Acceleration Boost.

Postat: 15 nov 2025 22:17
av AAKEE
repulsiv skrev: 15 nov 2025 21:41
AAKEE skrev: 14 nov 2025 17:30
Arctic Drifter skrev: 14 nov 2025 16:07
repulsiv skrev: 14 nov 2025 15:59
Nu är ju prestandaskillnaden mellan LR och P inte så stor i praktiken dock, men det ovan är fortfarande sant.
Den är ofantligt stor, enorm skillnad.
Exakt, det är stor skillnad.

Folk förstår inte riktigt. Det vanliga är ”vad spelar 1.3s för roll”.
Nu baserar jag det inte (enbart) på siffror på ett papper utan hur bilarna känns.

Skillnaden är inte speciellt stor prestandamässigt enligt mej, ja jag märker skillnad, men det är inte så stor skillnad att det är en dealbreaker för mej.

För övrigt ska det enligt pappret vara 1s skillnad mellan min model 3 och en model 3 P av samma årsmodell ? 4,4s resp 3,4s ?
440hk vs 513hk.

Det är annat som gör att jag hellre har en P isåfall snarare än den marginellt bättre prestandan.
Vilken årsmodell har du?

Det var inte 440hk i en LR utan acc boost utan snarare 360hk i tidiga 3 LR.

Det var inte heller riktigt 513hk* i P heller. Kalla det ~480hk verklig effekt.

Av tidigare årsmodeller:
LR ~ 370 hk
LR Boost ~ 440-ish.
LF P ~ 480 hk

Senaste M3P är specad till 510hp i USA med Panasonicbatteriet och med LG blir det inte rigtigt samma tryck. Under 500 således.




*513hk = motorernas sammanlagda toppeffekt, jag tror tråden beskriver hur det fungerar.

Re: Acceleration Boost.

Postat: 15 nov 2025 22:40
av repulsiv
2020, och jag går ju givetvis på den effekten som tillverkaren anger i samtliga fall.

Men jag håller med om att det inte "känns" som några 440hk, om man ska lita på rumpdynon.

En märklig sak är ju att den model 3 LR '21 jag körde under flera månader i somras (när min bil fick batteriet bytt) var märkbart tröttare än min bil, jag trodde jag inbillade mej först, men det var tydligt även när jag fick tillbaka min bil.

Jag funderar lite på vad det beror på, på pappret har dom ju samma effekt och prestanda. har den annat batteri ? påverkar däcken ? nåt annat ?

Re: Acceleration Boost.

Postat: 15 nov 2025 22:57
av AAKEE
repulsiv skrev: 15 nov 2025 22:40
2020, och jag går ju givetvis på den effekten som tillverkaren anger i samtliga fall.
Läs posten jag skrev 9/11 kl00:13 avseende vad som registreras som effekt. Det är inte den effekt bilen defakto lämnar.

Effekten skall anges som den sammanlagda maximala effekten för elmotorerna.
Eftersom elmotorerna i en 3/Y är av olika typ fram och bak så är effektkurvorna lite olika och motorerna kan därför inte sin toppeffekt samtidigt.

Dessutom levererar inte bilen alls den effekten, utan ~370hk i 3 LR-fallet. Det är rätt okey ändå så det är inget att hänga i läppen för.
IMG_8827.jpeg

Du har självklart rätt att tro att din bil har 440hk eftersom det står i papprena. Det är bara det att du har fel, eftersom det effektvärdet inte är avsett att spegla den effekt bilen defakto levererar.

Jag har en S Plaid registrerad med 932kW (=1267.5 hk).
Självklart går jag på det och påstår 1267, fem hk 😅
IMG_8792.jpeg

Re: Acceleration Boost.

Postat: 16 nov 2025 22:57
av repulsiv
Nu skiter jag fullständigt i vad det står på pappret, men det är svårt att att gå på något annat än den effekten som både tillverkaren anger OCH som bilen är registrerad med.

Re: Acceleration Boost.

Postat: 16 nov 2025 23:06
av AAKEE
repulsiv skrev: 16 nov 2025 22:57
Nu skiter jag fullständigt i vad det står på pappret, men det är svårt att att gå på något annat än den effekten som både tillverkaren anger OCH som bilen är registrerad med.
Du låter arg? Intressant! 😂
(Skjut inte budbäraren. Det är Transportstyrelsen som skrivit reglerna som Tesla följer.

Bilen är inte registrerad med den effekten.

Din bil har ungefär 370hk utan acc boost och det är ganska lätt att bevisa att det är så.

-Tror du att min Plaid har 1267.5 hk?
-Tror du att alla 3 LR som är registrerade med samma effekt som 3P verkligen har samma effekt som Performance?

Effektsiffran Tesla anger är ju inte det bilen levererar och Tesla har aldrig menat att det ska vara det utan precis som jag beskrivit är det hur mycket effekt motorerna alls teoretiskt skulle kunna leverera var för sig.

Re: Acceleration Boost.

Postat: 16 nov 2025 23:22
av repulsiv
Arg, verkligen inte ?

Jag som privatperson har ju svårt att gå på annat än det både tillverkaren anger OCH som bilen är registrerad med. Det gäller alla bilar. Att "Nån på internet säger att" smäller inte så högt.

Sen köpte jag väl knappast bilen för att den hade just 440hk, snarare skulle jag gärna se att den hade under 400 så att den gick att försäkra vettigare, dagens försäkringspremie är ett dåligt skämt. (Nu beror det ju inte enbart på angiven effekt, men mängden tillgängliga försäkringsbolag minskar när vissa vägrar ta i den pga effekten)

Re: Acceleration Boost.

Postat: 16 nov 2025 23:51
av AAKEE
repulsiv skrev: 16 nov 2025 23:22
Arg, verkligen inte ?

Jag som privatperson har ju svårt att gå på annat än det både tillverkaren anger OCH som bilen är registrerad med. Det gäller alla bilar. Att "Nån på internet säger att" smäller inte så högt.

Sen köpte jag väl knappast bilen för att den hade just 440hk, snarare skulle jag gärna se att den hade under 400 så att den gick att försäkra vettigare, dagens försäkringspremie är ett dåligt skämt. (Nu beror det ju inte enbart på angiven effekt, men mängden tillgängliga försäkringsbolag minskar när vissa vägrar ta i den pga effekten)
Kärnpunken här är att du refererar till ett värde som inte är avsett att spegla den effekt bilen levererar.
Bilen är inte registrerad med 440hk men Tesla har angivit den maximala sammalagda effekten som motorerna kan leverera.

Här har vi loggad batterieffekt ur olika model 3.

Vi vet tex att M3P drar 430kW ur batteriet när den levererar nära 500hk. Det blir 85% verkningsgrad vid full effekt.
Du ser att loggarna på 3 LR ger ~320kW som mest, vilket blir 370hk med samma verkningsgrad.
IMG_8840.jpeg
De 85%-en verkningsgrad verkar förövrigt stämma väldigt bra på amerikanska senaste M3P också. Tesla anger 510hk ovh om man multiplicerar batterieffekten bilen drar med 85% verkningsgrad blir det 510hk.

Re: Acceleration Boost.

Postat: 17 nov 2025 08:25
av AAKEE
De flesta M3LR 2020 är registrerade med ~366 kW.

Effekten tas ur teslas data för vilka motorer som sitter i.
2020 LR hade normalt 3D3A fram (märkt ”960” på motorn, och heter nog det i folkmun)
Bak satt normalt 3D5A, ”990” vilket är en klenare motor än Performance har (3D1).

3D3A är rate:ad 158 kW
3D5A är rate:ad 208 kW

Slår man ihop dessa motorers maximala effekt får man värdet 366kW, vilket alltså är det som står under ”maximal effekt, för elmotor” i registreringen.
IMG_8842.jpeg
repulsiv skrev: 15 nov 2025 22:40
Men jag håller med om att det inte "känns" som några 440hk, om man ska lita på rumpdynon.
Du skulle kunna gå in på transporstyrelsen.se, vägtrafik och söka registreringsnummer på din egen bil:
https://fordon-fu-regnr.transportstyrelsen.se/

Sen meddelar du här hur många kW det står att bilen är registrerad med (torde vara 366, det verkar finnas någon 2020 med 361kW också).