Okey. Är nöjd då den är pigg ändå
Men skulle det finnas så skulle jag köpa direkt
Moderator: Redaktion
Okey. Är nöjd då den är pigg ändå
Och exakt det här är ju det som gör att när man jämför registrerad effekt för Y LR och Y P så skiljer det väldigt lite.AAKEE skrev: ↑09 nov 2025 00:13Bilarna är redan registrerade med den maximala effekten som motorerna klarar att ge. (Vilket är långt över vad batteriet kan leverera).
Det innebär att alla Teslor redan har tagit höjd för acc boost och mer därtill eftersom ingen Tesla levererar det som står på regbeviset.
Historiskt var det ”två problem” med att regga om bilar - det ena ett miljögodkännande som hade med utsläpp/avgasrening och som gjorde att bara tillverkaren kunde ge ut lagliga trimkit (dvs ändring av en motors godkända testade utsläppsvärden).
Avgasutsläpp är ingen issue här, right?
Eftersom Teslan redan är godkänd för allt som elmotorerna klarar att leverera och det är mer än batteriet kan ge så blir alla trimkit Tesla säljer automatiskt lagliga.
Min Plaid är reggad med 932kW (1267.5 hk), så tom den skulle kunna få 250hk mer lagligt.
Yes, please. (Men batteriet fixar inte det…)
Iallafall trist att köpa det nu när vinterkängorna ska på bilen...vrid_i_skogen skrev: ↑10 nov 2025 11:47Man kan spara att köpa boost till ett speciellt tillfälle. Som t ex när bilen fyller 1 år eller ägaren fyller år![]()
Minns inte för M3P*, men min Plaid ger 200kW batterieffekt, dvs 272hk ur batteriet. 250, knappt i motorer?Arctic Drifter skrev: ↑10 nov 2025 12:27
AAKEE: Du som har data på allt, har du data även på vad Chill-mode begränsar till för effekt?
Jag har nog data på det någonstans, men jag minns inte exakt.
Vill du väldigt gärna ha dyrare försäkring?vrid_i_skogen skrev: ↑12 nov 2025 09:23Skickade in följande fråga till Länsförsäkringar och har fortfarande inte fått svar.....
Jag kollade när jag körde avgasVolvo och försäkringsbolaget brydde sig inte om bilen var "optimerad" eller inte, men det var ju Volvia.vrid_i_skogen skrev: ↑12 nov 2025 09:44Jo jag har läst alla dessa kommentarer på detta forum. Men som fd medarbetare på försäkringsbolag så kan jag lova dig att du hellre vill ha en giltig försäkring än en billig försäkring.
Grejen är ju att du inte får en billigare försäkring för att bilen har mindre registrerad effekt. Dessutom är bilen redan registrerad med högre effekt än vad Acceleration Boost ger.vrid_i_skogen skrev: ↑12 nov 2025 09:44Jo jag har läst alla dessa kommentarer på detta forum. Men som fd medarbetare på försäkringsbolag så kan jag lova dig att du hellre vill ha en giltig försäkring än en billig försäkring.
Den ÄR redan registrerad med den högre effekten.vrid_i_skogen skrev: ↑12 nov 2025 16:58Som jag nämnde så bryr jag mig inte om effektsiffran i sig. Jag bryr mig om att bilen är modifierad mot vad den är registrerad som. Förstår du nu?
Aha okej. Så då betalar man egentligen försäkringspremie på en specifikation som bilen inte har men som bilens motorer teoretiskt kan prestera? Som att betala för 800 Hk i en Golf gti turbo med 1,8T motor för att Dahlbäck Racing kan modda bilen till den prestandan men 99,99% av alla med den bilen har enbart 150 Hk....mikebike skrev: ↑12 nov 2025 17:06Den ÄR redan registrerad med den högre effekten.vrid_i_skogen skrev: ↑12 nov 2025 16:58Som jag nämnde så bryr jag mig inte om effektsiffran i sig. Jag bryr mig om att bilen är modifierad mot vad den är registrerad som. Förstår du nu?
Min Volvo registreringsbesiktade jag efter att den "optimerats" eftersom den fick högre effekt. Det behöver man inte göra efter köp av Acc.bost eftersom bilen inte får mer effekt än vad den är typad med.
Eftersom bilen redan är registrerad med en effekt väsentligt högre än original så är självklart en effektökning som tillverkaren erbjuder fullständigt laglig, och den inryms fortfarande väl inom de gränser som bilen är registrerad med. (Detta eftersom ingen modern Tesla faktiskt levererar den effekt som bilen har registrerats med, inte ens Model 3/Y Performance når den registrerade effekten eftersom den (helt enligt TSFS regelverk) bygger på den maximala effekt som elmotorerna kan ge, vilket batteriet inte alls klarar att leverera.vrid_i_skogen skrev: ↑12 nov 2025 16:58Som jag nämnde så bryr jag mig inte om effektsiffran i sig. Jag bryr mig om att bilen är modifierad mot vad den är registrerad som. Förstår du nu?
Det är som sagt samma kostnad för en LR som för en P.vrid_i_skogen skrev: ↑12 nov 2025 17:10Aha okej. Så då betalar man egentligen försäkringspremie på en specifikation som bilen inte har men som bilens motorer teoretiskt kan prestera? Som att betala för 800 Hk i en Golf gti turbo med 1,8T motor för att Dahlbäck Racing kan middag bilen till den prestandan men 99,99% av alla med den bilen har enbart 150 Hk....mikebike skrev: ↑12 nov 2025 17:06Den ÄR redan registrerad med den högre effekten.vrid_i_skogen skrev: ↑12 nov 2025 16:58Som jag nämnde så bryr jag mig inte om effektsiffran i sig. Jag bryr mig om att bilen är modifierad mot vad den är registrerad som. Förstår du nu?
Min Volvo registreringsbesiktade jag efter att den "optimerats" eftersom den fick högre effekt. Det behöver man inte göra efter köp av Acc.bost eftersom bilen inte får mer effekt än vad den är typad med.
I den mån försäkringsbolaget enbart bryr sig om effekten, vilket jag inte tror.vrid_i_skogen skrev: ↑12 nov 2025 17:10Aha okej. Så då betalar man egentligen försäkringspremie på en specifikation som bilen inte har men som bilens motorer teoretiskt kan prestera?
Neinei, men ja.
Jag har förstått hela tiden.vrid_i_skogen skrev: ↑12 nov 2025 16:58Som jag nämnde så bryr jag mig inte om effektsiffran i sig. Jag är inte heller ute efter ett annat pris på min försäkring. Jag vill bara vara rätt försäkrade mot vad bilen har för specifikationer. Men man kanske förväntas registreringsbesikta om bilen först? Jag bryr mig om att bilen är modifierad mot vad den är registrerad som. Förstår du nu?
Tipset att säkerställa att man har en giltig försäkring håller jag helt med om. Viktigt.vrid_i_skogen skrev: ↑12 nov 2025 21:54Att jag skrev att jag ville ha en giltig försäkring var svar på din fråga om varför jag ville ha en dyrare försäkring, eller vem som nu kom med det påståendet. Jag har fattat upplägget nu. Tack för alla förklaringar![]()
Vilket bolag gör så här!?AAKEE skrev: ↑12 nov 2025 22:06Tipset att säkerställa att man har en giltig försäkring håller jag helt med om. Viktigt.vrid_i_skogen skrev: ↑12 nov 2025 21:54Att jag skrev att jag ville ha en giltig försäkring var svar på din fråga om varför jag ville ha en dyrare försäkring, eller vem som nu kom med det påståendet. Jag har fattat upplägget nu. Tack för alla förklaringar![]()
Det gäller ju även någon omtalat billigare försäkring som stretar emot på Teslor avseende tex värmepaket där man inte får något stöd på maskinskada eftersom det bolaget hävdar att det är ett konstruktionsfel som Tesla ska stå för.
-> Tesla vägrar såklart, så då står ägaren med en försökring som inte omfattar det den ska enligt villkoren![]()