Sida 113 av 113
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 14 nov 2025 19:17
av chaffis75
Electron skrev: ↑14 nov 2025 19:12
chaffis75 skrev: ↑14 nov 2025 17:17
repulsiv skrev: ↑14 nov 2025 15:35
chaffis75 skrev: ↑11 nov 2025 19:27
jonasl skrev: ↑11 nov 2025 17:04
Tror du konflikten kommer vara för evigt?
Börjar ju seriöst att kännas så.. men ja vi får väl se..
Jag har svårt att se att någon av sidorna skulle ge sig.
Facket varken vill eller behöver ge sig, och tesla sverige får inte ge sej för pappa elon (men vill nog).
Jo du sammanfattar de nog väl.. Tesla får väl inte ens förhandla är min känsla.. så ja man kan undra varför de ens bygger nya suc.
Ja du, det är sen gammalt:
https://alltomelbil.se/tesla-far-177-mi ... dare-i-eu/
De borde dra in bidraget om de inte driftsätter dem
För övrigt borde de vara krav på att de är 800 volt system om de ska ha bidrag, inte bygga med gammal teknik idag liksom.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 14 nov 2025 21:00
av Nicke Nyfiken
chaffis75 skrev: ↑14 nov 2025 19:17
Electron skrev: ↑14 nov 2025 19:12
chaffis75 skrev: ↑14 nov 2025 17:17
repulsiv skrev: ↑14 nov 2025 15:35
chaffis75 skrev: ↑11 nov 2025 19:27
Börjar ju seriöst att kännas så.. men ja vi får väl se..
Jag har svårt att se att någon av sidorna skulle ge sig.
Facket varken vill eller behöver ge sig, och tesla sverige får inte ge sej för pappa elon (men vill nog).
Jo du sammanfattar de nog väl.. Tesla får väl inte ens förhandla är min känsla.. så ja man kan undra varför de ens bygger nya suc.
Ja du, det är sen gammalt:
https://alltomelbil.se/tesla-far-177-mi ... dare-i-eu/
De borde dra in bidraget om de inte driftsätter dem
För övrigt borde de vara krav på att de är 800 volt system om de ska ha bidrag, inte bygga med gammal teknik idag liksom.
Nja.. gammal teknik är det väl inte?
Laddarna kan leverera 1000V och 500kW.
Att Tesla valt att "strypa" spänningen är väl en marknadsstrategi så länge de inte själv levererar bilar med 800V-system antar jag.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 14 nov 2025 21:24
av chaffis75
Nicke Nyfiken skrev: ↑14 nov 2025 21:00
chaffis75 skrev: ↑14 nov 2025 19:17
Electron skrev: ↑14 nov 2025 19:12
chaffis75 skrev: ↑14 nov 2025 17:17
repulsiv skrev: ↑14 nov 2025 15:35
Jag har svårt att se att någon av sidorna skulle ge sig.
Facket varken vill eller behöver ge sig, och tesla sverige får inte ge sej för pappa elon (men vill nog).
Jo du sammanfattar de nog väl.. Tesla får väl inte ens förhandla är min känsla.. så ja man kan undra varför de ens bygger nya suc.
Ja du, det är sen gammalt:
https://alltomelbil.se/tesla-far-177-mi ... dare-i-eu/
De borde dra in bidraget om de inte driftsätter dem
För övrigt borde de vara krav på att de är 800 volt system om de ska ha bidrag, inte bygga med gammal teknik idag liksom.
Nja.. gammal teknik är det väl inte?
Laddarna kan leverera 1000V och 500kW.
Att Tesla valt att "strypa" spänningen är väl en marknadsstrategi så länge de inte själv levererar bilar med 800V-system antar jag.
400 volt är den äldre tekniken 800 volt den nya. Bidraget bordet vara villkorat. Bidraget är ju såklart riktat mot alla ägare av elbilar och inte bara Tesla ägare. Sålänge laddarna inte kan ge 800 volt så bode de inte få bidrag oavsett anledning.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 15 nov 2025 11:52
av Nicke Nyfiken
chaffis75 skrev: ↑14 nov 2025 21:24
Nicke Nyfiken skrev: ↑14 nov 2025 21:00
chaffis75 skrev: ↑14 nov 2025 19:17
De borde dra in bidraget om de inte driftsätter dem
För övrigt borde de vara krav på att de är 800 volt system om de ska ha bidrag, inte bygga med gammal teknik idag liksom.
Nja.. gammal teknik är det väl inte?
Laddarna kan leverera 1000V och 500kW.
Att Tesla valt att "strypa" spänningen är väl en marknadsstrategi så länge de inte själv levererar bilar med 800V-system antar jag.
400 volt är den äldre tekniken 800 volt den nya. Bidraget bordet vara villkorat. Bidraget är ju såklart riktat mot alla ägare av elbilar och inte bara Tesla ägare. Sålänge laddarna inte kan ge 800 volt så bode de inte få bidrag oavsett anledning.
Det är en åsikt.
Fakta är att Tesla inte "bygger med gammal teknik" när de bygger nya SuC, vilket var ditt ursprungliga argument.
I övrigt håller jag med dig.
Frågan är varför inte de andra laddoperatörerna bygger ut i samma takt som Tesla? De får också bidrag och deras laddstationer blir ju dessutom inkopplade så de får betalande kunder. Så incitamentet borde vara större för alla andra operatörer än Tesla.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 15 nov 2025 12:51
av Fredrik j
Nicke Nyfiken skrev: ↑15 nov 2025 11:52
chaffis75 skrev: ↑14 nov 2025 21:24
Nicke Nyfiken skrev: ↑14 nov 2025 21:00
chaffis75 skrev: ↑14 nov 2025 19:17
De borde dra in bidraget om de inte driftsätter dem
För övrigt borde de vara krav på att de är 800 volt system om de ska ha bidrag, inte bygga med gammal teknik idag liksom.
Nja.. gammal teknik är det väl inte?
Laddarna kan leverera 1000V och 500kW.
Att Tesla valt att "strypa" spänningen är väl en marknadsstrategi så länge de inte själv levererar bilar med 800V-system antar jag.
400 volt är den äldre tekniken 800 volt den nya. Bidraget bordet vara villkorat. Bidraget är ju såklart riktat mot alla ägare av elbilar och inte bara Tesla ägare. Sålänge laddarna inte kan ge 800 volt så bode de inte få bidrag oavsett anledning.
Det är en åsikt.
Fakta är att Tesla inte "bygger med gammal teknik" när de bygger nya SuC, vilket var ditt ursprungliga argument.
I övrigt håller jag med dig.
Frågan är varför inte de andra laddoperatörerna bygger ut i samma takt som Tesla? De får också bidrag och deras laddstationer blir ju dessutom inkopplade så de får betalande kunder. Så incitamentet borde vara större för alla andra operatörer än Tesla.
Jag tror tesla har en större grupp som endast laddar hos tesla än dom andra. Känslan är att det finns en liten överkapacitet med laddstationer totalt sett. Kanske inte för framtiden men just nu är det ingen brådska. Var någonstans är det idag svårt att hitta laddning?
Tesla är ju också den operatör som fått i särklass störst andel av eu-bidragen. Klart dom då behöver bygga mest.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 15 nov 2025 13:55
av FinaFisken
Ni förstår väl att vi som bevakar denna tråd förväntar oss att det handlar om nya Superchargers?
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 15 nov 2025 18:41
av mikebike
Nicke Nyfiken skrev: ↑14 nov 2025 21:00
chaffis75 skrev: ↑14 nov 2025 19:17
Electron skrev: ↑14 nov 2025 19:12
chaffis75 skrev: ↑14 nov 2025 17:17
repulsiv skrev: ↑14 nov 2025 15:35
Jag har svårt att se att någon av sidorna skulle ge sig.
Facket varken vill eller behöver ge sig, och tesla sverige får inte ge sej för pappa elon (men vill nog).
Jo du sammanfattar de nog väl.. Tesla får väl inte ens förhandla är min känsla.. så ja man kan undra varför de ens bygger nya suc.
Ja du, det är sen gammalt:
https://alltomelbil.se/tesla-far-177-mi ... dare-i-eu/
De borde dra in bidraget om de inte driftsätter dem
För övrigt borde de vara krav på att de är 800 volt system om de ska ha bidrag, inte bygga med gammal teknik idag liksom.
Nja.. gammal teknik är det väl inte?
Laddarna kan leverera 1000V och 500kW.
Att Tesla valt att "strypa" spänningen är väl en marknadsstrategi så länge de inte själv levererar bilar med 800V-system antar jag.
Vet vi att laddarna kan ge 1000V?
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 15 nov 2025 21:21
av repulsiv
Nicke Nyfiken skrev: ↑15 nov 2025 11:52
Frågan är varför inte de andra laddoperatörerna bygger ut i samma takt som Tesla? De får också bidrag och deras laddstationer blir ju dessutom inkopplade så de får betalande kunder. Så incitamentet borde vara större för alla andra operatörer än Tesla.
Fast tesla bygger väl inte ut så snabbt längre ?
Och det är väldigt svårt att få lönsamhet på laddstationer generellt, det bygger nästan på samma sak som bensinmackar, att du säljer annat att dra in degen på och laddningen bara är det som lockar in folk.
Det är ingen slump att det framförallt är våra bensinbolag som bygger laddstationer idag.. på samma ställen där dom har en mack redan. I synnerhet lämpligt när man kan erbjuda både bensin/diesl/laddning och dessutom godis/fika/korv/mat/cigg/snus/läsk/spolarvätska/whatever.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 16 nov 2025 07:07
av chaffis75
Nicke Nyfiken skrev: ↑15 nov 2025 11:52
chaffis75 skrev: ↑14 nov 2025 21:24
Nicke Nyfiken skrev: ↑14 nov 2025 21:00
chaffis75 skrev: ↑14 nov 2025 19:17
De borde dra in bidraget om de inte driftsätter dem
För övrigt borde de vara krav på att de är 800 volt system om de ska ha bidrag, inte bygga med gammal teknik idag liksom.
Nja.. gammal teknik är det väl inte?
Laddarna kan leverera 1000V och 500kW.
Att Tesla valt att "strypa" spänningen är väl en marknadsstrategi så länge de inte själv levererar bilar med 800V-system antar jag.
400 volt är den äldre tekniken 800 volt den nya. Bidraget bordet vara villkorat. Bidraget är ju såklart riktat mot alla ägare av elbilar och inte bara Tesla ägare. Sålänge laddarna inte kan ge 800 volt så bode de inte få bidrag oavsett anledning.
Det är en åsikt.
Fakta är att Tesla inte "bygger med gammal teknik" när de bygger nya SuC, vilket var ditt ursprungliga argument.
I övrigt håller jag med dig.
Frågan är varför inte de andra laddoperatörerna bygger ut i samma takt som Tesla? De får också bidrag och deras laddstationer blir ju dessutom inkopplade så de får betalande kunder. Så incitamentet borde vara större för alla andra operatörer än Tesla.
Ja man kan bygga en crt tv med modern teknik också men jag tror ingen skulle uppfatta den som modern även om den innehåller nyaste tekniken.
Och ja de bygger säkert sina 400 volts laddare med modern teknik.
Man där släpper jag nog denna frågan.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 16 nov 2025 10:23
av mikebike
repulsiv skrev: ↑15 nov 2025 21:21
Nicke Nyfiken skrev: ↑15 nov 2025 11:52
Frågan är varför inte de andra laddoperatörerna bygger ut i samma takt som Tesla? De får också bidrag och deras laddstationer blir ju dessutom inkopplade så de får betalande kunder. Så incitamentet borde vara större för alla andra operatörer än Tesla.
Fast tesla bygger väl inte ut så snabbt längre ?
Och det är väldigt svårt att få lönsamhet på laddstationer generellt, det bygger nästan på samma sak som bensinmackar, att du säljer annat att dra in degen på och laddningen bara är det som lockar in folk.
Det är ingen slump att det framförallt är våra bensinbolag som bygger laddstationer idag.. på samma ställen där dom har en mack redan. I synnerhet lämpligt när man kan erbjuda både bensin/diesl/laddning och dessutom godis/fika/korv/mat/cigg/snus/läsk/spolarvätska/whatever.
Märkligt att det tog flera år innan bensinbolagen fattade att de kan sälja mer korv till bilister som laddar än till de som tankar.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 16 nov 2025 10:30
av Fredrik j
mikebike skrev: ↑16 nov 2025 10:23
repulsiv skrev: ↑15 nov 2025 21:21
Nicke Nyfiken skrev: ↑15 nov 2025 11:52
Frågan är varför inte de andra laddoperatörerna bygger ut i samma takt som Tesla? De får också bidrag och deras laddstationer blir ju dessutom inkopplade så de får betalande kunder. Så incitamentet borde vara större för alla andra operatörer än Tesla.
Fast tesla bygger väl inte ut så snabbt längre ?
Och det är väldigt svårt att få lönsamhet på laddstationer generellt, det bygger nästan på samma sak som bensinmackar, att du säljer annat att dra in degen på och laddningen bara är det som lockar in folk.
Det är ingen slump att det framförallt är våra bensinbolag som bygger laddstationer idag.. på samma ställen där dom har en mack redan. I synnerhet lämpligt när man kan erbjuda både bensin/diesl/laddning och dessutom godis/fika/korv/mat/cigg/snus/läsk/spolarvätska/whatever.
Märkligt att det tog flera år innan bensinbolagen fattade att de kan sälja mer korv till bilister som laddar än till de som tankar.
Mackarna säljer ju sedan länge mest till dom som varken laddar eller tankar. Dom har tagit rollen som kioskerna och gatuköken hade tidigare.
Tidigare, när bilar behövde mer underhåll, hade dom flesta mackar ävan verkstad.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 16 nov 2025 21:38
av Nicke Nyfiken
repulsiv skrev: ↑15 nov 2025 21:21
Nicke Nyfiken skrev: ↑15 nov 2025 11:52
Frågan är varför inte de andra laddoperatörerna bygger ut i samma takt som Tesla? De får också bidrag och deras laddstationer blir ju dessutom inkopplade så de får betalande kunder. Så incitamentet borde vara större för alla andra operatörer än Tesla.
Fast tesla bygger väl inte ut så snabbt längre ?
Finns det tecken på att takten har avtagit?
Jag tycker det kommer upp nya SuC som övergått från "Utvecklas" till "Konstrueras" med jämna mellanrum på deras "laddkarta". Och det fortsätter att tillkomma nya som "Utvecklas" också. Så jag har uppfattningen att de fortsätter som tidigare.
Sedan bygger de även om alla V.2 och V.3 till V.4 i snabb takt också. Men det är ju för att uppfylla EU-kravet som införs om ett år.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 17 nov 2025 00:20
av mikaELbil
Jag kan tänka mig att Tesla har någon plan liggandes som löser inkopplingen av alla dessa stationerna.
Nu byggs och förbereds så många som anses ska ingå i planen.
Ett ”nytt” företag som äger laddarna, eller något annat för att runda blockaden. Min tanke, för inte kommer dom att stå som spökstationer tills konflikten är löst.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 17 nov 2025 06:36
av T4s
repulsiv skrev: ↑15 nov 2025 21:21
Nicke Nyfiken skrev: ↑15 nov 2025 11:52
Frågan är varför inte de andra laddoperatörerna bygger ut i samma takt som Tesla? De får också bidrag och deras laddstationer blir ju dessutom inkopplade så de får betalande kunder. Så incitamentet borde vara större för alla andra operatörer än Tesla.
Fast tesla bygger väl inte ut så snabbt längre ?
Och det är väldigt svårt att få lönsamhet på laddstationer generellt, det bygger nästan på samma sak som bensinmackar, att du säljer annat att dra in degen på och laddningen bara är det som lockar in folk.
Det är ingen slump att det framförallt är våra bensinbolag som bygger laddstationer idag.. på samma ställen där dom har en mack redan. I synnerhet lämpligt när man kan erbjuda både bensin/diesl/laddning och dessutom godis/fika/korv/mat/cigg/snus/läsk/spolarvätska/whatever.
Ytterst få mackarna som har mer än 2/4 stolpar.
McDonald’s/recharge har fler uttag än mackarna.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 17 nov 2025 08:08
av chaffis75
T4s skrev: ↑17 nov 2025 06:36
repulsiv skrev: ↑15 nov 2025 21:21
Nicke Nyfiken skrev: ↑15 nov 2025 11:52
Frågan är varför inte de andra laddoperatörerna bygger ut i samma takt som Tesla? De får också bidrag och deras laddstationer blir ju dessutom inkopplade så de får betalande kunder. Så incitamentet borde vara större för alla andra operatörer än Tesla.
Fast tesla bygger väl inte ut så snabbt längre ?
Och det är väldigt svårt att få lönsamhet på laddstationer generellt, det bygger nästan på samma sak som bensinmackar, att du säljer annat att dra in degen på och laddningen bara är det som lockar in folk.
Det är ingen slump att det framförallt är våra bensinbolag som bygger laddstationer idag.. på samma ställen där dom har en mack redan. I synnerhet lämpligt när man kan erbjuda både bensin/diesl/laddning och dessutom godis/fika/korv/mat/cigg/snus/läsk/spolarvätska/whatever.
Ytterst få mackarna som har mer än 2/4 stolpar.
McDonald’s/recharge har fler uttag än mackarna.
Tycker de flesta har mer än 4 stolpar numera men visst jag bor i södra sverige och tänker längs e6 och e4.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 17 nov 2025 10:39
av Electron
mikaELbil skrev: ↑17 nov 2025 00:20
Jag kan tänka mig att Tesla har någon plan liggandes som löser inkopplingen av alla dessa stationerna.
Nu byggs och förbereds så många som anses ska ingå i planen.
Ett ”nytt” företag som äger laddarna, eller något annat för att runda blockaden. Min tanke, för inte kommer dom att stå som spökstationer tills konflikten är löst.
Om det fanns någon enkel väg runt IF Metall så hade Tesla knappast låtit stationerna stå tomma, de hade kopplats in för länge sen. Blockaden gäller fortfarande och tills den är löst är det bara färdigbyggda men inaktiva stationer.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 17 nov 2025 12:40
av mikaELbil
Electron skrev: ↑17 nov 2025 10:39
mikaELbil skrev: ↑17 nov 2025 00:20
Jag kan tänka mig att Tesla har någon plan liggandes som löser inkopplingen av alla dessa stationerna.
Nu byggs och förbereds så många som anses ska ingå i planen.
Ett ”nytt” företag som äger laddarna, eller något annat för att runda blockaden. Min tanke, för inte kommer dom att stå som spökstationer tills konflikten är löst.
Om det fanns någon enkel väg runt IF Metall så hade Tesla knappast låtit stationerna stå tomma, de hade kopplats in för länge sen. Blockaden gäller fortfarande och tills den är löst är det bara färdigbyggda men inaktiva stationer.
Om Tesla hade gjort en lösning då, så hade kanske denna lösning blockerats, och inte längre kunnat användas. Om Tesla samlar ihop många ställen och gör sin lösning snabbt, så hinner nog inte nya blockader skapas.
Om Tesla tänker så, så förstår jag den fortsatta utbyggnaden. Nu är kanske jag smartare än Tesla

, men det skulle kunna vara planen.