holden skrev: ↑23 jan 2026 10:12
juristen skrev: ↑23 jan 2026 09:52
holden skrev: ↑22 jan 2026 15:31
juristen skrev: ↑21 jan 2026 08:43
Teslaaa skrev: ↑21 jan 2026 07:33
BMW ville byta partikelfilter på en av våra bilar för en minst sagt saftig summa. Visade sig vara ett jobb på ”intervall”, dvs efter X antal mil=byte.
Bytet gjordes så klart inte, bilen rullar än idag med samma partikelfilter, och den fungerar utan några avvikelser.
Att mjukvarumässigt begränsa sakers livstid borde vara olagligt. Det är att köra planeten och dess resurser i botten för sin egen vinnings skull. Här skulle EU kunna göra något nyttigt.
Planerad livslängd är inget nytt under solen, glödlampskonspirationen 1924 är ett klassiskt exempel.
Jag vet. Och det legitimerar inte att det finns, det gör det ännu mer fel.
Tvivlar starkt på att det går att lagstifta bort, enkelt att runda för tillverkarna.
Exakt.
Det är flera problemområden:
För Tesla att man köper undermåliga komponenter, tex fick ”alla” tidiga teslor med värmepump byta flera givare som var undermåliga och fick systemet att sluta fungera.
Det var både tryck- och tempsensorer.
Själva kompressorn i värmepumpen är garanterat prispressad till nivån där Tesla räknat fram lägsta kostnad på kostnads-U-et under garantitiden.
Tesla pressar priserna hårt för att kunna erbjuda rimliga priser på elbilar, men det ligger såklart även ett hårt vinstintresse vilket vi ser när man plockar bort komponenter vi som förare egentligen behöver.
En värmepump (kompressor) kan man knäcka oavsett hur bra kompressorn är om man får fel förhållande på tryck- och temperaturer.
Värmepumpen arbetar med gaser som kan övergå i vätska. Blir förhållandena fel och vi får vätska in i kompressorn så kommer den gå sönder även om den är specad att hålla i tusen år.
Kombinera det ovan med undermåliga givare för att man har köpt för billiga komponenter…
Någon som är i kylteknikbranschen kan säkert utveckla detta.
Min M3P fick byta tre sensorer (2 tryckgivare och en tempsensor) i värmepumpanläggningen. Som tur var strejkade värmepumpen redan efter 4-5 dagar från leverans så den hann nog inte bli skadad. Problemet med undermåliga givare var väldigt utbrett.
Någon kommer ha åsikter om mitt påstående om för billiga komponenter. Som exempel på det vill jag beskriva min Model S Plaid, inte en billig bil. Tempmätaren i bilen visar minst ~ 2 grader för varmt runt nollan och under -30 är det 5 grader för varmt. (Felvisning runt noll är farligt vintertid i Swe).
Det spelar nog ingen roll var man köper en egen tempmätare, oavsett Rusta/Jysk, Biltema eller Temu så kommer den visa betydligt mindre fel.