Värmepumps kompressor kaputt

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Värmepumps kompressor kaputt

Inlägg av Arctic Drifter »

Teslaaa skrev: 21 jan 2026 07:33
BMW ville byta partikelfilter på en av våra bilar för en minst sagt saftig summa. Visade sig vara ett jobb på ”intervall”, dvs efter X antal mil=byte.

Bytet gjordes så klart inte, bilen rullar än idag med samma partikelfilter, och den fungerar utan några avvikelser.
Det BMW-bilar jag haft som typ samma felkod har fått den efter 25 000 mil, på sätt och vis kan jag ändå tycka att det är rimligt att ett igensatt filter (som inte är konstruerat för att rengöras) någon gång byts ut.

Det jag däremot stör mig på är att min nuvarande fossilare (BMW) skickade den här felkoden, samtidigt som bilen ryckte och småhögg i drivlinan. Jag kopplade upp ISTA+ och nollställde räknaren. Efter det så går bilen helt utan anmärkning...

Jag kan tycka att i det här fallet hade de kunnat nöja sig med felkoden, då har de tagit sitt ansvar. Det är rimligt att det byts/rengörs. Däremot att komplettera felkoden med fejkade ryckningar känns inte ok.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Teslaaa
Teslaägare

Inlägg av Teslaaa »

Arctic Drifter skrev: 22 jan 2026 15:41
BMW ville byta partikelfilter på en av våra bilar för en minst sagt saftig summa. Visade sig vara ett jobb på ”intervall”, dvs efter X antal mil=byte.

Bytet gjordes så klart inte, bilen rullar än idag med samma partikelfilter, och den fungerar utan några avvikelser.
Det BMW-bilar jag haft som typ samma felkod har fått den efter 25 000 mil, på sätt och vis kan jag ändå tycka att det är rimligt att ett igensatt filter (som inte är konstruerat för att rengöras) någon gång byts ut.

Det jag däremot stör mig på är att min nuvarande fossilare (BMW) skickade den här felkoden, samtidigt som bilen ryckte och småhögg i drivlinan. Jag kopplade upp ISTA+ och nollställde räknaren. Efter det så går bilen helt utan anmärkning...

Jag kan tycka att i det här fallet hade de kunnat nöja sig med felkoden, då har de tagit sitt ansvar. Det är rimligt att det byts/rengörs. Däremot att komplettera felkoden med fejkade ryckningar känns inte ok.
Man får ju en annan felkod om den blir igensatt. Är ingen expert, men bilen går fint, och klarar varje besiktning. Man bör väl märka på andra vis om något är kasst.

(Hade bilen inne i annat ärende när bmw tyckte DPF skulle bytas, hade inga symtom på att något var fel på den och inga lampor som lyste)
Användarvisningsbild
DennisHalmstad
Teslaägare

Inlägg av DennisHalmstad »

Nybilspriser, begagnatpriser samt priser för reparationer har utvecklats till ett dåligt skämt.
Folk kommer inte våga köpa begagnade bilar som med ålder/mil borde ha mycket liv kvar.
Eller så får eftermarknadsdelsföretagen sätta fart och mer verkstäder som kan utmana men frågan är om det hjälper.
Tesla M3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

holden skrev: 22 jan 2026 15:31
juristen skrev: 21 jan 2026 08:43
manneson skrev: 21 jan 2026 02:52
airdrive skrev: 20 jan 2026 21:06
Teslas lösning känns egentligen bra bortsett då möjligen kvaliteten.

Lite off topic men låt oss hoppas på att det inte är som webasto bensinvärmare som sitter i Volvos halvnya PSA laddhybrider, dvs pre-högvoltvärmare:

Ryktet (obekräftat) säger 800 h gångtid på bensinvärmaren innan mjukvaran spärrar dem från vidare användning och man får vackert slanta upp för ”ny” eller från skroten. På vintern och så länge man kör bilen på batteri (kall bensinmotor) värmer webaston ensam bilen. Exempelvis 40kmh i snittfart och 800 timmar så har man iaf en webasto man kan åka omkring med i 3200 mil när man kalla säsongen kör på el. Inget som troligen drabbar första ägaren men….. 🤷‍♂️
Det är så sjukt med grejer som ger upp enligt en räknare.
Zoe har en för vattenpumpen. När den snurrat X miljoner varv så säger bilen ”ELECTRIC FAULT” på displayen. Trots att vattenpumpen funkar utmärkt.
Renault tar då 10 lax för att byta den, helt i onödan.
Jag lyckades resetta räknaren på min via OBD så jag slapp den kostnaden.

Att mjukvarumässigt begränsa sakers livstid borde vara olagligt. Det är att köra planeten och dess resurser i botten för sin egen vinnings skull. Här skulle EU kunna göra något nyttigt.
Planerad livslängd är inget nytt under solen, glödlampskonspirationen 1924 är ett klassiskt exempel.
Jag vet. Och det legitimerar inte att det finns, det gör det ännu mer fel.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

juristen skrev: 23 jan 2026 09:52
manneson skrev: 21 jan 2026 02:52

Det är så sjukt med grejer som ger upp enligt en räknare.
Zoe har en för vattenpumpen. När den snurrat X miljoner varv så säger bilen ”ELECTRIC FAULT” på displayen. Trots att vattenpumpen funkar utmärkt.
Renault tar då 10 lax för att byta den, helt i onödan.
Jag lyckades resetta räknaren på min via OBD så jag slapp den kostnaden.

Att mjukvarumässigt begränsa sakers livstid borde vara olagligt. Det är att köra planeten och dess resurser i botten för sin egen vinnings skull. Här skulle EU kunna göra något nyttigt.
Planerad livslängd är inget nytt under solen, glödlampskonspirationen 1924 är ett klassiskt exempel.
Tvivlar starkt på att det går att lagstifta bort, enkelt att runda för tillverkarna.
MY LR AWD -26 beställd
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

holden skrev: 23 jan 2026 10:12

Tvivlar starkt på att det går att lagstifta bort, enkelt att runda för tillverkarna.
Exakt.

Det är flera problemområden:

För Tesla att man köper undermåliga komponenter, tex fick ”alla” tidiga teslor med värmepump byta flera givare som var undermåliga och fick systemet att sluta fungera.
Det var både tryck- och tempsensorer.

Själva kompressorn i värmepumpen är garanterat prispressad till nivån där Tesla räknat fram lägsta kostnad på kostnads-U-et under garantitiden.

Tesla pressar priserna hårt för att kunna erbjuda rimliga priser på elbilar, men det ligger såklart även ett hårt vinstintresse vilket vi ser när man plockar bort komponenter vi som förare egentligen behöver.

En värmepump (kompressor) kan man knäcka oavsett hur bra kompressorn är om man får fel förhållande på tryck- och temperaturer.
Värmepumpen arbetar med gaser som kan övergå i vätska. Blir förhållandena fel och vi får vätska in i kompressorn så kommer den gå sönder även om den är specad att hålla i tusen år.
Kombinera det ovan med undermåliga givare för att man har köpt för billiga komponenter…

Någon som är i kylteknikbranschen kan säkert utveckla detta.

Min M3P fick byta tre sensorer (2 tryckgivare och en tempsensor) i värmepumpanläggningen. Som tur var strejkade värmepumpen redan efter 4-5 dagar från leverans så den hann nog inte bli skadad. Problemet med undermåliga givare var väldigt utbrett.

Någon kommer ha åsikter om mitt påstående om för billiga komponenter. Som exempel på det vill jag beskriva min Model S Plaid, inte en billig bil. Tempmätaren i bilen visar minst ~ 2 grader för varmt runt nollan och under -30 är det 5 grader för varmt. (Felvisning runt noll är farligt vintertid i Swe).

Det spelar nog ingen roll var man köper en egen tempmätare, oavsett Rusta/Jysk, Biltema eller Temu så kommer den visa betydligt mindre fel.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare

Inlägg av ducce916m »

AAKEE skrev: 23 jan 2026 11:02

Exakt.

För Tesla att man köper undermåliga komponenter, tex fick ”alla” tidiga teslor med värmepump byta flera givare som var undermåliga och fick systemet att sluta fungera.

Själva kompressorn i värmepumpen är garanterat prispressad till nivån där Tesla räknat fram lägsta kostnad på kostnads-U-et under garantitiden.

Tesla pressar priserna hårt för att kunna erbjuda rimliga priser på elbilar, men det ligger såklart även ett hårt vinstintresse vilket vi ser när man plockar bort komponenter vi som förare egentligen behöver.

En värmepump (kompressor) kan man knäcka oavsett hur bra kompressorn är om man får fel förhållande på tryck- och temperaturer.
Värmepumpen arbetar med gaser som kan övergå i vätska. Blir förhållandena fel och vi får vätska in i kompressorn så kommer den gå sönder även om den är specad att hålla i tusen år.
Kombinera det ovan med undermåliga givare för att man har köpt för billiga komponenter…

Min M3P fick byta tre sensorer (2 tryckgivare och en tempsensor) i värmepumpanläggningen. Som tur var strejkade värmepumpen redan efter 4-5 dagar från leverans så den hann nog inte bli skadad. Problemet med undermåliga givare var väldigt utbrett.

Någon kommer ha åsikter om mitt påstående om för billiga komponenter. Som exempel på det vill jag beskriva min Model S Plaid, inte en billig bil. Tempmätaren i bilen visar minst ~ 2 grader för varmt runt nollan och under -30 är det 5 grader för varmt. (Felvisning runt noll är farligt vintertid i Swe).

Det spelar nog ingen roll var man köper en egen tempmätare, oavsett Rusta/Jysk, Biltema eller Temu så kommer den visa betydligt mindre fel.
Tempmätaren i min Highland visar exakt samma som vår IVT-termometer så den verkar fungera ok
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

ducce916m skrev: 23 jan 2026 13:06
AAKEE skrev: 23 jan 2026 11:02

Exakt.

Tempmätaren i min Highland visar exakt samma som vår IVT-termometer så den verkar fungera ok
Dålig kvalitet innebär ju inte att alla komponenter är felaktiga. Men det kan betyda att alla inte är bra och att en betydligt större andel inte är bra jämfört med produkter med bra kvalitet.
Bra kvalitet på en tempsensor är kanske kontrollerad att visa rätt inom 0.5C medans dålig i värsta fall inte ens har blivit kontrollerad så att man inte har någon aning om funktionen.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Låter som något som kan kalibreras?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Gustafsson skrev: 23 jan 2026 18:39
Låter som något som kan kalibreras?
Dåliga givare/sensorer?

Vem ska göra det mot vad?

Krävs ju en korrekt referens för att göra det.
Det sitter ett helt gäng givare i värmepumpssystemet, så absolut enklast är att ha givare som ger rätt värde. Kostar kanske 0.11$

Om Tesla inte ids göra hjulinställning eller ljusinställning korrekt från fabrik, vem tror att man skulle koppla in en massa externa mätare och kalibrera alla givare i systemet?

Tesla har garanterat kört så billigt det går och man har garanterat räknat med en andel rasade kompressorer och så visare och att det är billigast för Tesla totalt sett. I de lägena bryr man sig sannolikt föga om att det kommer upplevas svindyrt för de som får haveri utanför garantifönstret.

Batterihanteringen är inte jättesmickrande heller, om man frågar mig.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar